چطور موفقیت و شادی را در محیط کار تجربه کنیم؟

20 خرداد 1399 - 6:10
انگیزشی - چطور موفقیت و شادی را در محیط کار تجربه کنیم؟
چطور موفقیت و شادی را در محیط کار تجربه کنیم؟
امتیاز مطلب: 98%

نوع شغل شما با این که چطور می خواهید وظایفتان را انجام دهید، مقوله‌ای متفاوت است. در واقع سِمَت نقش بسیار مهمی در میزان موفقیت شغلی‌تان دارد، اما عاداتی که دارید هم روی احساس خشنودی و کارآمدی تأثیرگذار است. عادات و آداب شما همان کارهایی است که قبل و بعد از سرکار رفتن و در طول روزهای کاری خود انجام می دهید. در ادامه با یوکن همراه باشید تا هفت عادت روزانه مؤثر را معرفی کنیم.

اگر هفت عادت روزانه را تمرین کنید، قطعاً موفقیت خود در محیط کار را تضمین کرده‌اید.

1. روی نقاط قوت خود متمرکز شوید، نه نقاط ضعف

گاهی در پروسه‌ی تلاش برای این که کامل و بدون نقص باشیم، مقدار زیادی از زمان و انرژی خود را صرف بهتر شدن در کارهایی می کنیم که استعداد ذاتی ما به حساب نمی‌آیند. شارلوت کریولی (Charlotte Crivelli)، از مؤسسان شرکت ارتباطات کلیک (Klick Communications) می‌گوید این کار بسیار اشتباه است. او می گوید: "در شرکت من، در نظر داریم این فرهنگ را گسترش دهیم تا کارمندان وظایفی را به دست بگیرند که برای انجام آن‌ها نیاز است از نقاط قوت خود استفاده کنند. ما به دنبال اتلاف وقت و انرژی کارمندان برای تقویت نقاط ضعفشان نیستیم. مطمئناً جایی که برخی افراد ضعف دارند، فرد دیگری مهارت دارد و وظیفه‌ی من این است مطمئن شوم هر کارمندی کاری را انجام می دهد که به او انگیزه و انرژی می دهد، نه کاری که سبب می شود احساس پوچی و بی‌ارزشی کند." پس در محیط کار خود این عادت را به وجود آورید تا جای ممکن روی مهارت‌ها و نقاط قوت خود تمرکز کنید نه روی نقاط ضعفتان.

موفقیت و شادی در محیط کار

2. به گونه‌ای کار کنید که بهترین عملکرد را از خود نشان دهید

برخی افراد ترجیح می دهند در فضاهای باز کار کنند اما بعضی دیگر به کار کردن در اتاق‌های در بسته علاقه دارند. پس تمام افراد در شرایط مشابه کار نمی کنند. اگر شرکت شما کارمندان را برای کار کردن به فضای باز می برد، شما نمی توانید کار کردن پشت درهای بسته را انتخاب کنند؛ اما برخی عادت‌های شغلی وجود دارد که می توانید در جهت منافع خود از آن‌ها استفاده کنید و تمرکزتان را بالا ببرید. به تازگی تحقیقی توسط شرکت میز و صندلی اداری تِرن اِستون (Turnstone) انجام شده که نشان می دهد 32 درصد افراد در رده سنی 18 تا 34 سال، کار کردن به صورت انفرادی در محیط سالن مانند را به فضاهای کار سنتی ترجیح می دهند.

اگر شرکت شما فضای مناسبی در اختیار کارمندان قرار نمی دهد، به دنبال تغییرات کوچکی باشید که می توانید در محیط کار خود ایجاد کنید. برایان شپلند (Brian Shapland)، مدیر ترن استون می گوید: "همه افراد همانند هم کار نمی کنند، پس اجازه ندهید محیطی که در آن قرار دارید شما را محدود کند. اگر نیاز است کار مهمی انجام دهید، هدفون درون گوشتان بگذارید یا در گوشه‌ی دنجی بنشینید که مزاحمتی برای انجام کارهایتان وجود ندارد. اگر نیاز به الهام گرفتن دارید، در فضایی مشترک با دیگر کارمندان بنشینید تا بتوانید با هم به تبادل ایده و نظر بپردازید."

3. کنترل نگرشتان را در دست بگیرید

نگرش و حال و هوای شما در محیط کار نه تنها روی روحیه و عملکرد شغلی خودتان تأثیر دارد، بلکه روی اطرافیان هم اثر می گذارد. پس یک عادت مثبت این است کنترل نگرش ذهنی خود را به دست بگیرید. کارلا برندا (Karla Brandau)، مدیر عامل شرکت وُرکپِلیس پاور (Workplace Power) می گوید: "ضرب‌المثلی قدیمی می گوید خوشبختی از ذهن شما به دست می آید. برای این که رضایت‌مندی بیشتری از شغل خود داشته باشید باید مرتب طرز تفکر خود را مورد بررسی قرار دهید، زیرا منفی گرایی تمام زندگی‌تان را خراب می کند. علاوه بر آن، منفی گرایی باعث می شود ذهن، جسم و روحتان افسرده و ناتوان شود و کارایی‌تان به طور قابل توجهی پایین بیاید."

کنترل نگرش - موفقیت در محیط کار

یک راه حل برای تغییر نگرش این است تمرین کنید وقتی سرِکار هستید به جای فکر کردن به مشکلات شخصی، تنها به محیط کار و وظایف خود فکر کنید و حضور ذهن داشته باشید. مایک رودریگز (Mike Rodriguez) سخنگوی حرفه‌ای، نویسنده و متخصص در امر آموزش می گوید: "اگر تنها جسمتان در محل کار باشد اما ذهنتان به مسائل شخصی و خصوصی بپردازد، از نظر ذهنی سرکار حضور ندارید. این بدین معناست نمی توانید به صورت مؤثر و کارا عمل کنید."

4. مواد غذایی سالم مصرف کنید

اینکه چه مواد غذایی مصرف می کنید و بدن خود را چطور قبل، حین و بعد از کار کردن تغذیه می کنید، تأثیر قابل توجهی روی توانایی شما در انجام وظایفتان دارد.

کرستین اسمیت (Kristen Smith)، متخصص تغذیه از آتلانتا توصیه می کند کارمندان برنامه‌ی غذایی سالمی برای خود در نظر بگیرند و برای غذاهایی که در محل کار مصرف می کنند برنامه داشته باشند. او می گوید: "شاید نیاز است غذا یا میان وعده‌ای همراه خود داشته باشید تا مطمئن شوید برای مدت طولانی بدون غذا نمی مانید."

اکنون چند توصیه‌ی مهم برای تغذیه مناسب در محل کار بیان می کنیم: تا یک ساعت بعد از بلند شدن از خواب صبحانه بخورید و هر سه یا چهار ساعت غذا یا میان وعده‌ای مصرف کنید. در اولین وعده‌ی غذایی روزانه‌ی خود به سراغ یک غذای کم کالری و سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ یا ماست یونانی بروید. با مصرف حداقل چهار تا شش فنجان نوشیدنی بدون شکر در محل کار، آب کافی به بدنتان برسانید و از چند ساعت قبل از ترک محل کار، از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار مانند چای و قهوه خودداری کنید تا خوابتان دچار اختلال نشود.

5. به کارمندان کمک کنید

باید در محل کار به نیازهای جسمی و روحی خود رسیدگی کنید. اگر عادت کنید کار خیرخواهانه‌ای در حق همکارتان انجام دهید، حال بهتری خواهید داشت. مطالعات نشان می دهد نوع دوستی می تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد. تحقیقی در سال 2012 توسط مجله‌ی وال‌استریت و موسسه‌ی آی اُپنر انجام شده که نشان می دهد کارمندان شاد در مقایسه با کارمندانی که کمتر احساس خوشحالی می کنند، 33 درصد بیشتر به همکاران خود کمک می کنند.

کمک به کارمندان - موفقیت و شادی در محیط کار

ملودی ویلدینگ (Melody Wilding)، تراپیست و متخصص روانشناسی در محل کار می گوید: "وقتی به کسی کمک می کنیم، ناگهان شادی واقعی را در وجودمان احساس می کنیم. انجام کارهای خیر در محیط کار واقعاً تأثیرگذار است؛ خیرخواهی می تواند انجام کارهای ساده برای یک همکار دستپاچه و ناشی باشد یا تعارف قهوه در اول صبح. وقتی به تیمتان کمک کنید به طور شگفت انگیزی احساس خوشحالی خواهید کرد."

6. فکر خودتان را مشغول نکنید

عادات بعد از کار روی حس و حال شما در روز کاری بعد تأثیرگذار است، پس خیلی مهم است آن‌ها را به درستی انجام دهید. وقتی یک روز بد را پشت سر می گذارید، در مسیر خانه مدام اتفاقات آن روز را در ذهنتان مرور می کنید.

پائولا تامسون (Paula Thompson)، مدیر "فورسایت کوچینگ اند کانسالتینگ" (Foresight Coaching & consulting) می گوید تصور ذهنی مکالماتی که به خوبی پیش نرفته است، پروسه‌ی بیوشیمیایی و هورمونی که در زمان وقوع آن اتفاق روی داده است را دوباره فعال می کند. او می گوید: "شما آن رویداد را به طور فیزیکی در بدن خود بازسازی می کنید و سطح هورمون‌های استرس خود را افزایش می دهید. اگر می بینید ذهنتان هنوز درگیر آن قضیه است، 10 دقیقه آن اتفاق را در ذهن خود مرور کنید. ببینید چه تجربه‌ای به دست می آورید، سپس دست از خیال‌بافی بکشید و اتفاق رخ داده را فراموش کنید."

7. ساعتی از عصر را به تفکر و مدیتیشن اختصاص دهید

یک عادت مؤثر که می تواند به شما کمک کند از فکر و خیال‌های منفی رها شوید، این است یک مراسم عصرگاهی به تفکر و اندیشیدن اختصاص بدهید.

ولیدینگ می گوید هر روز عصر پیش از اینکه وسایل خود را جمع و جور کرده و محل کار را ترک کنید، کمی وقت بگذارید و به سه اتفاق خوبی که در طول روز اتفاق افتاده یا سه چیزی که باید برای آن‌ها شکرگزاری کنید، بیاندیشید.

ویلدینگ می گوید: "مهم نیست چه روز سختی را پشت سر گذاشته‌اید، این عادت مثبت همان چیزی است که انتظارش را داشتید. مهم این است هر روز را با نگرشی مثبت به پایان برسانید. البته این کار باعث می شود ذهنتان به مثبت اندیشی و تفکر رو به رشد عادت کند. وقتی به سه چیزی فکر می کنید که باید برایشان شکرگزار باشید، تنها به دو مورد رضایت ندهید. باید به ذهنتان یاد بدهید موقعیت‌ها و فرصت‌ها را از دل سختی‌ها و مشکلات بیرون بکشد و به دام تفکرات منفی نیفتد."

 

منبع: usnews

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-08 16:23:19
دسته بندی ها