چطور با بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، کسب و کاری موفق داشته باشیم؟

31 فروردین 1397 - 2:00
بازاریابی اینترنتی - چطور با بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، کسب و کاری موفق داشته باشیم؟
چطور با بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، کسب و کاری موفق داشته باشیم؟
امتیاز مطلب: 96%

چه کسب و کار جدید و تازه تأسیسی دارید یا تجارت پرسودی برای خود رقم زده‌اید، در هر صورت برای پیشرفت باید بتوانید از تمام امکانات و فرصت‌های موجود استفاده کنید. شاید تاکنون توجه زیادی به شبکه‌های اجتماعی نداشته‌اید و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را کاری بیهوده و غیرحرفه‌ای می دانید، شاید هم به اهمیت آن واقفید، اما فکر می کنید نیازی به این نوع بازاریابی نیست و بدون آن هم می توانید به درآمد خوبی دست یابید. با یوکن همراه باشید.

برای دست یابی به موفقیت یا حفظ موقعیت فعلی خود باید با دیگران وارد رقابت شوید. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی مزایا و اهمیت ویژه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی صحبت کنیم.

برخی از کارآفرینان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را تأثیرگذار اما گذرا می دانند و می گویند وقتی سوژه‌ی موردنظر مرکز توجه مخاطبان است باید از آن نهایت استفاده را برد. عده‌ای دیگر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را بسیار سخت و پیچیده می دانند و از نظر آن‌ها این نوع بازاریابی کارآمدی چندانی ندارد.

از آنجا که این روش بازاریابی فراگیر شده است، خیلی از بازاریابان می گویند بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی بی‌فایده و تنها سبب جلب توجه موقتی می شود. البته آمارها خلاف آن را نشان می دهد؛ براساس آمار هاب اسپات (HubSpot)، 92 درصد بازاریابان در سال 2014 میلادی گفته‌اند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نقش چشمگیری در حرفه‌ی آن‌ها داشته است و 80 درصد بازاریابان معتقدند این بازاریابی سبب شده ترافیک وب سایت‌ها افزایش یابد. طبق آمار شرکت بازرسی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Examiner)، هم اکنون 97 درصد بازاریابان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می کنند، اما 80 درصد آن‌ها اطمینان ندارند شبکه‌های اجتماعی ابزار مناسبی برای موفقیتشان خواهد بود.

با آمار به دست آمده در می یابیم، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نقش مؤثری در افزایش نرخ فروش دارد، همچنین نشان می‌دهد درک خوبی برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب از این روش وجود ندارد.

در ادامه، برخی از شیوه‌های این نوع بازاریابی را معرفی می کنیم که می تواند تجارت شما را به موفقیت برساند:

شهرت برند

باید بتوانید از هر فرصتی برای دیده شدن و ارائه‌ی محتوا استفاده کنید. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فرصت خوبی برای ارائه‌ی اطلاعات و محتوای مرتبط با برند تجاری شماست. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است، زیرا دسترسی به مشتریان جدید و شهرت شما را افزایش داده و مشتریان سابق را بیشتر با کسب و کارتان آشنا می کند. کاربری که مرتب شبکه اجتماعی توییتر را چک می کند ممکن است برای اولین بار به طور اتفاقی در تازه‌های توییتر با کسب و کار شما آشنا شود. علاوه بر آن، هر یک از مشتریان با فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی بیشتر با برندتان آشنا خواهند شد.

وفاداری بیشتر مشتریان

بنا بر گزارش دانشگاه تکنولوژی تگزاس، برندهای فعال در شبکه‌های اجتماعی مشتریان وفادارتری دارند. نتایج تحقیقات نشان می دهد، کسب و کارها باید بتوانند از ابزارهایی که شبکه‌های اجتماعی در اختیارشان قرار می دهد برای برقراری ارتباط با مخاطبانشان استفاده کنند. به‌کارگیری برنامه‌ای استراتژیک در شبکه‌های اجتماعی، وفاداری مشتریان برند شما را به طور قابل توجهی تثبیت می کند.

مطالعات مشاوران وب سایت Convince & Convert نشان می دهد 53 درصد کاربران آمریکایی که برند محبوب خود را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می کنند به آن برند وفاداری بیشتری دارند.

ایجاد موقعیت‌های بیشتر برای جذب مشتری

هر مطلبی که در شبکه‌های اجتماعی قرار می دهید، موقعیت خوبی برای جذب مشتری است. با جذب دنبال کننده به مشتریان جدید، فعلی و قدیمی خود دسترسی خواهید داشت و می توانید با آن‌ها وارد تعامل شوید. هر کاربری ممکن است به پیام، عکس یا ویدئویی که به اشتراک می گذارید واکنش نشان دهد. این واکنش باعث می شود بازدید سایتتان بالا رود و در نهایت مشتریان بیشتری جذب برند شما شوند. تمام واکنش‌ها منجر به جذب مشتری نمی شود، اما هر واکنش مثبتی احتمال جذب مشتری را افزایش می دهد. حتی اگر کلیک خور پایینی دارید، موقعیت‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی به دست خواهید آورد.

