8 ویژگی شخصیتی که مانع دست‌یابی به موفقیت می‌شود

2 تیر 1399 - 6:10
مدیریت شخصی - 8 ویژگی شخصیتی که مانع دست‌یابی به موفقیت می‌شود
8 ویژگی شخصیتی که مانع دست‌یابی به موفقیت می‌شود
امتیاز مطلب: 98%

برای رسیدن به موفقیت باید از ویژگی‌های شخصیتی که مانع موفقیت‌تان می‌شود، دست بکشید. برخی افراد بدون این که بدانند، خود را از موفقیت و کامیابی دور می‌کنند. با یوکن همراه باشید.

هر انسانی ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی دارد که هویت او را تعریف می‌کند. بعضی از این خصوصیات مثبت و سازنده هستند و برخی دیگر به شدت مخرب‌اند. آیا باور دارید عامل اصلی خیلی از موفقیت‌ها و شکست‌‌ها، خودمان هستیم؟ برای رسیدن به موفقیت باید خصوصیات منفی را کنار گذاشته و ویژگی‌های مثبت را تقویت کنید.
در ادامه‌ی مقاله، خصوصیات شخصیتی منفی که مانع موفقیتتان می‌شود را معرفی می‌کنیم تا برای کنار گذاشتن آن‌ها تلاش کنید.

1. منفی‌بافی و احساس ناامیدی

منفی‌بافی سبب می‌شود احساس شکست و قربانی بودن کنید. فرد بدبین انگیزه‌‌ای برای حرکت و خلاقیت نخواهد داشت؛ زیرا با تجسم دست‌یابی به هر هدفی، مشکلات معقول و غیرمعقول زیادی در ذهنش نقش خواهد بست. پس همیشه خود را به تفکر مثبت عادت دهید. باید تمام جنبه‌های مثبت و منفی هر مسئله‌ای را در کنار هم ببینید و به جای تسلیم شدن به دنبال راهکار باشید.

2. تنبلی و درنگ

در خیلی مواقع تنبلی را به شوخی می‌گیرید، اما در این دنیای رقابتی باید این ویژگی را کنار بگذارید. در غیر این صورت از رقابت باز می‌مانید و همه چیز به ضررتان تمام می‌شود. تنبلی سبب می‌شود تمام فرصت‌‌ها را از دست بدهید و نتوانید کارهایتان را در موعد مقرر به اتمام برسانید. اگر فکر می‌کنید با برنامه ریزی قبلی زمان زیادی در اختیار دارید، همواره مشکلات و اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای وجود دارد که از انجام کارها در موعد مقرر جلوگیری می‌کند. برای دست‌یابی به موفقیت باید مسئولیت پذیری و برنامه‌ریزی درست را در خود نهادینه کنید.

3. دم‌دمی‌مزاج بودن

دم دمی مزاج - دمدمی مزاج - دم‌دمی مزاج - تعادل روحی - ویژگی افراد موفق - موانع موفقیت

اگر در رابطه با احساسات، اعتقادات و روابط اجتماعی با دیگران واکنش‌های متضادی در خود احساس می‌کنید، سعی کنید این مسئله را به طور شخصی برای خودتان حل کنید، حتی اگر مجبور به گوشه‌گیری شوید. دم‌دمی‌مزاج بودن سبب می‌شود در ذهن دیگران نامطمئن به نظر برسید. توصیه می‌کنیم احساس اقتدار را در خود پرورش دهید تا در ضمیر ناخودآگاه دیگران احساس اطاعت و احترام نسبت به شما شکل گیرد.

4. حسادت

برخی افراد نسبت به دارایی و شرایط دیگران، احساس حسادت می‌کنند. آن‌ها بدون این که به دنبال ریشه‌ی مشکلات باشند، دیگران را برای این ناکامی سرزنش می‌کنند. حتما می‌دانید حسادت یکی از گناهان بزرگ است. حسادت باعث می‌شود تمام دستاوردهایی که در زندگی کسب کرده‌اید را از دست بدهید، همیشه روی کمبودهای خود تمرکز کنید و افسوس بخورید.

حسادت - خود بزرگ بینی - حسودی کردن - حسود - موانع موفق شدن - موانع پیروزی

5. خود بزرگ‌بینی

اگر خود را بالاتر از دیگر افراد می‌دانید و فکر می‌کنید شایسته احترام‌های خاصی هستید و مقررات عرف جامعه درباره شما صدق نمی‌کند؛ پس خود را بهتر از دیگران دانسته و از جامعه جدا می‌شوید. این احساس خودبزرگ‌بینی هیچ فایده‌ای برایتان ندارد. بدترین دست‌آورد این تفکر ضعف در برقراری رابطه با دیگران است که عامل اصلی برای موفقیت به حساب می‌آید.

6. احساس قربانی بودن

احساس قربانی دانستن خود سبب نادیده گرفتن اشتباهات شخصی می‌شود و قدرت مسئولیت‌پذیری‌تان را کاهش می‌دهد. انکار اشتباه و مقصر دانستن دیگران سبب می‌شود موفقیت دور از دسترستان باشد؛ زیرا با انکار ضعف و اشتباهات خود آن‌ها را تکرار می‌کنید و هیچ وقت هم به دنبال بهبود نخواهید بود.

احساس قربانی بودن - قربانی بودن - قربانی - نقش قربانی - موانع دستیابی به موفقیت

7. کمال‌گرایی

تمام افراد نقص‌هایی در شخصیت خود دارند. با کمال گرا بودن همه چیز به ضررتان تمام می‌شود. شاید کمال گرایی جنبه‌های مثبتی داشته باشد، اما در بیشتر مواقع روحیه‌تان را از بین می‌برد؛ زیرا با این تفکر هیچ وقت از دست‌آوردهایتان لذت نخواهید برد. همیشه به محدودیت‌های خود احترام بگذارید و تا جای ممکن به دنبال بهبود آن‌ باشید. روحیه کمال‌گرایی باعث شکل‌گیری تفکر صفر یا صدی می‌شود، در این صورت فرد با عدم دست‌یابی به بهترین نتایج، هیچ انگیزه‌ای برای تلاش ندارد و بهترین نتیجه را هم از دست می‌دهد.

8. خودشیفتگی

خود شیفتگی - خودشیفته بودن - خودشیفتگی - احساس برتری - شاه - تخم مرغ - موانع رسیدن به پیروزی

اگر تنها خود را لایق بهترین‌ها می‌دانید و با سوء استفاده از دیگران روی این مسئله اصرار دارید، باید بدانید کسانی هستند که خود را بالاتر از شما می‌دانند و این احساس خودشیفتگی باعث می‌شود از جمع دوستانتان متفرق شوید. پس به استعداد‌های دیگران احترام بگذارید و حقیقت را بپذیرید. در این صورت می‌توانید روابط دوستانه‌تری با افراد بهتر از خودتان برقرار کنید و برای بهبود شرایط زندگی‌تان از آن‌ها کمک بگیرید.

به جز موارد مذکور، ویژگی‌های شخصیتی دیگری هم هستند که روی زندگی ما تأثیر می‌گذارند. پس زمانی را به تفکر درباره‌ی خودتان و کنار گذاشتن ویژگی‌های منفی اختصاص دهید. وقتی بتوانید احساسات و عادات خود را مدیریت کنید، از موفقیت خود جلوگیری نخواهید کرد. پس همیشه منطقی رفتار کنید تا موفقیت نزدیکتان باشد.

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-07-21 00:11:35
دسته بندی ها