31 کاری که باعث می‌شود سخنرانی‌تان خراب شود

12 خرداد 1399 - 6:10
انگیزشی - 31 کاری که باعث می‌شود سخنرانی‌تان خراب شود
31 کاری که باعث می‌شود سخنرانی‌تان خراب شود
امتیاز مطلب: 90%

اگر یک ایده‌ی فوق‌العاده به درستی بیان نشود، ارزش خود را برای مخاطبان از دست خواهد داد. برخی کارها می‌تواند سخنرانی شما را خراب کند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا 31 روشی که باعث خراب کردن یک سخنرانی عالی می‌شود، به شما معرفی کنیم.

1. جملات ساختگی و بی‌معنا

گاهی برای اینکه عبارتی در ذهنمان بماند، ممکن است از کنار هم قرار دادن حروف اول کلمات، برخی عبارات و اصطلاحات را بسازیم. این عبارات ساختگی برای شما مفهوم‌دار هستند، اما این مسئله در مورد مخاطبان یک سخنرانی صادق نیست. پیشنهاد می‌کنیم در سخنرانی‌های خود از این عبارات من‌درآوردی استفاده نکنید، زیرا برای آن‌ها نامفهوم است و در ذهنشان باقی نخواهد ماند.

2. استفاده‌ زیاد از مخفف‌ها

استفاده‌ی افراطی از عبارت‌های مخفف به شما کمک می کند از تکرار عبارت‌های ترکیبی طولانی خودداری کنید، اما باید یادتان باشد استفاده‌ی زیاد از مخفف‌ها، کیفیت سخنرانی‌تان را پایین می‌آورد.

3. جملات طولانی و پیچیده

وقتی از جملات و کلماتی استفاده کنید که فهم آن برای مخاطبان مشکل است، این تصور را در ذهن مخاطب به وجود می آورید که شما به موضوع سخنرانی، تسلط کامل ندارید.

4. استفاده از تلفن

در هنگام سخنرانی نه به هیچ تماسی پاسخ دهید و نه با کسی تماس بگیرید. باید برای خودتان و مخاطبان احترام قائل شوید تا حاضرین توجه بیشتری به شما داشته باشند.

5. تصاویر نامناسب

در هنگام سخنرانی، در اسلایدهایتان از تصاویر بی‌ربط استفاده نکنید.

6. جملات کلیشه‌ای

استفاده از جملات و عبارات کلیشه‌ای سبب می شود اصالت و سخنرانی شما زیر سؤال برود، پس در هنگام سخنرانی از جملات مختص خودتان استفاده کنید. استفاده از جملات کلیشه‌ای، نوعی بی‌احترامی به مخاطبان است. پس برای مخاطبان خود وقت بگذارید و از تکرار جملات و مطالب دیگران خودداری کنید.

7. استفاده از نمودارهای پیچیده

از نمودارها برای خلاصه سازی و تفهیم آسان مطالب به مخاطبان استفاده می شود. اگر نمودارهایی که در سخنرانی استفاده می کنید، نیاز به توضیح کامل از جانب شما دارند، باید آن‌ها را ساده‌تر کنید.

8. صحبت درباره پیشینه‌ی شرکت

اغلب مخاطبان هیچ تمایلی به شنیدن پیشینه‌ی سازمان و شرکت شما ندارند و گاهی گوش دادن به آن را خسته کننده می دانند. پس سعی کنید در سخنرانی خود در مورد پیشینه‌ی شرکت صحبت نکنید.

9. آمار اشتباه

تعداد کمی از حاضرین، اطلاعات غلط و قدیمی را باور می کنند.

10. طولانی شدن ساعت سخنرانی

جلب توجه مخاطبان برای بیشتر از 20 دقیقه کار سختی است.

11. ارائه‌ تمام اطلاعات

ارائه‌ی حجم زیادی از اطلاعات به شنونده بدون ارائه‌ی توضیحات مناسب هیچ فایده‌ای ندارد و در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند.

12. اسلایدهای نامربوط

بیان مطالبی که مخاطبان هیچ نیازی به آن‌ها ندارند، تنها سبب اتلاف وقت و انرژی خواهد شد.

13. تعریف جک

تعریف جک در زمان سخنرانی، ارائه‌ی شما را خراب می کند. نباید در سخنرانی خود حرف خنده‌دار بزنید، چرا که کمدین‌ها هم سر صحنه جک نمی‌گویند.

