چطور زندگی مشترک موفقی داشته باشیم؟

22 اسفند 1396 - 4:00
مدیریت شخصی - چطور زندگی مشترک موفقی داشته باشیم؟
چطور زندگی مشترک موفقی داشته باشیم؟
امتیاز مطلب: 87%

تری اورباچ (Terri Orbuch)، روانشناس و نویسنده‌ی کتاب 5 مرحله‌ی ساده برای تبدیل ازدواج خوب به عالی، معتقد است: "برقراری رابطه‌ی شاد و پایدار در طی زمان کار چندان مشکلی نیست." بنا بر تحقیقات انجام گرفته، ایجاد تغییرات ساده و پایدار می تواند منجر به یک ازدواج موفق شود. با یوکن همراه باشید.

5 مرحله برای تبدیل ازدواج خوب به عالی را ارائه خواهیم داد که برای ایجاد رابطه‌ای ارزشمند و موفق میان همسران مؤثر است. ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید تا ببینید چطور می توانیم ازدواج موفقی داشته باشیم.

مراحل اثبات شده و علمی

دکتر اورباچ برای ایجاد یک رابطه‌ی موفق و طولانی مدت میان همسران، 5 مرحله را معرفی کرده که بر اساس تحقیقات موسسه‌ی ملی سلامت آمریکا به دست آمده است. او در سال 1989 تعداد 373 زوج را مورد بررسی قرار داد که در آن سال ازدواج کرده بودند. این زوج‌ها در زمان ازدواجشان در میانه‌ی غربی کشور سکونت داشتند و در آن مقطع از آن‌ها خواسته شد در این پژوهش شرکت کنند. این زوج‌ها از نظر جمعیت شناسی دارای هنجارهای ملی یکسانی بودند. با آن‌ها به صورت انفرادی و دونفره درباره مسائلی چون رفاه و افسردگی صحبت شد. حتی برخی از آن‌ها بیش از 7 بار مورد مصاحبه قرار گرفتند. در نهایت ازدواج 46 درصد آن‌ها به طلاق منجر شد. پس از طلاق نیز زوج‌ها به‌طور مجزا مورد مصاحبه قرار گرفتند.

پنج مرحله برای تشکیل یک خانواده موفق و دست یابی به رابطه‌ی عالی

1 - انتظارات خود را پایین بیاورید و بیشتر به همسرتان توجه کنید

دکتر اورباچ می گوید: خیلی از افراد تصور می کنند درگیری و اختلاف به دلیل نقصان در رابطه به وجود می‌آید اما درگیری در بیشتر مواقع به دلیل ناامیدی رخ می‌دهد. خصوصاً وقتی انتظارات زوجین برآورده نشود. زوج‌های شاد در روابط خصوصی‌شان از یکدیگر انتظارات واقع بینانه دارند، اورباچ در کتاب خود 10 مورد از این تصورات غیرواقع بینانه را مطرح کرده است. تصور غلطی که در بین عموم مردم وجود دارد این است زوج‌های موفق هیچ درگیری و اختلاف نظری با هم ندارند، این در حالی است که تناقض مسئله‌ای اجتناب ناپذیر است. بنا بر گفته‌ی اورباچ، اگر در رابطه با همسرتان هیچ مشکل و تناقضی نداشته باشید، به معنای آن است که در مورد مسائل مهم زندگی اصلاً با هم صحبت نمی کنید.

راهکار کاربردی:

آیا تاکنون شما و همسرتان انتظارات خود را به طور جداگانه نوشته‌اید؟ برای مثال توقع دارید همسرتان با شما چه رفتاری داشته باشد. بنا بر تحقیقات انجام شده توسط اورباچ، کارهای ساده به زوجین امکان می دهد بدانند چه چیزی برای طرف مقابلشان مهم است. وقتی همسرتان اطلاعی از انتظارات شما ندارد، چطور می‌تواند آن‌ها را برآورده کند؟

2 - به همسرتان محبت کنید و به سراغ مشوق‌ها بروید

تحقیقات انجام شده توسط اورباچ نشان می دهد، ابراز محبت و عشق راهکاری عالی برای دست یابی به یک رابطه‌ی موفق و شاد است. با ابراز محبت به همسرتان نشان می دهید برای شما مهم و ارزشمند است و شما بدون هیچ چشمداشتی به او محبت می کنید. می توانید محبت خود را در قالب کلمات به همسرتان بگویید یا برای او کاری انجام دهید، برای مثال در جمله‌ای ساده بگویید "دوستت دارم" یا "تو بهترین همراه زندگی‌ام هستی". رفتارهای محبت آمیز نیز مانند آماده کردن چای برای صبحانه یا ارسال یک پیام عاشقانه، عشق شما را نشان می دهد.

اورباچ می گوید برخلاف باور عمومی مردها بیشتر از خانم‌ها به ابراز محبت نیاز دارند، چرا که زن‌ها همواره در طول زندگی‌شان مورد محبت قرار می گیرند. باید ابراز محبتتان همیشگی باشد نه این که یک بار این کار را انجام دهید و بعد رها کنید.

راهکار کاربردی:

ابراز محبت به همسر سبب می شود شادی و آرامش واقعی را تجربه کنید. اورباچ توصیه می کند حداقل روزی یک بار جمله‌ای محبت آمیز به همسرتان بگویید یا کاری انجام دهید که باعث خوشحالی‌اش شود.

3 - هر روز با هم صحبت کنید و قرار بگذارید

خیلی از زوجین می گویند در طول روز خیلی با هم گفت و گو و معاشرت دارند، اما اورباچ معتقد است آن‌ها تنها هم خانه هستند و درباره مسائلی چون پرداخت قبوض، خرید منزل، مسائل مربوط به فرزندان یا والدین همدیگر با هم حرف می زنند. یک رابطه‌ی خوب و عمیق به معنای آن است که با دنیای درونی همسرتان ارتباط برقرار کنید، بدانید چه چیزی برای همسرتان مهم است و او را درک کنید. در این صورت است که زندگی شاد و خوشبختی خواهید داشت.

راهکار کاربردی:

برای بهبود روابطتان از قانون 10 دقیقه استفاده کنید. این قانون به زوج‌ها می گوید حداقل روزی 10 دقیقه درباره مسائلی جز کار، خانواده، فرزندان و کارهای خانه با هم صحبت کنند. می توانید در طول روز با همسرتان تلفنی صحبت کنید یا از طریق ایمیل و رسانه‌های اجتماعی با او وارد رابطه شوید تا بیشتر درباره‌ی او بدانید.

اورباچ می گوید شاید ندانید در این 10 دقیقه باید چه چیزی از همسرتان بپرسید. پیشنهاد می کنم از او بپرسید: "امسال چه چیزی بیشتر از همه تو را خوشحال کرد؟"، "اگر در قرعه کشی برنده شوی می‌خواهی به کجا سفر کنی"یا "از تماشای چه فیلمی بیشتر از همه لذت بردی؟"

4 - تغییراتی در روابطتان ایجاد کنید

هر رابطه‌ای بالاخره روزی عادی می شود. اورباچ معتقد است ایجاد تغییرات در روابط بسیار مفید است. یک راه حل مفید این است هر روز چیز جدیدی وارد زندگی‌تان کنید. یک پیشنهاد خوب این است همانند روزهای اول آشنایی‌تان رفتار کنید.

راهکار کاربردی:

برای طراوت بخشیدن به زندگی‌تان، روال عادی زندگی را تغییر دهید. برای مثال، به جای این که به رستوران همیشگی بروید، همسرتان را به یک رستوران جدید و خاص دعوت کنید. با هم به جاهای جدید بروید و در کلاس‌های جدید ثبت نام کنید.

راهکار دیگر این است یک فعالیت جالب و مفید را دنبال کنید، فعالیتی که هم هیجان انگیز باشد و هم باعث ترشح هورمون آدرنالین شود. وقتی این کارها را در کنار همسرتان انجام دهید، روابطتان دچار تغییر و تحول می شود. اورباچ پیشنهاد می کند فعالیت‌های هیجان انگیزی چون ترن هوایی یا تماشای یک فیلم ترسناک را امتحان کنید.

5 - نکات منفی زندگی را کمرنگ و نکات مثبت را پررنگ‌تر کنید

اورباچ می گوید 4 مرحله‌ی اول روی تقویت جنبه‌های مثبت روابط تأکید داشت اما مورد آخر روی کاهش رفتارهای نامناسب تمرکز دارد. بنا بر تحقیقات انجام شده توسط اورباچ، احساسات زوجین خوشبخت ضریب 1 به 5 دارند، یعنی این افراد در مقابل هر احساس منفی و ناخوشایند، 5 احساس مثبت دارند.

این حرف بدین معنا نیست مدام کیفیت روابطتان را با اعداد و ارقام بسنجید، بلکه هدف این است به طور منظم روابط میان خود و همسرتان را مورد بررسی قرار دهید تا کنترل زندگی از دستتان خارج نشود.

خیلی از زوجین می گویند همین کافی است میان نکات مثبت و منفی رابطه‌شان تعادل ایجاد کنند، اما اورباچ معتقد است اگر نکات مثبت زندگی را در دست راست و نکات منفی را در دست چپ خود بگیرید، برای داشتن یک رابطه‌ی خوب و لذت بخش باید نکات مثبت روی نکات منفی غلبه داشته باشند.

اورباچ پیشنهاد می دهد از 6 رفتار مخرب چون جر و بحث دائمی، سوء تفاهم، سرگرم شدن با کارهای خانه، حسادت، مخفی کاری و عدم معاشرت با خانواده‌ی همسر اجتناب کنید، چرا که این رفتارها در نهایت به ضررتان تمام می شود.

راهکار کاربردی:

به منظور بررسی سلامت روابط با همسرتان لیستی از نکات مثبت و منفی تهیه کنید. یک کاغذ بردارید، خطی در وسط آن بکشید، سمت راست نکات، رفتارها و احساسات مثبت را نسبت به همسرتان ثبت کنید و در سمت چپ نیز نکات و احساسات منفی را درباره‌ی او بنویسید. همیشه باید حواستان باشد موارد سمت راست طولانی‌تر از سمت چپ باشد تا سلامت و شادی رابطه‌تان تضمین شود. از همسرتان هم بخواهید همین کار را انجام دهد.

اورباچ می گوید اگر جروبحث و اختلافی دائمی میان شما و همسرتان وجود دارد، یادتان باشد به جای تکرار این کار به دنبال زمان مناسبی برای صحبت و گفت و گو باشید. برای مثال، هیچ وقت در حضور خانواده‌ها با همسرتان بحث و جدل نکنید. حتی وقتی تازه به خانه برگشته‌اید یا هنگام خوابیدن هم زمان مناسبی برای صحبت کردن و حل اختلافات نیست.

باور اشتباهی وجود دارد که می گوید زمان عصبانیت به اتاق خواب نروید و بیدار بمانید تا اختلاف تان حل شود. لازم است بدانید، وقتی عصبی هستید، بیدار ماندن تنها اوضاع را وخیم‌تر می‌کند.

زمانی که خسته، عصبی و سردرگم هستید نمی‌توانید منصفانه بحث کنید و قدرت حل مسئله در شما به طور قابل توجهی کاهش می یابد. در این مواقع بهتر است صحبت کردن را در زمان دیگری انجام دهید. برای مثال وقتی صبح تازه از خواب بیدار شده‌اید و می توانید با دید بهتری به مسائل نگاه کنید.

اورباچ در این پژوهش دریافت زوج‌های شاد در روابطشان تمرکز بیشتری روی نکات مثبت دارند. پس خیلی مهم است به دنبال تقویت این نکات باشید زیرا این کار سبب می شود برای کنار آمدن با مسائل منفی در روابطتان تحمل بیشتری از خود نشان دهید.

منبع: psychcentral

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها