10 خصوصیت رفتاری که رهبران بزرگ را متمایز می‌کند

27 فروردین 1400 - 11:00
رفتار سازمانی - 10 خصوصیت رفتاری که رهبران بزرگ را متمایز می‌کند
10 خصوصیت رفتاری که رهبران بزرگ را متمایز می‌کند
امتیاز مطلب: 91%

مدیران موفق و تأثیرگذار به صورت اتفاقی به این جایگاه نرسیده‌اند. در واقع، خصوصیات رفتاری منحصر به فرد آن‌ها سبب شده نسبت به دیگر افراد موفق‌تر و برجسته‌تر باشند. مدیران بزرگ و پیشگام عادت‌هایی را به کار گرفته‌اند که به آن‌ها کمک می کند به اهدافشان دست یابند؛ همان عادت‌هایی که شما هم می توانید در خود به وجود آورید. در ادامه با یوکن همراه باشید تا رفتارهای اصلی مدیران مؤثر را معرفی کنیم.

برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق به سخت کوشی زیادی نیاز دارید. رهبران موفق کاری می کنند که شور و اشتیاق آن‌ها تمام سازمان را به وجد بیاورد. پس بگذارید اشتیاق شما بخشی از شخصیت رهبری‌تان باشد. برای رهبری هم از مغزتان و هم از قلبتان استفاده کنید.

رهبران مؤثر و فوق‌العاده دارای این خصوصیات هستند:

1. اعتماد به نفس بالایی دارند اما خودستایی نمی‌کنند

رهبران موفق خود را باور داشته و اعتماد به نفس بالایی دارند، به گونه‌ای که کارمندان جذب اعتماد به نفس آن‌ها می‌شوند. برای این که خود را محک بزنید باید ببینید از چالش‌ها فرار می کنید یا نه. اعتماد به نفس بالا سبب می شود در زمان استرس و آشفتگی آرام بمانید. رهبران بزرگ هیچ گاه کاری که متعهد به انجام آن هستند را رها نمی کنند.

2. بسیار حساس و نسبت به دیگران پاسخ گو هستند

رهبران بزرگ بسیار حساس هستند و نیاز اطرافیانشان را به خوبی درک می کنند. آن‌ها می دانند چه چیزی برای کارمندان نیاز است و به رفاه آن‌ها توجه واقعی نشان می دهند. باید به افراد سازمانتان اهمیت دهید و خود را مسئول سلامت و موفقیت آن‌ها بدانید.

3. مصمم و با اراده هستند

رهبران مؤثر و برجسته هر کاری را تا حد کمال ادامه می دهند. آن‌ها قادرند هم‌زمان جزئیات ظاهراً بی‌اهمیت و تصویر بزرگ را در ذهنشان تجسم کنند. حواسشان به تمام چیزهایی که به آن‌ها در دست یابی به اهداف کمک می کند هست. وقتی کارها مطابق میلشان جلو نمی رود به سادگی تسلیم نمی شوند. پس تمام پروژه‌هایتان را به اتمام برسانید مگر این که دلیل خوبی برای توقف آن‌ها وجود دارد.

4. حامی هستند

رهبران مؤثر به افرادی که سازمان آن‌ها را تشکیل می دهد توجه واقعی دارند. آن‌ها در چالش‌ها کارمندان را هدایت می کنند و همیشه به دنبال راه حل‌هایی هستند که موفقیت بلندمدتشان را تضمین می کند. وقتی یکی از کارمندان به خاطر مسئله‌ای شخصی به تغییر ساعت کاری نیاز دارد، به او کمک کنید برنامه‌ی زمان بندی جدیدی داشته باشد و به دیگر کارمندان فشار وارد نکنید تا هم کارمندتان را حمایت کنید و هم سازمانتان را.

5. رفتاری متمایز و منحصر به فرد دارند

رهبران مؤثر و بزرگ واکنش منحصر به فردی نسبت به کارها و حرف‌های خود دارند. آن‌ها طوری رفتار می کنند که از کارمندان خود متمایز باشند و در عین حال احترام و تحسین آن‌ها را هم جلب کنند. برای این که به‌عنوان رهبر از دیگران متمایز باشید، رهبری خود را با الگوسازی انجام دهید. حرفه‌ای لباس بپوشید، در جریان تمام اخبار باشید و با درایت و هوشمندی صحبت کنید. اگر بتوانید تصویر مدیریتی متمایز و منحصر به فرد خود را بسازید و با آن راحت باشید، می‌بینید بعد از مدتی بدون تلاش زیاد همانند یک مدیر برخورد می کنید و راه می روید.

6. مسئولیت‌پذیر هستند

مدیران مؤثر و برجسته مسئولیت کارهای کارمندان را برعهده می گیرند. وقتی پروژه‌ای خوب جلو می رود از کارمندان خود تعریف می کنند. وقتی شرایط سخت شده و موانعی بر سر راه ایجاد می شود، به سرعت به دنبال راه حلی برای حل مسئله می‌روند. هرگاه بتوانید این کارها را بدون اینکه دنبال مقصر باشید یا بخواهید تقصیر را به گردن دیگری بیندازید انجام دهید، یک رهبر مسئولیت پذیر خواهید بود.

7. حرف‌های متقاعدکننده می‌زنند

رهبران موفق و بزرگ برای متقاعد کردن دیگران توانمند هستند. آن‌ها به خوبی می دانند چه زمانی باید حرف بزنند. همیشه به‌عنوان یک رهبر سعی کنید حرف‌های الهام بخش بزنید، اطمینان ایجاد کنید و هر زمان نیاز است دیگران را هدایت کنید. وقتی بتوانید کارمندان را با صحبت کردن به سمت جلو هدایت کنید، ارتباطی متقاعدکننده و صادقانه برقرار کرده‌اید.

8. صادق و راست‌گو هستند

رهبران مؤثر و بزرگ بسیار صادق هستند. آن‌ها با دیگران به گونه‌ای رفتار می کنند که می‌خواهند با آن‌ها رفتار شود، به همین خاطر همواره به دیگران احترام گذاشته و احساساتشان را در نظر می گیرند. آیا باور دارید صداقت و رفتارهای اخلاق مدارانه باعث موفقیت شما می شود؟ اگر این طور هست شما هم می توانید رهبری فوق‌العاده باشید و سازمانتان را به سمت موفقیت رهنمون کنید.

9. بسیار منظم و دقیق هستند

برنامه ریزی درست نیازمند فکر کردن است. رهبران بزرگ و مؤثر به خوبی سازمان‌دهی و برنامه ریزی می کنند. هر چند فکر کردن به راه حل‌های مختلف و اثرات محتمل آن، به مهارت تفکر تحلیلی نیاز دارد، اما باید طوری برنامه ریزی کنید که علاقه‌مندی شما در راستای تفکرتان قرار گیرد. پس به‌عنوان یک رهبر موفق باید قادر باشید هم با مغزتان رهبری کنید و هم با قلبتان.

10. خوش‌بین هستند

رهبران بزرگ به سادگی می توانند به دیگران امیدواری و قوت قلب بدهند و با شور و اشتیاق فراوان به دل مشکلات بروند. خوش بینی شما، اگر واقعی باشد، به محیط کارتان روح می‌دهد. پس از کارهای جسورانه و بی‌تدبیر خودداری کنید و همواره به دنبال راه‌هایی باشید که به کارمندان انرژی می دهد. سعی کنید در محیط کار برای خودتان و اعضای تیمتان لذت آفرین باشید. وقتی این کار را درست انجام دهید می بینید در عین این که لذت برده‌اید، کارتان هم پیش رفته است.

 

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-17 01:00:04
دسته بندی ها