14. ایجاد پرش میان اسلایدها

اسلایدهای خود را پیش از سخنرانی به بهترین نحو ممکن مرتب کنید تا نیاز نباشد در حین سخنرانی اسلایدها را جلو و عقب ببرید. در صورت لزوم اسلایدها را تکرار کنید اما میان آن‌ها پرشی ایجاد نکنید.

15. نحوه گذاشتن میکروفون

شاید قبل یا بعد از سخنرانی چیزی بگویید که نباید مخاطبان بشنوند، پس مراقب میکروفون باشید و آن را به شیوه‌ی درستی قرار دهید.

16. صداهای نامفهوم

استفاده از کلماتی چون «در واقع»، «مثلا» یا صداهای نامفهوم مانند «امم»، وقتی در حین سخنرانی به چیزی فکر می‌کنید، خیلی حرفه‌ای و جالب به نظر نمی‌رسد.

17. چیزهایی که حواس مخاطبان را پرت می‌کند

در هنگام سخنرانی کمتر از 10 ثانیه فرصت دارید تا توجه مخاطبان را جلب کنید. پس در این مدت تمام توجه مخاطب به شما باشد و اگر چیزی باعث از دست رفتن تمرکز و توجهتان می شود، آن را حذف کنید.

18. عدم ایجاد انگیزه در مخاطبان

باید بتوانید در سخنرانی خود مخاطبان را تشویق کنید و در آن‌ها انگیزه به وجود آورید.

19. عدم توزیع برگه‌های یادداشت

اگر محتوای سخنرانی‌تان حاوی مطالبی است که برای شنوندگان مفید و لازم است، بهتر است خلاصه‌ای از آن را به صورت تیتروار درون برگه‌ای بنویسید و آن را میان مخاطبان پخش کنید.

20. بهانه‌های شخصی

هیچ گاه با بهانه‌هایی چون "امروز حال خوبی ندارم"، "هیجان دارم" و ... عدم آمادگی خود برای سخنرانی را توجیه کنید و سطح انتظار مخاطبان را پایین بیاورید.

21. روخوانی کردن اسلایدها

مطمئن باشید تمام مخاطبان سواد خواندن دارند و خودشان می توانند متن اسلایدها را بخوانند، پس اسلایدها را برایشان روخوانی نکنید، زیرا این کار باعث خستگی مخاطبان می شود.

22. تبلیغ

وقتی مخاطبان احساس کنند شما به دنبال تبلیغ و بازاریابی هستید، جذابیت سخنرانی برایتان از بین خواهد رفت.

23. رد کردن اسلایدها

حتی وقتی زمان محدودی دارید و باید زودتر سخنرانی را به پایان برسانید، اسلایدها را به سرعت و نخوانده رد نکنید.

24. عدم ارتباط چشمی

برخی ارائه دهندگان در هنگام سخنرانی به در و دیوار نگاه می کنند. باید هنگام صحبت با مخاطبانتان ارتباط چشمی مؤثری برقرار کنید.

25. استفاده از اسلایدهای دنباله‌دار

بهتر است هر اسلایدی حاوی مطلب مستقل باشد و تا جای ممکن از اسلایدهای دنباله دار خودداری کنید.

26. ضربه زدن به میکروفون

برخی از ارائه دهندگان قبل از شروع سخنرانی به میکروفون ضربه می زنند و مدام از مخاطبان سؤال می کنند: "آیا صدای مرا دارید؟" پس بهتر است در هنگام سخنرانی به میکروفون ضربه نزنید.

27. زیاده‌گویی

پیشنهاد می کنیم در ارائه‌ی مطالب به مخاطبان زیاده روی نکنید، زیرا این کار سبب خستگی آن‌ها می شود و باعث خواهد شد به ادامه‌ی صحبت‌هایتان گوش ندهند.

28. گفتن داستان سفر

برای مخاطبان خیلی مهم نیست در مسافرت، فرودگاه، تاکسی و هتل چه اتفاقی برایتان رخ داده است.

29. طرح سؤالات دشوار

پرسیدن سؤالاتی که مخاطبان قادر به پاسخ گویی آن‌ها نیستند، شما را فردی مغرور و از خود راضی نشان می دهد.

30. نظرهای بیخود

از ارائه‌ی نظراتی که از نظر علمی هیچ پشتوانه‌ای ندارند، بپرهیزید.

31. اسلایدهای مبهم و ناخوانا

در سخنرانی خود از اسلایدهایی استفاده کنید که از نظر محتوا، مفهوم و هم از لحاظ ظاهری برای مخاطبان واضح و روشن باشند.

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-01 09:38:22
دسته بندی ها