5 نشانه که می‌گوید نباید در برخی شغل‌ها استخدام شوید

3 تیر 1399 - 6:05
رفتار سازمانی - 5 نشانه که می‌گوید نباید در برخی شغل‌ها استخدام شوید
5 نشانه که می‌گوید نباید در برخی شغل‌ها استخدام شوید
امتیاز مطلب: 98%

هر فرد بزرگ‌سالی آرزو دارد شغلی مناسب پیدا کند. شغلی که هم درآمد خوبی داشته باشد و هم سبب آرامش و رضایت خاطر فرد شود. قطعا هیچ کارمندی نمی‌خواهد چند ماه بعد از این‌که شغلی به‌دست آورد، از خود بپرسد: «من اینجا چه‌کار می کنم؟». در ادامه با یوکن همراه باشید تا 5 نشانه‌ای را معرفی کنیم که به شما می‌گوید نباید یک پیشنهاد شغلی را بپذیرید.

خیلی از افراد جویای کار خصوصا جوانان، هر پیشنهاد شغلی را قبول می‌کنند و کمتر در جستجوی یک شغل مناسب هستند. پذیرفتن شغل نامناسب اشتباه بزرگی است که چند ماه بعد از کار کردن سبب نا امیدی و دلسردی‌تان می‌شود.

آیا راهی برای اجتناب از این اشتباه وجود دارد؟

بله. امروزه نشانه‌های هشداردهنده‌ی زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند چشمتان را باز کنید و واقعیت شغل جدید را ببینید. در ادامه 5 نشانه هشداردهنده را معرفی می‌کنیم. اگر با یکی از این نشانه‌ها مواجه شدید بلافاصله به آن پیشنهاد شغلی پاسخ منفی بدهید.

1. حقوق ثابت است اما مسئولیت‌ها هر روز بیشتر می‌شود

تصور کنید در هنگام مصاحبه استخدامی، وظایف شغلی‌تان را مطالعه کرده‌اید و حالا می‌خواهید به مصاحبه‌کننده توضیح دهید توانایی‌هایتان با آن وظایف مطابقت دارد یا نه، اما وقتی به صحبت‌های مصاحبه‌کننده پیرامون سِمت شغلی‌تان گوش می‌دهید، متوجه می‌شوید وظایف شغلی تمامی ندارد. حتی ممکن است بعدها کارهای بیشتری به شما واگذار شود که هیچ ربطی به کار اصلی ندارد. برای مثال، شما می‌خواهید به‌عنوان منشی شرکت مشغول به کار شوید اما مصاحبه‌کننده می‌گوید هر زمانی نیاز باشد باید قبوض منزل کارفرما را هم پرداخت کنید. در این شرایط وظایف اضافی به شما محول می‌شود اما حقوق و دستمزدتان هیچ تغییری نمی‌کند.

اغلب مشاغل به گونه‌ای‌اند که فرد جویای کار باید انتظار شنیدن جمله‌ی «شاید این وظایف را بعدها به شما واگذار کنیم» را داشته باشد، اما باید این وظایف قبل از شروع کامل به طور دقیق برایتان توضیح داده شود. آیا مسئولیت‌هایی که بعدها به عهده می‌گیرید، فرصتی برای یادگیری مهارت ‌های جدید است؟ شاید لیستی در مقابلتان قرار گیرد که نشان می‌دهد هر وقت نیاز بود باید مسئولیت‌هایی که دیگران انجام نمی‌دهند را شما انجام دهید؟ ممکن است برای انجام کارهای اضافی به یک کارمند جدید نیاز باشد، اما چرا مدیران شرکت موقعیت شغلی جدیدی در نظر نمی‌گیرند و این وظایف را به گردن دیگر کارمندان می‌اندازند؟

حقوق ثابت - مسؤولیت زیاد - کارمند - کارمندی - پیشنهاد شغلی - مصاحبه کاری - استخدام

برای مثال، تصور کنید قرار است به‌عنوان مدیر امور داخلی شرکت مشغول کار شوید. کارفرما می‌گوید هر زمان نیاز باشد باید کارهای بانکی شرکت را هم انجام دهید. این کارهای اضافه ربطی به نقش شما در شرکت ندارد و حتی حقوق اضافی هم دریافت نمی‌کنید. اکنون در این جا سؤال مطرح می‌شود چرا شرکت برای انجام امور بانکی‌اش کارمند جدیدی استخدام نمی‌کند؟

از مصاحبه‌کننده سؤال کنید چه دیدگاهی درباره نقش شما در شرکت دارد. از او درخواست کنید درباره وظایف اضافی، ارتباط آن‌ها با مسئولیت‌های شما و نحوه‌ی تقسیط زمان میان این وظایف توضیحات بیشتری ارائه دهد. اگر فکر می‌کنید شغلی که به دنبال استخدام آن هستید، در بین دیگر مسئولیت‌ها محو شده است یا نمی‌توانید تمام وظایف را هم‌زمان به انجام برسانید، بدون هیچ تردیدی این شغل را فراموش کنید.

2. نبود فرصت مناسب برای آموزش و یادگیری

یادگیری مهارت‌های شغلی بعد از این که وارد کار جدیدی شدید بسیار ارزشمند است. مدیر شرکت باید بتواند با ایجاد فرصت‌های پیشرفت و یادگیری، به موفقیت شغلی شما کمک کند؛ خصوصا اگر سن و سال کمی داشته باشید. شرکت می‌تواند از افراد حرفه‌ای درخواست کند برای کارمندان سخنرانی کنند یا بودجه‌ای برای گذراندن دوره‌های آموزشی خارج از محیط کار در نظر بگیرد و برای پیشرفت شغلی آن‌ها سرمایه گذاری کند.

فرصت آموزش - یادگیری - مهارت جدید - پیشنهاد شغلی - مصاحبه کاری - استخدام

اگر از همان ابتدا احساس کردید در محیط کار جدید هیچ فرصتی برای پیشرفت و یادگیری وجود ندارد و تنها باید وظایفی که به شما محول شده را به انجام برسانید، کمی بیشتر تأمل کنید. ببینید آیا می‌توانید چنین شغلی را بپذیرید و برای سال‌های طولانی درجا بزنید.

3. قبول شغل جدید به هر قیمتی، قدم برداشتن در مسیر اشتباه است

حتی اگر چشم‌انداز روشنی از شغل جدیدتان نداشته باشید، باز هم می‌توانید نشانه‌هایی پیدا کنید که به شما نشان می‌دهد موقعیت شغلی جدید باعث پیشرفتتان می‌شود یا شما را به رکود می‌رساند. برای مثال، اگر می‌خواهید در مهارت‌های حل مساله به پیشرفت برسید، نباید در شغلی استخدام شوید که در آن تنها کارهای فیزیکی انجام می‌دهید.

ممکن است مصاحبه‌کننده در میان صحبت‌های خود به عدم هماهنگی اهداف با شغل جدید اشاره کند؛ مثلا بگوید: «از حالا باید به اطلاعت برسانم کارمندان دیگری همانند شما بوده‌اند که از این کار ناامید شده‌اند» یا «شاید این شغل شما را به هیچ پیشرفتی نرساند و در واقع شغلی نیست که تاکنون به دنبالش بوده‌اید.» اگر کارفرما چنین حرف‌هایی را بیان کرد، بدون هیچ ابهام این پیشنهاد شغلی را رد کنید، زیرا او با اطمینان می‌گوید در این نقش هیچ رضایت شغلی وجود نخواهد داشت.

4. مدام نیروی کار شرکت عوض می‌شود

تعویض پی در پی نیروی کار در یک شرکت اصلا نشانه‌ی خوبی نیست؛ خصوصا اگر کسب و کار تازه‌تأسیسی نباشد. این مسئله نشانه‌ی ضعف مدیریت یا فرهنگ کاری اشتباه است.

امنیت شغلی - تعویض نیروی کار - کارمند - کارمندی - پیشنهاد شغلی - مصاحبه کاری - استخدام

وقتی یک پیشنهاد شغلی دریافت می‌کنید، از مصاحبه‌کننده سؤالاتی بپرسید. به‌عنوان مثال: «آیا کارمندان انتظار دارند مسئله‌ای در شرکت بهبود پیدا کند؟» یا «آیا به‌تازگی کسب و کار شما مشکلاتی داشته است، اگر چنین است چطور به آن رسیدگی شود؟». اگر کارفرما از پاسخ به این سؤالات طفره رفت و پاسخ روشنی نداد، یا با لحنی جدی گفت نباید در امور شرکت دخالت کنید، مطمئن باشید این شغل مناسبتان نیست و لازم است جای دیگری به دنبال کار باشید.

5. کارفرما توجهی به اهداف بلندمدت شغلی شما ندارد

برای کارمندان جوان که می‌خواهند در زمینه شغلی‌شان به موفقیت برسند و پله‌های ترقی را به سرعت بالا بروند، داشتن یک برنامه‌ی بلندمدت شغلی اهمیت زیادی دارد. اگر کارفرما سؤالاتی چون «در پنج سال آینده خود را کجا می‌بینید؟» یا «اهداف بلندمدت شغلی شما چیست؟» را نپرسید، قطعا این شغل برای شما مناسب نیست. شاید بهتر باشد از مصاحبه کننده بپرسید «دست‌آوردهای این شغل را در یک سال آینده چطور ارزیابی می‌کنید؟» یا «به نظر شما این شغل تا یک سال دیگر چه موفقیت‌هایی به دنبال خواهد داشت؟». اگر او پاسخ کاملی به سؤالات شما نداد و نتوانست جایگاه شغلی را متفاوت ترسیم کند، باید بدانید این نقش به جایی نمی‌رسد. بهتر است همین حالا به فکر شغل جدیدی باشید.

اهداف - اهداف بلند مدت - کارفرما - کارمند - کارمندی - پیشنهاد شغلی - مصاحبه کاری - استخدام

اگر به دنبال شغل جدیدی هستید باید تصمیمی هوشمندانه اتخاذ کنید. البته انتخاب شغل نامناسب مزیتی هم دارد؛ شغل نامناسب می‌تواند تجربه خوبی در اختیارتان قرار دهد تا بدانید در آینده باید به دنبال چه شغل‌هایی باشید. اگر هم اکنون در یک موقعیت شغلی هستید که چندان جالب نیست، نگران نباشید و آن را یک تجربه‌ی ارزشمند بدانید.

اگر یکی از این 5 نشانه را در شغلتان می‌بینید، به دنبال شغل جدیدی باشید و هر چه زودتر دست از این کار بکشید.

منبع: forbes

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-13 20:26:08
دسته بندی ها