مارک زاکربرگ غول دنیای دیجیتال

8 شهریور 1399 - 6:05
بیوگرافی - مارک زاکربرگ غول دنیای دیجیتال
مارک زاکربرگ غول دنیای دیجیتال
امتیاز مطلب: 96%

مارک زاکربرگ را تقریبا همه می‌شناسند؛ او کسی است که «فیسبوک» را به وجود آورد، یعنی همان وبسایتی که بیشترین تعداد کاربران  را در میانه شبکه‌های اجتماعی به خود اختصاص داده است. در جوانی، زاکربرگ برنامه‌نویسی کامپیوتر را از پدرش و دیوید نیومن فرا گرفت. در دبیرستان، یک برنامه‌ی پخش موسیقی با نام «سیناپس» را تولید کرد و زمانی که دانشجوی دانشگاه هاروارد بود، با همکاری دوستانش کریس هیوز، ادواردو ساورین، اندرو مک‌کالم و داستین ماسکوویتز، فیس بوک را به وجود آورد. با این‌که در ابتدا چند تا از دانشجویان سال بالایی او را متهم کردند که ایده‌ی آن‌ها را سرقت کرده است، اما محبوبیت وبسایت او لطمه‌ای ندید. از زمان ارائه‌ی برنامه، فیسبوک هر ماه با افزایش تعداد کاربران روبرو بوده است. فیسبوک در ابتدا فقط یک بستر شبکه‌سازی در دانشگاه هاروارد بود، اما خیلی زود در اختیار عموم قرار گرفت و به دلیل رابط کاربری راحت و دوستانه‌ی خود، سریعا محبوب شد. در حال حاضر زاکربرگ مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت فیسبوک است. وبسایت او آن‌چنان محبوب است که براساس کتاب «میلیارد تصادفی» در مورد داستان زندگی مارک زاکربرگ، فیلم سینمایی پرفروش «شبکه‌ی اجتماعی» با بازی جسی آیزنبرگ ساخته شد.

