10 نکته‌ای که شما را فردی جذاب و دوست داشتنی می کند

6 فروردین 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - 10 نکته‌ای که شما را فردی جذاب و دوست داشتنی می کند
10 نکته‌ای که شما را فردی جذاب و دوست داشتنی می کند
امتیاز مطلب: 92%

فکر می کنید چه کسی شایسته عنوان "خدای جذابیت" است؟ اخیراً این عبارت در شبکه‌های اجتماعی برای طنز و شوخی به کار می رود، اما همه‌ی ما دوست داریم خدای جذابیت باشیم. قطعاً با افرادی مواجه شده‌اید که طرز حرف زدن و برخوردشان در جمع منحصر به فرد است و همان لحظه آرزو کرده‌اید کاش شما هم این‌قدر جذابیت رفتاری داشتید. در ادامه با یوکن همراه باشید تا چند نکته‌ای را معرفی کنیم که به جذابیت رفتاری شما می افزاید.

جذابیت رفتاری پیش از اینکه به خاطر ظاهر افراد به وجود بیاید، از شخصیت آن‌ها سرچشمه می گیرد. در واقع، جذابیت رفتاری مجموعه‌ای از توانایی‌ها چون برقراری ارتباط، شوخ طبعی واعتماد به نفس است. جذابیت رفتاری سبب می شود افراد بیشتری دورتان جمع شوند و روابط عمیق و طولانی مدتی با آن‌ها برقرار کنید. افراد جذاب می توانند به سرعت توجه دیگران را به خود جلب کنند و اطرافیان آسان‌تر به آن‌ها اعتماد خواهند کرد. شاید شما به‌عنوان خواننده مقاله، جذابیت رفتاری فوق‌العاده‌ای داشته باشید، یا آن طور که باید در رفتارتان جذابیت نشان نمی دهید؛ در هر صورت با خواندن ادامه‌ی مقاله می‌توانید به موفقیت بیشتری دست یابید یا به جذابیت رفتاری دلخواهتان برسید.

با دقت گوش دهید

امروزه "شنیدن" رفتار مرسومی در بین مردم نیست. وقتی کسی با شما حرف می‌زند، خیلی عمیق به او گوش دهید. حواستان را روی کارهای متفرقه نگذارید. خوب گوش کنید و نشان دهید از شنیدن حرف‌های طرف مقابل لذت می برید و حرف‌های او برایتان مهم است؛ مثلاً در این لحظه سرتان را تکان دهید، تائید کنید، سؤال بپرسید و همراهش باشید.

روراست و صادق باشید

هیچ کسی در زندگی خود دوست ندارد فریب بخورد. فریب خوردن به معنای نگفتن حقیقت و صادق نبودن است. اگر نمی توانید به قول‌هایتان عمل کنید، قول ندهید؛ اما اگر قولی دادید حتماً آن را عملی کنید. کسی را به دنبال خود نکشید، وقتی کسی از شما نظر می خواهد، روراست و منطقی حرف بزنید. جذابیت رفتاری به توانایی شما در برقراری ارتباط درست با دیگران بستگی دارد. البته روراستی با گستاخی و بی‌ادبی متفاوت است. تصور کنید فردی درباره‌ی لباسش از شما نظر می‌خواهد و شما به هیچ وجه آن لباس را نمی‌پسندید. حقیقت را بگویید، البته لحن نرم و آرام را از یاد نبرید. برای مثال، به جای اینکه بگویید "این چه لباسی هست که پوشیدی؟"، جمله‌ی "لباس قبلی‌ات را بیشتر می پسندم" به کار ببرید.

میان "چه" و "چگونه" تفاوت قائل شوید

اینکه چه چیزی می گویید، یک مسئله است و چگونه گفتن آن مسئله‌ی دیگر. لحن و نحوه‌ی بیان نظرات بسیار اهمیت دارد. ممکن است گاهی نیتتان مثبت باشد، اما نظرتان را طوری بیان کنید که منظور شما را به گونه‌ی دیگر القا کند. در اینجاست که میان "چه" و "چگونه" تفاوت ایجاد می شود. ممکن است نیت شما تعریف کردن از چیزی یا کسی باشد اما لحن کلامتان موجب سوء برداشت شود و منظورتان به خوبی منتقل نشود. سوء تفاهم کلامی، یکی از موانع برای برقراری ارتباط درست است. افرادی که جذابیت رفتاری دارند، خیلی روراست و شفاف حرف می زنند، در نتیجه اطرافیان متوجه منظور آن‌ها می شوند و ارتباط خوبی میانشان برقرار می گردد. اگر در انتقال مفهوم صحبت‌هایتان مشکل دارید، سعی کنید از دوستانتان کمک بگیرید و لحن کلامتان را تغییر دهید. عدم توانایی در انتقال مفهوم کلام سبب ایجاد سوء تفاهم و دیگر مشکلات ارتباطی می شود.

میان دوستانتان ارتباط برقرار کنید

دوستانتان را باهم آشنا کنید و عامل معاشرت و شادی هم باشید. برای داشتن جذابیت رفتاری، افراد را دور هم جمع کنید، مهمانی دهید و برنامه‌های شاد و مفرح راه بیندازید. برای مثال، دوستان یا اقوامتان را در رستورانی دعوت کنید و یک مهمانی ترتیب دهید. با این کار به دیگران نشان می دهید برایتان مهم هستند و به توسعه محبت و دوستی اهمیت می دهید. جذابیت رفتاری به معنای اهمیت دادن، توجه کردن و محبت کردن است.

خیلی سخت نگیرید

اگر مرتکب اشتباهی شدید، روی زمین خیس لیز خوردید یا گاف دادید، اصلاً خجالت نکشید. گاهی باید راحت باشید، بخندید و به خود سخت نگیرید. شوخ طبعی و داشتن حس طنز باعث می شود در نظر دیگران دوست داشتنی‌تر به نظر برسید. البته باید بدانید هر حرفی هم مناسب هر جایی نیست. گاهی لازم است لطیفه بگویید و با بذله گویی با اطرافیانتان ارتباط برقرار کنید اما خیلی هم زیاده روی نکنید. بذله گویی در مکالمات جدی همانند مسخره بازی است و نه تنها به جذابیت رفتاری شما نمی‌افزاید، بلکه باعث می شود کوچک و سخیف هم به نظر برسید.

پرشور و اشتیاق باشید

همیشه به مسائل و رویدادها نگاه مثبتی داشته باشید. اگر احساس ناراحتی می کنید یا با چیزی مخالف هستید، سخت نگیرید. با لبخند و گشاده رویی تمام نظرات مخالف و البته جدید را بپذیرید. اجازه دهید فکرتان باز باشد. همیشه همه چیز کامل و ایده آل نیست، اما اشتیاق شما نسبت به مسائل و حل مشکلات، رفتار شما را ایده آل می کند. این طرز تفکر باعث می شود به جذابیت رفتاری‌تان افزوده شود و دیگران از هم نشینی با شما لذت ببرند.

بیشتر بخندید

اگر می خواهید جذابیت رفتاری زیادی داشته باشید، بیشتر بخندید و اطرافیان را هم وادار به خنده کنید. باید خندیدن و خنداندن دیگران را در اولویت قرار دهید. گاهی جدی نگرفتن مشکلات و خندیدن به آن‌ها، از فشار و اضطرابتان می کاهد. پس خندیدن را به عادتی برای خود تبدیل کنید. مطالب طنز و لطیفه‌های جذاب بخوانید و برای دوستانتان بفرستید تا آن‌ها هم بخوانند و بخندند. وقتی خندیدن را در برنامه‌ی خود قرار دهید، از سخت گیری و نکته سنجی بیهوده دور می شوید و زندگی شادتری را تجربه خواهید کرد. جذابیت رفتاری فردی که همیشه لبخند روی لب دارد، نسبت به فرد عبوسی که کسی جرئت نمی کند به او سلام کند، بسیار بیشتر است.

با اعتماد به نفس باشید

به رفتار و عملکرد خود اعتماد کامل داشته باشید. پاسخ گوی حرف‌هایتان باشید و وقتی متوجه اشتباهاتتان می شوید به دنبال تصحیح آن‌ها بروید. این رفتار نشان دهنده اعتماد به نفس است و جذابیت رفتاری شما را به طور شگفت انگیزی بالا می‌برد. بدین ترتیب نشان می دهید با خود واقعی‌تان راحت هستید، به او اعتماد کامل دارید و دیگران هم در ارتباط با شما احساس آرامش بیشتری دارند. سؤال کردن درباره آنچه نمی دانید نیز به بالا رفتن اعتماد به نفس تان کمک می کند. وقتی با سیستم جدیدی در دانشگاه، بانک، رستوران و دیگر مکان‌های عمومی رو به رو می شوید و کارکرد آن را بلد نیستید، چه اشکالی دارد سؤال کنید؟ خجالت را کنار بگذارید و با روی باز طرز کار آن را بپرسید. ندانستن نشان دهنده ضعف نیست، بلکه نپرسیدن بد است.

بدن خود را دوست داشته باشید

خوب لباس پوشیدن و داشتن حرکات مناسب، اعتماد به نفس شما را نشان می دهد. حتماً نباید بدن ایده آل و بدون نقصی داشته باشید. خود را در هر شرایطی دوست داشته باشید، خوب لباس بپوشید و بدانید همه همانند خالقمان زیبا هستیم. به دنبال زیبایی‌ها و نقاط قوت خود باشید و سعی کنید عیب‌هایتان را رفع کنید. اگر چاق هستید، ورزش کنید. هر کاری که سبب می شود احساس بهتری نسبت به خود و ظاهرتان داشته باشید، انجام دهید و هرگز نگذارید عیب‌های ظاهری اعتماد به نفستان را بگیرد. باید بدانید، جذابیت رفتاری به معنای پذیرفتن آنچه دارید و هستید، است.

بدانید اعتماد به نفس با گستاخی تفاوت دارد

اهمیت دادن به ظاهر و اعتماد به خود، بسیار خوب است، اما اعتماد به نفس متفاوت از گستاخی است. اگر تنها از خود تعریف کنید و دیگران را نادیده بگیرید، نه تنها به جذابیت رفتاری‌تان افزوده نمی شود، بلکه در نظر دیگران خودخواه و گستاخ به نظر می رسید. خودنمایی کردن شما را فردی غیراجتماعی و دوست نداشتنی نشان می‌دهد. پس از خودشیفتگی دست بکشید و به اطرافیانتان اهمیت دهید. از آن‌ها تعریف کنید و با مهربانی خود خوشحالشان کنید، مطمئناً هیچ چیز همانند مهربانی نمی تواند به جذابیت رفتاری شما بیفزاید.

چند پیشنهاد ویژه برای جذابیت رفتاری:

- همواره صاف بایستید و سرتان را به سمت بالا بگیرید. کمتر غُرغُر کنید و لبخند بزنید. شانه‌های افتاده و اخم‌های درهم، تنها سبب کسالت دیگران می شود.

- روی عیب‌ها و نقص‌های خود تمرکز نکنید. نقاط قوت خود را بشناسید و روی آن‌ها حساب باز کنید. من فراموش‌کارم، من خجالتی‌ام، من بی‌دقتم، من قدکوتاهم و ... . این جملات تنها به شما انرژی منفی می دهد و از جذابیت رفتاری‌تان کم می کند. پس همیشه نیمه‌ی پُر لیوان را ببینید و شکرگزار داشته‌هایتان باشید.

- در گذشته غرق نشوید. اشتباهات خود را فراموش کنید، از آن‌ها درس بگیرید و دیگر تکرارشان نکنید. هیچ وقت غصه نخورید و بدانید برای جبران کردن دیر نیست.

- وقتی وسط حرف دیگران می پرید، تمام جذابیت رفتاری‌تان را از دست می دهید. سعی کنید این عادت را کنار بگذارید. اگر کسی میان حرف شما پرید، سریع از او عذرخواهی کنید و دیگر به صحبت کردن ادامه ندهید، تا حرفش تمام شود.

- گاهی در تعاملات اجتماعی دچار اضطراب و خجالت می شویم. این مشکل حل شدنی است و با تمرین صحبت در جمع خانوادگی و گسترده کردن زنجیر ارتباطات برطرف می شود. برای رفع این مشکلات کمی وقت بگذارید تا به مرور از بین بروند.

- با خودتان و دیگران صادق باشید. ورزش کنید و به ظاهرتان اهمیت دهید. خود را دوست بدارید و برای بهتر شدن تلاش کنید.

جذابیت رفتاری یعنی استفاده‌ی درست از حس طنز و شوخ طبعی، داشتن اعتماد به نفس و معاشرت و ارتباط با دیگران. اطرافیان خود را دوست داشته باشید، با آن‌ها معاشرت کنید و باصداقت و شوخ طبعی در قلبشان جای بگیرید. یادگیری اصول جذابیت رفتاری، کار چندان سختی نیست. با در پیش گرفتن 10 نکته‌ی شگفت انگیز می توانید شادتر و بهتر زندگی کنید.

 

منبع: Wikihow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-03-19 18:36:27
دسته بندی ها