کارهایی که باید در زمان عصبانیت از خود نشان دهید تا آرام شوید

5 شهریور 1399 - 6:00
مثبت اندیشی - کارهایی که باید در زمان عصبانیت از خود نشان دهید تا آرام شوید
کارهایی که باید در زمان عصبانیت از خود نشان دهید تا آرام شوید
امتیاز مطلب: 95%

هر فردی ممکن است عصبانی شود، اما پیش از این که بخواهید کسی آرامتان کند، خودتان این کار را انجام دهید. کارهای زیادی وجود دارد که اگر در زمان عصبانیت انجام دهید، به راحتی خشم خود را کنترل کرده و از عواقب جبران ناپذیر آن اجتناب می کنید. با یوکن همراه باشید.

هر فردی در سن مشخصی سعی می کند احساسات خود را مخفی کند و هیچ کسی نمی تواند جلوی این کار را بگیرد. امروزه، خیلی شاد بودن سرخوشی و خیلی ناراحت بودن ناخوشی بالینی به حساب می‌آید؛ خیلی عصبانی بودن هم اتلاف انرژی است.

وقتی خیلی عصبانی هستیم، از اطراف می شنویم "بی‌خیال، ولش کن، این دنیا ارزش ندارد." اما باید به نکته‌ی دیگری توجه کنید. عصبانیت مهم‌ترین احساسی است که دارید. وقتی عصبانی می شوید، به معنای آن است حتماً چیزی باید تغییر کند؛ وقتی شدیداً عصبانی هستید، یعنی چیزی هست که همین‌ حالا باید تغییر کند.

اجازه دهید اتفاق بیفتد

حتماً دلیلی هست که طیف گسترده‌ای از احساسات درون هر فردی وجود دارد؛ پس از آن‌ها استفاده کنید. سرکوب کردن عصبانیت و خشم کار درستی نیست؛ چرا که به روابط و احساستان نسبت به خوشبختی آسیب می رساند و می تواند منجر به ابتلا به زخم معده و بیماری‌های قلبی شود.

زمانی که خیلی عصبانی می شوم و خود را در حال سرپوش گذاشتن روی احساساتم می بینم، به یاد مگ رایان در فیلم بوسه فرانسوی می افتم. او در بخشی از این فیلم می گوید: "آدم سالم و اجتماعی کسی هست که احساساتش را بروز دهد... بروز، نه سرکوب... می دونید برای افرادی که به هیچ کس راه نمی دن چه اتفاقی می افته؟ اونا از درون می پوسن؛ می پوسن و فاسد می شن."

شاید کمی عجیب باشد، اما امتحان کنید. پس بار دیگر که احساسات خود را کتمان کردید، حرف مگ رایان را به یاد آورید که می گوید: "می پوسند و فاسد می شوند، می پوسند و فاسد می شوند، می پوسند و فاسد می شوند."

اگر همیشه سعی کنید خشم و عصبانیت خود را پنهان کنید و آن را نادیده بگیرید، مطمئن باشید از بین نمی رود. شاید برای مدتی آرام شوید، اما جای دیگری خود را نشان می دهد.

هیچ وقت برای عصبانیت تان عذرخواهی و بهانه تراشی نکنید. حتماً دلیلی برای عصبانیت دارید و پذیرش آن، اولین قدم به سوی حل چیزی است که باعث آزارتان می شود.

میان احساس و عمل تفاوت قائل شوید

وقتی شدیداً عصبانی هستید، می خواهید هر چیزی که سر راهتان هست را نابود کنید؛ اما لازم است یک گام به عقب بردارید و قبل از این که دست به عمل بزنید، این احساسات را تجربه کنید؛ خصوصاً وقتی خیلی عصبانی هستید، اجازه دهید عصبانیت مسیر خودش را طی کند. اگر به جای انتظار و گذشتن از این مرحله، تصمیم عجولانه‌ای بگیرید، ممکن است عصبانیت تان فوران کند.

با این طرز فکر، ممکن است بعد از آرام شدن بگویید:

شرایط آن‌قدر هم که فکر می کردید بد نیست.

در طی زمان منجر به چیزهای بهتری برای شما می شود.

این مسئله را نمی توان با یک ابراز ناراحتی و خشم رفع کرد.

عصبانیت تان به خاطر چیز کاملاً متفاوتی بوده است.

به دنبال علت عصبانیت بروید

عصبانیت‌های شدید معمولاً از یک ناراحتی کوچک به وجود می‌آید. برای مثال، کسی برخلاف میلتان عمل کرده و این باعث می شود احساسات سرکوب شده‌تان ناگهان فوران کند. این‌قدر عصبانیت از کجا ایجاد شده است؟ چه مسئله‌ای این‌قدر عصبی‌تان کرده؟ معمولاً این اتفاقات در زمان نامناسبی مانند زمانی که سرکار یا کنار همسرتان هستید اتفاق می افتد.

مسئله‌ی اصلی، تأخیر در برخورد با عصبانیت تان نیست، بلکه آن است این تأخیر سبب می شود به طور کامل خشم خود را انکار کنید. یا عصبانیت اولیه‌تان فروکش می کند و سعی می کنید این اتفاق را از یاد ببرید، یا به قدری سرتان شلوغ است که پیدا کردن علت عصبانیت تان را به فهرست کارهایی که باید انجام دهید اضافه می کنید.

بار دیگری که به شدت عصبانی شدید، به خودتان نگویید در زمان مناسبی به این مسئله رسیدگی می کنم، بلکه اجازه دهید عصبانیت اتفاق بیفتد.

خود را با ورزش آرام کنید

یک راهکار عالی برای مقابله با تنش و عصبانیت، فعالیت بدنی است. بهتر است از عصبانیت خود به عنوان سوختی برای دست یابی به زندگی سالم‌تر و شادتر استفاده کنید.

کارهای مختلفی انجام دهید و ببینید کدام یک بیشتر آرامتان می کند. خیلی از افراد ورزش‌های تهاجمی مانند کیک بوکسینگ یا دویدن را برای آرام کردن عصبانیت شان به کار می گیرند، اما برخی دیگر فعالیت‌های آرام‌تر چون پیاده روی، باغبانی یا تمیزکاری را ترجیح می دهند.

واکنش به عصبانیت را به تأخیر بیندازید

اگر در وضعیتی هستید که نمی توانید به سرعت عصبانیت تان را بروز دهید، نفس عمیقی بکشید. در زمان بازدم تا ده بشمارید یا واژه‌ای را تکرار کنید که در آرام کردنتان مؤثر است. این کار را چندین بار انجام دهید تا دوباره تمرکز خود را به دست آورید.

حواس خودتان را پرت کنید

اگر توجه خود را به کارهای دیگر جمع کنید، این کار به شما کمک می کند تا روی زمان حال تمرکز کنید و احساساتتان را مرور کنید.

بهتر است در این وضعیت به یک خاطره‌ی خوب فکر کنید، کتاب بخوانید یا به جایی که در آن احساس آرام بودن و شادی می کنید بروید.

همه چیز را از اول بررسی کنید

شاید به خاطر چیزی که از کنترل شما خارج است، به شدت عصبانی هستید، مثلاً از دست دادن ارتقای شغلی در رقابت با همکارتان. قبل از این که واکنشی از خود نشان دهید، این وضعیت را به دقت بررسی کنید. ببینید چرا این اتفاق افتاده و چه چیزی در ورای آن است. رفتار طرف مقابل را نادیده بگیرید و دریابید چه نیتی از انجام این کار داشته است؛ در بیشتر مواقع طرف مقابل قصد آزار رساندن به شما را ندارد.

همیشه چیزهایی وجود دارد که ممکن است از آن بی‌خبر باشیم. باید بتوانید از زوایای مختلف به هر موقعیتی نگاه کنید. هیچ چیز مانند منطق، به کنترل عصبانیت کمک نمی کند.

اگر بعد از انجام این کار هنوز عصبانی هستید، ببینید دیگران در این موقعیت‌ها چه واکنشی از خود نشان داده‌اند؛ سعی کنید بعد از گذر از این موقعیت به فرد بهتری تبدیل شوید.

خود را قربانی ندانید

بدترین واکنشی که می توانید از خود نشان دهید، این است تمام مشکلات را به گردن دیگران بیندازید و زمین و زمان را مقصر بدانید.

شاید کسی در حق شما بدی کرده باشد، اما این وضعیت می توانست بهتر هم باشد. باید بدانید شما قدرت تفکر و اختیار دارید و همه چیز را سرنوشت برایتان رقم نزده است، پس چرا با این فکرهای آزاردهنده خود را اذیت می کنید.

تا زمانی که مسئولیت اشتباهاتتان را به عهده نگیرید، یعنی عکس‌العملی که در مقابل آن فرد و موقعیت داشته‌اید و شما را به وضعیت فعلی رسانده است نپذیرید، دوباره همان اشتباهات را تکرار می کنید و به آتش خشم و عصبانیت تان می افزایید.

پس در این وضعیت از خود نپرسید "چرا من؟"، بپرسید "حالا چه کار کنم؟"

کُنج آرام و امنی داشته باشید

شما نیاز به جایی دارید تا برای تفکر و رسیدن به آرامش به آنجا بروید. شاید این مکان یک اتاق در خانه‌تان باشد که فقط برای شماست یا جایی در جنگل که آن را تنها برای خودتان انتخاب کرده‌اید. هیچ فرقی ندارد کُنج آرام شما کجا باشد، تنها باید این محل به آرام شدنتان کمک کند و از رفتن به آنجا انرژی بگیرید.

وقتی شدیداً عصبانی هستید، از نظر فیزیکی و احساسی تحریک پذیری بیشتری دارید. اگر می توانید این موقعیت را ترک کنید، سریعاً این کار را انجام دهید و به کُنج خلوت خود بروید.

گاهی به تغییر در محیط برای آرامش خود و دیدن موقعیت از زاویه‌ی دیگر نیاز دارید. وقتی با خود خلوت کردید، ببینید آیا می توانید راه‌هایی پیدا کنید که از طریق آن تمام عواملی که باعث عصبانیت تان می شود را از بین ببرید یا کاهش دهید.

پیش از هر اقدامی خوب فکر کنید

وقتی کسی در حقتان بدی کرده، اولین کاری که به ذهنتان می رسد این است با او رو به رو شوید و تمام خشم و عصبانیت تان را بروز دهید.

عقیده‌ی من این است همیشه باید کاری انجام دهید که در لحظه‌ی اول فکر می کنید درست است، اما پیشنهاد می کنم قبل از رو به رو شدن با آن فرد، یک گام به عقب بردارید و وضعیت موجود را مورد ارزیابی قرار دهید؛ شاید اشتباه می کنید. فکر کنید این کار از طرف مقابلتان بر می آید یا از او بعید است؟ وقتی با او رو به رو شوید چه خواهید گفت؟ می خواهید به چه حقیقتی برسید؟

تمام گزینه‌های احتمالی را در نظر بگیرید و روی تک تک آن‌ها فکر کنید؛ پیش از این که به تمام گزینه‌ها فکر کنید، نگذارید ذهنتان در همان ابتدا بدترین گزینه‌ی ممکن را انتخاب کند.

اگر تمام کینه‌هایی که از این فرد به دل داشته‌اید را به یاد آورید، قطعاً به آتش خشم خود شعله می زنید و خیلی بیشتر عصبانی خواهید شد. حتی اگر در همان لحظه با او رو به رو شوید دعوا و جنجال بزرگ‌تری میانتان ایجاد می شود.

با فردی قابل اعتماد صحبت کنید

وقتی روز سختی را پشت سر می گذارید یا دچار مشکلی شده‌اید که استرس تمام زندگی‌تان را در برگرفته، شخص قابل اعتمادی پیدا کنید و با او حرف بزنید. این فرد می تواند یکی از اعضای خانواده، یک دوست یا همکار باشد. حتی اگر راهکار خاصی هم ارائه ندهد، همین صحبت کردن آرامتان می کند و می تواند در پیدا کردن راه حل مناسب به شما کمک کند.

گاهی وقتی سؤالی که در ذهنمان هست را از فرد دیگری می‌پرسیم، همان لحظه خودمان به پاسخ آن پی می بریم.

موسیقی گوش دهید

موسیقی یکی از بهترین راه حل‌هایی است که باعث می شود عصبانیت تان فروکش کند.

- موسیقی‌هایی با ریتم تند که مناسب حس و حالتان است، فرصتی پدید می آورد تا بتوانید با احساسات خود کنار بیایید.

- گوش دادن به موسیقی‌هایی با ریتم آرام نیز کمک می کند سرعت فرآیند تفکر خود را پایین بیاورید و به آرامش برسید.

- گوش دادن به آهنگ‌هایی که متنش درباره تجربه‌ای است که در حال گذراندن آن هستید، همانند این است که تجربه‌ی خود را از زبان فرد دیگری می شنوید و این باعث می شود دید کلی‌تری نسبت به آن مسئله پیدا کنید.

باید به خود بقبولانید برای رها کردن احساس خشم و عصبانیت، موسیقی گوش می دهید و با پرت کردن حواس خود، دکمه‌ی پخش را بزنید.

ایمیل بنویسید

بعد از این که با کسی دعوا و جروبحث می کنید، به شما بدی می کنند، یا عصبانیت تان نسبت به طرف مقابل خیلی طولانی می شود، برای او ایمیل بنویسید.

با این کار می توانید عصبانیت خود را در قالب کلمات بیرون بدهید. بعد از آن، دوباره ایمیل را بخوانید و هر چیزی که به ذهنتان رسید را به ایمیل اضافه کنید.

هر چیزی که باعث ناراحتی‌تان شده است، در قالب واژه‌هایی که به ذهنتان می رسد بروز دهید. وقتی دیگر حرفی برای گفتن نداشتید و تمام حرف‌ها در ایمیل نوشته شد، آن را پاک کنید.

پاک کردن ایمیل به شما کمک می کند تا چیزهایی که باعث ناراحتی و عذابتان می شود را رها کنید. مطمئن باشید بعد از این کار خیلی سبک‌تر می شوید.

دلایل عصبانیت تان را بنویسید

از تمام چیزها، افراد و موقعیت‌هایی که باعث عصبانیت تان می شوند، لیستی بنویسید. بهتر است با جزئیات بنویسید و به هر یک از 1 تا 5 نمره بدهید. سپس ببینید آیا می توانید این عوامل عصبانیت را از زندگی‌تان حذف کنید یا کمی از تأثیر آن‌ها بکاهید.

در مورد چیزهایی که به ناچار باید در زندگی‌تان بمانند، برنامه بریزید تا احساس خود را نسبت به آن‌ها بازبینی کنید. هر کاری از دستتان بر می‌آید انجام دهید تا آن‌هایی که دیوانه‌تان می کند کنار بگذارید؛ مهم نیست چقدر زمان می برد، قطعاً هیچ چیز ارزش به خطر انداختن سلامتی تان را ندارد.

از چیزهایی که شما را عصبانی می کنند دوری کنید

همیشه مسائل ریز و درشتی وجود دارد که روی اعصاب ماست، هر چقدر هم کوچک و بی‌اهمیت باشند.

برای مثال، خرید آخر هفته برای من خوشایند نیست. من نه تنها آخر هفته‌ها به خرید نمی‌روم، بلکه در اوج شلوغی هم خرید نمی کنم، با این کار تجربه‌ی خرید لذت بخشی برای خود رقم می زنم.

نسبت به چیزهایی که باعث عصبانیت تان می شود مطلع باشید. تفاوتی ندارد چرا باعث عصبانیت تان می شود، تنها آن را شناسایی کنید و برای مواجهه با آن‌ها قدم بردارید.

دکوراسیون خانه را تغییر دهید

خانه باید مکانی برای آرامشتان باشد. اگر چیدمان خانه‌تان مناسب نیست و هیچ فضای گرمی ندارد، وقت بگذارید و آن را به جایی دنج و آرام تبدیل کنید؛ مثلاً تمام وسایل اضافی را جمع کنید، در دکوراسیون خانه از رنگ‌های کاهنده استرس و تنش استفاده کنید و به گونه‌ای بچینید که باعث آرامش بخشی‌تان شود.

فیلم‌های خنده دار تماشا کنید

اگر تمام راه‌ها را رفتید و هنوز هم نمی توانید عصبانیت خود را کنترل کنید، چرا به سراغ لطیفه و خنده نمی روید؟

خندیدن از تنش و اضطراب شما می کاهد، عضلات را آرام می کند و بار ذهنی‌تان را سبک می کند. تحقیقات زیادی درباره تأثیر خنده روی سلامتی انجام شده است. خنده برایتان مفید و جالب است، اما عصبانیت بیمارتان می کند، همین.

خود را در اولویت قرار دهید

خیلی‌ها به سلامتی خود اهمیت نمی دهند، حتی اگر همیشه به آن فکر کنند. اگر بیشتر به سلامتی خود اهمیت دهید، مثلاً میزان مصرف کافئین و نیکوتین را کاهش دهید، بیشتر استراحت کنید، ورزش روزانه و منظم داشته باشید و میزان استرستان را پایین بیاورید، قطعاً بهتر می توانید عصبانیت خود را کنترل کنید.

به سراغ کارهای آرامش بخش بروید

از چه کارهایی بیشتر از همه لذت می برید؟ انجام کدام کارها به شما آرامش می دهد؟ آیا فعالیت‌هایی هستند که تاکنون می خواستید انجام دهید اما هرگز فرصت انجامشان را به دست نیاورده‌اید؟

به سراغ کارهایی که دوست دارید انجام دهید، بروید. انجام کارهایی که از آن لذت می برید و باعث می شود احساس شادی و کامیابی کنید. قطعاً این احساس کامیابی سبب می شود تمایل کمتری به عصبانیت داشته باشید.

از عصبانیت برای تغییر استفاده کنید

من عاشق عصبانیت هستم چون می توانم بهترین استفاده را از آن ببرم؛ قطعاً شما هم می توانید چنین کاری کنید.

در برهه‌ای از زمان زندگی‌ام به قدری دچار آشفتگی شد که هیچ کاری از دستم بر نمی آمد. از جریان زندگی خسته شده بودم و نمی دانستم چطور تغییرات لازم را ایجاد کنم.

اتفاق کوچک و بی‌اهمیتی در زندگی‌ام رخ داد که باعث شد تصمیم بگیرم به روش دیگری به زندگی ادامه دهم. آن عصبانیت باعث شد به جایی برسم که از مدت‌ها قبل آرزویش را داشتم. آن اتفاق کوچک آدرنالینی به من این درس را داد تا بتوانم هر چیزی را همان طور که هست ببینم.

حالا که با بهترین راهکارهای غلبه بر عصبانیت آشنا شدید، در زمانی که به شدت عصبانی هستید، چه واکنشی از خود نشان می دهید؟

منبع: lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-23 15:32:32
  • نظرات
تصویر آواتار
   کاربر مهمان

خیلی طولانی بود من یکمش رو خوندم اگه انتقاد پذیر هستید اصلا خوب نبود همون یه تیکه ای که خوندم البته خیلی هم کم نبود😯🤐🤐🤐🤧🤢🤢🤢🤢🙁☹️😖😞😟

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
تصویر آواتار مدير سايت
مدير سايت

پیشنهاد میکنیم که مطلب رو به‌طور کامل مطالعه کنید.

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها