چرا من اینقدر احساساتی هستم؟

3 اسفند 1396 - 4:00
مدیریت شخصی - چرا من اینقدر احساساتی هستم؟
چرا من اینقدر احساساتی هستم؟
امتیاز مطلب: 90%

آیا معمولا در شرایط بد کنترل احساسات خود را از دست می‌دهید؟ آیا فردی بسیار احساساتی هستید و این امر مانع پیشرفت شما شده است؟ در ادامه به معرفی راه‌هایی برای کنترل احساسات و عواطف می‌پردازیم. با یوکن همراه باشید.

 همه ما این را  تجربه کرده‌ایم: در فروشگاه مواد غذایی یک کودک شروع به بدخلقی می‌کند تا زمانی که یک شرایط بد به وجود می‌آید.

پدر و مادر این کودک تلاش در آرام کردن او می‌کنند، چندین نفس عمیق می‌کشند و به جای استفاده از رفتاری تند احساساتشان را به صورت کلمات بیان کنند.

این یک روش عالی برای کنترل کودکان خود در هنگام مدیریت احساسات است، اما آیا برای ما بزرگسالان نیز جواب می‌دهد؟ اگر می‌توانستیم حتی در بدترین شرایط احساساتمان را کنترل کنیم عالی نمی‌شد؟

این امر امکان پذیر است!

هنگامی که افکار و احساسات شما به شدت در جریان هستند، خود آگاهی  و خود تنظیمی می‌تواند در وسط یک طوفان عاطفی بزرگ شما را آرام کند.

"چرا من خیلی احساسی هستم؟"

این سؤال ممکن است بیشتر از آنچه  اعتراف ‌کنید در ذهن شما وجود داشته باشد. شاید  احساس خشم شما در حالی که با همکارانتان مواجه می‌شوید افزایش پیدا می‌کند. شاید در هنگام تماشای تلویزیون به راحتی گریه می‌کنید.

یادگیری نحوه تنظیم کردن احساسات به شما کمک می‌کند تا فشار، عدم اطمینان و با طیف وسیعی از احساسات مقابله کنید. راهنمایی‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا احساسات خود را تشخیص دهید و آن‌ها را کنترل کنید قبل از اینکه آن‌ها شما را کنترل کنند.

آیا از خود می‌پرسید «چرا من آن‌قدر احساساتی هستم؟ در اینجا 10 کلید مدیریت احساسات معرفی خواهد شد:

1. به یاد داشته باشید که چه چیزی اهمیت دارد.

در اصل، چیزهای کوچک و یا چیزهایی که واقعاً در زندگی شما تأثیری نخواهد گذاشت را نادیده بگیرید. تمام وظایف به یک اندازه اهمیت ندارند. بعضی‌ها را برای بعداً ذخیره کنید، بعضی دیگر را به افراد دیگر منتقل کنید، و بعضی‌ها را از لیست کارهای خود خط بزنید.

در مورد عواقب هر شرایطی در آن هستید فکر کنید. سپس درباره بدترین سناریوی مورد نظر با خودتان صحبت کنید و تعیین کنید آیا واقعاً اینقدر بد است یا خیر. اگر می‌توانید اولویت‌ها را تنظیم کنید، می‌توانید کنترل بیشتری داشته باشید.

2. یک برنامه‌ ایجاد کنید.

از قبل برنامه ریزی کنید - نه تنها برای روز خود بلکه برای چیزهایی که می‌تواند در آینده اتفاق بیفتند. چه چیزهایی در زندگی شما باعث می‌شوند احساساتی شوید؟

 فکر کنید اگر این مسائل امروز اتفاق می‌افتادند چه می‌شد و برنامه‌ای برای مقابله با آن‌ها ایجاد کنید تا بتوانید آماده باشید.

به عنوان مثال، فرض کنید شرکت شما در حال اخراج کارکنان است و شما نگران هستید که کار شما ممکن است در معرض خطر باشد. برای رسیدگی به امور مالی خود در هنگام بیکاری برنامه ریزی کنید و برای چند هفته، به دنبال شغلی جدید باشید.

بنابراین اگر واقعاً اخراج شدید، کمتر احساساتی  خواهید شد. داشتن یک برنامه به شما کمک می‌کند مانند زمانی که نمی‌دانید چه کار باید انجام دهید نگران نشوید.

3. انعطاف پذیر باشید.

در حالی که ممکن است برنامه‌ای در دست داشته باشید، به یاد داشته باشید که همه چیز در آخرین لحظه ممکن است تغییر کند.

در صورتی که این اتفاق افتاد، به مرور زمان، افکار خود را تنظیم کنید و مطابق با آن پیش بروید.

هر چه بیشتر انعطاف پذیرتر و راحت تر باشید،  با تغییرات ناگهانی بدون ناراحتی یا احساساتی شدن مقابله خواهید کرد.

4. وضعیت را به فاجعه تبدیل نکنید.

هنگامی که یک اشتباه کوچکی را مرتکب شدید، آیا فکر می‌کنید که شما فرد بدی هستید و یا کار خود را نمی‌توانید انجام دهید؟

به عنوان مثال، اگر فرزندی داشته باشید و یک روز عصبانی شوید و سر آن‌ها فریاد بزنید،  فکر می‌کنید پدر و یا مادر وحشتناکی هستید؟

وقتی را صرف فکر کردن در مورد همه چیزهایی که درست انجام‌ دادید در مقایسه با یک اشتباه کوچک کنید. تفکر مثبت به جای به فاجعه تبدیل کردن موقعیت را تمرین کنید.

 از اشتباهات به عنوان یک فرصت یادگیری به جای یک دلیل برای پایین آوردن خود و یا مشاهده آن به عنوان یک شکست استفاده کنید.

5. سعی نکنید  در یک زمان بیش از حد کار کنید .

اگر اغلب تعجب می‌کنید که "چرا من خیلی احساسی هستم؟" ممکن است به این دلیل باشد که شما در یک زمان بیش از حد کار می‌کنید. با آنچه که انجام می‌دهید، به آرامی حرکت کنید و فقط بر یک چیز در آن واحد زمان تمرکز کنید.

اگر شما سعی می‌کنید تا در یک بار انجام دهید، احتمالا به شما آسیب می‌رساند. قبل از رفتن به چیز بعدی فقط روی وظیفه‌ای که در دست دارید تمرکز کنید.

6. تنفس عمیق تمرین کنید.

هر زمان که احساس اضطراب می‌کنید، نفس‌های سریع و کم عمق بکشید.

این هیپنرالسیون می‌تواند منجر به سرگیجه، سبکی سر و حتی هراس شود. همچنین ممکن است توانایی شما برای تصمیم‌گیری صحیح را به خطر بیندازد.

در عوض، به آرامی از طریق بینی خود نفس بکشید، آن را چند ثانیه نگه دارید، و آن را از طریق دهان خارج کنید. این کار را تا زمانی که احساس آرامش کنید انجام دهید.

7. موقعیت‌های خود را انتخاب کنید.

 از هرگونه شرایطی که می‌دانید به احتمال زیاد باعث ایجاد احساسات ناخواسته می‌شود دوری کنید.

به عنوان مثال، اگر می‌دانید زمانی که در عجله هستید، معمولا عصبانی می‌شوید، تلاش کنید  وظایف خود را به آخرین لحظه نسپارید.

به خودتان ده دقیقه زمان اضافی برای انجام آنچه که باید انجام دهید، بدهید و در این صورت ناراحتی‌های غیر منتظره‌ی کمتری به وجود خواهد آمد.

به همین ترتیب، اگر به  فردی آزاردهنده‌ای برخوردید، راهی برای دروری کردن از آن‌ها ایجاد کنید.

8. وضعیت خود را تغییر دهید.

شاید شما سعی می‌کنید از احساس ناامیدی توسط خودتان و افراد دیگر دوری کنید.

شاید شما همیشه امیدوار هستید که دوستان خاصی شما را شام دعوت کنند، اما هرگز  دعوت نمی‌شوید.

 وضعیت خود را با دعوت از آن‌ها برای شام در خانه خود و یا رفتن به شام ​​با دوستانی که دارید تغییر دهید. فعال باشید.

9. تمرکز خود را تغییر دهید.

شاید زمانی که به باشگاه می‌روید و افرادی را می‌بینید که به نظر می‌رسد می‌دانند چه کار می‌کنند و به وضوح نتایج بهتری گرفته‌اند احساس پایین بودن می‌کنید.

در حالی که به این افراد غبطه می‌خورید، دشوار است که به آن‌ها نگاه نکنید، اما سعی کنید تمرکز خود را بر افرادی که بیشتر در سطح شما هستند قرار دهید.

این به شما کمک خواهد کرد که در توانایی‌های خود اعتماد به نفس داشته باشید. این امر را یک گام افزایش دهید و تنها بر آنچه که انجام می‌دهید متمرکز شوید، در این صورت می‌توانید  از قدرت که تمایل دارید را به دست آورید.

10. واکنش خود را تغییر دهید.

اگر همه چیز به شکست ختم شود و احساسات بیرون بریزد، بهترین کار این است که واکنش خود را کنترل کنید.

زمانی که اضطراب دارید و یا احساساتی شده‌‌اید ممکن است احساس کنید که قلب شما از قفسه سینه خود بیرون می آید. نفس‌های عمیق را بکشید و چشمان خود را ببندید، تمرکز خود را بر تنفس خود قرار دهید تا به آرام شوید.

نیروهای داخلی خود را جمع آوری کنید و حداقل یک لبخند بزنید - این امر ثابت شده است که تاثیر مثبتی روی خلق و خوی شما داشته باشد.

احساساتی شدن امری بسیار طبیعی است؛ یک واکنش طبیعی و سالم به شرایط خاص است. اما اگر احساسات شما اغلب از کنترل خارج می‌شوند و یا اغلب در زمان نامناسب آن را نشان می‌دهید وقت آن است که یاد بگیرید که چگونه آن‌ها را مدیریت کنید.

اجازه دهید تا احساساتتان خود را نشان دهید، اما قبل از واکنش به یک وضعیت منفی، احساسات خود را در کنترل قرار دهید.

اگر موفق به انجام این کار را انجام بشوید، خودآگاهی به دست خواهید آورد که می‌تواند به شما در کنترل احساسات  کمک کند و در  شرایط بد می‌توانید خود را آرام کنید.

 

منبع: Liveboldandbloom

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها