دلایلی که برای استعفای کارمندان قابل قبول نیست

20 اسفند 1399 - 11:00
رفتار سازمانی - دلایلی که برای استعفای کارمندان قابل قبول نیست
دلایلی که برای استعفای کارمندان قابل قبول نیست
امتیاز مطلب: 98%

شاید در برخی شرایط، استعفا دادن بهترین گزینه باشد؛ اما مواردی وجود دارد که با استعفا دادن خود را متحمل ضرر و زیان می کنید. با یوکن همراه باشید.

استعفا از کار در لحظه‌ای که احساسات بر شما چیره شده، حس خوبی است. در این شرایط تمایل دارید رئیستان را از این تصمیم مطلع کنید تا از وضعیتی که دیگر از آن هیچ لذتی نمی برید، خلاص شوید. شاید این تصمیم در ابتدا برایتان خوشایند باشد، اما مشکل وقتی به وجود می‌آید که احساسات شما فروکش می کند و احساسی بد، جای خود را به حس فوق‌العاده زمان استعفا می دهد. استعفا از کار به دلایل احساسی و تنها به خاطر یک اتفاق، تصمیم اشتباهی است. راه‌های زیاد و قانع کننده‌ای برای استعفای شغلی وجود دارد؛ اما موارد زیر چندان برای استعفا مناسب نیستند:

بدون برنامه هستید و احساس خوبی ندارید

دلتان نمی‌خواهد به سرکار بروید. از شغلی که در آن مشغول هستید، رضایت ندارید. از رئیستان خوشتان نمی‌آید. در محیطی کار می کنید که در آن فریب کاری، دورویی، مدیریت ضعیف و ارتباطات نامناسب دیده می شود.

یک راهکار سریع برای حل این مشکل، خروج سریع از محیط مذکور است. شاید این راه حل در برخی شرایط، بهترین اقدام باشد، اما در حالت ایده آل نباید چنین کاری انجام دهید؛ زیرا ترک ناگهانی کار ممکن است شما را فردی ضعیف نشان دهد و این مورد تأثیر مخربی روی رزومه‌تان خواهد داشت.

بهترین برخورد این است چند نفس عمیق بکشید و در مورد شرایط خود خوب فکر کنید. آیا نیاز به کمی استراحت ندارید؟ شاید بهتر باشد چند روز مرخصی بگیرید تا روحیه‌تان عوض شود. اگر تصمیم نهایی شما، استعفا و کنار گذاشتن کار است؛ کمی بیشتر فکر کنید و رفتاری استراتژیک از خود نشان دهید.

اگر شغل دومی ندارید که بتوانید بعد از استعفا مشغول به کار شوید، فعلاً از این تصمیم دست بکشید و موقعیت خود را تغییر ندهید تا شغل بهتری پیدا کنید. انتقال از یک شغل به شغل دیگر خیلی راحت‌تر از این است در زمان بیکاری به دنبال کار جدید بگردید. این در حالی است که دنبال کار گشتن وقتی شغل مناسبی ندارید، روحیه‌تان را بالا می برد؛ چون به این فکر هستید برای خروج از شغل خود در حال تلاش کردن هستید و امید به آینده بهتر دارید.

باید از شرایط مالی خود آگاه باشید؛ زیرا نمی توان برای زمانی طولانی بیکار ماند. نباید فکر کنید با استعفا دادن، به سرعت کار جدیدی پیدا می کنید و خیلی زود به حقوق عالی دست خواهید یافت. شرایط همیشه آن‌طوری که فکر می کنیم، جلو نمی رود و ممکن است پس اندازتان تمام شود و زیر بار قرض بروید در حالی که هنوز کار جدیدی پیدا نکرده‌اید.

رئیس خوبی ندارید

گاهی یک رئیس بد، محیط کار را جهنم می کند و باعث می شود یک کار عالی به بدترین کار تبدیل شود. باید قبل از تعجیل کردن برای استعفا، ببینید با این کار چه مزایایی را از دست خواهید داد. اگر موقعیت کاری شما پتانسیل خوبی برای پیشرفت دارد، شاید سال آینده مجبور نباشید زیر نظر همین رئیس بداخلاق کار کنید. از طرفی، اگر اجازه دهید ناامیدی بر شما غلبه کند، ممکن است شغلتان را کنار بگذارید.

اگر بودن رئیس فعلی، تنها دلیل استعفای شماست، سعی کنید به جای این تصمیم روی ارتباطات خود کار کنید. ابتدا با هم صحبت کنید و به دنبال مشکلات موجود باشید. به او بگویید به بهبود روابط میان خود علاقه‌مند هستید و می خواهید در این زمینه گام‌هایی بردارید. شاید با این کار، شرایط را بهتر کنید و روی رئیس بدخلق خود تأثیر بگذارید. اگر این کار نتیجه بخش نبود، کارهای دیگری چون تغییر ساعت یا تیم وجود دارد. بهتر است تمام تلاش خود را بکنید و گزینه‌های موجود را بررسی کنید؛ قبل از این که از شغل فعلی خود دست بکشید.

هیچ ترفیعی نگرفته‌اید

برخی دلایل برای رها کردن کار اصلاً منطقی نیست و ممکن است بعد از استعفا نظرتان تغییر کند. برخی افراد به دلیل ترفیع نگرفتن، به استعفا فکر می کنند؛ اما این تصمیم همیشه درست نیست. قبل از این که عصبانی شوید یا استعفا دهید، یک ارزیابی صادقانه انجام دهید. با فردی که در مورد ترفیع شما تصمیم گرفته، جلسه‌ای تشکیل دهید و از او بخواهید شما را برای آینده‌ای درخشان‌تر راهنمایی کند. شاید در این جلسه انتقاداتی بشنوید و ببینید ترفیع گرفتن خیلی هم برای شما عادلانه نبوده است. البته ممکن است حرف‌هایی بشنوید که چندان خوشایند نیست اما این موارد بسیار مهم هستند. ترفیع پیدا کردن یک کارمند در بیشتر مواقع، دلیل منطقی دارد. این دلیل، در بیشتر مواقع تنها داشتن سابقه است. در دیگر موارد، یاد می گیرید چه کارهایی انجام دهید تا به چشم بیایید.

هر شکست، درس ارزشمندی به ما می دهد؛ این درس‌ها گاهی شکست به‌حساب نمی‌آیند. شاید متوجه شوید رئیستان، برنامه‌ی بهتری برای شما دارد یا به دنبال ترفیع دادن به شما هست. علاوه بر آن، متوجه می شوید بودن شما در شرکت منافعی برایتان دارد یا نه. با اطلاع از این موضوع، از شرایط خود مطلع شده و تصمیمات عاقلانه‌تری برای آینده‌ی خود می‌گیرید.

منبع: fastcompany

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-10 01:00:05
دسته بندی ها