تمرینات عجیب برای پرورش مغز؛ با این تمرینات باهوش‌تر از قبل خواهید شد

23 شهریور 1399 - 6:10
مدیریت شخصی - تمرینات عجیب برای پرورش مغز؛ با این تمرینات باهوش‌تر از قبل خواهید شد
تمرینات عجیب برای پرورش مغز؛ با این تمرینات باهوش‌تر از قبل خواهید شد
امتیاز مطلب: 95%

آیا تمرینی برای تقویت قدرت مغز و حافظه وجود دارد؟ بله؛ با استفاده از این تمرین‌ها می‌توانید قدرت مغز و حافظه‌ی خود را به طور قابل توجهی ارتقاء دهید. با یوکن همراه باشید.

اگر مغز شما چیزهای جدیدی یاد بگیرد که حس‌های فیزیکی (بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه) را با حس عاطفی ترکیب کند، سلامت و قوی باقی می ماند؛ زیرا در این صورت، ارتباطاتی میان نواحی مختلف مغز ایجاد می شود که سبب تولید سلول‌های عصبی طبیعی می شود. این سلول‌ها تأثیر چشمگیری روی قدرت حافظه دارند و سلول‌های مجاور را تقویت می کنند تا با بالا رفتن سن مقاوم‌تر شوند. برای مثال، با انجام چند تمرین ساده مانند مسواک زدن با دست غیر غالب، می توانید باهوش‌تر از قبل شوید.

در ادامه‌ی مقاله، 10 تمرین را معرفی می کنیم که با استفاده از آن‌ها می توانید به تقویت هوش و حافظه‌ی خود کمک کنید.

با دست غیر غالب مسواک بزنید

پژوهش‌های انجام شده توسط محققان نشان می دهد اگر با دست غیر غالب مسواک بزنید، برای مثال دست چپ برای افراد راست دست، بخش‌هایی از قشر خارجی مغز که اطلاعات لمسی را از دست دریافت می کنند، به میزان قابل توجهی گسترش می یابند. در واقع، استفاده از دست غیر غالب برای انجام کارها سبب فعال شدن قسمت های مخالف مغز می شود.

پس یک تمرین مؤثر برای تقویت مغز و باهوش شدن این است، با دستی مسواک و خمیردندان را بگیرید که برای انجام کارهای روزانه از آن استفاده نمی کنید.

در هنگام صبح و بعد از بیدار شدن از خواب، کارهای تکراری انجام ندهید

تحقیقاتی روی تصاویر مغز انجام شده که نشان می دهد انجام کارهای جدید سبب تقویت بخش‌های بزرگی از قشر خارجی مغز می شود؛ پس در چند بخش ویژه فعالیت مغز افزایش می یابد. جالب است بدانید، مغز به دنبال انجام کارهای جدید است. وقتی کارهای جدید و نو، تکراری شوند، فعالیت آن نواحی از مغز کمتر می شود.

اگر همیشه پیش از صبحانه خوردن، لباس‌هایتان را می پوشید تا به سرکار بروید، گاهی بعد از صبحانه این کار را انجام دهید. کانال تلویزیونی که هر روز صبح می بینید، تغییر دهید و کانال جدیدی تماشا کنید. برای رفتن به سرکار از کوچه و محله‌ای گذر کنید که قبلاً از آن نرفته‌اید.

با چشم‌های بسته حمام کنید

اگر در حمام چشم‌های خود را ببندید و بدنتان را بشویید، قسمت‌هایی از بدن خود را حس خواهید کرد که قبلاً متوجه آن نبودید و این کار پیامی به مغزتان ارسال می کند.

سعی کنید تنها از حس لامسه‌ی خود استفاده کنید؛ البته باید مراقب باشید تا با چشمان بسته لیز نخورید. بهتر است با حس لامسه‌ی خود شیر دوش را باز کرده و دمای آب را کم یا زیاد کنید، اما بدن خود را با چشمان باز شست و شو دهید.

بوهای تازه را استشمام کنید

قطعاً شما هم یادتان نیست از چه زمانی عطر چای یا قهوه، شروع یک روز جدید را نوید داده است؛ اما اکنون می توانید با ایجاد ارتباط میان یک فعالیت با عطر جدید مانند بوی مرکبات یا نعناع، مسیرهای عصبی جدید را هوشیار نگه دارید.

برای یک هفته، شیشه‌ی عطر موردعلاقه‌تان را کنار تخت بگذارید. وقتی از خواب بلند می شوید، در شیشه‌ی عطر را باز کرده و آن را استشمام کنید. بعد از دوش گرفتن و در هنگام لباس پوشیدن هم، این کار را انجام دهید.

تعاملات اجتماعی بیشتری برقرار کنید

مطالعات علمی نشان می دهد، انزوای اجتماعی و عدم برقراری ارتباط با دیگران تأثیر مخرب قابل توجهی روی توانایی‌های شناختی فرد دارد.

یک تمرین مؤثر برای تقویت مغز این است، وقتی به خرید می روید، به جای این که سرتان را پایین بیندازید یا اطراف را نظاره کنید، سر حرف را با فروشنده باز کرده و با او گرم صحبت شوید.

یک پروژه‌ی هنری را به صورت گروهی انجام دهید

هنر باعث می شود بخش‌های عاطفی و غیرزبانی قشر خارجی مخچه به کار بیفتد. وقتی کارهای هنری انجام دهید، قسمت‌هایی از مغزتان را درگیر کرده‌اید که به فرم‌ها، رنگ‌ها و بافت‌ها علاقه دارد. علاوه بر آن، با انجام پروژه‌های هنری، مغز خود را وارد فرآیندهای فکری می کنید که با تفکر خطی منطقی روزمره متفاوت است.

از هر فرد در گروه بخواهید شکلی ترسیم کند که با موضوعی خاص، مانند یک فصل، یک احساس یا یکی از رویدادهای جاری ارتباط دارد.

با صدای بلند کتاب بخوانید

وقتی کتاب را با صدای بلند می خوانید یا به کتاب خوانی دیگران گوش می دهید، نسبت به وقتی که آرام و خاموش مطالعه می کنید، از مدارهای مغزی متفاوتی بهره می برید.

یک تمرین برای تقویت مغز این است به همراه دوست یا همسر خود کتاب بخوانید و نقش خواننده و شنونده را ایفا کنید. شاید با این کار سرعت مطالعه‌تان کمتر شود؛ اما می توانید لحظات خوبی را با هم سپری کنید.

غذاهای جدید و ناآشنا درست کنید

سیستم بویایی انسان می تواند با فعال سازی ترکیبات مختلف از گیرنده‌های داخل بینی، میلیون‌ها بو را تشخیص دهد. گیرنده‌های داخل بینی با مرکز احساسی مغز رابطه‌ی مستقیم دارد، به همین خاطر بوهای جدید می تواند احساسات و تصورت غیرمنتظره‌ای در شما برانگیزد.

برای تمرین مغز، دستور غذای جدیدی انتخاب کنید. به سراغ انواع سبزیجات، ادویه جات و مواد غذایی بسته بندی شده بروید و از فروشنده بخواهید چند ماده غذایی جدید و ناآشنا به شما معرفی کند.

اشیای آشنا را وارونه کنید

وقتی به اجسامی که سر جای خودشان هستند نگاه کنید، بخش زبانی سمت چپ مغزتان به سرعت آن‌ها را شناسایی می کند و توجه شما به چیزهای دیگر جلب می شود؛ اما وقتی شیئی به صورت وارونه قرار می گیرد، شبکه‌ی مغزتان درگیر شده و سعی می کند شکل، رنگ و روابطی را که در این تصویر وجود دارد، تفسیر نماید.

برای این منظور، قاب عکس خانوادگی، ساعت و تقویم رومیزی را به صورت وارونه قرار دهید.

کالاهای درون قفسه‌های فروشگاه را با دقت بررسی کنید

معمولاً در فروشگاه‌ها پرسودترین کالاها در قفسه‌ها در معرض نمایش قرار می گیرد و وقتی در راهروی فروشگاه‌ها به دنبال کالای موردنظرتان هستید، فقط بخشی از اجناس را می بینید.

یک تمرین برای باهوش شدن این است در راهروی فروشگاه بایستید و از بالا تا پایین قفسه‌ای را مشاهده کنید. اگر کالای جدیدی هست که تاکنون ندیده‌اید، آن را بردارید و مواد تشکیل دهنده‌اش را بخوانید. البته حتماً نباید کالای مذکور را خریداری کنید، بلکه با این کار تجربه‌ی جدیدی به دست می‌آورید و از روزمرگی فاصله می گیرید.

جای دیگری در سر میز غذا بنشینید

در بیشتر خانواده‌ها سر سفره و میز غذا، هر کسی جای مخصوصی دارد. جالب است بدانید، با تغییر جا می توان مغز را پرورش داد.

هر چند وقت یک‌بار جای خود بر سر میز غذا را با یکی از اعضای خانواده‌تان عوض کنید تا هم خانه را از زاویه دید دیگری ببینید و هم به غذاهای مختلف از زوایای گوناگون دسترسی داشته باشید.

شیشه‌ی ماشین را پایین بدهید

هیپوکامپ مغز، یعنی ناحیه‌ای از مغز که خاطرات را پردازش کرده و برای ایجاد نقشه‌های ذهنی عطرها، بوها، صداها و تصاویر را به هم ربط می دهد.

برای این منظور، وقتی در خودرو نشستید با باز گذاشتن پنجره‌ی ماشین بوها و صداهای جدید را شناسایی کنید. باز گذاشتن پنجره مواد لازم را در اختیار مدارهای هیپوکامپ مغزتان قرار می دهد. تحقیقات حاکی از آن است پیاده روی بهترین تمرین برای پرورش مغز است.

بازی ده سؤالی انجام دهید

با انجام بازی ده سؤالی، روی گزینه‌های مختلفی تمرکز کنید تا به پرورش مغز خود کمک کنید.

برای مثال، فردی به شما یک شیء می دهد و باید از آن به‌عنوان 10 چیز مختلف استفاده کنید. برای مثال، یک مگس کش می تواند راکت تنیس، چوب بیس بال، بادبزن، چوب گلف، باتون، چوب درامز، بیلچه، میکروفون یا پاروی قایق باشد.

با پول خردها سرگرم شوید

مغز انسان برای ایجاد تمایز میان اشیاء به سراغ نشانه‌های بصری می رود. به همین خاطر استفاده از حس لامسه برای تشخیص اشیایی که کمی با هم تفاوت دارند می تواند فعالیت در نواحی غشایی مغز که اطلاعات لمسی را پردازش می کنند افزایش داده و به سیناپس های قدرتمندی تبدیل شوند. به همین دلیل افرادی که در بزرگ‌سالی بینایی خود را از دست می دهند به راحتی می توانند خط بریل را یاد بگیرند زیرا مغز آن‌ها مسیرهای بیشتری را به پردازش خطوط زیر اختصاص می دهد.

تمرین برای پرورش مغز این است لیوان پر از پول خردی را در جای نگهدارنده ی لیوان درون خودرو قرار دهید. وقتی پشت چراغ قرمز هستید، با استفاده از حس لامسه‌ی خود سعی کنید مبلغ پول خردها را تشخیص دهید. البته می توانید پول خردها را داخل جیبتان نیز بریزید و وقتی جایی ایستاده‌اید با دست و حس لامسه مبلغ آن‌ها را حدس بزنید.

منبع: businessinsider

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 15:04:35
دسته بندی ها