11 راهکار مفید برای مقابله با تنبلی؛ چطور از به تعویق انداختن کارها اجتناب کنیم؟

4 خرداد 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - 11 راهکار مفید برای مقابله با تنبلی؛ چطور از به تعویق انداختن کارها اجتناب کنیم؟
11 راهکار مفید برای مقابله با تنبلی؛ چطور از به تعویق انداختن کارها اجتناب کنیم؟
امتیاز مطلب: 94%

حتماً برای شما هم پیش آمده مدام کارهایتان را به تعویق بیندازید. وقتی کارها را به زمان دیگری موکول می کنیم، در واقع زمان خود را هدر داده و وظایف مهمی که روی دوشمان است را به آخرین لحظات واگذار می کنیم. در این مواقع به شدت دچار استرس می شویم و مدام با خود می گوییم ای کاش کارمان را زودتر شروع کرده بودیم. با یوکن همراه باشید.

افرادی که مدام کارهای خود را عقب می اندازند، به احتمال زیاد چندین سال از زندگی خود را با این روش سپری کرده‌اند. چرخه‌ی زندگی آن‌ها بدین شکل است: تعلل، کارها را عقب انداختن، سست شدن، نادیده گرفتن کار، مواجه شدن با کار در لحظه‌ی آخر و دوباره تکرار این چرخه. به تعویق انداختن کارها عادت مخربی است که در برخی افراد نهادینه شده و سبب می شود از دست یابی به اهداف بزرگ‌تر در زندگی دور بمانیم. نباید اجازه دهید این عادت اشتباه تمام وقت و زندگی‌تان را هدر دهد.

در ادامه‌ی مقاله، چند راهکار عملی معرفی می کنیم که برای غلبه بر به تعویق انداختن کارها به شما کمک می رساند.

کارتان را به بخش‌های جزئی‌تر تقسیم کنید

دلیل اصلی که سبب می شود انجام کاری را به زمان دیگری بیندازیم این است به‌طور ناخودآگاه فکر می کنیم این کار برای ما بیش از حد سنگین است. توصیه می کنیم کار اصلی را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و به طور مجزا روی هر بخش متمرکز شوید. اگر مشکل رفع نشد، این کار را ادامه دهید و بخش‌ها را باز هم کوچک‌تر کنید. با این روش به سرعت متوجه می شوید کاری که به شما واگذار شده، بسیار ساده‌تر از چیزی است که تصور می کنید؛ در این زمان ترجیح می دهید بلافاصله کار را به اتمام رسانید.

برای شفافیت بیشتر، نویسندگی را در ذهن خود تجسم کنید. نوشتن کتاب پروژه‌ی بزرگی است که می تواند خیلی سنگین باشد؛ اما اگر آن را به مراحل مختلف چون تحقیق، انتخاب موضوع، ایجاد طرح کلی، طراحی محتوا، نوشتن فصل‌های 1 تا 10، اصلاح و ... تقسیم کنید، می بینید نویسندگی چقدر آسان است و همه چیز در کنترل شما قرار دارد. پس می‌توانید روی مراحل اصلی تمرکز کنید و بدون فکر کردن روی دیگر مراحل، آن را به بهترین نحو ممکن به انجام برسانید. بعد از پایان هر مرحله می توانید به سراغ مرحله‌ی بعدی بروید.

محیط پیرامونتان را تغییر دهید

هر محیط تأثیر متفاوتی روی میزان بهره وری ما دارد. ابتدا نگاهی به اتاق و میز کار خود بیندازید. این محیط شما را ترغیب به کار کردن می کند یا باعث کسالت و خواب آلودگی‌تان می شود؟ اگر این چنین است، بهتر است ابتدای محیط کار خود را تغییر دهید. یادتان باشد، محیطی که قبلاً برای شما انگیزه بخش بود، بعد از مدتی چنین تأثیری نخواهد داشت. پس اکنون زمان آن رسیده محیط اطراف خود را کمی تغییر دهید.

یک برنامه‌ی زمانی با زمان بندی‌های مشخص طراحی کنید

اگر تنها یک ضرب الاجل برای تحویل کار داشته باشید، دلتان می خواهد کارها را به تعویق بیندازید. در این صورت فکر می کنید زمان کافی دارید و کار را به زمان دیگری موکول می کنید.

باید پروژه‌ای که به شما محول شده را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید؛ سپس یک جدول زمانی داشته باشید که مهلت انجام هر یک از مراحل با جزئیات کامل در آن مشخص شده است. پس می بینید برای هر یک از وظایف، یک مهلت مشخص دارید که باید در همان زمان به انجام برسد. این جدول زمانی باید دقیق و برنامه ریزی شده باشد تا اگر یکی از کارها را به موقع انجام ندهید، دیگر مراحل را تحت تأثیر قرار بدهد. پس در این صورت، نوعی حالت اضطرار برای انجام کار ایجاد می شود. با توجه به حجم پروژه، جدول زمانی ماهانه، هفتگی و روزانه برای خود طراحی کنید.

از وقفه‌های کوتاه و طولانی دست بکشید

اگر خیلی دچار این عادت اشتباه هستید، احتمالاً به خاطر این است به تعویق انداختن کارها را برای خود آسان کرده‌اید. در واقع، زمان ارزشمند خود را با انجام کارهای غیرضروری هدر می دهید. پیشنهاد می کنیم لیست صفحات بوکمارک شده در مرورگر را وارد پوشه‌ی دیگری کنید تا دسترسی آسان نداشته باشید. نوتیفیکیشن اتوماتیک در ایمیل را هم خاموش کنید. برای این که بهره‌وری بیشتری داشته باشید، باید تمام عوامل حواس پرتی را از اطراف خود حذف کنید. خیلی از افراد ترجیح می دهند حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی را حذف یا غیرفعال کنند. باید برای غلبه بر این عادت اشتباه، رفتارهای آگاهانه داشته باشید تا اینکه سعی کنید این عادت را بی‌اثر یا متوقف کنید. در هر صورت اگر فکر می کنید کارهایی چون حذف حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل لازم است، حتماً این کار را انجام دهید.

با افرادی وارد رابطه شوید که در شما ایجاد انگیزه می کنند

اگر تنها ده دقیقه از روز با افراد موفقی چون "بیل گیتس" و "استیو جابز" وقت بگذارید، قطعاً انگیزه‌ی لازم برای کار کردن و پیشرفت را خواهید داشت. افرادی که با آن‌ها ارتباط داریم روی رفتارهای ما اثر می گذارند. هر کسی به "بیل گیتس" و "استیو جابز" دسترسی ندارد، اما این کار در هر شرایطی قابل انجام است. از میان اعضای خانواده، دوستان، بستگان، همکاران و غیره، با افرادی معاشرت کنید که انگیزه‌ی بیشتری در شما ایجاد می کنند. افرادی که نیروی محرکه‌ی لازم را در شما به وجود می آورند و معمولاً سخت کوشی بیشتری دارند. وقتی با افراد با انگیزه معاشرت کنید، به سرعت متوجه می شوید روحیه و انرژی آن‌ها را دریافت کرده‌اید.

دوستان خوبی برای خود پیدا کنید

پیدا کردن دوست و همراه سبب می شود انجام کار برایتان لذت بخش تر و سرگرم کننده تر شود. بهتر است دوستتان هم اهداف مخصوص به خود را داشته باشد. پس هر دوی شما در مقابل اهداف و برنامه‌های هم مسئول و پاسخ گو خواهید بود. البته الزامی نیست اهداف مشابهی داشته باشید؛ اگرچه در صورت مشابه بودن اهداف می توانید چیزهای بیشتری از همدیگر یاد بگیرید.

با دیگران درباره‌ی اهدافتان حرف بزنید

صحبت کردن درباره اهداف با دیگران تأثیر مشابهی با مورد قبلی دارد. با دوستان، همکاران، خانواده و آشنایان درباره‌ی پروژه‌هایتان صحبت کنید. با این کار هر وقت آن‌ها را ببینید، تمایل دارند درباره پیشرفت پروژه از شما سؤال کنند. برای مثال اگر پروژه‌هایی که در دست انجام دارید را در وبلاگ شخصی، توییتر و فیس بوک به اشتراک بگذارید، دوستانتان پیگیر روند پیشرفت آن‌ها می شوند. با این کار، در مقابل برنامه‌های خود مسئول و پاسخ گو خواهید بود.

به دنبال افرادی باشید که قبلاً به چیزی که می خواهید رسیده‌اند

دوست دارید به چه چیزی دست یابید؟ چه کسانی قبلاً به چیزی که اکنون می خواهید، دست پیدا کرده‌اند؟ در جستجوی این افراد باشید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. ارتباط برقرار کردن با این افراد به شما نشان می دهد اهدافی که انتخاب کرده‌اید، دست یافتنی هستند؛ تنها باید وارد عمل شوید. این روش بهترین محرک برای اقدام و عمل است.

اهداف خود را بازبینی کنید

اگر مدت زیادی است کارهایتان را به تعویق می اندازید، احتمالاً به خاطر این است میان کاری که انجام می دهید و چیزی که می خواهید ناسازگاری وجود دارد. گاهی با آگاهی بیشتر درباره‌ی خودمان، اهداف را بزرگ‌تر می کنیم؛ اما با تغییر ندادن اهداف، مانع رشد و پیشرفت خود می‌شویم. گاهی نیاز است از کار فاصله بگیرید تا خود را دوباره سازمان دهی کنید. دقیقا می خواهید به چه چیزی دست یابید؟ برای رسیدن به آن چه کاری باید انجام دهید؟ چه گام‌هایی باید بردارید؟ آیا کاری که انجام می دهید با هدفی که دارید هم راستا است؟

کارها را خیلی برای خود پیچیده نکنید

آیا منتظر نشسته‌اید تا بهترین زمان برای انجام کارها فرا برسد؟ شاید فکر می کنید به دلایل مختلف نمی توانید کارهایتان را در این لحظه انجام دهید. این فکر را از سرتان بیرون کنید؛ زیرا بهترین و بی‌نقص‌ترین زمان اصلاً وجود ندارد. اگر مدام منتظر چنین زمانی هستید، هرگز نمی توانید کاری را به اتمام برسانید. کمال گرایی از اصلی‌ترین دلایل برای به تعویق انداختن کارهاست.

کار را از جایی شروع کنید و فقط جلو بروید

همه چیز به اقدام کردن منتهی می شود. شما می توانید مراحل تعیین استراتژی، برنامه ریزی و نظریه پردازی را پشت سر بگذارید، اما اگر در نهایت هیچ اقدامی نکنید، اتفاقی هم رخ نخواهد داد. خیلی افراد مدام از شرایط زندگی خود گله و شکایت دارند، اما همچنان از هر اقدامی امتناع می کنند. هیچ فردی در مسیر دست یابی به موفقیت ، کارها را به زمان دیگری موکول نمی کند. اگر می خواهید کاری به انجام برسانید، تنها کافی است از جایی شروع کنید و آن را انجام دهید.

منبع: lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-05-18 11:33:46
دسته بندی ها