16 شخصیتی که با وجود ترک تحصیل، به موفقیت و ثروت دست یافتند

12 شهریور 1397 - 4:00
مدیریت شخصی - 16 شخصیتی که با وجود ترک تحصیل، به موفقیت و ثروت دست یافتند
16 شخصیتی که با وجود ترک تحصیل، به موفقیت و ثروت دست یافتند
امتیاز مطلب: 96%

خیلی‌ها می گویند مسیر موفقیت و پیشرفت از درس و دانشگاه می گذرد؛ اما جالب است بدانید خیلی از شخصیت‌های برجسته بعد از ترک تحصیل، به موفقیت و ثروت رسیده‌اند. با یوکن همراه باشید.

در این مقاله با افرادی آشنا می شوید که علی رغم ترک تحصیل، موفق و ثروتمند شده‌اند. کسانی که با تلاش، انگیزه ، استعداد ذاتی و بدون تحصیلات آکادمی به موفقیت‌های زیادی رسیده‌اند. با خواندن ادامه‌ی مطالب، در می یابید درهای موفقیت تنها با یک کلید باز نمی شود و نیاز نیست برای دست یابی به موفقیت حتماً به دانشگاه بروید.

توماس ادیسون

کمتر کسی است ادیسون را نشناسد. او بیش از 1000 اختراع به نام خود ثبت کرده که لامپ رشته‌ای اصلی‌ترین آن‌هاست. ادیسون به خاطر اختراعات و دستاوردهایش، جوایز زیادی دریافت کرده است.

ادیسون به خاطر بیماری‌اش دیرتر وارد مدرسه می شود و نمی تواند عنوان یک شاگرد زرنگ و درس خوان را از آن خود کند. او به قدری در مدرسه عملکرد ضعیفی داشت که یکی از معلم‌ها او را "خرفت" می خواند. ادیسون ترک تحصیل کرد، اما مادر او که خود معلم بود، وظیفه‌ی آموزش پسرش را به عهده گرفت. بدین ترتیب، توماس ادیسون به کمک مادر خود به‌عنوان معروف‌ترین مخترعان جهان معرفی شد و در مسیر رشد و شکوفایی قرار گرفت.

بنجامین فرانکلین

بنجامین در حوزه‌های مختلف چون سیاست، دیپلماسی، نویسندگی، اختراع و ... فعالیت داشته است. او نگارش اعلامیه‌ی استقلال آمریکا را هم انجام داده است؛ اما لازم است بدانید، بنجامین حتی تحصیلات دبیرستانی هم ندارد. او در خانواده‌ای پرجمعیت با 20 فرزند به دنیا آمد. بنجامین پانزدهمین و کوچک‌ترین پسر خانواده بود. در سن 10 سالگی، مدرسه را به خاطر کار در چایخانه برای پدرش و برادرش ترک کرد.

بیل گیتس

بیل گیتس به‌عنوان بنیان‌گذار مایکروسافت و ثروتمندترین مرد جهان شناخته می شود. او در سال‌های ابتدایی ورود به دانشگاه، هاروارد را به همراه دوستش پُل آلن ترک کرد تا تمام وقت خود را روی برنامه نویسی نرم افزارها بگذارد که در نهایت منجر به تأسیس مایکروسافت و موفقیت‌های چشمگیرش شد.

استیو جابز

استیو جابز نمادی از اپل است و از معروف‌ترین چهره‌های حوزه فناوری به حساب می‌آید. او بعد از یک سال و نیم تحصیل در دانشگاه رید در شهر پورتلند ایالت اورگن آمریکا از تحصیل انصراف داد و بعدها تنها در کلاس‌های خوشنویسی این دانشگاه شرکت می کرد. هنر خوشنویسی به او کمک کرد تا به ایده سبک حروف چندگانه‌ای دست یابد که در کامپیوتر مکینتاش دیده شد.

آلبرت اینشتین

آلبرت اینشتین به جایگاهی رسید که به هیچ وجه در مدرسه به آن دست نیافته بود؛ به‌طوری که مجله‌ی تایم، او را "مرد قرن" می خواند. آلبرت اینشتین به‌عنوان دانشمند فیزیک، برنده جایزه‌ی نوبل و خالق نظریه‌ی نسبیت، در 15 سالگی مدرسه را ترک کرد. سال بعد، تصمیم گرفت به ادامه تحصیل بپردازد و به همین خاطر مجبور شد در آزمون موسسه‌ی فناوری فدرال سوئیس شرکت کند که در نهایت به توفیقی هم نرسید. اینشتین به مدرسه‌ی عادی بازگشت، دیپلم گرفت و در آزمون ورودی کنکور نیز برای دومین بار پذیرفته شد.

جان راکفلر

جان دیویس راکفلر، دو ماه قبل از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، مدرسه را ترک کرد و به دانشگاه کسب و کار فالسام مرکانتیل پیوست. راکفلر به‌عنوان مرد میلیاردر دنیا در سال 1870، کمپانی نفتی استاندارد اویل را راه اندازی کرد. تا پیش از تعطیلی شرکت به دست دولت به خاطر انحصار بازار، او میلیاردها دلار درآمد کسب کرده بود. راکفلر 40 سال پایانی زندگی خود را صرف حمایت از سلامت و تحصیل کرد. پس ترک تحصیل راکفلر تنها برای خودش سودآور نبود، بلکه هزاران نفر را از شرایط ایده آل تحصیلی بهره‌مند کرد.

والت دیزنی

والت دیزنی در سال 1918 در کالج هنرهای زیبای شیکاگو به تحصیل می‌پرداخت و سال‌ها بعد جایزه‌ی اسکار را برد. او در 16 سالگی ترک تحصیل کرد و به ارتش پیوست، اما به خاطر این که سنش برای حضور در ارتش کم بود، با شناسنامه‌ی جعلی به صلیب سرخ ملحق شد. والت دیزنی به فرانسه رفت و مسئولیت رانندگی آمبولانسی که پر از تصاویر کارتونی بود را بر عهده گرفت. کارتون‌هایی که به شخصیت‌های داستانی انیمیشن‌هایش تبدیل شدند. او بعد از این که میلیونر و صاحب شرکت والت دیزنی شد، جوایز زیادی چون مدال آزادی ریاست جمهوری را دریافت کرد. در 58 سالگی نیز مدرک دیپلم افتخاری دبیرستان را به او دادند.

ریچارد برانسون

ریچارد برانسون، ثروتمندی خودساخته است. او توانست شرکت‌های زنجیره‌ای ویرجین را راه اندازی کند و تجربیات ارزشمندی در تجارت به دست آورد. برانسون در زمینه‌های متنوعی از کسب و کار فعالیت کرده است، برای مثال راه اندازی شرکتی توریستی برای ثبت نام از افرادی که علاقه و توانایی مالی برای سفر به فضا را دارند.

ریچارد برانسون به دلیل ابتلا به اختلال نارساخوانی، دانش آموز موفقی نبود و در 16 سالگی ترک تحصیل کرد. او اولین کسب و کار خود را با راه اندازی مجله‌ای درباره نوجوانان شروع کرد.

جورج بِرنز

جورج هنرمندی سرشناس در زمینه‌های مختلف چون نمایش، کمدی، تلویزیون و ... است. او بیش از 9 دهه، در رسانه‌ها حضوری فعال داشت. بعد از این که پدرش را از دست داد، مدرسه را در سال چهارم ترک کرد و به سراغ مشاغلی چون روزنامه فروشی، پادویی، واکس زدن و ... رفت. سپس او و همکارانش در فروشگاه آب نبات فروشی تصمیم گرفتند به فعالیت در حوزه‌ی تئاتر روی آورند. این گروه نمایشی بعد از مدتی منحل شد، اما جورج با همراهی افراد مختلف به صورت گروهی، نمایش اجرا می‌کرد. او فرد موفق گروه بود تا این که در سال 1923 با گرِیسی آلن ملاقات کرد.

جورج با گرِیسی آلن ازدواج کرد و گروه نمایش دو نفره ی خود را راه اندازی کردند. این زوج بامزه تا سال 1058 به فعالیت‌های هنری خود در عرصه تئاتر، تلویزیون و ... ادامه دادند، یعنی وقتی که گریسی بازنشسته شد؛ اما پس از آن، جرج مشغول فعالیت‌های هنری بود. او تا ماه‌های پایانی مرگش در سال 1996 همچنان سرگرم فعالیت بود.

کلنل ساندرز

کلنل هارلند ساندرز تحصیلات دانشگاهی نداشت؛ اما توانست به عنوان موفق‌ترین فرد در حوزه کسب و کار مواد غذایی و تهیه‌ی مرغ سوخاری معرفی شود. زمانی که 6 ساله بود، پدرش را از دست داد و به خاطر این که مادرش بیرون از خانه کار می کرد مجبور شد برای خانواده آشپزی کند. او مقطع ابتدایی را ترک کرد و در مشاغلی چون فروشندگی بیمه، آتش نشانی و قایقرانی سرگرم شد.

او بعد از چند سال به صورت مکاتبه‌ای مشغول تحصیل شد و مدرکی در رشته‌ی حقوق گرفت. تجربه‌های ارزشمند او در حوزه‌ی آشپزی و کسب و کار به او کمک کرد که بتواند موفق‌ترین شرکت‌های صنایع غذایی یعنی کی اف سی را راه اندازی و مدیریت  کند.

چارلز دیکنز

چارلز دیکنز، نویسنده‌ی آثار مشهوری چون داستان دوشهر، الیور توئیست، سرود کریسمس و ... است. وقتی پدرش به خاطر قرض به زندان افتاد مدرسه را ترک کرد. دیکنز در 12 سالگی مدرسه را رها کرد و در کارگاه چکمه سازی مشغول فعالیت شد. او بعدها به کار در دادگاه پرداخت و تجربیاتی به عنوان تندنویس دادگاه و گزارشگر جریان دادرسی کسب کرد.

چارلز دیکنز در 22 سالگی روزنامه نگار شد. اولین مجموعه از نوشته‌های خود را با نام طرح‌های بُز، در سال 1836 منتشر کرد. "بز" نام مستعار دیکنز بود. در همان سال، اولین رمان دیکنز نیز با نام آقای پیک ویک انتشار یافت.

التون جان

التون جان یکی از چهره‌های سرشناس موسیقی جهان است. در حال حاضر میلیون‌ها نسخه از کارهای التون جان به فروش رسیده و درآمد بالایی برای او به ارمغان آورده است.

جان در 11 سالگی با دریافت بورسیه‌ی تحصیلی، به‌منظور یادگیری پیانو، وارد دانشگاه سلطنتی لندن شد، اما یادگیری پیانوی کلاسیک برایش هیچ جذابیتی نداشت. او به راک اندرول علاقه‌مند بود. به همین خاطر کالج را ترک کرد و به نواختن سبک موردعلاقه‌اش در یکی از کافه‌ها روی آورد. التون جان در 17 سالگی، گروه موسیقی خود را تشکیل داد و نام آن را "بلوزولوژی" گذاشت. این گروه به سرعت مشهور شد و توانست با خوانندگان و نوازندگان معروفی همکاری کند و تورهای موسیقی برپا کند. اولین آلبوم او در سال 1970 منتشر شد و اولین تک آهنگش با استقبال زیادی مواجه گردید.

رِی کراک

ری کراک یکی از چهره‌های سرشناس در حوزه‌ی کسب و کار است. او به‌تنهایی مک دونالد را تأسیس نکرد، اما او را می‌توان دلیل اصلی پیشرفت و شکوفایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای غذا دانست. ری کراک در طول زندگی خود بیش از 500 میلیون دلار درآمد کسب کرد. مجله‌ی تایم، راک را تأثیرگذارترین فرد حوزه‌ی صنعت در قرن بیستم معرفی می کند. او در 15 سالگی مدرسه را ترک کرد تا در جنگ جهانی اول شرکت کند و با جعل کردن سن خود، در صلیب سرخ به‌عنوان راننده مشغول به کار شود. البته پیش از اعزام به منطقه‌ی جنگی، جنگ به پایان رسید.

هری هودینی

هودینی به معنای جادوست. او پیش از این که به شعبده بازی معروف تبدیل شود، اریک ویز نام داشت. هودینی در 12 سالگی ترک تحصیل کرد و به شغل‌های مختلفی چون دستیار قفل ساز و ... مشغول شد. در 17 سالگی، با جک هیمَن، دوستش که او نیز به شعبده بازی علاقه داشت، گروهی با نام "برادران هودینی" تشکیل داد. این نام یعنی هودینی، از نام شعبده باز مشهور، رابرت هودینی گرفته شده است. فعالیت‌های چشمگیر او و چالش‌هایی که در شعبده بازی با آن‌ها رو به رو می شد و با موفقیت از آن‌ها گذر می کرد، او را به افسانه تبدیل کرد.

رینگو استار

ریچارد استارکی که به رینگو استار معروف است، دِرامر (طبل زن) معروف گروه موسیقی بیتلز است. او در سال 1940 در لیورپول چشم به جهان گشود. به خاطر پاره شدن آپاندیس چندین ماه در کما بود و مدت زیادی درگیر فرآیند درمان شد. او از درس و مدرسه عقب افتاد. ریچارد مجبور شد در 15 سالگی ترک تحصیل کند و در 17 سالگی در حالی که برای یک شرکت مهندسی کار می کرد، به یک گروه موسیقی پیوست.

او از همان زمان تصمیم گرفت به نواختن درامز روی آورد. ناپدری‌اش اولین درامز را برایش خرید. ریچارد استارکی به گروه‌های مختلفی پیوست تا این که در سال 1962 به گروه بیتلز ملحق شد و به عنوان افسانه ای ترین درامرهای جهان معرفی گردید.

پرنسس دایانا

پرنسس دایانا، ملکه‌ی ولز در مدرسه‌ی سلامت غرب مشغول تحصیل بود و عملکرد چندان موفقیت آمیزی نداشت. او نمره‌های خوبی نمی گرفت و نتوانست در تمامی دروسش موفق شود. در 16 سالگی مدرسه را ترک کرد و بعد از مدتی به مدرسه‌ای در سوئد رفت. بعدها آنجا را هم رها کرد. او خواننده‌ی آماتور خوبی بود و می‌خواست بالرین شود. دایانا در مهدکودکی مشغول کار شد. او در مرکزِ نگهداری و مراقبت، به عنوان دستیار فعالیت داشت. حقیقت این است او مربی مهدکودک نبود، زیرا مهارتی نداشت که بتواند آن را به دیگران یاد دهد. البته مرکزی هم که از آن نام برده می‌شود، مهدکودک نیست. دایانا در سال 1981، در 19 سالگی با پرنس چارلز ازدواج کرد و زندگی او وارد دوران تازه‌ای شد. لازم به ذکر است، از خصوصیات جالب پرنسس دایانا، لبخند جذاب و گیرای اوست.

منبع: howstuffworks

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-09-02 15:36:48
دسته بندی ها