10 راهکار عالی برای غلبه بر تنهایی

20 بهمن 1396 - 3:00
مدیریت شخصی - 10 راهکار عالی برای غلبه بر تنهایی
10 راهکار عالی برای غلبه بر تنهایی
امتیاز مطلب: 96%

میان تنها بودن با احساس تنهایی تفاوت وجود دارد. تنها بودن بدین معناست ساعتی را برای خودمان وقت بگذاریم، زیرا همه ما گاهی به دلایل مختلف نیاز داریم تنها باشیم تا استراحت بهتری بکنیم یا بهتر تصمیم گیری کنیم؛ اما احساس تنهایی متفاوت است. در شرایط عادی، وقتی تنها هستیم، لزوماً احساس تنهایی نمی کنیم؛ اما برخی افراد حتی وقتی اطرافشان شلوغ است، باز هم احساس تنهایی می کنند. احساس تنهایی نشان می دهد در ارتباطات اجتماعی‌تان دچار مشکل هستید. با یوکن همراه باشید تا راهکارهایی را برای غلبه بر تنهایی معرفی کنیم.

چرا گاهی احساس تنهایی می کنیم؟

یکی از دلایل احساس تنهایی به ذات انسان برمی گردد. مطالعات حاکی از آن است، احساس تنهایی می تواند از پدر و مادر به فرزندان به ارث برسد. بررسی داده‌های ژنتیکی نشان می دهد احساس تنهایی می تواند ریشه در ساختار ژنتیکی افراد داشته باشد، اما همیشه هم مقصر اصلی وراثت نیست، زیرا ممکن است گاهی تحت تأثیر اطرافیانمان دچار احساس تنهایی شویم. حقیقت این است احساس تنهایی واگیردار است. بررسی‌ها نشان می دهد اگر افرادی که خیلی احساس تنهایی نمی کنند، با افرادی که اغلب دچار احساس تنهایی هستند برخورد کنند، بیشتر احساس تنهایی خواهند کرد.

چرا باید بر احساس تنهایی غلبه کنیم؟

گاهی نیاز است خودتان را تنها احساس کنید، اما احساس تنهایی دائمی و بیش از حد طبیعی نیست. مطالعات زیادی نشان می دهد احساس تنهایی طولانی مدت سبب بروز برخی مشکلات سلامتی می شود:

-           تنفس سخت

-           احساس انزوا و گوشه گیری

-           شوک مغزی

-           استرس

-           رفتارهای وسواسی.

با تمام تفاسیر، با به‌کارگیری برخی راهکارها می توان بر احساس تنهایی غلبه کرد. در ادامه 10 راهکار آسان برای غلبه بر تنهایی را معرفی می کنیم:

برای سلامت جسم و روحتان پیاده روی کنید

پیاده روی بهترین راه حل برای غلبه بر تنهایی است. آیا می دانید پیاده روی چه تأثیری روی مغز دارد؟ نتایج مطالعات نشان می دهد پیاده روی سبب تقویت سلامت جسمی و روحی می شود. البته تمام تمرینات ورزشی دارای فواید جسمی و روحی است، اما پیاده روی فواید قابل توجهی دارد. با پیاده روی در مسیرهایی قدم می گذارید که محل عبور ماشین نیست. وقتی به پیاده روی می روید، حتی وقتی مقصد مشخصی ندارید، سعی کنید به جای مسیرهای تکراری در مسیرهای جدید قدم بگذارید. وقتی از کنار خانه و مغازه‌ها می گذرید و خود را در بین رفت و آمد شهری می بینید، احساس خواهید کرد بخشی از جریان شهرتان هستید. شاید در این پیاده روی جاهایی را کشف کنید که تاکنون توجهتان را جلب نکرده بودند.

با افرادی ارتباط برقرار کنید که علاقه‌مندی‌های مشترک دارید

هر فردی دارای استعدادها و مهارت‌هایی است، اگر هنوز از استعدادهای خود خبر ندارید، هر چه زودتر به دنبال کشف آن‌ها باشید. ارتباط داشتن با کسانی که با آن‌ها هم استعداد هستید، در غلبه بر تنهایی و پیدا کردن دوستان جدید به شما کمک می کند و می توانید استعدادهای نهفته خود را شکوفا کنید.

قطعاً در محل سکونتتان کارگاه‌ها و انجمن‌های زیادی در حوزه‌های مختلف چون هنر و ادبیات برپا می شود که می توانید در آن‌ها شرکت کنید. برای مثال، اگر به بازی شطرنج علاقه دارید، در انجمن شطرنج شهر محل سکونتتان عضو شوید و مهارت‌های خود را از طریق بازی با دیگر شطرنج بازان تقویت کنید. برای غلبه بر تنهایی و پیدا کردن دوستان جدید پیشنهاد می کنیم در رشته‌های جدید شرکت کنید و توانایی خود را محک بزنید. نویسندگی، سفالگری، آشپزی و رشته‌های ورزشی از جمله رشته‌هایی است که شاید دلتان بخواهد برای مدتی در کلاس‌های گروهی آن شرکت کنید. اگر هیچ کلاس و گروهی در شهرتان وجود ندارد، خودتان دست به کار شوید و افرادی را که با آن‌ها علاقه‌مندی‌های مشترک دارید دور هم جمع کنید.

با دوستان قدیمی خود خارج از فضای مجازی قرار بگذارید

امروزه بیشتر افراد گرفتار احساس تنهایی هستند و خود را در معرض مواجهه با این احساس آزاردهنده قرار می دهند. هر چند شبکه‌های اجتماعی چون فیس بوک، اینستاگرام و سرویس‌های پیام رسان مانند تلگرام و واتس آپ سبب بهبود و تسهیل ارتباطات شده‌اند، اما از تأثیر ارتباطات رو در رو دور هستیم. شاید دوستان زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، اما وقتی احساس تنهایی می کنید و به آن نیاز دارید، کسی در دسترستان نباشد.

شاید همانند خیلی از افراد ارتباطات مجازی را به معاشرت‌های مستقیم و رو در رو ترجیح دهید، اما قطعاً می دانید در ارتباطات مجازی تعهد کمتری وجود دارد؛ مثلاً پیام‌های تلگرامتان را هر لحظه می خوانید اما ممکن است به یک پیام چند ساعت بعد پاسخ بدهید، این نمونه‌ای از رفتارهای نامتعهدانه در فضای مجازی است. برای غلبه بر احساس تنهایی، دوستان قدیمی خود را به منزلتان دعوت کنید و باهم از خاطرات گذشته و دغدغه‌های روزانه بگویید.

یک حیوان خانگی در منزل داشته باشید تا احساس تنهایی‌تان درمان شود

نگهداری از حیوانات خانگی سبب بهبود اضطراب و درمان احساس تنهایی می شود. حیوانات خانگی چون سگ و گربه همیشه در کنار شما هستند تا با آن‌ها وقت بگذارید و خود را با بازی و نوازششان سرگرم کنید، علاوه بر آن حیوانات خانگی خاصیت تسکین دهی دارند و همانند والیوم سبب کاهش اضطراب می‌شوند. بنا بر پژوهش‌های انجام شده توسط محققان دانشگاه لویولا در آمریکا، افرادی که برای کاهش درد ناشی از جراحی از روش درمان به وسیله‌ی حیوانات خانگی استفاده می کنند، کمتر به سراغ داروهای مسکن می روند.

چارلز شولتز، نویسنده داستان مصور "بادام زمینی‌ها" می گوید: "خوشحالی برابر است با داشتن یک توله سگ دوست داشتنی." پس اگر می خواهید بر احساس تنهایی خود غلبه کنید و شادتر باشید، به داشتن یک حیوان خانگی ملوس و دوست داشتنی فکر کنید.

به دیگران کمک کنید تا به ارزش خودتان پی ببرید

کمک به دیگران سبب می شود بر احساس تنهایی‌مان غلبه کنیم. وقتی فکر می کنیم نزد دیگران هیچ ارزشی نداریم احساس تنهایی به سراغمان می آید، این در حالی است که احساس ارزشمندی فرآیندی اکتسابی است. آدری هِپبورن، بازیگر معروف بریتانیایی، می گوید: "وقتی سن تان بالا می رود، به این درک می رسید از دو دستی که داری، یکی برای کمک کردن به خودتان است و دیگری برای کمک کردن به دیگران."

هیچ گاه کمک کردن به دیگران را فراموش نکنید و بدانید خیلی از مشکلات، حتی احساس تنهایی، به دست خودمان حل می شود. با کمک به دیگران می توانید به ارزش واقعی‌تان پی ببرید و خود را در معرض دوستی‌های عمیق‌تر قرار دهید. منظور از کمک به دیگران این نیست که خود را به دردسر بیندازید، بلکه گاهی با ابراز توجه و همدردی هم می توانید به آن‌ها کمک کنید؛ مثلاً اگر همکارتان از مسئله‌ای ناراحت است، برایش یادداشتی انگیزشی بنویسید. خریدهای پیرزن همسایه‌تان را به در خانه‌اش برسانید. به فرد نابینایی که پشت چراغ قرمز مانده، کمک کنید به آن طرف خیابان برود. با انجام چنین کارهایی هیچ وقت خود را به خطر و دردسر نمی اندازید، اما از تأثیر شگفت انگیز آن بهره‌مند خواهید شد. همین کمک‌های کوچک باعث می شود معجزه‌ی عشق و دوستی را بیابید و از احساس تنهایی رها شوید.

با خودتان حرف بزنید تا رابطه‌تان با خود بهتر شود

اگر احساس تنهایی می کنید و هیچ هم صحبتی ندارید، شاید بهتر باشد خودتان پای صحبت خودتان بنشینید. شاید این کار کمی عجیب به نظر برسد، اما تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد. در ذهن با خودتان حرف بزنید یا به خودتان نامه بنویسید. از احساسات و دل‌مشغولی‌هایتان بگویید و خود را دوست خودتان بدانید. حتی می توانید بدترین خاطرات و تصورات را بدون نگرانی با خود در میان بگذارید. با این کارها رابطه‌ی بهتری با خود خواهید داشت. قطعاً در زندگی افراد محدودی در کنارتان هستند که تا پایان عمر رابطه‌شان را با شما حفظ می کنند. پس بسیار مهم است خودتان رابطه‌ی خوبی با خود داشته باشید. وقتی با خودتان حرف بزنید، افکار و احساساتتان روشن و واضح خواهند شد.

به دنبال تجربیات تازه بروید

در بیشتر مواقع تنهایی با احساس بی‌حوصلگی همراه است، اما می توانید این احساس را با تجربیات تازه برطرف کنید؛ مثلاً پیشنهاد می کنیم خود را از مسیر جدیدی به محل کارتان برسانید. سوار اتوبوس درون شهری شوید و ببینید شما را به کجا می برد. در مورد سفر خارج از شهر چه نظری دارید؟ قطعاً این تجربیات جدید برایتان هیجان انگیز خواهد بود. اگر مسیری را غیر از مسیر هر روزه برای رسیدن به محل کارتان انتخاب کنید، با افراد و ویترین‌های جدیدی رو به رو خواهید شد که شما را به وجد می‌آورند. پس این قبیل کارها تجربه‌ای تازه و ماجراجویانه است.

با افراد غریبه وارد صحبت شوید تا با دنیای اطرافتان ارتباط بهتری برقرار کنید

غریبه‌ها شما را نمی شناسند و قضاوتتان نمی کنند، حتی اگر قضاوتتان هم کنند، باز جای نگرانی نیست، زیرا دوباره همدیگر را نمی بینید؛ مثلاً می توانید با بغل دستی‌تان در مترو صحبت کنید و تجربیات تازه به دست آورید. این صحبت‌های کوتاه و عامیانه سبب غلبه بر احساس تنهایی‌تان می شود و سبب خواهد شد با دنیای اطرافتان احساس همبستگی پیدا کنید.

از افراد سمی و منفی باف دوری کنید

ارتباط داشتن با انسان‌های سمی، یعنی افرادی که هیچ احساس همدردی از خود نشان نمی دهند، سبب تشدید احساس تنهایی‌تان می شود. رابطه‌ای مفید و ثمربخش است که به دو طرف احساس رضایت بدهد. اگر با افرادی ارتباط دارید که درک تان نمی کنند، به سختی می توانید خود را شاد و راضی نگه دارید. خصوصاً اگر طرف مقابل خودشیفته باشد و عزت نفس تان را زیر سؤال ببرد، بیشتر احساس تنهایی خواهید کرد. پس از این روابط مخرب دوری کنید و از افرادی که سبب احساس تنهایی‌تان می شوند، فاصله بگیرید و به دنبال برقراری روابط بهتر و مؤثرتری باشید.

با تداوم احساس تنهایی به پزشک مراجعه کنید

احساس تنهایی مداوم از نشانه‌های بیماری افسردگی است که با مراجعه به روان‌پزشک و از طریق مشاوره درمانی برطرف می شود. اگر به یک روان‌پزشک همه فن حریف مراجعه کنید، می توانید با چند جلسه مشاوره عوامل محرک احساس تنهایی‌تان را شناسایی کنید و راهکارهای مقابله با این محرک‌ها را یاد بگیرید.

مراجعه به روان پزشک برای درمان افسردگی و غلبه بر تنهایی از ضعف شما نیست، بلکه نشانه‌ی توجه شما به خودتان است. پس دست به کار شوید و خود را برای مواجهه با چالش‌های پیش رو آماده کنید. شما این حق را دارید که از زندگی‌تان لذت ببرید و طعم خوشبختی را بچشید.

منبع: lifehack

 - محمد محمدیان
رویاتو زندگی کن - هیچ وقت دست از تلاش بر ندار

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها