چند تصمیم مالی اشتباه که روزی از گرفتن آن‌ها پشیمان می شوید

5 شهریور 1397 - 4:00
مدیریت مالی - چند تصمیم مالی اشتباه که روزی از گرفتن آن‌ها پشیمان می شوید
چند تصمیم مالی اشتباه که روزی از گرفتن آن‌ها پشیمان می شوید
امتیاز مطلب: 94%

در زندگی با تصمیمات مالی زیادی رو به رو می شوید که همگی آن‌ها روی آینده‌تان تأثیر خواهند گذاشت. شاید برخی از این تصمیمات سبب شود زندگی‌تان بعد از گذشت یک دهه متحول شود. با یوکن همراه باشید.

برخی تصمیمات مالی بعد از طی 10 سال سبب پشیمان شدنتان می شوند. در ادامه‌ی مقاله قصد داریم درباره این انتخاب‌های مالی حرف بزنیم تا بتوانید از درد و رنج ناشی از این تصمیمات نجات یابید. پیشنهاد می کنیم این توصیه‌ها را آویزه‌ی گوشتان کنید تا زندگی مالی بهتری داشته باشید.

حساب دخل و خرجتان را ندارید

هنوز حساب دخل و خرجتان را به دست نگرفته‌اید. اکنون وقت آن رسیده تمام دخل و خرج‌هایتان را زیر نظر بگیرید. بدین ترتیب نه تنها حواستان به خرج‌های بیهوده هست، بلکه می دانید برای خرید چیزهای موردنیاز پول کافی دارید یا نه؟

تاکنون با ویترین بستنی فروشی سر خیابان مواجه شده‌اید که بستنی‌های خوشمزه می فروشد؟ بعد با خودتان بگویید: "نمی دونم این بستنی را بخرم یا نه، شاید دیگه خیلی دارم ولخرجی می کنم."

وقتی حساب دخل و خرجتان را داشته باشید دیگر برای خریدن یا نخریدن ابهامی نخواهید داشت. با داشتن حساب و کتاب پولتان می دانید چقدر خرج کنید و به اقتصادتان هم لطمه‌ای وارد نخواهد شد.

پیشنهاد می کنیم حساب و کتاب مالی‌تان را در دست بگیرید تا از فواید طولانی مدت آن بهره‌مند شوید. به این فکر کنید با این کار چقدر پس انداز می کنید، به چه اهداف مالی دست می یابید و با چه آرامشی در کنار همسرتان می‌نشینید تا تصمیمات مالی بگیرید. قطعاً این کار ارزشش را دارد.

هر ماه بدهی کارت اعتباری خود را نمی پردازید

بدهی‌های هر ماه می تواند خیلی زود روی هم جمع شود و ورشکستتان کند. اگر عادت ندارید سر ماه بدهی (خریدهای نسیه) کارت اعتباری‌تان را پرداخت کنید، از حالا دست به کار شوید. استفاده‌ی دائمی از کارت‌های اعتباری ممکن است سبب شود به جای خرج کردن پولتان در موارد ضروری مانند خریدن یا اجاره‌ی خانه، در جاهای غیرضروری پول خرج کنید. حساب و کتاب کردن به شما کمک می کند کنترل کارت‌های اعتباری را به دست بگیرید.

بدون دقت محصولات پولی و مالی می خرید

با زنی آشنا هستم که هر ساله بالای 10 میلیون تومان صرف انواع بیمه‌ها و شهریه‌ها می کند و خودش هم بی خبر است. به نظر شما چنین چیزی ممکن نیست برای شما رخ دهد؟

وقتی برای خرید بیمه‌ی عمر اقدام می کنید یا مشاور مالی در مورد قرارداد یک وام با شما حرف می زند، پیش از امضا کردن ابتدا مطمئن شوید به اندازه‌ی کافی از قرارداد بیمه و وام سر رشته دارید.

برای روز مبادا هیچ پس اندازی ندارید

پس انداز کردن در زمان اتفاقات پیش بینی نشده به شما کمک می کند. هر فردی در زندگی خود روزهای سخت خواهد داشت. این پس انداز هر چقدر باشد، بالاخره روزی گره از کارتان می گشاید.

پیشنهاد من این است، هشت ماه در سال را به پس انداز کردن اختصاص دهید و هر زمان از این پس انداز برای موارد ضروری استفاده کردید، دوباره از اول شروع کنید و پس انداز را اولویت اصلی اهداف مالی‌تان قرار دهید. اگر بگذارید پس اندازتان تمام شود، بالاخره روزی می رسد که محتاج خواهید شد.

با جیب خالی، بی‌رویه خرج می کنید

امروزه خیلی‌ها به دنبال خرید خانه‌ای شیک و ماشین مدل بالا هستند. وقتی گرفتار چشم و هم چشمی می شوید، در چاه عمیقی می افتید که راهی برای خروج از آن ندارید. اگر جیبتان خالی است و پولی در دست ندارید اما به دنبال خرید نقدی یا اقساطی ماشین هستید، خواهش می کنم دست نگه دارید.

خریدهای گزاف در شرایط بد اقتصادی، شما را با مشکل مواجه می کند. شاید با این کار اقتصادتان لطمه بخورد و خرید آن خودروی گران قیمت سبب گرفتاری‌تان شود. حتی ممکن است پس انداز دوران بازنشستگی خود را خرج کنید، بدون این که مطلع باشید.

بدون دلیل و منطق از مشاور مالی کمک نمی گیرید

اگر در زمینه‌ی امور مالی حرفه‌ای نیستید، احتمال این که دچار اشتباه شوید زیاد است. این حرف بدین معنا نیست هیچ کس نمی تواند اشتباه کند اما شاید با گذشت ده سال، از تصمیماتی که امروز در خرید و فروش سهام خود گرفته‌اید، پشیمان شوید و وقتی به عقب نگاه کنید، ببینید پول‌های زیادی از دست داده‌اید. هزینه کردن برای یادگیری اصول اولیه‌ی اقتصادی، از طریق مراجعه به یک مشاور مالی، کار بسیار هوشمندانه‌ای است.

با مراجعه به مشاوران مالی می توانید به طور قابل توجهی در وقت و سرمایه‌ی خود صرفه جویی کنید و مطمئن شوید استراتژی سرمایه گذاری شما به اندازه‌ی کافی کارآمد است. انواع مختلفی از مشاوران مالی وجود دارند، پس خوب پرس و جو کنید تا متوجه شوید کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

از بیمه استفاده نمی کنید

اگر به عنوان سرپرست خانواده به دیار باقی بشتابید، چه کسی نیاز مالی خانواده‌تان را تأمین خواهد کرد؟ لازم است کمی تأمل کنید و به فکر بیمه‌ی عمر باشید.

به جز بیمه‌ی عمر، انواع مختلفی بیمه وجود دارد که لازم است از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال، بیمه‌ی از کار افتادگی، بیمه‌ی خدمات پزشکی برای افراد بالای 60 سال یا حتی استفاده‌ی هم‌زمان از چند بیمه‌ی مختلف.

بیمه از شما در مقابل نیازهای مالی غیرمترقبه پشتیبانی می کند که با تکیه بر پس انداز خود نمی توانید از عهده‌ی پرداخت آن برآیید. پس هرگز از بیمه صرف نظر نکنید.

به فکر پس انداز برای دوران بازنشستگی نیستید

پس انداز کردن برای دوران بازنشستگی بسیار اهمیت دارد. شاید مانند خیلی‌ها تصور کنید هنوز فرصت زیادی دارید یا اصلاً پیری به سراغتان نمی‌آید. همه‌ی ما ناتوان و فرسوده می شویم و دیگر توان کار کردن نخواهیم داشت. حتی ممکن است انواع بیماری‌ها به سراغمان بیاید که باید برای درمان آن‌ها پول داشته باشیم. امروزه خیلی نمی توان روی کمک‌های دولت حساب کرد. پس خودتان از حالا دست به کار شوید و برای دوران بازنشستگی‌تان پس انداز کنید.

اهداف مالی شما و همسرتان در یک راستا نیستند

اگر می خواهید تمام سرمایه و پول خود را هدر دهید، سعی کنید با همسرتان اهداف مالی متناقضی داشته باشید. با ازدواج در کنار شریک زندگی‌تان هستید تا زمانی که مرگ یا طلاق به سراغتان بیاید. اگر هنوز با همسرتان بر سر اهداف مالی به توافق نرسیده‌اید، برای هم وقت بگذارید و درباره مسائل مالی حرف بزنید، به تفاوت‌ها پی ببرید و در نهایت به یک جمع بندی برسید. مطمئن باشید به جایی می رسید که می بینید ارزشش را دارد.

خرج و مخارج بیهوده‌ی زیادی دارید

هر ماه پول زیادی برای قبض موبایلتان می پردازید؟ برای سرویس‌های بی‌استفاده اپراتورهای تلفن همراه پول خرج می کنید؟ فیلم و سریال‌های زیادی دانلود می کنید و ترافیک اینترنت خود را بالا می برید؟ آهنگ‌هایی دانلود می کنید که گاهی بیشتر از یک بار گوش نمی دهید؟

این‌ها هزینه‌هایی هستند که هر روز و هر ماه مقابلتان ظاهر می شود. شاید این هزینه‌ها در طول یک ماه خیلی زیاد نباشد اما در بلندمدت اثرات زیان باری دارد. به دنبال راه‌هایی باشید تا این هزینه‌ها را کاهش دهید و همیشه به این فکر باشید با پس انداز این پول در 10 سال آینده و سرمایه گذاری آن در جایی دیگر چقدر پول به دست می آورید؟ قطعاً ثروت زیادی در انتظارتان خواهد بود.

به دنبال اتخاذ تصمیمات مالی باشید که آینده‌ی روشنی برایتان خواهد داشت. استفاده از این توصیه‌ها می تواند تغییرات قابل توجهی در زندگی‌تان ایجاد کند. به نظر شما، کدام یک از این توصیه‌ها می تواند به شما کمک برساند؟

 

منبع: time

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-10 17:37:56
دسته بندی ها