نشانه‌های عجیب عزت نفس پایین و بهترین راه حل برای آن‌ها!

14 مهر 1397 - 4:00
اعتماد به نفس - نشانه‌های عجیب عزت نفس پایین و بهترین راه حل برای آن‌ها!
نشانه‌های عجیب عزت نفس پایین و بهترین راه حل برای آن‌ها!
امتیاز مطلب: 92%

خیلی افراد به خاطر عزت نفس پایین از مسیر موفقیت منحرف می‌شوند. شاید تصور کنید توانایی بالایی برای پنهان کردن نقطه ضعف‌هایتان دارید؛ اما باید بدانید نشانه‌های مرموزی از عزت نفس پایین وجود دارد که به راحتی نمی توانید تشخیص دهید و حتی ممکن است به خاطر عزت نفس پایین دچار مشکلاتی شوید، در حالی که از آن بی‌خبرید. در ادامه با یوکن همراه باشید تا عجیب‌ترین نشانه‌های عزت نفس پایین را معرفی کنیم.

تمام رفتارهای انسان از زبان بدن گرفته تا روابط شخصی، میزان عزت نفس او را نشان می دهد. حتی این که چه وقت و چه کسانی را به یک مهمانی دعوت کنید هم نشان دهنده میزان عزت نفس شماست.

شاید فکر کنید نشانه‌های عزت نفس پایین تنها باعث می شود فردی دمدمی مزاج به نظر برسید؛ در حالی که این طرز تفکر کاملاً اشتباه است. عزت نفس پایین یک مشکل جدی است و باید به دنبال درمان آن باشید.

باید بدانید میزان عزت نفس شما چقدر است. بنا بر مطالعات انجام شده در مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه تگزاس، عزت نفس پایین ارتباط مستقیمی با شکست های شغلی، روابط اجتماعی و عاطفی و میزان شادی شما دارد. اگر حال خوبی ندارید و از درون احساس شادی نمی کنید، به احتمال زیاد در رابطه‌ای اشتباه هستید، شغلتان را دوست ندارید، ارتباط مناسبی با خانواده و دوستانتان ندارید و ...

اگر نگاه دقیق‌تری روی عادات و زندگی خود داشته باشید، قطعاً جای خالی عزت نفس را در زندگی‌تان حس خواهید کرد. اطلاع از این موضوع اولین قدم برای بهبود عزت نفس و دست یابی به قدرت درونی‌ است که به شما کمک می کند زندگی شادتری را تجربه کنید.

شما از هر کسی و برای هر چیز عذرخواهی می کنید

وقتی کسی شما را کوچک می کند، از او معذرت خواهی می کنید؟ افرادی که عزت نفس پایینی دارند همیشه خود را مقصر می دانند، تقصیر مشکلات را به گردن می گیرند و برای خودشان به اندازه‌ی کافی ارزش قائل نیستند.

راه حل: وقتی می خواهید از کسی معذرت خواهی کنید، به خودتان بگویید معذرت خواهی شما بیجاست و هیچ اشتباهی مرتکب نشده‌اید. البته در مواقعی که مقصر هستید، معذرت خواهی بلوغ اجتماعی شما را نشان می دهد.

همه چیز را به شانس و اقبال ربط می دهید

چقدر به شانس اعتقاد دارید؟ آیا تمام موفقیت ها و اتفاقات خوب زندگی‌تان را به شانس ربط می دهید؟ گاهی فکر می کنید لایق موقعیت‌های خوب فعلی نیستید و تنها شانس آورده‌اید؟ حقیقت این است موفقیت‌های کنونی از تلاش خودتان به دست آمده است. هوش، استعداد و شخصیت شما نقش مهمی در پیشرفت تان دارد و بی‌توجهی به نقش خودتان در پیشرفت ها یعنی اینکه درباره خودتان قضاوت صادقانه‌ای ندارید. این ضعف خود را به صورت نپذیرفتن تعریف و تمجید یا انتقاد از دیگران نشان می دهد.

راه حل: وقتی کسی از شما تعریف می کند به جای رد کردن تعریف و تمجید، تنها از او تشکر کنید. خیلی خوب است دیگران بدانند چقدر فوق‌العاده هستید و در انجام کارهایتان ماهرانه عمل می کنید.

وسایلی می خرید که هیچ احتیاجی به آن‌ها ندارید

آیا در هنگام خرید لباس یا وسایل منزل، به دنبال این هستید دیگران چه نظری درباره خریدهای شما دارند؟ آیا رشته‌ی تحصیلی و دانشگاهی‌تان همان چیزی است که والدینتان همیشه آرزو داشتند یا به دنبال رشته‌ای رفته‌اید که به رؤیاهایتان نزدیک‌تر است؟

مقایسه‌ی دائمی خودتان با دیگران و زندگی برای گرفتن تائید از آن‌ها، عزت نفستان را از بین می برد و مانع سرسخت شما برای لذت بردن از زندگی است.

راه حل: خود را با کسی مقایسه نکنید. اگر این کار برایتان مقدور نیست، برنامه‌ی "از آلیس بپرس" دانشگاه کلمبیا پیشنهاد می دهد روی شباهت‌های خود با دیگران تمرکز کنید.

از همه فرار می کنید

ترجیح می دهید بمیرید اما با کسی که از شما متنفر است، هم اتاق نشوید؟ عقاید خود را پنهان می کنید و هیچ نظری نمی دهید تا بلکه دیگران از شما بدشان نیاید؟

دوری کردن از بحث و تائید نظرات دیگران برای خوشایند آن‌ها، از علائم عزت نفس پایین است.

راه حل: به نظر و عقیده‌ی خود احترام بگذارید و هیچ وقت خودتان و روش زندگی‌تان را زیر سؤال نبرید.

یک عادت عجیب و غریب دارید

به جویدن ناخن یا کندن موهایتان عادت دارید یا بیش از حد نسبت به موهای زائد بدن و صورتتان حساس هستید. این مشکل خودآزاری عصبی نامیده می شود و در افرادی که دچار اضطراب و عزت نفس پایین هستند، مشهودتر است. این رفتارها یک مکانیسم مقابله با احساسات ناراحت کننده است.

راه حل: تمام احساسات و هیجانات خود را بنویسید و برای رهایی از آن‌ها به دنبال راه حل دیگری باشید. توصیه می کنیم از کمک یک روان درمانگر استفاده کنید.

از کسی بدتان می آید اما او را در تمام مهمانی‌هایتان دعوت می کنید

افراد با عزت نفس پایین خیلی به نظر دیگران اهمیت می دهند. آن‌ها به طور افراطی به دنبال برقراری صلح و آرامش هستند. شاید تحمل فردی که از شما متنفر است آسان‌تر از مقابله با رفتارهای اشتباه او یا حذفش از زندگی‌تان به نظر برسد.

راه حل: مسائل را خیلی برای خودتان بزرگ نکنید. نباید فکر کنید همه تا ابد از شما متنفر خواهند بود و هیچ دوستی برایتان باقی نمی‌ماند. مطمئن باشید با دعوت نکردن کسی که با او راحت نیستید، هیچ اتفاقی نمی افتد. خیلی راحت، او را در مهمانی‌هایتان دعوت نکنید.

مدام در حال چرت زدن هستید

عزت نفس پایین تأثیرات منفی زیادی چون خستگی روی بدن دارد. وقتی کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، خواب برایتان یک روش فرار خواهد بود. تمایل افراطی به خواب یکی از نشانه‌های افسردگی است.

راه حل: به یک مشاور مراجعه کنید تا بتوانید تأثیر منفی عزت نفس پایین را در زندگی‌تان به حداقل برسانید. البته برای حل این مشکل، تغذیه مناسب، خواب کافی شبانه و ورزش پیشنهاد می شود تا انرژی خود را افزایش دهید.

در روابط زناشویی عجله می کنید

این رفتار از نبود اعتماد به نفس کافی در شما خبر می دهد، زیرا پیش خود فکر می کنید همسرتان لذت کافی از بودن با شما نمی برد. افرادی که عزت نفس پایین دارند در روابطشان عجول هستند، احساس خوبی نسبت به خودشان ندارند و آن‌طور که باید با شریک زندگی‌شان راحت نیستند.

راه حل: با همسرتان درباره انتظاراتش صحبت کنید و علایق و نظرات او را جویا شوید.

بدون هیچ دلیلی تلفن همراه خود را چک می کنید

آیا وقتی در یک مهمانی هستید، به جای صحبت با دیگران، به سراغ گوشی موبایل خود می‌روید و مدام پیام‌ها و صفحات اجتماعی‌تان را چک می کنید؟ شاید آن‌قدر اعتماد به نفس ندارید که بدانید دیگران مشتاق هم صحبتی با شما هستند و از معاشرت با شما خسته نمی شود. ضعف مهارت‌های اجتماعی از بارزترین نشانه‌های نبود عزت نفس است.

راه حل: در مهمانی‌ها به دنبال افراد آشنا باشید یا در کنار کسانی بنشینید که برای صحبت با آن‌ها راحت هستید. افرادی را برای هم صحبتی پیدا کنید که همانند شما تنها هستند. در بحث‌های گروهی شرکت کنید؛ زیرا شرکت در این بحث‌ها خیلی آسان‌تر از صحبت رودررو با یک فرد خاص است.

دروغ‌های عجیب می گویید

همیشه دلتان می خواهد جو را آرام نگه دارید یا گاهی حقیقت برایتان چندان جالب نیست و ترجیح می دهید کمی دروغ به آن اضافه کنید، البته بعداً خودتان را به خاطر دروغی که گفته‌اید سرزنش خواهید کرد. بنا بر مطالعات انجام شده، این رفتار در افرادی دیده می شود که عزت نفس پایینی دارند. این افراد برای گرفتن تائید دیگران، خود واقعی‌شان را پنهان کرده و تظاهر می کنند.

راه حل: تمام حقیقت را بگویید و خود واقعی‌تان باشید، در این صورت دیگران از شما تنفر نخواهند داشت. راست گویی و صداقت ، باعث افزایش محبوبیتتان می شود.

نمی توانید غذایی انتخاب کنید

وقتی کسی از شما می پرسد چی میل داری؟ در پاسخ به او می گویید نمی دونم هر چی شما سفارش بدی!

شما به خاطر عزت نفس پایین از گرفتن ساده‌ترین تصمیمات هم واهمه دارید. این افراد وقتی در مورد مسئله‌ای تصمیم گیری می کنند ممکن است بارها از تصمیم خود منصرف شوند و تصمیم دیگری بگیرند.

راه حل: با خودتان بگویید هیچ اتفاقی نمی‌افتد اگر کسی که همراه من است غذای موردعلاقه‌ام را دوست نداشته باشد.

اگر این نشانه‌ها در شما وجود دارد، وقت آن رسیده عزت نفس خود را تقویت کنید. اگر خودتان را باور داشته باشید و برای خود ارزش قائل شوید، قطعاً زندگی برایتان آسان‌تر و لذت بخش تر خواهد شد.

 

منبع: Bustle

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-10-02 10:09:15
دسته بندی ها