علائمی که نشان می دهد دچار استرس هستید و سلامتی روحی‌تان در خطر است

13 اسفند 1397 - 4:00
مدیریت شخصی - علائمی که نشان می دهد دچار استرس هستید و سلامتی روحی‌تان در خطر است
علائمی که نشان می دهد دچار استرس هستید و سلامتی روحی‌تان در خطر است
امتیاز مطلب: 97%

حتماً تاکنون شنیده‌اید فردی با دردهای جسمی چون تهوع، سردرد، فشار در قفسه‌ی سینه و ... به پزشک مراجعه می کند، اما بعد از انجام آزمایشات فراوان، مشخص می شود مشکل او از اعصابش هست. ذهن و جسم، ارتباط نزدیکی با هم دارند و هر گونه فشار و استرس می تواند تأثیر منفی قابل توجهی روی سلامت جسمی بگذارد و خود را به صورت بیماری و دردهای ناشناخته نشان دهد. با یوکن همراه باشید.

استرس و فشار روانی سبب بروز علائم مختلفی در بدن می شود. اغلب ما می دانیم زندگی سخت و پرمشغله است. برخی افراد تمام روز دور خود می چرخند و هیچ رفاه و استراحتی هم ندارند و به خاطر عوامل تنش زایی که در زندگی‌شان وجود دارد، به ناراحتی‌های جسمی و روحی زیادی دچار می شوند. در مقابل برخی افراد توانایی بالایی در مدیریت مشکلات دارند.

آیا آخرین باری که دچار استرس شدید را به یاد دارید؟ در این زمان نفستان تندتر و عضلاتتان سفت‌تر بوده است؟ شاید مدتی است معده‌تان به هم می ریزد، بیش از اندازه نگران هستید یا سردرد مزمن دارید.

جنی سی ییپ، روانشناس و عضو بورد روانشناسان حرفه‌ای آمریکا (ABPP) معتقد است تمام این عوامل نشانه‌ی پاسخ جنگ یا گریز هستند؛ یک عکس‌العمل بیولوژیکی رایج که تحت تأثیر استرس و فشار روانی از خود بروز می دهیم.

ییپ می گوید: "برخلاف تصور عمومی، پاسخ جنگ یا گریز می تواند مفید باشد. این همان چیزی که گذشتگان در مواجهه با یک تهدید واقعی، از آن برای نجات و بقایشان استفاده کرده‌اند."

ییپ در این باره می گوید وقتی مدام در اضطراب و یک وضعیت استرس زا باشید، بدنتان به جنگ یا گریز ادامه می دهد و این مسئله به سلامت جسمی و روحی‌تان آسیب می رساند.

در ادامه‌ی مقاله، چند نشانه‌ی جسمی را معرفی می کنیم که می تواند سلامت روحی‌تان را به خطر بیندازد:

فکر می کنید قلبتان از سینه بیرون می آید

آیا مدام تپش قلب دارید و قلبتان با نبض سریع‌تری می زند؟ ییپ می گوید تپش قلب نشانه‌ی اضطراب است و احتمالاً اولین نشانه‌ای است که وقتی دچار استرس مزمن می شوید، متوجه ی آن خواهید شد.

حقیقت این است وقتی اضطراب دارید، مغزتان هورمون‌هایی ترشح می کند که سبب تپش قلب تندتر می شود.

کف دستتان بیش از اندازه عرق می‌کند

آیا تاکنون احساس کرده‌اید وقتی خیلی مضطرب و پریشان هستید، کف دست‌هایتان بیشتر عرق می کند و خیس می شود؟ ییپ معتقد است عرق کردن کف دست همانند تپش قلب، نشانه‌ی شایع استرس است و معمولاً وقتی رخ می دهد که غدد عرق شما در واکنش به پاسخ جنگ یا گریز یا سیستم عصبی سمپاتیک، تحریک می شود.

معده‌تان ناراحت هست و مدام به هم می ریزد

ییپ می گوید پاسخ جنگ و گریز در بدن سبب ترشح هورمون آدرنالین می شود. این هورمون باعث توقف یا کند شدن روند هضم غذا می شود تا بدن بتواند از انرژی اش برای مقابله با تهدیدات استفاده کند. وقتی مدام استرس دارید، کاملاً طبیعی است معده‌تان بهم بریزد و حتی این ناراحتی معده می تواند به سندروم روده ی تحریک پذیر (IBS) منجر شود. البته IBS مستقیماً به دلیل اضطراب به وجود نمی‌آید، بلکه تغییرات شیمیایی که به خاطر استرس در بدنتان رخ می دهد، نقش مؤثری در بروز آن دارد.

مدام سردرد دارید

ییپ می گوید اگر مدام در معرض استرس باشید، ممکن است دچار سردردهای مزمن شوید. این سردردها معمولاً در اواسط روز آغاز می شود و ممکن است چند ماه به طول انجامد.

تحقیقات مختلفی در انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا انجام شده که نشان می دهد اضطراب و افسردگی با ابتلا به سردردهای مزمن در ارتباط است.

مدام خسته و بی‌حوصله هستید

ییپ می گوید وقتی ذهنتان مدام مشغول باشد، بدنتان هم آن را حس می کند. وقتی درون ذهنتان مملو از استرس و نگرانی باشد، هیچ جایی برای انجام کارهای مفید نخواهد بود. پس اگر همیشه احساس خستگی می کنید، نشانه‌ی آن است سلامت ذهنی‌تان در خطر است.

مطالعات حاکی از آن است خستگی مزمن در بیشتر مواقع به اضطراب و افسردگی منجر می شود.

نمی توانید خوب تمرکز کنید

ییپ می گوید پاسخ جنگ یا گریز بیولوژیکی بدن می تواند از توانایی شما برای تفکر تحلیلی و استدلالی بکاهد. در این صورت احساس بی‌حوصلگی و حواس پرتی می کنید و قادر به تمرکز روی کارهای پیچیده یا حتی آسان نخواهید بود.

اضطراب و افسردگی ممکن است سبب شود احساس گیجی کنید یا تمایل داشته باشید از زندگی روزمره‌تان فاصله بگیرید.

تمام شب بیدار هستید

داشتن افکار منفی و آزاردهنده باعث می شود ذهنتان خسته شود، به سختی به خواب بروید یا حتی اصلاً نتوانید بخوابید. این حالت می تواند سبب شود در وضعیت "افزایش انگیختگی" قرار گیرید. این وضعیت به خواب رفتن را برایتان سخت یا غیرممکن می کند.

وقتی هیچ مشکلی ندارید، اما ذهنتان درگیر افکار منفی و نگران کننده است، بدین معناست سلامت روحی‌تان در معرض آسیب است و باید به دنبال راه حلی برای رفع آن باشید.

منبع: thisisinsider

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-02-27 11:07:13
دسته بندی ها