20 فن سخنرانی که باعث می شود ارائه‌ی جذابی داشته باشید

4 اسفند 1396 - 4:00
مدیریت - 20 فن سخنرانی که باعث می شود ارائه‌ی جذابی داشته باشید
20 فن سخنرانی که باعث می شود ارائه‌ی جذابی داشته باشید
امتیاز مطلب: 95%

سخنرانی کردن در جمع برای خیلی‌ها کار چندان آسانی نیست. حتی وقتی می خواهید در مکان‌های عمومی صحبت کنید، استرس زیادی به سراغتان می آید. یکی از راه‌هایی که باعث می شود راحت‌تر و با استرس کمتری حرف بزنید این است تلاش کنید سبک خودتان را بسازید. داشتن اشتیاق، ارائه‌ی اطلاعات منحصر به فرد و کمی شوخ طبعی به شما کمک می کند سخنرانی خود را به بهترین نحو ممکن ارائه دهید. در واقع، نکات ظریفی وجود دارد که به شما کمک می کنند با آرامش سخنرانی کنید و ارائه‌ای عالی داشته باشید. در ادامه با یوکن همراه باشید تا 20 فن سخنرانی حرفه‌ای و تأثیرگذار را معرفی کنیم.

تمرین کنید

از قبل متن سخنرانی‌تان را چند بار تکرار کنید. البته افرادی که مشغله‌ی زیادی دارند، فرصتی برای تمرین نخواهند داشت، اما اگر می خواهید سخنرانی کارآمد و جذابی ارائه دهید، از تمرین غافل نشوید. من همیشه قبل از سخنرانی‌های مهم تا دیروقت سرکار می مانم تا چندین بار تمرین کنم. اگر می خواهید فوق‌العاده به نظر برسید، توصیه می کنم از متن نوشته شده استفاده کنید. اگر در هنگام سخنرانی عصبی و هول می شوید، دست خط خودتان را همراه داشته باشید که بهترین راهنمایتان خواهد بود.

بهتر است در همان محل برگزاری سخنرانی تمرین کنید. خیلی از متخصصین فنون بازیگری می گویند متن سخنرانی را در حالت‌های مختلف ایستاده، نشسته، با بازوهای گشاده، روی پا و ... تمرین کنید. هر چقدر ارتباط بهتری میان محیط و موقعیت‌های مختلف ایجاد کنید، با سخنرانی احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. گاهی تمرین سخنرانی برای یکی از دوستان یا همکارانتان بسیار تأثیرگذار است، یا حتی می توانید متن سخنرانی‌تان را ضبط کنید تا ببینید کدام بخش نیازمند تمرین بیشتری است. گوش دادن به فایل ذخیره شده سخنرانی قبلی نیز به شما کمک می کند به ضعف‌هایتان پی ببرید.

تمام استرستان را به اشتیاق تبدیل کنید

من همیشه قبل از شروع سخنرانی یک نوشیدنی انرژی زا می خورم و به موسیقی‌های شاد گوش می دهم. این کار سبب افزایش سطح انرژی‌ام شده و به من کمک می کند تمام استرسم را به اشتیاق تبدیل کنم. تحقیقات زیادی نشان داده‌اند یک سخنرانی پر اشتیاق به یک سخنرانی شیوا اما خسته کننده برتری دارد. به خاطر این که من وینستون چرچیلِ سخنرانان نیستم، سعی می کنم قبل از سخنرانی مشتاق و پرانرژی باشم. هر فردی نسبت به مصرف کافئین عکس‌العمل متفاوتی از خود نشان می دهد. پس باید قبل از مصرف نوشیدنی انرژی زا، بدن خود را بشناسید.

در سخنرانی‌های دیگران شرکت کنید

سعی کنید در برخی از سخنرانی‌هایی که قبل از سخنرانی شماست شرکت کنید تا مهارت بیانی و فنون ارائه‌ی آن‌ها را ببینید و مفهوم کلی صحبت‌هایشان را درک کنید. این کار احترام شما را نسبت به دیگر سخنرانان نشان می دهد و به شما امکان می دهد درکی واقعی از احساس و نظر حاضران پیدا کنید. آیا آن‌ها به دنبال مطالب جذاب و شیرین هستند یا خیلی جدی‌اند؟ سخنرانی‌ها بیشتر حول موضوعات استراتژیک است یا مسائل تاکتیکی؟ شاید سخنران دیگری چیزی بگوید که شما بتوانید در ارائه‌ی خود از آن استفاده کنید.

زودتر حاضر شوید

به محل سخنرانی زود برسید. بهتر است قبل از شروع سخنرانی زمان کافی برای استقرار و احساس آرامش در آن مکان داشته باشید. بدین ترتیب، خیالتان راحت است دیر نمی رسید و به‌اندازه‌ی کافی وقت دارید تا با جو محل سخنرانی آشنا شوید.

با محیط اطرافتان آشنا شوید

هر چقدر آشنایی بیشتری با فضای اطرافتان داشته باشید، احساس راحتی بیشتری خواهید کرد. بهتر است قبل از شروع سخنرانی، ساعتی را در محل بگذرانید. در صورت امکان، میکروفون را امتحان کنید، جایتان را پیدا کنید و از هر عاملی که می تواند در روز سخنرانی باعث حواس پرتی‌تان شود مطلع شوید.

