ارفع کریم اعجوبه‌ای که در سن 9 سالگی توانست گواهی مهندسی مایکروسافت را به دست بیاورد

12 شهریور 1400 - 11:00
زنان موفق - ارفع کریم  اعجوبه‌ای که در سن 9 سالگی توانست گواهی مهندسی مایکروسافت را به دست بیاورد
ارفع کریم اعجوبه‌ای که در سن 9 سالگی توانست گواهی مهندسی مایکروسافت را به دست بیاورد
امتیاز مطلب: 92%

ارفع کریم رندهاوا در 2 فوریه‌ی 1995 در روستایی در پاکستان و در خانواده‌ای پنجابی متولد شد. در 5 سالگی، ارفع برای اولین بار یک کامپیوتر را در دبستان دید و از پدرش که در نیروی حافظ صلح سازمان ملل کار می‌کرد خواست تا یک کامپیوتر برای او بخرد. این نقطه‌ی آغاز پیشرفت ارفع در حوزه‌ی کامپیوتر بود. پدر ارفع با مشاهده‌ی اشتیاق و استعدادی که او نشان می‌داد، تصمیم گرفت تا دخترش را در یک موسسه‌ی فناوری اطلاعات در نزدیکی خانه ثبت‌نام کند. ارفع به سرعت در این رشته پیشرفت کرد و مسئولین موسسه‌ی آموزشی به پدرش اعلام کردند که ارفع آمادگی شرکت در آزمون مایکروسافت را دارد. در سال 2004، بعد از چند ماه مطالعه در طول تعطیلات تابستانی، ارفع موفق شد در سن 9 سالگی عنوان جوان‌ترین مهندس شرکت مایکروسافت (MCP) را به دست آورد و تا سال 2008 این رکورد را به نام خود حفظ کرد. موفقیت ارفع نه تنها برای خانواده و موسسه‌ی آموزشی او تعجب‌آور بود، بلکه مسئولین مایکروسافت را هم شگفت‌زده کرد. ارفع توجه بیل گیتس، موسس مایکروسافت، را به خود جلب کرد. او این دختر جوان و خانواده‌اش را دعوت کرد تا از دفاتر مرکزی مایکروسافت در ایالات متحده دیدن کنند. بعد از بازگشت او از آمریکا، ارفع تبدیل به یک چهره‌ی ملی شد و برنامه‌های مختلف تلوزیونی از او دعوت به مصاحبه کردند.

ارفع کریم - arfa karim

ارفع نماینده‌ی پاکستان در بسیاری از کنفرانس‌های فناوری بود. در سال 2005، شوکت عزیز –نخست‌وزیر وقت پاکستان- «نشان طلای فاطمه جناح» در حوزه‌ی علم و فناوری را به ارفع اهدا کرد. در همان سال، او جایزه‌ی جوانان «سلام پاکستان» را از دست رئیس‌جمهور کشور پذیرفت. ارفع که نماینده‌ی پاکستان در انجمن‌های بین‌المللی مختلف بود، در سال 2006 از سوی انجمن فناوری اطلاعات پاکستان دعوت شد تا به دوبی برود و در آن‌جا با سفیر پاکستان دیدار کند. در این مراسم، جوایز مختلفی به او اهدا شد. در نوامبر همان سال، ارفع در کنفرانس توسعه دهندگان فناوری شرکت کرد که در شهر بارسلونا برگذار شد و تنها پاکستانی حاضر در جمع 5000 نفر شرکت کننده‌ی این کنفرانس بود.

در سال 2011، ارفع که 16 سال داشت به مدرسه‌ای در لاهور پاکستان می‌رفت. در 22 دسامبر آن سال و در پی تشنج، ارفع دچار حمله‌ی قلبی شد و سریعا به بیمارستان نیروهای مسلح پاکستان منتقل شد. شرایط جسمانی او د همان ساعات اولیه‌ی انتقال به بیمارستان وخیم بود و آسیب‌ زیادی به مغز او وارد شد. چند روز بعد، یوسف رضا گیلانی که نخست‌وزیر پاکستان بود، همراه با دخترش به عیادت ارفع رفتند و کمی بعدتر، بیل گیتس با خانواده‌ او تماس گرفت و درخواست کرد که از هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت ارفع دریغ نکنند. گیتس حتی حاضر شد تمامی هزینه‌های درمان ارفع را بپردازد. با وجود بهبودی نسبی در شرایط ارفع، متاسفانه او در 14 ژانویه‌ی سال 2012 و به دلیل حمله‌ی قلبی، جان خود را از دست داد.

ارفع کریم - arfa karim

پارک فناوری نرم‌افزار ارفع

پارک فناوری نرم‌افزار ارفع بزرگترین پارک فناوری اطلاعات و ارتباطی پاکستان است. این ساختمان 17 طبقه‌ که اولین مرکز استاندارد بین‌المللی در پاکستان است، در شهر لاهور ساخته شد و ابتدا «پارک فناوری لاهور». بعدتر و در 15 ژانویه‌ی سال 2012، شهباز شریف -وزیر ارشد پنجاب- دستور داد تا نام پروژه را به پارک فناوری ارفع تغییر دهند. او در سخنرانی خود اعلام کرد که این نام یادبودی برای ارفع کریم جوان خواهد بود که در سن 16 سالگی جان خود را از دست داد.

پارک فناوری نرم‌افزار ارفع نقشی اساسی در ترسیم و اشتراک چشم‌انداز فناوری اطلاعات پنجاب بازی می‌کند. هدف این پارک جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برای تاسیس شرکت‌های آی‌تی-محور در پاکستان است. بدون شک این اقدام باعث انقلابی در حوزه‌ی فناوری در این منطقه از جهان خواهد شد.

 ارفع کریم - arfa karim

دستاوردها

  • ارفع اعجوبه‌ای بود که در سن 9 سالگی توانست گواهی مهندسی مایکروسافت را به دست بیاورد.
  • شخص بیل گیتس استعداد ارفع را به رسمیت شناخت و او را به دفاتر مرکزی مایکروسافت دعوت کرد.
  • دولت پاکستان جوایز و نشان‌های متعددی را به او اهدا کرد.
  • ارفع کریم جوان‌ترین دریافت کننده‌ی نشان طلای عملکرد نمونه در پاکستان است. این جایزه معمولا به افرادی اهدا می‌شود که در یک بازه‌ی طولانی، برتری و استادی در رشته‌ی خود نشان می‌دهند و به همین دلیل، ارفع جوان‌ترین فردی است که تاکنون این جایزه را دریافت کرده است.

ارفع کریم رندهاوا با وجود آرزوهای بزرگی که داشت، اما زندگی کوتاهی کرد. با وجود حیات کوتاهی که ارفع داشت، او توانست میراث بزرگی از خود به جای بگذارد و  الگوی بسیاری از دختران جوان پاکستانی شود. او می‌گفت: «اگر می‌خواهید دستاورد بزرگی در زندگی‌تان داشته باشید، باید یادتان باشد که خجالت فقط در ذهن آدم اتفاق می‌افتد. اگر خجالتی فکر کنید، کارهایتان هم پر از خجالت می‌شود. اما اگر در ذهن‌تان به خودتان مطمئن باشید، کارهایتان هم پر از اعتماد به نفس می‌شود. برای همین هیچ‌وقت اجازه ندهید که خجالت ذهن شما را تسخیر کند.»

ارفع کریم - arfa karim

پدر ارفع می‌گوید او عادت داشت بگوید: «نسل ما را دست‌کم نگیرید.» زمانی که رکورد او به عنوان جوان‌ترین مهندس مایکروسفات توسط کودکی 9 ساله از هند شکسته شد، ارفع گفت: «این دقیقا همان چیزی است که همیشه می‌گفتم. خیلی خوشحالم که می‌بینم مردم کار من را دنبال می‌کنند و من را شکست می‌دهند. می‌خواهم به همه‌ی نوجوانان بگویم که تمام سعی خود را بکنید و کاری کنید که همه‌ی مردم شما و نسلتان را جدی بگیرند.»

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-09-04 02:25:54
  • نظرات
تصویر آواتار شقایق
   شقایق

پایان غم انگیزی داشت

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار کارشناس ارشد اجتماعی
   کارشناس ارشد اجتماعی

دنیا پیشرفت و اطلاعات است و نخبه های دنیا جذب امریکا و Microsoft می شونند و ملت بدبخت ما که هر روز پول ملی اشان بی ارزش تر و آینده شان تاریک تر می شود .. هنوز در تلوزیون ملی شعار مرگ بر امریکا تماشا می کنند.. خود قضاوت کنید آینده این مملکت چه می شود؟؟؟

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
تصویر آواتار محمد رضا
محمد رضا

سلام دوست عزیز. شعار «مرگ بر آمریکا» مربوط به نظام حاکم آمریکاست، اون هم بخاطر سیاست های کثیف و خودخواهانه اونها و اینکه می خوان از لحاظ سیاسی همه کاره ی دنیا باشن، نه مربوط به مردم آمریکا و یا علم و فناوری و پیشرفتی که در آمریکا هست. یعنی ما با مردم آمریکا و یا علم و فناوری که اونجا هست که مشکلی نداریم و اتفاقا باید از دلیل موفقیت اونا که تلاش و پشتکار و اینهاست درس بگیریم. اینکه آمریکا کشور پیشرفته ای هست و در خیلی موارد پیشتازه که دلیل نمیشه سیاست های استعماری و کثیف حکومت آمریکا رو هم قبول کنیم یا اینکه نسبت به اونا بی تفاوت باشیم. البته قبول دارم که تو ایران اونطور که شایسته دانشمندا و نخبگان هست، بهشون رسیدگی نمی شه و این یه ایراده یا بودجه های تحقیقاتی خیلی کمه، ولی به هر جهت شما دو تا موضوع بی ربط رو به هم ربط دادین، البته با عرض معذرت. اگر فکر می کنید با برداشته شدن این شعارها که گفتید و دوستی با نظام حاکم آمریکا، دیگه همه چیز گلستون میشه، سخت در اشتباهید، دوست عزیز. اینها دلیل مشکلات موجود نیست، ریشه مشکلات در خود ماست که باید اصلاح بشه.


تصویر آواتار محمد
   محمد

تو ایران از هر 10 پسر بچه 13 ساله ،9 تا شون برنامه مینویسن.. ولی نمیرن مسابقه مایکروسافت..چون قبولش ندارن :D ..

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها