افراد موفق و با اعتماد به نفس از چه لغاتی در مکالماتشان استفاده نمی‌کنند؟

31 فروردین 1400 - 11:00
انگیزشی - افراد موفق و با اعتماد به نفس از چه لغاتی در مکالماتشان استفاده نمی‌کنند؟
افراد موفق و با اعتماد به نفس از چه لغاتی در مکالماتشان استفاده نمی‌کنند؟
امتیاز مطلب: 98%

اگر می‌خواهید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، میزان فروش خود را بالا ببرید و تیمتان را بهتر مدیریت کنید، در هنگام سخنرانی این لغات را از دایره‌ی واژگان خود حذف کنید. با یوکن همراه باشید.

وقتی فردی دچار اضطراب می شود معمولاً کنترلی روی صحبت‌های خود ندارد و ممکن است از واژه‌هایی استفاده کند که احساس واقعی او را به مخاطب نشان می دهد. قطعاً هیچ فردی دلش نمی خواهد وقتی سعی می کند با اعتماد به نفس به نظر برسد، احساسات واقعی‌اش به فرد مقابل نشان داده شود. شاید برای شما هم پیش آمد در زمان سخنرانی در جمع یا ارتباط با یک نفر دیگر، دستپاچه شوید و بین کلمات فاصله بیندازید. در این مواقع سکوتی حکم‌فرما می شود و انتخاب کلمه‌ی مناسب بسیار حیاتی است؛ چرا که با انتخاب واژه‌ی نامناسب، ممکن است طرف مقابل احساس کند شما دروغ می گویید یا آمادگی کافی ندارید؛ اما با انتخاب واژه‌ی مناسب چنین اتفاقی نمی افتد.

در ادامه‌ی مقاله، لغات و واژه‌های اشتباهی را بررسی می کنیم که باید از بیان آن‌ها اجتناب کنید. شاید استفاده از این لغات در مکالمات روزمره هیچ اشکالی نداشته باشد؛ اما باید برای استفاده از آن‌ها در هنگام سخنرانی یا مکالمات مهم بیشتر دقت کنید.

واقعاً؟

وقتی طرف مقابل شما حرفی می زند یا درباره موقعیتی توضیح می دهد، از کلمه‌ی "واقعاً؟" استفاده نکنید. این واژه نشان می دهد به صداقت او اطمینان ندارید و با پرسیدن این سؤال می خواهید مطمئن شوید طرف مقابل راست می گوید یا نه. اگر فکر می کنید لازم است وارد جزئیات شوید، به او بگویید: "بیشتر توضیح بده" یا "بعد از آن چه اتفاقی رخ داد؟" یا هیچ حرفی نزنید و منتظر بمانید صحبت‌های طرف مقابل تمام شود.

استفاده از واژه "فقط" از اهمیت آنچه می خواهید بگویید یا موقعیتی که در آن قرار دارید کم می کند. برای مثال، دو جمله‌ی "این فقط پروژه‌ای است که هم اکنون روی آن کار می کنم" و "این پروژه‌ای که هم اکنون روی آن کار می کنم" را در نظر بگیرید. جمله‌ی اول از اهمیت توانایی‌های شما برای انجام پروژه کم می کند.

بنابراین

معمولاً بیشتر از اندازه از کلمه‌ی "بنابراین" استفاده می کنیم. استفاده از این واژه بدین معناست عجله دارید هر چه زودتر مسئله‌ی بعدی را بیان کنید یا صحبت‌های خود را به نتیجه گیری برسانید. اگر می خواهید حرف‌هایتان شفافیت و قدرتمندی بیشتری داشته باشند، کلمه‌ی "بنابراین" را از ابتدای جملات حذف کنید.

اساساً

آنچه از نظر شما پایه و اساس موضوعی را در بر می گیرد، شاید از نظر فردی دیگر این طور نباشد. وقتی از این عبارت استفاده می کنید، بدین معناست مخاطب در مورد پایه و اساس چیزی با شما هم نظر است در صورتی که همیشه هم این‌طور نیست. پس حرفی که لازم است را بزنید و از گفتن واژه‌های اضافه خودداری کنید.

مشخصاً

این واژه همانند "اساساً" نظر شما را به طرف مقابل تحمیل می کند و شاید باعث شود مخاطب هیچ تمایلی به گوش دادن ادامه‌ی صحبت‌هایتان نداشته باشد.

می دانی؟

این سؤال وقتی بیان می شود که فرد سخنران می خواهد با طرف مقابل خود ارتباط برقرار کند یا توجه او را به موضوعی جلب کند؛ اما وقتی شنونده نمی داند درباره چه موضوعی صحبت می کنید، قطعاً نمی تواند به این سؤال پاسخ مناسبی بدهد. پس بهتر است درباره موضوع موردنظر کامل صحبت کنید و بعد به او اجازه دهید نظرش را در این باره بگوید.

معمولاً

وقتی از این واژه استفاده کنید که می‌خواهید درباره یک اتفاق یا رفتار توضیح دهید؛ اما وقتی قصد دارید در مورد توصیف کاری که در انجامش توانایی دارید توضیح دهید، نباید از "معمولاً" استفاده کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید درباره شرکت خود با یک سرمایه گذار وارد صحبت شوید، نباید بگویید: "مردم معمولاً از این ویژگی در محصولات ما هیجان زده می شوند." بلکه بهتر است به علاقه‌ی کاربران اشاره کنید و بگویید: "مردم با دیدن این ویژگی در محصولات ما هیجان زده می شوند."

استفاده از کلمات مناسب وقتی استرس دارید کار چندان ساده‌ای نیست اما یادتان نرود هدف هر سخنرانی این است با اعتماد به نفس به نظر برسید و مخاطبان احساس کنند روی موضوع مورد بحث تسلط کامل دارید. پس هیچ وقت در ارتباطات خود از این کلمات استفاده نکنید، چرا که عدم استفاده از این لغات به شما کمک می کند ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کنید.

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-21 01:39:16
  • نظرات
تصویر آواتار قاسمی
   قاسمی

با کمال احترام این مقاله ارزش علمی ندارد . به هیچ عنوان نمی توان صحت این مقاله را تایید کرد. کلماتی که بیان شده استفاده نشود در سخنرانی ها، در بسیاری موارد نشان دهنده نتیجه گفته شده نیست. تعجب می کنم از درج این مطلب در سایت وزین ucan.ir

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
تصویر آواتار مدير سايت
مدير سايت

سلام دوست عزیز. مقاله فوق برگرفته از مقاله ای از وبسایت معتبر INC هست.

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها