چطور هم در زندگی شخصی و هم در شغل خود به موفقیت برسیم؟

10 مهر 1399 - 5:00
مدیریت شخصی - چطور هم در زندگی شخصی و هم در شغل خود به موفقیت برسیم؟
چطور هم در زندگی شخصی و هم در شغل خود به موفقیت برسیم؟
امتیاز مطلب: 99%

برای رسیدگی به زندگی شخصی و حرفه‌ای نیازمند مدیریتی قوی هستیم، اما در خیلی مواقع موفق عمل نمی کنیم. در بین مشغولیت‌های روزانه رعایت نکاتی که بتوان با تکیه بر آن‌ها، هم در کار و هم در امور روزانه موفق بود، بسیار دشوار است. در ادامه با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور هم در زندگی کاری موفق شوید و هم در زندگی شخصی؟

کار کردن در خانه، تفریح و استراحت، انجام وظایفمان نسبت به خانواده و دوستان و... مدیریتی قوی می‌خواهد. به نظر شما برقراری تعادل میان کار و زندگی ممکن است؟ آیا نکاتی که درباره‌ی برقراری تعادل میان کار و زندگی شخصی بیان می‌شود، شدنی است؟ در زندگی پرمشغله امروزی دست‌یابی به این هدف ، بسیار سخت و دشوار است؛ اما اگر می‌خواهید تمام عمر در آرزوی انجام برخی کارها نباشید، همین حالا دست به کار شوید و همت کنید.

برقراری تعادل میان کار و زندگی شخصی بسیار دشوار است. چه کسی از تفریح و استراحت بیزار است؟ چه کسی ورزش و باشگاه را دوست ندارد؟ شاید برخی افراد به دنبال این لذت‌ها نباشند، اما آیا کسی هست که تمایلی به دیدن خانواده و دوستانش نداشته باشد یا از مطالعه و تماشای فیلم لذت نبرد؟

دوستان - تفریح - اوقات فراغت - ایجاد تعادل بین کار و زندگی - مدیریت کار و زندگی

حقیقت این است هر کسی دوست دارد کارهای مذکور را انجام دهد اما گاهی کار کردن طولانی مدت، ترافیک، مسئولیت‌های زیاد مانعمان می شود. در این شرایط باید چه کاری انجام داد؟

اگر زندگی شخصی خود را فدای کار کنید، بازدهی‌تان در کار نیز کاهش خواهد یافت. از همین حال عزم خود را جزم کنید و ببینید واقعاً به دنبال ایجاد تحول در زندگی‌تان هستید و می‌خواهید مدیریت درستی برای زمان داشته باشید یا نه؟

پیش از هر اقدامی باید تصمیم بگیرید کارهای بیهوده‌ای که تنها انرژی‌تان را می گیرد، از برنامه روزانه‌تان حذف کنید. کارها و وظایف خود را اولویت بندی کنید. ایجاد عادت‌های مثبت سبب می شود کارهایتان را بهتر انجام دهید و در مسیر موفقیت قرار گیرید.

اهداف مشخص و روشنی داشته باشید

افراد موفق دقیقا می‌دانند به دنبال چه چیزی هستند. آن‌ها آینده‌ای که به سمت آن می روند را در ذهنشان ترسیم می کنند و با در نظر گرفتن اولویت‌ها و حذف کارهای بیهوده، به سمت اهداف و خواسته‌های خود قدم برمی دارند.

موفقیت را برای خود تعریف کنید

موفقیت تعاریف مختلفی دارد. شاید یادگیری یک مهارت، ارتقای شغلی، افزایش درآمد، بهبود روابط و ... مثال‌های خوبی از موفقیت باشد. تعریف شما از موفقیت تا حد زیادی به جهان بینی و خواسته‌هایتان از زندگی بستگی دارد.

افراد موفقی که می توانند میان کار و زندگی شخصی خود تعادل ایجاد کنند، کسانی هستند که تعریف دقیقی از موفقیت دارند و برای دست یابی به اهداف خود تمام تلاششان را به کار می گیرند. موفقیت برای این افراد تنها در منافع مالی خلاصه نمی‌شود.

برای دستیابی به موفقیت ، باید بدانید موفقیت از نظر شما چه معنایی دارد و در جهت دست یابی به آن تلاش خود را به کار ببندید. مطمئن باشید شما موفق می شوید؛ چرا که خواستن، توانستن است.

قاطع و سرسخت باشید

برای این که در زندگی خود تعادل ایجاد کنید و در کار و زندگی شخصی‌تان موفق شوید، باید قدرت نه گفتن را در خود به‌وجود آورید. افراد موفق بسیار قاطع هستند، وقت خود را در مسیرهای فرعی صرف نمی‌کنند و با تمرکز روی مسیری که آن‌ها را به اهدافشان می‌رساند، به سمت جلو می‌روند.

قاطعیت - سرسختی - ایجاد تعادل بین کار و زندگی - مدیریت کار و زندگی

برای خود مرزی تعیین کنید، نسبت به اهدافتان مسئول باشید و با قدرت برای دست یابی به خواسته‌هایتان پیش بروید.

از اتلاف وقت جلوگیری کنید

اگر می خواهید به زندگی و وظایف کاری خود سرو سامان دهید و همیشه خوشحال و سرحال باشید، باید کارهایتان را به طور مؤثر جلو ببرید. افراد موفق به روش‌های حل مسائل واقف‌اند. آن‌ها با بالا بردن سطح دانش و آگاهی خود تمام مشکلات را از سر راه بر می دارند و با سرعت به سمت اهدافشان پیش می روند.

اگر پدر یا مادری شاغل هستید و می خواهید تربیت فرزندانتان به بهترین نحو ممکن انجام شود و در کنار آن به ارتقای شغلی هم برسید، باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید و جلوی اتلاف وقت را بگیرید.

وقت‌شناس باشید

وقت ارزشمند است. هر دقیقه‌ی این زندگی مهم است. پس به گونه‌ای زندگی نکنید که انگار هزار سال زنده خواهید ماند. تا چشم‌هایتان را روی هم بگذارید، جوانی شما جایگزین میان‌سالی شده و میان‌سالی جای خود را به پیری و فرسودگی می دهد.

در تمام مقاطع زندگی‌تان وقت شناس باشید تا شاد و موفق زندگی کنید. افراد موفق برای تمام ساعات زندگی‌شان برنامه دارند و با قاطعیت و سرسختی به این برنامه پایبند هستند. موفقیت آن‌ها با همین تلاش و سرسختی به دست می‌آید.

تصمیمات بزرگ بگیرید

اگر می خواهید میان کار و زندگی‌تان تعادل وجود داشته باشید و به موفقیت برسید، باید تصمیمات قاطع بگیرید. در تصمیم گیری‌ها از شک و دودلی اجتناب کنید و با در نظر گرفتن تمام جوانب به جنگ مشکلات بروید.

افراد موفق اطراف چیزهایی که با ارزش‌هایشان در تضاد است، نمی روند. برای دست یابی به اهداف و ایجاد تعادل در زندگی قاطعانه تصمیم بگیرید و عمل کنید.

اولویت‌هایتان را مشخص کنید

افراد موفق می دانند در زندگی چه چیزهایی برایشان مهم‌تر است. آن‌ها برای دست یابی به موفقیت تلاش می کنند اما به هر قیمتی هم حاضر به رسیدن به مقصد نیستند. برای مثال، اگر چنین فردی به دنبال ارتقای شغلی باشد، به خاطر رسیدن به این هدف، زندگی شخصی خود را فدا نخواهد کرد.

حسادت را رها کنید

اگر می خواهید شاد و موفق زندگی کنید، باید انرژی و احساس مثبت را در خود به وجود آورید. یک راهکار اساسی برای دست یابی به این خواسته، حسادت نداشتن نسبت به دیگران است.

هیچ وقت از موفقیت و پیشرفت اطرافیان خود ناراحت نشوید، بلکه آن‌ها را تشویق کنید و یادتان باشد موفقیت دیگران سبب از بین رفتن احتمال موفقیت شما نخواهد شد. موفقیت هر کسی در قالب شخص اوست و موفقیت تمام انسان‌ها می تواند همانند گلی زیبا باغچه‌ی زمین را رنگارنگ کند.

مسئولیت‌پذیر باشید

برای این که بتوانید به موفقیت برسید و میان زندگی شخصی و کاری خود تعادل ایجاد کنید، تنها کسی که می تواند به شما کمک کند، خودتان هستید. پس مسئولیت کارهایتان را بپذیرید تا زندگی‌تان متحول شود و در جهت پیشرفت و شکوفایی پیش برود. شما قادر هستید بهترین تصمیمات را برای خود بگیرید، تنها باید مسئول و منظم باشید.

به برنامه‌ریزی خود عمل کنید

باید در زندگی برنامه ریزی داشته باشید و به آن عمل کنید. برای زندگی کاری و شخصی خود اهدافی تعیین کنید و در راستای دست یابی به آن‌ها قدم بردارید. اهل عمل باشید و اجازه ندهید ترس مانعتان شود.

شکرگزار باشید

قدردانی - شکرگزاری - سپاسگزاری - ایجاد تعادل بین کار و زندگی - مدیریت کار و زندگی

برای دست یابی به موفقیت شکرگزار باشید. قدر داشته‌هایتان را بدانید. افراد موفق با قدر دانستن فرصت‌ها و داشته‌هایی که در زندگی دارند، تلاش می‌کنند و به سمت چشم‌اندازی تازه از موفقیت گام بر می‌دارند.

موفقیت یعنی ایجاد عادت‌های مثبت؛ برای ایجاد عادت‌های مثبت و خوب، نیاز به زمان دارید.

  • برای خود اولویت‌هایی داشته باشید. می خواهید زندگی‌تان به چه صورت جلو برود؟ شاید پاسخ به این سؤال کمی سخت باشد؛ اما با در نظر گرفتن این موضوع می توانید زواید را کنار بگذارید و در مسیری درست قدم بردارید.
     
  • برنامه‌ریزی دقیق روزانه سبب می شود وقتتان از دست نرود. باید بدانید هر ساعت و دقیقه چه کاری باید انجام گیرد.
     
  • امروزه زندگی‌مان به فناوری وابسته است. باید تا جای ممکن از حاشیه‌ها که تنها ذهنمان را درگیر می کند دوری کنیم. از گوشی موبایل خود بهینه استفاده کنید. اجازه ندهید شبکه‌های اجتماعی وقتتان را بگیرد و باعث خستگی ذهنتان شود.

 

منبع: lifehack

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-30 15:57:00
دسته بندی ها