سلام و احوال پرسی کنید

پیش از شروع سخنرانی، با حاضرین گفت و شنود دوستانه داشته باشید. گپ زدن با مخاطبان، شما را فردی صمیمی و جذاب نشان می دهد. از حضار سؤال کنید و پاسخشان را بدهید. آن‌ها منبع الهام بخشی برای سخنرانی شما خواهند بود.

از تصویرسازی مثبت استفاده کنید

تأثیر تصویرسازی مثبت اثبات شده است. وقتی در ذهنمان نتیجه‌ی مثبتی را تجسم می کنیم، امکان تحقق آن بیشتر است.

به جای این که در ذهنتان بگویید "من امروز سخنرانی بدی خواهم داشت " و خود را در حال ترک سخنرانی تجسم کنید، خود را در حال خنداندن حضار ببینید. تفکرات مثبت نتایج شگفت انگیزی به بار می آورند. تنها یک بار امتحان کنید و تأثیر آن را ببینید.

یادتان باشد تمام حاضرین دلسوز شما هستند

معمولاً سخنرانان در هنگام صحبت در مکان‌های عمومی می ترسند حضار متوجه اشتباهاتشان شوند. یکی از بدترین ترس‌هایی که در هنگام صحبت در مکان‌های عمومی وجود دارد، این است که شنوندگان منتظر خندیدن به اشتباهاتتان هستند. البته این مسئله در بیشتر سخنرانی‌ها رخ نمی دهد.

باید این حس را در خود به وجود آورید که مردم می خواهند موفقیت شما را ببینند. اغلب افراد از صحبت کردن در جمع می ترسند. پس به احتمال زیاد بیشتر کسانی که به سخنرانی شما گوش می‌دهند، حتی اگر خیلی بی‌علاقه و بی‌میل به نظر برسند، می دانند این کار می تواند خیلی خسته کننده باشد. اگر فکر می کنید خیلی دستپاچه و عصبی هستید، به خود یادآوری کنید حضار متوجه آن می شوند و تمایل دارند ببینند شما هم از پس آن بر می آیید.

نفس عمیق بکشید

معمولاً به افراد عصبی توصیه می شود نفس عمیق بکشند. وقتی عصبی می شوید، عضلاتتان سفت می شود؛ به طوری که ممکن است نفستان را محبوس کنید. به جای آن، چند نفس عمیق بکشید تا اکسیژن به مغزتان برسد و بدنتان آرام شود.

لبخند بزنید

لبخند زدن سبب می شود میزان هورمون اندورفین در بدن افزایش یابد، آرامش جای اضطراب را بگیرد و احساس بهتری نسبت به سخنرانی‌تان داشته باشید. علاوه بر آن، لبخند زدن اشتیاق و اعتماد به نفستان را بالا می برد، این نکته وقتی در حال ارائه‌ی وبینار هستید و حضار شما را نمی بینند نیز صدق می کند. البته در انجام این کار زیاده روی نکنید. قطعاً هیچ کس از دیدن یک سخنران دلقک لذت نمی برد.

ورزش کنید

روز قبل سخنرانی ورزش کنید تا میزان هورمون اندورفین در بدنتان بالا رود. اندورفین سبب کاهش اضطراب می شود. بهتر است در یک کلاس زومبا ثبت نام کنید تا سخنرانی بهتری داشته باشید.

مکث‌هایتان را کنترل کنید

وقتی اضطراب بالایی دارید، ارائه را سریع‌تر انجام دهید تا سخنرانی‌تان زودتر تمام شود، اما گاهی این کار سبب بندآمدن نفس شما و در نتیجه اضطراب بیشتر می شود.

از آرام کردن ریتم صحبتتان و استفاده از مکث در سخنرانی خود نترسید. گاهی برای تأکید روی برخی نکات از مکث کردن استفاده می شود. این کار کمک می کند سخنرانی بهتر و محاوره‌ای‌تری داشته باشید. اگر فکر می کنید کنترلی روی سرعت صحبت کردن تان ندارید، مکث بهتری کنید تا آرام شوید.

مطالب بیشتری بیان نکنید

سخنرانی باید حاوی اطلاعات مفید، عمیق و مستند باشد، اما این بدین معنا نیست موضوعی پیچیده و گسترده را در 10 دقیقه سخنرانی ارائه دهید. این که چه مطالبی بیان شود و کدام یک کنار گذاشته شود، برای موفقیت یک سخنرانی لازم است. البته منظور این نیست از بیان اطلاعات و اسلایدهای مفید کوتاهی کنید، بلکه باید ویرایش دقیقی روی مطالب داشته باشید. اگر اسلایدها خارج از موضوع است یا ارتباط کمی به اصل مطلب دارد، آن را کنار بگذارید. گاهی می توانید از اطلاعات اضافی در سخنرانی‌های دیگر استفاده کنید.

مخاطب را وارد سخنرانی کنید

اغلب مردم تمایل دارند صحبت کنند و نظراتشان هم شنیده شود؛ در حالی که بیشتر سخنرانی‌ها ماهیت یک طرفه دارد.

نظر مخاطبان را جویا شدن، سؤال کردن و دیگر ابزارهای جلب مشارکت حضار می تواند میزان همکاری را بالا ببرد و سبب شود حضار احساس کنند بخشی از گفت و گو هستند. علاوه بر آن، این کار سبب می شود شما سخنران جذاب‌تری به نظر برسید. گاهی می‌توانید نظرسنجی یا رای گیری انجام دهید. البته سؤالات غیرمنتظره نپرسید، بلکه از فرصتی استفاده کنید که به شما امکان می دهد ببینید مخاطبان به دنبال چه چیزی هستند.

سرگرم کننده باشید

وقتی نتوانید مطالبتان را به درستی ادا کنید، سخنرانی شما دچار شکست می شود. چند مطلب جذاب و اسلاید سرگرم کننده از بهترین راه‌هایی است که کمک می کند مخاطبان و خود شما احساس راحتی بیشتری کنند؛ خصوصاً وقتی مشغول ارائه حجم زیادی از اطلاعات هستید. مسئله‌ی مهم این است تعادل خود را حفظ کنید، چون یک نمایش کمدی نیست و حضار تنها برای سرگرم شدن وارد سخنرانی‌تان نشده‌اند؛ اما از اضافه کردن کمی شوخ طبعی به صحبت‌هایتان نترسید. اگر از نحوه‌ی ارائه خود راضی نیستید، آن را برای تعدادی از دوستانتان اجرا کنید و از آن‌ها بخواهید نظرشان را راحت بیان کنند.

قبول کنید جواب تمام سؤالات را نمی دانید

تعداد محدودی از سخنرانان قبول می کنند همه چیز را نمی دانند؛ زیرا آن‌ها فکر می کنند این کار اعتبارشان را زیر سؤال می برد؛ اما چون قبول داریم هیچ کسی همه چیز را درباره یک مسئله نمی داند، قبول کردن آن در سخنرانی می تواند اعتبارتان را بهتر هم کند.

اگر کسی از شما سؤالی پرسید که جواب آن را نمی دانستید، هیچ اشکالی ندارد اگر قبول کنید نمی دانید. این کار می تواند اعتبار شما را در بین حضار بالا ببرد، زیرا نشان می دهد یک فرد بدون توجه به این که چقدر می تواند آگاه باشد، همیشه در حال یادگیری است. قطعاً هیچ کسی از شما انتظار ندارد به تمام علوم مسلط باشید، آن‌ها تنها می خواهند از شما یاد بگیرند.

ژست و زبان بدن مناسبی داشته باشید

زبان بدن مناسب به شما کمک می کند سخنرانی بهتری را تجربه کنید. وقتی زبان بدن شما اعتماد به نفستان را به نمایش بکشد، ذهنتان هم وضعیت خوبی پیدا می کند. تحقیقات حاکی از آن است استفاده از ژست‌هایی که قدرت و توانایی شما را نشان می دهد، چند دقیقه قبل از شروع سخنرانی، حالت پایداری از اعتماد به نفس را به وجود می آورد. البته نیاز نیست سینه‌تان را خیلی جلو دهید. در هنگام سخنرانی می توانید از هر ژستی به جز نشستن استفاده کنید. از طریق ایستادن یا راه رفتن بهتر می توانید اضطراب خود را کنترل کنید. پیش از این که روی سِن بروید، بهترین ژست را به خود بگیرید و سرتان را بالا نگه دارید.

آب بنوشید

خیلی از افراد به دلیل اضطراب دچار خشکی دهان می شوند. برای این منظور، قبل از شروع سخنرانی مقدار زیادی آب بنوشید. یک بطری آب کنارتان باشد تا هر وقت دهانتان خشک شد، مقداری از آن را بنوشید.

در کلاس‌های بهبود مهارت سخنرانی شرکت کنید

امروزه کلاس‌ها و گروه‌های زیادی هستند که به بهبود فن بیان و سخنرانی افراد کمک می کنند. این گروه‌ها در وقت ناهار یا بعد از ساعات کاری دور هم جمع شده و در مورد یک موضوع انتخابی سخنرانی‌های کوتاهی ارائه می دهند. هر چقدر بیشتر در این کلاس‌ها شرکت کنید، مهارت‌هایتان بهتر خواهد شد. پس برای این که به سخنرانی توانمند تبدیل شوید، در این کلاس‌ها عضو شوید.

ترس‌هایتان را بپذیرید

به جای این که با ترس‌هایتان مقابله کنید، آن‌ها را بپذیرید. شاید نگران باشید حضار متوجه استرس شما شوند؛ این مسئله تنها به اضطراب و نگرانی‌تان می افزاید. به آسانی می توانید اضطراب خود را مهار کنید و آن را به انرژی مثبت تبدیل کنید و ببینید چطور سخنرانی فوق‌العاده‌ای خواهید داشت.

 

منبع: wordstream

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها