چرا زوج‌هایی که مدام ارتباط عاطفی خود را در رسانه‌های اجتماعی نمایش می دهند، زندگی موفقی ندارند؟

27 مرداد 1397 - 4:00
مدیریت شخصی - چرا زوج‌هایی که مدام ارتباط عاطفی خود را در رسانه‌های اجتماعی نمایش می دهند، زندگی موفقی ندارند؟
چرا زوج‌هایی که مدام ارتباط عاطفی خود را در رسانه‌های اجتماعی نمایش می دهند، زندگی موفقی ندارند؟
امتیاز مطلب: 93%

در شبکه‌های اجتماعی تصاویر زیادی از زوج‌هایی دیده می شود که مدام از خود سلفی می گیرند و تصاویرشان را در پروفایل می گذارند یا در صفحات اجتماعی خود به اشتراک می گذارند. روزی نیست که آن‌ها تصویری از خودشان منتشر نکنند. گویی می خواهند به همه ثابت کنند هیچ مشکلی ندارند؛ اما وقتی به زندگی‌شان نفوذ می کنیم، متوجه می شویم زندگی آن‌ها به یک مو بند است. با یوکن همراه باشید.

برخی زوج‌های خودنما مدام از رابطه‌ی خوبشان با هم می گویند، اما اگر یک روز با آن‌ها باشید، با خودتان می‌گویید چرا این‌ها کنار هم هستند. زندگی این افراد برخلاف آنچه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود، در حال فروپاشی است. آن‌ها بر سر مسائل روزمره تا امور مربوط به فرزندان و مشکلات مالی، با هم بحث می کنند؛ اما خود را در فضای مجازی خوشبخت و شاد نشان می دهند. برخی‌ها اعتقاد دارند زوج‌هایی که ارتباط عاطفی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می گذارند، اصلاً زندگی موفقی ندارند؟ نظر شما در این باره چیست؟ آیا استفاده از شبکه‌های اجتماعی بد است؟

هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی بد نیستند و از آن‌ها استفاده زیادی در ارتباطات میان افراد می شود؛ اما متأسفانه خیلی افراد با استفاده‌ی افراطی از این شبکه‌ها، آن را وارد زندگی روزمره‌شان کرده و روابط عاطفی و خصوصی خود را به چالش انداخته اند.

زوج‌هایی که واقعاً خوشحال هستند، نیازی به اشتراک گذاری خوشی‌هایشان ندارند. حتی آن‌ها به سختی درباره‌ی رابطه‌ی خود در شبکه‌های اجتماعی حرف می زنند. در ادامه‌ی مقاله، 8 موردی را بیان می کنیم که نشان می دهد زوج‌هایی که درباره زندگی خصوصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی صحبت می کنند، در اشتباه هستند و زندگی‌شان ثبات چندانی ندارد.

آن‌ها تنها می خواهند خودشان را قانع کنند

وقتی زوجی مدام در شبکه‌های اجتماعی از خاطرات شیرینشان می گویند، به یکدیگر ابراز عشق و علاقه می کنند و تصاویری به اشتراک می گذارند که کارهای عاشقانه و رمانتیک شان را به نمایش می کشد، سعی دارند دیگران را متقاعد کنند رابطه‌ای سالم و شادی دارند. در واقع خودشان هم می خواهند باور کنند در یک رابطه‌ی سالم و شاد هستند.

نیکی گلدشتاین، کارشناس مسائل جنسی، در این باره می گوید: "افرادی که مسائل خصوصی و عاطفی‌شان را در رسانه‌های اجتماعی منتشر می کنند، کسانی هستند که به دنبال تائید رابطه‌شان توسط دیگران هستند."

هر لایک و دیدگاهی که زیر تصاویر و مطالبشان دریافت می کنند، برای آن‌ها تأییدی است بر رابطه‌ی شیرین و فوق‌العاده‌شان. در واقع نظرات دیگران درباره آن پست برایشان اهمیت دارد.

شاید به بیماری‌های روحی و روانی مبتلا هستند

پژوهشگران در یک نظرسنجی از 800 مرد که در رده سنی 18 تا 40 سال قرار داشتند، دریافتند خودشیفتگی (نارسیسیسم) و روان آزاری (سایکوپاتی) ارتباط مستقیمی با تعداد سلفی‌های فرد دارد. این در حالی است که خودشیفتگی و خود شیء پنداری نیز با ویرایش تصاویری که فرد در شبکه‌های اجتماعی ارسال می کند ارتباط دارد.

تحقیقی دیگر نشان می دهد ارسال مطالب خصوصی، برچسب گذاری و ارسال نظرات در فیس بوک با خودشیفتگی هم در زنان و هم در مردان در ارتباط است.

به گفته‌ی پژوهشگران و روانشناسان، هر چقدر بیشتر مسائل شخصی و خصوصی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، احتمالاً ابتلا به خودشیفتگی یا روان آزاری در شما بیشتر است.

پروفسور براد بوش من از دانشگاه ایالتی اوهایو معتقد است: "افراد خودشیفته شریک عاطفی بسیار بدی هستند."

وقت آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی تلف می شود

قطعاً همین طور است. زوج‌های شاد و خوشبخت زمانی که کنار یکدیگر هستند و از بودن با هم لذت می برند، با هم بودنشان را برای ارسال یک عکس سلفی یا مطلب در شبکه‌های اجتماعی خراب نمی کنند. حتی وقتی به مسافرت می روند، سعی می کنند از هر لحظه برای خوش گذرانی استفاده کنند و اصلاً به فکر اشتراک گذاری تصاویر در شبکه‌های اجتماعی نیستند. به همین خاطر، معمولاً تصاویر و مطالب را بعد از بازگشت به خانه در شبکه‌های اجتماعی می گذارند. این در حالی است که زوج‌هایی که تظاهر به خوشبختی می کنند، تنها به فکر ارسال عکس و مطالب هیجان انگیز هستند و ممکن است اصلاً همدیگر را نبینند.

روابط عاطفی متزلزلی دارند

یک نظرسنجی روی 100 زوج انجام شده که نشان می دهد افرادی که مدام در شبکه‌های اجتماعی به دنبال ارسال مطالب و تصاویر هستند، رابطه‌ی عاطفی باثباتی ندارند.

ممکن است مشاجرات و اختلافاتشان را به شبکه‌های اجتماعی هم بیاورند

همیشه می شنویم دعوای یک زن و شوهر در حضور دیگران کار بسیار اشتباهی است. حالا تصور کنید اگر این دعواها در توییتر، فیس بوک، اینستاگرام یا یوتیوب به اشتراک گذاشته شود، در این صورت چه غوغایی به پا می شود؟

در مقابل زوج‌هایی که مدام تصاویری از خود منتشر می کنند تا روابط خوبشان را به نمایش بکشند، زن و شوهرهایی هستند که دعواهای خود را به شبکه‌های اجتماعی می کشانند. بگومگوهای زن و شوهری باید به طور خصوصی میان دو نفر اتفاق بیفتد، نه اینکه از دعواهای خود فیلم تهیه کنند و در رسانه‌های اجتماعی پست بگذارند یا مطلبی درباره‌ی اختلافاتشان بنویسند. ممکن است زوجی با اشتراک گذاری مطلبی در شبکه‌های اجتماعی به شریک زندگی‌اش تیکه بیندازد یا او را تحقیر کند. این کار بسیار اشتباه است. اصلاً نیاز نیست خانواده، دوستان، همکاران و مشتریان شما از روابط خصوصی‌تان مطلع شوند.

برای شاد بودن به رابطه‌ی عاطفی‌شان تکیه دارند

پژوهشگران به افرادی که برای شاد بودن به رابطه‌ی عاطفی‌شان تکیه می کنند، رابطه‌ی مشروط به عزت نفس (Relationship Contingent Self-Esteem) می گویند. این حالت شکل ناسالمی از اعتماد به نفس است که کاملاً به چگونگی رابطه‌ی عاطفی وابسته است. این افراد در شبکه‌های اجتماعی حس حسادت دیگران را بر می انگیزند و حتی به دنبال اطلاعاتی درباره شریک عاطفی‌شان هستند.

نتایج مطالعات نشان می دهد این افراد نیاز دارند به دیگران و حتی خودشان ثابت کنند رابطه‌ی عاطفی خوبی دارند، پس حالشان هم خوب است.

همواره به دنبال اثبات رابطه‌شان هستند

زوج‌هایی که واقعاً خوشحال هستند، نیازی به تائید دیگران در شبکه‌های اجتماعی ندارند و حتی برایشان مهم نیست به دیگران اثبات کنند چقدر خوشحال هستند. آن‌ها نیازی به نمایش دادن خود، تحریک حس حسادت دیگران و ... ندارند. رابطه‌ی عاطفی خوبی دارند و دلیلی نمی‌بینند در فضای مجازی درباره‌ی آن حرف بزنند.

افرادی که تمام زندگی خصوصی‌شان را در فیس بوک ثبت می کنند خوشبخت و شاد نیستند

فیس بوک نقش مهمی در ارتباطات اجتماعی دارد، اما استفاده‌ی نامناسب از آن سبب می شود نتوانید زندگی شادی را تجربه کنید. محققان در مطالعه‌ای در دانمارک 1095 نفر را تحت آزمایش قرار دادند تا ببینند اگر مردم یک هفته فیس بوک را کنار بگذارند چه اتفاقی می افتد.

نتایج آزمایش کاملاً مشخص بود. خیلی از افراد با ترک فیس بوک، رضایت بیشتری از زندگی خود داشتند.

قبل از آزمایش از افراد شرکت کننده خواسته شد به کیفیت زندگی خود امتیاز 1 تا 10 بدهند. بعد از آزمایش دیده شد افرادی که یک هفته فیس بوک را کنار گذاشتند، میانگین امتیازی که به زندگی‌شان داده‌اند، از 7.57 به 8.12 افزایش یافته است. در مقابل گروهی که به آن‌ها گفته شد می توانند از فیس بوک استفاده کنند میانگین امتیازی که به زندگی‌شان دادند، از 7.67 به 7.56 کاهش یافت.

در نهایت پژوهشگران به این نتیجه رسیدند افرادی که بیشتر ساعات روز را در فیس بوک هستند، نسبت به افرادی که استفاده‌ی کنترل شده و معقولانه دارند عصبی‌تر (20% در مقابل 12%)، افسرده‌تر (33% در مقابل 22%) و نگران‌تر (54% در مقابل 41%) هستند.

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-08-15 17:29:15
دسته بندی ها