درس‌هایی ارزشمند از زندگی ریچارد برانسون؛ کارآفرین موفق و پولدار

14 مهر 1399 - 4:14
انگیزشی - درس‌هایی ارزشمند از زندگی ریچارد برانسون؛ کارآفرین موفق و پولدار
درس‌هایی ارزشمند از زندگی ریچارد برانسون؛ کارآفرین موفق و پولدار
امتیاز مطلب: 95%

با مطالعه زندگی افراد موفق می توان به نکات ارزشمندی دست یافت. ریچارد برانسون، در اوایل دهه ی سوم زندگی خود شرکتی راه اندازی کرد که اکنون بیش از 400 شعبه در سراسر دنیا دارد. او به عنوان موفق‌ترین و مشهورترین فرد در حوزه ی کاری‌اش معرفی می‌شود. در ادامه با یوکن همراه باشید تا درس‌هایی از زندگی این کارآفرین موفق بیاموزید.

ریچارد برانسون کارآفرینی بسیار موفق است. مجموعه شرکت های ویرجین نام کمپانی برانسون است. او توانسته با شور و اشتیاق فراوان، انگیزه و ریسک‌پذیری بالا به موفقیت‌های چشمگیری برسد، ثروت فراوانی به دست آورد، به دیگران کمک کند و خدمات ویژه‌ای به دست مشتریان برساند. ریچارد برانسون همانند هر کارآفرین دیگری، با چالش‌ها و سختی‌های مسیر کارآفرینی رو به رو بوده است. در ادامه از چالش‌ها و زندگی پر پیچ و خم ریچارد برانسون سخن می‌گوییم.

درآمد ناچیز در اولین کسب و کار خود

ریچارد برانسون در سال 1967 میلادی ترک تحصیل کرد. او اولین کسب و کار خود را در 16 سالگی با انتشار مجله ای درباره ی نوجوانان راه اندازی کرد. مجله ی او شهرت زیادی پیدا کرد اما هیچ درآمدی برایش نداشت. نقدینگی پایین او برای این نوجوان به یک چالش اصلی تبدیل شد. اگر ریچارد برانسون در همین شغل می ماند، قطعا با شکست قابل توجهی مواجه می شد اما تصمیم گرفت انعطاف پذیر باشد و به ضبط آلبوم های موسیقی در قالب شرکت ضبط ویرجین روی آورد.

شکست شرکت هوایی ویرجین آتلانتیک

ریچارد برانسون در سال 1984 تصمیم گرفت یک شرکت هوایی تاسیس کند و تجربه ای از یک سفر هوایی را در اختیار مسافران قرار دهد. او ایده‌ها و رویاهای زیادی در سر داشت اما بی تجربگی او سبب شکستش شد. شرکت هوایی او قبل از شروع به کار با شکست رو به رو شد.

در آزمایش پرواز اولین هواپیمای شرکت که از نوع بوئینگ 7474 اجاره ای بود، تعدادی پرنده به موتور هواپیما برخورد کردند و خسارت زیادی به آن وارد شد. شرکت هوایی برانسون آماده ی هیچ پروازی نبود، از طرفی درآمد و بودجه ای هم برای تعمیر هواپیما نداشت؛ اما این کارآفرین موفق دست از تلاش نکشید و از راه های دیگر شروع به کسب درآمد کرد. در نهایت بودجه ی لازم برای تعمیر هواپیما فراهم شد و توانست اولین پرواز خود را با موفقیت به انجام برساند.

باز هم شکست در کسب و کاری جدید

ریچارد برانسون در سال 1994 کارخانه ی تولید نوشابه را راه اندازی کرد و پا به عرصه‌ی دیگری گذاشت. او قصد داشت با راه‌اندازی این کارخانه با بهترین برندهای نوشابه چون پپسی و کوکاکولا رقابت کند. همه چیز خوب بود و نوشابه‌های برانسون طعم فوق‌العاده ای داشتند. برانسون می خواست با ایجاد تنوع و جوان پسندی از رقبای خود جلو بزند اما حقیقت این بود نوشابه هایش تفاوت چندانی با دیگر برندها نداشت. درسی که برانسون از این شکست گرفت این بود که برای موفقیت لازم است تمایزی منحصر به فرد ایجاد کرد.

ماجراجویی و سفرهای برانسون

ریچارد برانسون فرد بسیار ماجراجویی بود، او قصد داشت سفری ترتیب دهد و با بالون بر فراز اقیانوس اطلس برود. او به این سفر رفت، بعد از این که حجم زیادی از سوخت را از دست داد، با وزش شدید باد مواجه شد؛ اما با تلاش زیادی که به خرج داد، توانست در مقابل مرگ و شکست دوباره خود مقاومت کند. تجربه ی ارزشمندی که ریچارد برانسون از این شکست گرفت، انعطاف‌پذیری او در مواجهه با شرایط سخت و دشوار بود که در آن هیچ امیدی برای پیروزی نیست.

شکست در صنعت خودرو

شرکت ویرجین، موفقیت‌های چشمگیری در حوزه ی هواپیما و قطار برای برانسون داشت؛ اما او قصد داشت وارد دنیای خودرو شود. در سال 2000 ویرجین، اقدام به فروش آنلاین خودرو کرد، اما این شیوه‌ی فروش نتوانست به کامیابی برسد و منجر به شکست بزرگی شد. ریچارد دریافت این شیوه‌ی فروش بی‌تاثیر است و برای موفقیت در هر حوزه ای باید اهداف مشخص و واضحی وجود داشته باشد. از آن زمان تاکنون، ریچارد تلاش کرده روی سوخت‌های سازگار با محیط زیست کار کند.

شکست در دنیای مد و لباس

ریچارد برانسون در حوزه ی مد و لباس، لوازم آرایش و لوازم زیر تلاش زیادی کرد اما هیچ یک به نتیجه نرسید. او می‌خواست برند لباس زیرش با معروف‌ترین برند در این حوزه یعنی ویکتوریاسیکرت وارد رقابت شود که نشد. جالب است بدانید، برانسون در سال 1996 برای راه اندازی برندی برای لباس عروس نیز تلاش کرد. در مراسم افتتاحیه فروشگاهش، ریش‌های خود را زد و مدل یکی از لباس ها شد؛ اما این راهکار خنده‌دارش هم نتیجه ای در برنداشت.

پشتکار و سرسختی ریچارد برانسون شگفت انگیز و مثال زدنی است. او هیچ وقت تسلیم نمی شود و شکست نمی‌تواند او را از مسیر پیشرفت بازدارد.

شکست ویرجین دیجیتال

ریچارد برانسون در سال 2005 وب‌سایتی همانند آی‌تونز راه‌اندازی کرد و مجموعه‌ای از موسیقی‌های مختلف را در آن قرار داد. میزان دانلودهای برنامه‌ی موسیقی برانسون چندان قابل توجه نبود و او را به شکست رساند. آنچه باعث شکست ویرجین دیجیتال شد، نبود آی پاد بود. ویرجین در مقابل رقیب خود، اپل، شکست خورد و برانسون به تجربه‌ی ارزشمندی دست یافت: تقلید همیشه هم موفقیت‌آمیز نیست.

هر انسانی در زندگی خود با شکست‌ها و کامیابی‌هایی مواجه می‌شود. کسی پیروز می‌شود که در مقابل شکست‌ها تسلیم نشود. موفقیت ریچارد برانسون نیز در گرو سرسختی، تلاش فراوان، انگیزه، امید به آینده و انعطاف‌پذیری بالای او در مقابل تغییرات است.

جملات الهام‌بخش زیادی از ریچارد برانسون نقل شده که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

فرصت‌ها

فرصت‌های تجاری همانند اتوبوس ها هستند، اگر یکی از آنها را از دست بدهید، مطمئنا دیگری در راه است.

اشتباهات

شما راه رفتن را با تبعیت از دستورالعمل ها یاد نمی گیرید، اگر می خواهید راه رفتن را بیاموزید، باید راه بروید، بیفتید و دوباره شروع کنید.

رهبری

ارتباطات اصلی ترین مهارتی است که هر رهبری باید آن را فراگیرد.

انگیزه

وقتی استارتاپ شما وضعیت خوبی ندارد و کسی هم از شکست ایده هایتان مطلع نشده، به سرعت مسیر را تغییر دهید و به سراغ ایده ای جدید بروید.

شکست

با شکست مواجه شوید و از آن نترسید. با این روش دیگران احترام بیشتری برایتان قائل خواهند شد.

آینده

همیشه از خود بپرسید، در 5 سال آینده همین مسائلی که اکنون اهمیت دارند برایتان مهم خواهند بود؟

همکاری

برای موفقیت در هر کسب و کاری به ارتباطات، همکاری و قدرت اختیار نیاز دارید. باید روش های کار گروهی را به خوبی بدانید.

موفقیت

باید به گذشته نگاهی بیاندازیم و شک و تردیدها را کنار گذاشته و به آنچه به دست آورده ایم افتخار کنیم.

خلاقیت

افراد مستعد، دارای تفکر خلاقانه و توانمند در ایجاد تغییر کسانی هستند که خیلی عادی به نظر نمی‌رسند.

توانمندشدن

قطعا من باهوش ترین و قدرتمندترین فرد نیستم، اما شجاعت لازم برای به چالش کشیدن خود، داشتن آرزوهای بزرگ و ریسک‌پذیری را دارم.

شیوه‌ی تفکر

دنیا در دست انسان های خارق العاده است. پس وقت تان را برای عادی بودن صرف نکنید.

ریچارد برانسون به این باور رسیده موفقیت رابطه ی مستقیمی با میزان رضایت از زندگی دارد.

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-10-05 18:58:06
دسته بندی ها