مسائل خود را به روش آلبرت اینشتین حل کنید

10 خرداد 1399 - 6:00
انگیزشی - مسائل خود را به روش آلبرت اینشتین حل کنید
مسائل خود را به روش آلبرت اینشتین حل کنید
امتیاز مطلب: 97%

اینشتین به عنوان فردی نابغه و فوق‌العاده شناخته می شود. او برای پیچیده‌ترین مسائل هم در زمانی کوتاه، بهترین راه حل را پیدا می کند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا راهنمای حل مسئله به روش آلبرت اینشتین را آموزش دهیم.

از اینشتین سؤال کردند: اگر برای حل مسئله‌ای پیچیده و دشوار تنها یک ساعت زمان داشته باشی، چطور این کار را انجام خواهی داد؟ او در پاسخ گفت: 55 دقیقه از وقت را به درک صورت مسئله اختصاص می دهم و 5 دقیقه هم برای پیدا کردن راه حل وقت می گذارم.

اینشتین با پاسخ خود به اهمیت درک مسئله اشاره دارد. در ادامه مقاله به شما می گوییم قبل از ایده پردازی و به کارگیری تکنیک‌های حل مسئله، چه چیزهایی را باید در نظر بگیرید.

ایده‌های ناب و خلاقانه چطور به ذهن افراد خطور می‌کند؟

حتما در کافی‌شاپ‌ها به پوشش دور لیوان کاغذی قهوه توجه کرده‌اید. این پوشش ایده‌ای نوآورانه است و با استفاده از آن می توانید بدون این که دستتان بسوزد، لیوان داغ قهوه را در دست نگه دارید. مخترع آن «جی سارنسون» است. به نظر شما این ایده چطور به ذهن سارنسون رسیده است؟ یک روز سارنسون در حین رانندگی قهوه می خورد، اما به خاطر داغی بیش از اندازه لیوان نتوانست آن را نگه دارد و قهوه روی لباس‌هایش ریخت. همان موقع تصمیم گرفت وسیله‌ای اختراع کند تا با استفاده از آن بتواند لیوان داغ قهوه را در دست بگیرد.

حقیقت این است ایده‌های نوآورانه باید جدید و خلاقانه باشند؛ اما شاید همین باور مانعی بر سر راه خلاقیت تان باشد. جی سارنسون به دنبال تولید محصولی خلاقانه نبود، او تنها تلاش کرد راه حلی برای مشکلش بیابد.

بیشتر برای مسائل روزمره وقت بگذارید

هر کسی در زندگی خود با مشکلات و چالش‌هایی مواجه می شود؛ اما گاهی به آن‌ها توجه نمی کنیم. خیلی از اختراعات بشر برای حل مشکلات عادی روزمره ساخته شده اند.

تصور کنید در یک روز بارانی می خواهید از خانه خارج شوید؛ اما دلتان نمی خواهد چکمه‌های سنگین را بپوشید و از طرفی دوست ندارید پاهایتان خیس شوند؛ در این راستا «کاورهای ضدآب مخصوص کفش» ساخته شدند. می توانید این کاورها را روی کفشتان بپوشید و بعد از رسیدن به مقصد آن‌ها را درآورید.

مثال دیگر، بطری‌های آبی است که به خاطر شکل استوانه‌ای‌شان در کیف‌های دستی جا نمی گیرند. برای حل این مشکل، بطری‌هایی به شکل مکعب مستعطیل ساخته شد که ضخامتی به اندازه‌ی یک کتاب دارند.

وقتی می توانید به پیشرفت و کمال برسید که به مشکلات توجه کنید و بعد از پیدا کردن آن‌ها، به دنبال راه حل باشید.

برخی مشکلات بسیار ساده‌اند و باعث بروز ایده‌های خلاقانه می شود، اما برخی دیگر دشوارترند و ممکن است شما را به چالش بکشند. برای حل یک مسئله، باید نوع آن مسئله را تشخیص دهید.

تمام مسائل به چند دسته‌ی اصلی قابل تقسیم هستند:

مسائلی که برای آن‌، راه حل مناسب وجود دارد

برای برخی مسائل، راه حل‌های خوبی وجود دارد؛ مثلا در هوای گرم و مرطوب از پنکه، کولر و سیستم تهویه مطبوع استفاده می‌شود. به نظر شما راه حل بهتری برای این مسئله وجود دارد؟ نیازی به راهکار خلاقانه‌تر هست؟

قطعا برای ارائه راه حل بهتر، باید منتظر پیشرفت زیادی در حوزه فناوری باشیم. این کار نیازمند صرف هزینه و امکانات فراوان است. هزینه و امکاناتی که می توانید برای پیدا کردن راه حل بهتر صرف کنید.

مسائلی که همیشه بوده اما هنوز هم راه حلی برای آن‌ وجود ندارد

این مسائل به خاطر بزرگی یا پیچیدگی زیاد، با دشواری بیشتری همراه هستند. برای مثال، فقط معضل بسیار بزرگی است و بشریت به آن پی برده است؛ اما هنوز کسی نتوانسته راه حلی برای آن پیدا کند؛ زیرا درباره فقر، مسئله‌ی پیچیده‌ای است و برای رفت آن نیز منابع محدودی وجود دارد. به دلیل این که راه حلی برای آن ارائه نشده، می توانید ایده‌های خلاقانه‌ای برای رفع آن‌ها پیدا کنید. این مسائل می توانند الهام بخش شما باشند. شاید هم اکنون به منابع کافی دسترسی نداشته باشید، اما نباید این قضیه سبب ناامیدی‌تان شود. به دنبال راه حل باشید تا در زمان و موقعیت مناسب آن را عملی کنید.

مسائلی که برایش راه حل‌ نامناسب وجود دارد

برای این مسائل برخلاف مسائل نوع اول راه حل‌هایی وجود دارد، اما راه حل‌ها نامناسب هستند. برای مثال، گوشی‌های هوشمند هر روز در حال بهبود هستند. گوشی هوشمند فناوری جدیدی نیست، اما تاکنون امکانات بسیاری به آن‌ها اضافه شده است و این روند هنوز ادامه دارد. نوآوری تنها به ایجاد راه حل‌های جدید محدود نمی‌شود، بلکه می توانید به بهبود و تکامل راه حل‌های موجود فکر کنید. بهتر است از مسائل ساده یا متوسط شروع کنید تا ایده‌های نوآورانه را پرورش دهید.

مسائل مناسب را بیابید

باید به دنبال مسائلی باشید که در حوزه‌ی تخصصی‌تان هستند؛ جایی که بتوانید مهارت‌ها و توانایی‌های خود را در معرض نمایش قرار دهید. بهتر است دامنه‌ی مسائل اطراف خود را محدود کنید، در این صورت از عدم کنترل برخی مشکلات ناراحت و مأیوس نخواهید شد.

برخی مشکلات مدام در حال تکرار شدن هستند. پس یکی از آن‌هایی که بیشتر از بقیه آزارتان می دهد را در نظر بگیرید. از خود بپرسید چرا همیشه با این مشکل مواجه هستم؟ آیا دلیل خاصی وجود دارد؟ درک عمیق مشکل و یافتن علت اصلی آن به شما کمک می کند به درک بهتری برسید. سپس باید به دنبال یافتن راه حل باشید.

روش حل مسئله

ابتدا ببینید برای این مشکل، از قبل راه حلی وجود دارد؟ اگر راه حلی وجود دارد، چرا کارآمد نیست؟ قطعاً به این خاطر است که به دلایل اصلی آن رسیدگی نمی کند یا اینکه فقط برخی از علل را برطرف می کند. به دنبال این باشید که چطور می توانید راه حل موجود را بهتر کنید. بهبود یک راه حل بسیار آسان‌تر از پیدا کردن یک راه حل جدید است.

اگر از قبل راه حلی برای مشکل وجود ندارد، به دنبال ایده‌های جدید و نوآورانه باشید. در این صورت، حل مشکل کمی سخت‌تر خواهد شد. پیش از اینکه به طور هم‌زمان به دلایل اصلی مشکل بپردازید، هر یک را به طور جداگانه در نظر بگیرید. این رویکرد به شما در پیدا کردن راه حل کامل کمک می‌کند.

به جای دنبال کردن ایده‌های جدید، مسائل را بیابید

هیچ وقت به این فکر نباشید که باید ایده‌ای جدید و عالی پیدا کنید. ابتدا به دنبال مشکل یا مسئله‌ی مناسب باشید. به مشکلاتی که در زندگی با آن‌ها مواجه هستید فکر کنید، بدین ترتیب تأثیر مثبتی روی زندگی و مسائل آن خواهید داشت.

منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-31 08:42:55
دسته بندی ها