17 راه برای بهترین بودن و رسیدن به موفقیت های بیشتر

22 مهر 1397 - 4:00
مدیریت شخصی - 17 راه  برای بهترین بودن و رسیدن به موفقیت های بیشتر
17 راه برای بهترین بودن و رسیدن به موفقیت های بیشتر
امتیاز مطلب: 94%

معمولی بودن خیلی مورد توجه نیست. قطعاً شما هم چنین نظری دارید. چرا باید یک فرد معمولی باقی بمانید در حالی که می توانید کارهایی انجام دهید که همه از مهارت‌های شما متعجب شوند. تنها باید اراده کنید. تا جای ممکن اراده کنید، وقت بگذارید و برای بهتر شدن تلاش کنید. در ادامه با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور بهترین باشید.

تمرین مداوم برابر است با تجربه‌ی بیشتر و این همان چیزی است که از شما یک انسان ویژه می‌سازد. پس شما دیگر یک فرد معمولی نیستید. همین حالا عزم خود را جزم کرده و برای بهتر بودن تلاش کنید. هیچ چیزی جذاب‌تر از حس بهترین بودن نیست. برای بهتر بودن تمرین کنید و باور داشته باشید می توانید. هر فردی می تواند حس بهترین بودن را تجربه کند و از جمله افراد کاریزماتیک باشد.

خودتان را خوب بشناسید

هیچ چیز مهم‌تر از این نیست قبل از هر چیز خودمان را بشناسیم. می توانیم سالیان طولانی عمر خودمان نباشیم اما در نهایت خود جعلی همانند دیگر چیزهای پوچ محو می شود و مجبور می شویم خود واقعی‌مان را بپذیریم. این خود واقعی همان چیزی است که با آن سروکار داریم. پس اولین گام، شناخت خودمان است. باید باور کنید تنها وقتی می توانید بهترین باشید که در قالب اصلی خودتان زندگی کنید. پس در هر چیزی که می خواهید، بهترین باشید. وقتی خودتان باشید استرس کمتر و اعتماد به نفس بالاتری دارید زیرا شخصیت شما باثبات‌تر است. این به شما کمک می کند بهترین باشید. حالا که می دانید خود واقعی‌تان چه کارهایی نمی تواند انجام دهد، با خودتان آشتی کنید. حتماً هنوز کمی از خود واقعی‌تان را کشف نکرده‌اید.

فکر خود را برای این که دیگران شما را با چه ویژگی‌هایی می شناسند یا درباره‌تان چه فکری می کنند، مشغول نکنید. همه چیز به خودتان مربوط است، تنها سعی کنید خودتان را دوست داشته باشید. به شما قول می دهم اگر تصویری که از خودتان به دنیای اطرافتان نشان می دهید، همانی نباشد که واقعاً هستید، هیچ وقت احساس شادی نخواهید کرد. تصور کنید شما از بهترین خواننده‌های موسیقی سنتی هستید، اکنون می خواهید چه کسی شوید؟ استاد شجریان خوب است؟ قطعاً پاسختان منفی است. هیچ دلیلی ندارید کس دیگری شوید، تنها باید خودتان باشید. هر کسی هستید با مهارت خوانندگی عالی. باید خودتان را پیدا کنید و خود را برای بهترین شدن تمرین دهید.

اصیل باشید

با اصیل بودن، خود واقعی‌تان را در معرض نمایش قرار می دهید. اگر فکر می کنید خود واقعی‌تان چندان جالب نیست به دنبال بهبودش باشید. در این دنیا چیزهای زیادی است که می توانید یاد بگیرید تا خود واقعی‌تان ورزیده‌تر شود، این یعنی بهترین شدن. بهترین کسی شوید که می توانید باشید. اگر مدام بخواهید اصالت خود را نادیده بگیرید در نهایت کپی کسی می شوید که تلاش می کنید همانند او باشید. همین حالا دست به کار شوید و با هر شخصیتی که دارید، وارد عمل شوید. اگر بازی نکنید هیچ وقت برنده نخواهید شد.

برای اینکه بهترین باشید، این نکته را در نظر بگیرید که مسیر پیموده را نمی توان دوباره طی کرد. در این صورت بهترین بودن هیچ معنایی ندارد. نباید کپی دیگران بود. شما برای بهترین شدن نیاز دارید مسیر جدیدی را طی کنید و کمی ابتکار به خرج بدهید.

مثبت اندیش باشید

اگر فکرهای مثبت نداشته باشید، خودتان بزرگ‌ترین مانع بر سر راه پیشرفتتان خواهید بود. اگر پیشرفت نکنید دلیلش خودتان هستید. مثبت فکر کنید زیرا افکار مثبت فرصت‌های زیادی به روی‌تان می گشاید. باید بدانید، شما اصلی‌ترین دلیل موفقیت یا شکست خودتان هستید. وقتی فکر کنید توان انجام کاری را دارید، جرئت امتحان کردنش را هم خواهید داشت. تصور کنید زندگی همانند پرتاب کردن دارت است، وقتی مثبت فکر کنید دوست دارید تمام دارت ها را به هدف بزنید. اکنون تنها کافی است فکر کنید هیچ یک از آن‌ها به هدف نخواهد خورد، پس در این شرایط چه کاری می‌کنید؟ قطعاً حوصله‌ی هیچ کاری را ندارید، دارت ها را روی میز می گذارید، روی تختتان می افتید و پتو را روی سر می کشید، چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد تا خوابتان ببرد، این یعنی راحت‌ترین کار دنیا. هیچ کسی با این روش بهترین نمی شود.

اگر در حالت عادی افکار مثبت ندارید، اولین هدفتان ساخت افکار مثبت باشد. صبح زود از رختخواب بیرون بیایید، جلوی آینه بروید و با خود بگویید: من جذاب هستم. هر زمان افکار منفی در ذهنتان شروع به جهش کرد، ساکتشان کنید. باید بهترین راه را پیدا کنید. شما خودتان را بهتر از هر کسی می شناسید، پس خودتان می توانید افکارتان را انتخاب کنید.

با انگیزه باشید

برای بهترین بودن باید انتخابتان بهترین بودن باشد. اگر برای بهترین بودن هیچ شور و اشتیاقی ندارید، چطور می توانید انگیزه ی لازم را به دست آورید؟ تنها کاری که باید انجام دهید این است، انگیزه را در خودتان ایجاد کنید. حقیقت این است وقتی انگیزه داشته باشید، آن چیز برایتان اتفاق می افتد. شما سرشار از الهام، خلاقیت و نیرو محرکه هستید و تمام این‌ها یعنی توانایی لازم برای بهترین شدن.

خیلی از موفقیت‌های به دست آمده در دنیای واقعی، نتیجه‌ی این است یک نفر اراده کرده موفق شود. دورانی را به یاد آورید که همیشه در کلاس بالاترین نمره را به دست می آوردید. آیا تمام بچه‌های کلاس از شما بدتر بودند؟ قطعاً نه. بدون شک دلیلش این بود شما بهترین بودید. چرا در دوران مدرسه نمره‌تان بالا بود؟ چون به قدر کافی شور و هیجان داشتید و این شور و اشتیاق نتیجه‌ی تفکر مثبت است؛ اما در دنیای واقعی دانشجویان فعال و زرنگی هستند که همه به دنبال کسب بهترین نتایج و نمره‌ انند پس اگر به اندازه‌ی کافی باانگیزه نباشید، آن‌ها شما را پشت سر می گذارند.

ذهن باز و منعطف داشته باشید

برای پیشرفت، مسیرهای زیادی وجود دارد. ممکن است هر فردی برای رسیدن به یک هدف مشترک از روش‌های متفاوتی استفاده کند. پس بیش از یک مسیر برای دست یابی به بهترین بودن وجود دارد. قطعاً هر فردی توانایی‌هایی دارد که باید از آن‌ها مطلع باشد. اگر ذهنتان بسته باشد، ممکن است خیلی از راه‌هایی که شما را به هدف می رساند تشخیص ندهید.

پیشنهاد می کنیم به تمام راه‌ها ارزش یکسانی دهید حتی غیرممکن‌ترین مسیرها را. این ذهن باز و انعطاف پذیر شما را نشان می دهد. به نظر من راه رسیدن به بهترین بودن، ارزش انواع فکر کردن را دارد.

وارد رقابت شوید

وقتی نیرو محرکه‌ی لازم برای بهترین بودن را نداشته باشید، هرگز به آن نخواهید رسید. اهل رقابت باشید تا حرکت کنید. تنها وقتی خودتان را با کسی در شرایط مشابه مقایسه کنید، متوجه می شوید بهترین هستید. وقتی هیچ رقیبی نداشته باشید بهترین بودن بی‌مفهوم خواهد بود. همیشه خود را با رقبایتان مقایسه کنید، تلاش کنید و پیروز شوید.

اگر از رقابت و کشمکش خوشتان نمی آید، یک خبر خوش برایتان دارم؛ این ویژگی به آسانی قابل تغییر است. تنها راهش این است درون رقابت غرق شوید. وقتی تعدادی از رقبایتان را شکست دهید قوی‌تر می شوید و بعد از مدتی رقابت برایتان همانند نفس کشیدن است، به همین راحتی و به موفقیت نزدیک‌تر می شوید.

اگر شما فردی هستید که همه چیز را تبدیل به رقابت می کنید، پس منتظر باشید تمام دوستانتان را از دست بدهید. رقابت را تبدیل به مهارت کنید، یک توانایی که در شرایط لزوم بتوانید از آن استفاده کنید و شما را به تلاش بیشتر تشویق کند.

بدانید در چه چیزی می خواهید بهترین باشید

وقتی چیزی ندانید، نمی توانید بهترین باشید. حتی وقتی از نظر ظاهری بهترین انسان روی کره‌ی زمین هستید، عدم توانایی‌تان این بهترین بودن را از شما سلب می کند. پس ببینید در چه چیزی می خواهید بهترین باشید؟ در ذهنتان تمام چیزهایی که می خواهید در آن‌ها به موفقیت برسید، اولویت بندی کنید.

نکته‌ی مهم درباره‌ی اولویت بندی "واقع بینی" است. وقتی پا ندارید، نباید ورزش کوهنوردی را انتخاب کنید. وقتی مدام والدینتان به شما بگویند: "تو می توانی به هر چیزی که می خواهی برسی". این تشویق قابل ستایش است اما کمی اغراق در آن وجود دارد. اگر توانایی بالقوه داشته باشید به هر آن چیزی که در ذهنتان هست، می رسید.

یک مربی داشته باشید

حتی بهترین افراد هم به راهنمایی نیاز دارند. هیچ وقت بدون اینکه راه رفتن و حرف زدن دیگران را ببینید و بشنوید، این مهارت‌ها را کسب نمی کنید. اطرافیان شما تأثیر زیادی روی پیشرفتتان دارند. باید کسی را پیدا کنید که در هدف شما از بقیه بهتر است. لازم نیست این فرد لزوماً بهترین باشد، تنها کافی است از شما بهتر باشد.

زمانی که بابی فیشر سوم شد، به سراغ کتاب "شطرنج بازی پیشرفته" نرفت تا از آن نوت برداری کند. بلکه شطرنج را با یک شطرنج باز حرفه‌ای تمرین کرد، به سراغ بهترین اساتید آموزش شطرنج رفت و برای دست یابی به استراتژی‌های جدید با دوستانش تمرین کرد.

از چالش‌ها نترسید

شاید رسیدن به چیزهای سخت که نیازمند سخت کوشی زیاد است، برایتان ترسناک باشد؛ اما می دانید چه چیزی ترسناک‌تر است؟ سخت کوشی برای چیزهای جدید که ممکن است در آن‌ها شکست بخورید. اگر می‌خواهید بهترین باشید باید با تمام چیزهای ترسناک رو به رو شوید. شاید این سخت و ناخوشایند باشد اما فردی که می خواهد بهترین باشد با آگاهی از این‌ها ریسک می کند، با چالش‌ها مواجه می شود و پیشرفت می کند. اگر همه چیز به همین سادگی بود بهترین بودن مفهومی نداشت.

هنری فورد پیش از اینکه به بهترین صنعت خودروسازی تبدیل شود، دو بار با شکست مواجه شد. استیو جابز با شکست‌های زیادی دست و پنجه نرم کرد تا استیو جابز شد. شاید در مسیر دست یابی به خواسته‌هایتان با موقعیت‌هایی مواجه شوید که خیلی خسته و ناامید هستید، در این مواقع آرامش خود را حفظ کنید و تا پایان مسیر جلو بروید.

تصمیم‌های مناسب بگیرید

می خواهید در زندگی خود بهترین باشید؟ این خوب است اما کافی نیست. شما باید خودتان تصمیم بگیرید. تصمیم بگیرید به دنبال چه چیزی هستید؟ انتخاب دیگری وجود ندارد. اگر گزینه‌ی دوم داشته باشید ممکن است به آن راضی شوید. گزینه‌ی دوم چیست؟ کمی بالاتر از سطح متوسط بودن؟

برای این منظور، تنها تصمیم، تصمیم به بهترین شدن است. بهترین شدن دقیقا تنها بهترین بودن است. تصمیم بگیرید، دقیقا همین حالا زمانش است.

تمرین کنید

نویسنده‌ای در یک از کتاب‌هایش به 10 هزار ساعت تمرین اشاره کرد. او 10000 ساعت تمرین کرد تا به هدفش برسد؛ این چیزی است که در تصور خیلی‌ها نمی‌گنجد. او در کتابش درباره‌ی اینکه چطور بیل گیتس چندین سال، حتی شب‌ها هم در اتاق کار خود وقت صرف می کرد، صحبت می کند. اگر می خواهید در چیزی بهترین باشید باید برای آن وقت صرف کنید و به تمرین مداوم بپردازید.

شما برای موفق شدن راهی طولانی در پیش دارید و باید صبور باشید. باید به قدری تلاش کنید تا در نهایت به جایی برسید که باورتان نشود به این خوبی پیشرفت کرده‌اید. شاید بعد از آن نیازی به زمان و تمرین مداوم نباشد اما لازم است بدانید بزرگ‌ترین هنرپیشه‌های دنیا هم با وجود بهترین بودن، باز مدام تمرین می کنند.

به دنبال کسب تجربه باشید

بار دیگری که فرصتی ایجاد شد و مطمئن نبودید می توانید انجامش دهید یا نه به افکار منفی و بازدارنده توجه کنید و تنها به دنبال تجربه باشید. شاید فکر می کنید اکنون آماده نیستید یا اطمینان لازم ندارید یا درباره‌ی توانایی انجام آن کار مردد هستید. در هر صورت انجامش دهید و تجربه به دست آورید. البته اکنون داریم درباره‌ی بهترین بودن صحبت می کنیم و پیش فرضمان این است طرف مقابل فرصت خوبی به شما پیشنهاد می دهد.

فداکاری کنید

با وجود کارهایی که باید برای بهترین شدن انجام دهید، دیگر اصلاً فرصت نمی کنید برای خودتان کیک درست کنید و بخورید. شما هر روز بیشتر از 24 ساعت فرصت ندارید، پس باید اولویت بندی کنید و برخی چیزها را فدای بهترین شدن کنید. پس اگر می خواهید بهترین شوید، فداکاری کنید و از بعضی چیزها بگذرید. شما باید برای بهبود مهارت‌هایتان وقت بگذارید و این زمان، با حذف برخی کارهای دیگر به دست می آید. اگر نمی‌توانید از هیچ چیزی بگذرید، در همان حالت باقی می مانید پس به دنبال بهترین شدن نباشید.

شاید مجبور شوید از وقت ورزشتان بزنید تا یک کار نیمه وقت انجام دهید یا آخر هفته به جای تفریح و گردش، وقتتان را در کتابخانه بگذرانید. برای کارهایتان اولویت بندی کنید و از برخی چیزها برای بهترین شدن بگذرید.

شکست را بپذیرید

شکست برای هر کسی ترسناک است. باید کارهای متفاوت انجام دهید حتی اگر دیگران فکر کنند شما دیوانه‌اید. اگر کاری انجام ندهید، اصلاً متوجه نمی شوید مشکل کجاست و در صورتی ایراد را پیدا می کنید که شروع کنید و شکست بخورید. در مرحله‌ی بعد مشکل را رفع کنید و در نهایت به خواسته‌تان برسید.

تنها راه دوری از شکست و سرزنش دیگران، اقدام نکردن است. اگر شما بدانید برای رسیدن به چیزی 10 احتمال وجود دارد که شما 9 تای آن را می دانید، آیا بهتر نیست آن کار را امتحان کنید؟

همیشه خود و عملکردتان را تجزیه و تحلیل کنید

در پایان روز با خود خلوت کنید و روزتان را مورد بررسی قرار دهید؛ امروز چطور بودم؟ چه کارهایی انجام دادم؟ چطور می توانم بهتر باشم؟ انجام چه کارهایی باعث خوشحالیم شد و انجام کدام کارها را دوست نداشتم؟ اگر مرحله‌ی بازگشت به خود و تفکر درباره‌ی همه چیز را انجام ندهید و درباره جایگاه خود فکر نکنید، هرگز متوجه نمی شوید مسیر بعدی کجاست و برای رسیدن به آنجا چه کارهایی باید انجام دهید.

تجزیه و تحلیل موفقیت بسیار اهمیت دارد. اگر نمی توانید از این راه به موفقیت برسید، باید کدام مسیر را امتحان کنید؟ این موضوع دو برابر تجزیه و تحلیل دلایل شکستتان اهمیت دارد. یادتان باشد، شکست خود نوعی پیشرفت است به شرط آنکه در یافتن مسیر موفقیت هم بهترین باشید.

مسیر درست را تشخیص دهید و ادامه مسیر را طی کنید

راجرز می گوید: "اگر در مسیر درست قرار گرفته‌اید، به جای نشستن، بدوید". این نقل قول بسیار راه گشاست. برای بهتر شدن باید در مسیر پیشرفت قرار بگیرید و به سمت جلو حرکت کنید. تمرین مداوم، تجزیه و تحلیل عملکرد، کار گروهی و اراده‌ی قوی، شما را در مسیر درست قرار می دهد.

اگر کاری که به آن عشق می ورزید انجام دهید و به مسیری که در آن هستید ایمان داشته باشید، خوشحال و موفق خواهید بود. وقتی مدام به دنبال یادگیری باشید و خود را به چالش بکشید، یعنی در مسیر درستی قرار دارید و با گذشت زمان بهتر و بهتر هم خواهید شد. شاید به موانع زیادی برخورد کنید، شکست شما را از پا در بیاورد اما در نهایت به طور شگفت انگیزی خوب و قدرتمند باقی خواهید ماند.

اینکه گفتیم نویسنده‌ای 10 هزار ساعت تمرین کرد به معنای این نیست بعد از 10000 ساعت متوقف شوید. وقتی استیو جابز آیپد را ساخت به پیشرفت خود پایان داد؟ نه، چنین کاری انجام نداد. بعد از اینکه با تمرینات زیاد و مداوم به موفقیت رسیدید، بهتر نیست امتحان کنید و ببینید قادر به انجام چه کارهای دیگری هستید؟

متواضع و فروتن باشید

وقتی به‌عنوان بهترین معرفی شدید، مغرور ماندن و از بالا نگاه کردن به دیگران کار آسانی است. شما می توانید از بقیه فاصله بگیرید و هیچ کسی را به حساب نیاورید اما این کار را نکنید. به این فکر کنید همین آدم‌ها به شما کمک کردند تا به جایی برسید و همین منزوی بودن با بهترین شدن متناقض است. وقتی همه چیز را به دست آورید باز هم کسی پیدا می شود از شما بهتر باشد. اگر در چیزی بهترین هستید، ممکن است در چیز دیگری به قدر کافی کامل نباشید. باید با فردی که در جایگاه پایین‌تری است خوب رفتار کنید، این شخصیت والای شما را نشان می دهد.

 

منبع: wikihow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-10-13 14:59:17
دسته بندی ها