نکات جذاب از زندگی مارک زاکربرگ

  • مارک الیوت زاکربرگ در سال 1984 در نیویورک متولد شد. پدرش دندانپزشک و مادرش روانشناس بودند.
  • در نوجوانی، مارک برنامه‌نویسی پایه‌ی آتاری را از پدرش یاد گرفت. بعدتر، دیوید نیومن که یک برنامه‌نویس بود، اطلاعات بیشتری در مورد این رشته در اختیار مارک جوان قرار داد.
  • در دوران تحصیل در دبیرستان، مارک  علاقه‌ی زیادی به ستاره‌شناسی، ریاضیات، فیزیک، ادبیات کلاسیک و زبان‌های خارجی نشان می‌داد. به او پیشنهاد رهبری تیم شمشیربازی دبیرستان هم دادند.
  • در همان دوران دبیرستان، او در یک موسسه‌ی آموزشی به نام «کالج مرسی» ثبت‌نام کرد تا برنامه‌نویسی نرم‌افزار را جدی‌تر دنبال کند. او نرم‌افزاری به نام ZuckNet را به وجود آورد که یک شبکه‌ی ارتباطی میان کامپیوتر مطب پدرش و کامپیوتر خانه به وجود می‌آورد.
  • مارک یک پخش کننده‌ی موسیقی هم تولید کرد که انتخاب‌های کاربر را به خاطر می‌سپرد و کم‌کم با سلیقه‌ی او آشنا می‌شد.
  • مارک زاکربرگ برای ادامه‌ی تحصیل در دو رشته‌ی روانشناسی و علوم کامپیوتر به هاروارد رفت. در دانشگاه، او دو برنامه به نام‌های CourseMatch و Facemash را به وجود آورد. اولی به دانشجویان کمک می‌کرد برنامه‌ی درسی خود را تعیین کرده و گروه‌های مطالعه به وجود بیاورند. دومی فقط محض سرگرمی بود و از دانشجویان می‌خواست بهترین تصویر را در میان چند عکس انتخاب کنند و به آن رای بدهند.
  • در سال 2004، او با کمک چهار نفر از دوستانش، وبسایتی با نام com را راه‌اندازی کرد. به او تهمت زدند که ایده‌ی فیسبوک را از سه دانشجوی سال بالایی سرقت کرده که قصد تولید وبسایتی به نام The Harvard Connection را داشتند. در نتیجه‌ی رای دادگاه، مارک زاکربرگ مجبور شد سهامی با ارزش 300 میلیون دلار به آن سه نفر بدهد.
  • کمی بعد، زاکربرگ دانشگاه را رها کرد تا در دفتری واقع در پالوآلتوی کالیفرنیا به کار روی وبسایت خود بپردازد. در سال 2004، او سرویس Wirehog را معرفی کرد که یک برنامه‌ی اشتراک فایل بود.
  • سال 2005، شرکتی با نام Accel Partners سهامی معادل 12.7 میلیون دلار را در اختیار فیسبوک قرار داد. دو سال بعد، زاکربرگ بستر فیسبوک را منتشر ساخت که به برنامه‌نویسان اجازه می‌داد با کمک آن روی اپلیکیشن‌های دیگر کار کنند. در عرض یک سال بعدی، زاکربرگ دو سرویس دیگر با نام‌های Beacon و Connect را هم منتشر کرد.
  • در ابتدا قرار بود فیسبوک فقط سرویسی متعلق به دانشجویان هاروارد باشد، اما بعدا در نهادهای آموزشی دیگری مانند دانشگاه‌های ییل، دارت‌موث، استنفورد و کلمبیا هم منتشر شد.
  • در سال 2007، مایکروسافت 1.6 درصد از سهام فیسبوک را با قیمت چشمگیر 240 میلیون دلار خریداری کرد. این مبلغ برای شرکتی که درآمد سالانه‌ی آن از 200 دلار تجاوز نمی‌کرد، فوق‌العاده بود. ناظرین عقیده دارند که همین مسئله باعث شد که ارزش فیسبوک تا سقف 15 میلیارد دلار بالا برود. شخص خود بیل گیتس کمپین‌های تبلیغاتی مهمی را برای فیسبوک دنبال کرد؛ این مسئله برای مایکروسافت بسیار ارزشمند بود، چون حق تبلیغات فیسبوک را تا سال 2011 به شکل انحصاری در اختیار داشت.
  • در 2009، نویسنده‌ای با نام بن مزریچ کتابی به اسم «میلیاردر تصادفی» را منتشر کرد که بر اساس زندگی زاکربرگ نوشته بود. مزریچ حق تبدیل کتاب به فیلمنامه را به آرون سورکین فروخت تا بر اساس آن فیلمنامه‌ی «شبکه‌ی اجتماعی» به وجود بیاید. مارک اعتقاد دارد که این فیلم چندان به داستان زندگی او وفادار نیست.
  • در سال 2010، زاکربرگ از سوی مجله‌ی تایم به عنوان «شخصیت برتر سال» انتخاب شد. همان سال، زاکربرگ استارتاپی با عنوان بنیاد آموزش را به راه انداخت که هدف آن ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی است. او دائما در خیریه‌های اجتماعی شرکت می‌کند و در یک نوبت، 25 میلیون دلار به قربانیان انتشار ویروس ابولا در آفریقای غربی اهدا کرد.
  • درآمد اصلی فیسبوک از راه تبلیغات متنی در صفحات خود است. افزایش تعداد کاربران و میزان زمانی که آن‌ها در این وبسایت صرف می‌کنند باعث افزایش درآمد از راه تبلیغات می‌شود. در سال 2013، 85 درصد از کل سود فیسبوک از راه تبلیغات متنی کسب شد. از 15 درصد بقیه مقداری از طریق کارمزد خریدهایی تامین شد که به واسطه‌ی فیسبوک انجام شده بودند. البته این خرید ربطی به کالاهای واقعی نداشت و در اصل چیزهایی مثل بذر، میوه و سبزیجات در بازی محبوب Farmville را در بر می‌گرفت.
  • در سال 2012، فیسبوک برنامه‌ی اشتراک عکس معروف به اینستاگرام را به مبلغ 1 میلیارد دلار به شکل نقد و سهام خریداری کرد. دو سال بعد، فیسبوک سخت‌افزار واقعیت مجازی معروف به Oculus Rift را با قیمت 2 میلیارد دلار به دست آورد. در همان سال، زاکربرگ موفق شد برنامه‌ی پیام‌رسان WhatsApp را به قیمت 22 میلیارد دلار خریداری کند.
  • در سال 2013، مارک زاکربرگ از پروژه‌ی جدیدش با عنوان org پرده‌برداری کرد. هدف از این پروژه که با همکاری شرکت‌های تلفن همراهی مانند کوالکام، سامسونگ، اپرا، اریکسون، مایکروسافت، مدیاتک و ریلاینس دنبال می‌شد، توسعه‌ی استفاده از اینترنت در کشورهای در حال توسعه بود. همان سال، زاکربرگ مدیرعامل و رئیس هیات مدیره‌ی شرکت فیسبوک شد، با این شرط که حقوق او تنها 1 دلار باشد.
  • ارزش سهام زاکربرگ در فیسبوک به 36 میلیارد دلار می‌رسد.
  • در سال 2015، زاکربرگ و همسرش اعلام کردند که 99 درصد از سهام فیسبوک خود را در زمان حیات صرف کارهای خیر خواهند کرد.
نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-26 11:04:44
دسته بندی ها