چطور در میان اتفاقات ناراحت کننده، حالمان را خوب کنیم؟

20 اردیبهشت 1400 - 11:00
انگیزشی - چطور در میان اتفاقات ناراحت کننده، حالمان را خوب کنیم؟
چطور در میان اتفاقات ناراحت کننده، حالمان را خوب کنیم؟
امتیاز مطلب: 96%

حتماً شما هم یک روز بد را تجربه کرده‌اید؛ صبح ناخوشایندی که با یک اتفاق بد شروع می شود و هر چه ساعت می گذرد، اوضاع بیشتر به هم می ریزد. در چنین روزهایی همه چیز دست به دست هم می دهد تا روز بدی را تجربه کنید؛ اما آیا می دانید می توان جلوی یک روز بد را گرفت؟ همیشه یک صبح بد به یک روز اعصاب خردکن تبدیل نمی شود، مگر این که خودتان بخواهید. بله، همه چیز به شما وابسته است. در ادامه با یوکن همراه باشید تا چند راه حل معرفی کنیم که به شما کمک می کند احساسات منفی را کنار بگذارید و یک روز شاد و پرانرژی داشته باشید.

گاهی برخی مسائل کوچک و پیش پا افتاده مانند جر و بحث با همکار، ماندن پشت ترافیک یا بیدار شدن از دنده‌ی چپ می تواند روزتان را بد کند. شاید یک نفر از شما انتقاد کند و اعصابتان را به هم بریزد؛ مثلاً درباره ظاهر، مدل مو، دکوراسیون خانه، دست‌پخت و ... حرف‌هایی بزند که احساس بدی نسبت به خود پیدا کنید. ممکن است چندین ساعت اعصاب خود را بهم ریخته‌اید تا این که بالاخره متوجه شدید دیگران نظر مثبتی درباره شما دارند؛ اما همیشه نباید منتظر بمانید تا بالاخره حالتان خوب شود. خودتان باید قدمی برای بهبود حالتان بردارید. چیزی که باید در نظر بگیرید این است که اجازه ندهید یک انتقاد یا نظر منفی، روزتان را خراب کند. پس شما می توانید یک روز بد را به همان سرعتی که جلو می رود، به یک روز خوب تبدیل کنید. در اولین اقدام، حال و هوایتان را عوض کنید. وقتی از درون احساس خوبی داشته باشید، تغییر دیدگاهتان نسبت به آن روز و کنار گذاشتن احساسات منفی و ناخوشایند بسیار آسان‌تر خواهد شد.

اکنون 10 پیشنهاد برایتان داریم که باعث می شود در کمتر از 10 دقیقه، احساس بهتری را تجربه کنید. هر زمان یک اتفاق بد و منفی باعث ناراحتی‌تان شد، این 10 کار را امتحان کنید.

آهنگ موردعلاقه‌تان را پخش کرده و همراه با آن زمزمه کنید

موسیقی تأثیر فوق‌العاده‌ای روی عملکرد شما دارد. تحقیقات نشان داده گوش دادن به آهنگ موردعلاقه‌تان می تواند حس و حال شما را تغییر دهد و حتی باعث کاهش افسردگی‌تان شود. پس در گوشی یا تبلت خود لیستی از آهنگ‌های موردعلاقه‌تان داشته باشید. بهتر است آهنگ‌های شاد، مثبت و روحیه بخش انتخاب کنید و همراه با آن‌ها بخوانید.

دوش بگیرید

هنوز نمی دانیم دوش گرفتن چطور می تواند باعث بهبود حالمان شود اما به نظر می رسد این کار به پاک کردن افکار و احساسات منفی کمک می کند. پس هر زمان احساس بدی دارید، یک دوش مختصر بگیرید. در هنگام دوش گرفتن به طور مقطعی از آب سرد و گرم استفاده کنید، زیرا این کار باعث افزایش سرعت گردش خون شده و شما را از انرژی منفی رها می کند.

ابتدا با آب گرم به زیر دوش بروید و سپس به آرامی دمای آب را تا جایی پایین بیاورید که بتوانید آن را 20 ثانیه تحمل کنید. سپس دوباره دمای آب را بالا ببرید. باید در ابتدا این فرآیند را به مدت 3 تا 5 دقیقه تحمل کنید تا بتوانید در دفعات بعد مدت زمان بیشتری زیر دوش بمانید.

فیلم‌های خنده دار تماشا کنید

اخیراً تحقیقی در دانشگاه اُنتاریوی غربی انجام شده که نشان می دهد افرادی که به موسیقی شاد گوش می دهند و فیلم‌های خنده دار می‌بینند، نسبت به کسانی که موسیقی و کلیپ‌های غم انگیز مشاهده می کنند، کارآمدتر هستند و توانایی بیشتری در حل مسئله از خود نشان می دهند. تحقیقات حاکی از آن است، تماشای فیلم‌های خنده دار در افزایش بهره وری افراد مؤثر است.

حیوانی خانگی داشته باشید

نوازش یک حیوان اهلی حالتان را به طور قابل توجهی بهتر می کند. امروزه از این روش برای بهبود حال افراد استفاده می شود، به طوری که درمان گران رفتاری از حیوانات استفاده می کنند تا حال بیمار بهتر شود؛ به عنوان مثال روان درمانی به کمک اسب. تحقیقات نشان می دهد داشتن حیوان خانگی سبب بهبود عزت نفس می شود اما برای بهره‌مندی از مزایای این کار نیاز نیست حتماً خودتان یک حیوان خانگی داشته باشید، بلکه می توانید حیوانی اهلی را نوازش کنید.

اگر در روستا زندگی نمی کنید و حیوان اهلی در اطرافتان نیست، نگران نباشید. حتماً در همسایگی شما کسی هست که حیوان خانگی داشته باشد. البته می توانید به پناهگاه‌های حیوانات بروید و به طور داوطلبانه به آن‌ها رسیدگی کنید. باید بدانید حیوانات به ما نیاز دارند، همان طور که ما به آن‌ها نیاز داریم.

یک نفر را در آغوش بگیرید

شاید فراموش کنید بغل کردن، یکی از روش‌های درمان است. اغلب پزشکان در بیمارستان‌ها و خانه سالمندان از لمس درمانی به عنوان شکلی از انرژی درمانی برای کمک به بهبود بیماران بعد از جراحی استفاده می کنند. اگر از چیزی ناراحت هستید و احساس بدی دارید، همسر، دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده‌تان را در آغوش بگیرید.

نفس عمیق بکشید

تمرین تنفس عمیق دارای خاصیت درمانی بوده و به شما کمک می کند استرس را از خود دور کنید. پس از طریق تنفس عمیق می توانید هورمون‌های استرس را بعد از یک روز بد سرکوب کنید.

برای چند لحظه چشمانتان را روی هم بگذارید و به مدت 2 ثانیه یک دم عمیق داشته باشید، سپس 2 ثانیه مکث کنید و در 2 ثانیه تمام هوا را از بینی بیرون دهید. این کار باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک شما شده و به شما کمک می کند عکس‌العمل آرام‌تری از خود نشان دهید.

درباره داشته‌هایتان و چیزی که سبب آزارتان می شود بنویسید

نوشتن اتفاقات روزانه یک راه مؤثر برای رهایی از استرس است، زیرا به شما کمک می کند احساسات منفی و سرکوب شده‌تان را به روش درستی بروز دهید. قطعاً کسی نوشته‌هایتان را نمی خواند، اما نوشتن آن‌ها به شما کمک می کند آسان‌تر با استرس مقابله کنید.

دفترچه یادداشتی بخرید و در آن بنویسید چه چیزی ناراحتتان می کند و چه احساسی درباره آن دارید. چیزهایی را نام ببرید که باید برای داشتنشان قدردان باشید. با این کار چهارچوب ذهنی مثبتی خواهید داشت که باعث می شود از حال و هوای منفی بیرون بیایید.

چند تمرین ورزشی انجام دهید

شاید تمایلی به ورزش کردن نداشته باشید، اما باید بدانید حرکت دادن بدن به تحریک جریان خون و ترشح هورمون اندورفین کمک می کند. مجبور نیستید یک دوی طولانی داشته باشید تا حالتان بهتر شود؛ بلکه چند تمرین سبک ورزشی هم باعث بهبود حالتان می شود. پس هر روز 5 دقیقه را به انجام چند تمرین در کنار میز کارتان اختصاص دهید.

پیشنهاد می کنیم به سراغ تمرینات ساده‌ای چون اسکات، شنای سوئدی و حرکات کششی بروید. با این کار تحرکتان افزایش می یابد، تولید هورمون‌های شادی بیشتر می شود، سرعت جریان خون بالا می رود و در نهایت حس و حال بهتری را تجربه می کنید.

از شبکه‌های اجتماعی دوری کنید

با ورود به شبکه‌های اجتماعی به سرعت به اطلاعات دسترسی خواهید داشت اما از جنبه‌ی منفی آن هم در امان نخواهید بود. مطالعات نشان می دهد کنترل مداوم شبکه‌های اجتماعی باعث بروز افسردگی می شود، زیرا مدام خود را با دوستان و اطرافیانتان مقایسه می کنید و این مسئله سبب بروز احساس یاس و تردید در شما می شود.

تا جای ممکن از فیس بوک و توییتر فاصله بگیرید. باید به یاد داشته باشید بیشتر افراد تنها بهترین لحظات زندگی‌شان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می گذارند، پس هیچ وقت باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی آن‌ها مقایسه نکنید.

بدون کفش روی چمن راه بروید

وقتی تمام ساعت روز در خانه بمانید و هیچ تماسی با نور خورشید و طبیعت نداشته باشید، یک روز بد برایتان بدتر هم خواهد شد.

اتصال به زمین (گراندینگ)، عبارت است از تماس بدن با زمین که معمولاً با پای برهنه انجام می شود. این کار سبب افزایش انرژی، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و افزایش شادی خواهد شد. علاوه بر آن، میدان مغناطیسی زمین می تواند هورمون‌های استرس را کاهش دهد. پس در زمان استراحت و اوقات فراغت، روی چمن بروید و روی فضای پوشیده آن بنشینید، برای چند دقیقه خودتان را آرام کنید و اجازه دهید پاهایتان در چمن استراحت کند. بهتر است ناهارتان را روی چمن بخورید یا تنها بنشینید و مطالعه کنید، این کار سبب کنترل میزان استرس و کاهش ضربان قلب می شود.

قطعاً با اجرای این موارد می توانید یک روز بد را به یک روز خوب تبدیل کنید. به نظر شما چه کارهای دیگری باعث می شود ناراحتی و افسردگی را از خود دور کنید؟

 

منبع: tinybuddha

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-05-11 02:55:32
دسته بندی ها