افزایش نرخ جذب

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به چند دلیل نرخ جذب بالایی دارد. علت اصلی آن مردم محوری است؛ در واقع برندها با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی متنوع مردمی‌تر می شوند. برندها در شبکه‌های اجتماعی همانند مردم عادی رفتار می کنند؛ این همان چیزی است که برای پیشرفت لازم است، زیرا مشتریان تمایل دارند با آدم‌ها وارد معامله شوند تا با شرکت‌ها.

جدیدترین مطالعات نشان می دهد شبکه‌های اجتماعی در جذب مشتری 100 درصد موفق‌تر از بازاریابی حضوری عمل می کنند. وقتی دنبال کنندگان بیشتری در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، اعتبار مشتری به برند شما بیشتر می شود و با احتمال بیشتری به سمت برندتان می‌آیند. بدین ترتیب مخاطبان شبکه‌های اجتماعی به سادگی جذب وب سایتتان می شوند و نرخ بازدید را افزایش می دهند.

افزایش نفوذ برند

وقتی ارتباط منظمی با مشتریانتان داشته باشید، حسن نیت و اعتبار خود را به آن‌ها نشان می دهید. کاربران به منظور تعریف یا شکایت از محصولات و خدمات شما به شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند و هر زمان نام برندتان را ارسال کنند، مخاطبان جدیدی شما را دنبال خواهند کرد تا از اخبار تازه مطلع شوند. کاربران هر چه بیشتر در شبکه‌های اجتماعی درباره شما حرف بزنند، برند شما برای مخاطبان جدید معتبرتر و بانفوذتر می شود. اگر با کاربران سرشناس توییتر یا دیگر شبکه‌های اجتماعی وارد تعامل شوید، می بینید شهرت و نفوذ برندتان با سرعت قابل توجهی افزایش می یابد.

افزایش ترافیک سایت

اگر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت نکنید، ترافیک سایتتان محدود به افرادی می شود که با برند شما آشنایی دارند یا کلمات کلیدی سایتتان را در گوگل جستجو می کنند. هر پروفایلی که در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می کنید مسیری برای هدایت کاربران به سمت سایتتان است تا بازدیدکنندگان جدیدی به سمت برند خود جذب کنید. هر چه مطالب اشتراک گذاری شده در شبکه‌های اجتماعی باکیفیت‌تر باشد، ترافیک سایتتان بالاتر می رود و ترافیک بیشتر منجر به جذب مشتریان بیشتر خواهد شد.

کاهش هزینه‌های بازاریابی

براساس آمار هاب اسپات، 84 درصد بازاریابان تنها 6 ساعت در هفته نیاز دارند تا بتوانند ترافیک سایتشان را افزایش دهند. 6 ساعت کار در شبکه‌های اجتماعی برای افزایش اعتبار و موفقیت برند هزینه‌ی زیادی نیست. اگر فقط روزی یک ساعت برای تولید محتوای اختصاصی و بهترین استراتژی‌های برقراری ارتباط صرف کنید، قطعاً نتیجه تلاش‌هایتان را خواهید دید. البته هزینه‌ی تبلیغات در صفحات پربازدید فیس‌بوک و توییتر نیز چندان بالا نیست. اگر مسیر درستی انتخاب کنید برای تأمین بودجه دچار مشکل نخواهید شد، بعد از اینکه با نحوه‌ی کار آشنا شدید و مسیر درست را پیدا کردید، می‌توانید بودجه‌تان را بالا ببرید تا مشتریان بیشتری به سمت برند خود جذب کنید.

ارتقای رتبه‌ی سایت در موتورهای جستجو

سئو بهترین انتخاب برای بالا بردن ترافیک سایت است. البته در حال حاضر به‌روز رسانی منظم سایت، استفاده از عناوین مناسب، برچسب‌های بهینه سازی شده، لینک سازی و توضیحات متای مناسب کافی نیست؛ بلکه حضور در شبکه‌های اجتماعی برای رتبه بندی گوگل و دیگر موتورهای جستجو بسیار مؤثر است، زیرا برندهای قدرتمند همیشه از شبکه‌های اجتماعی استفاده می کنند و فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی به موتورهای جستجو نشان می دهد برند شما معتبر، قانونی و قابل اعتماد است. پس اگر می خواهید رتبه‌ی سایت را در موتورهای جستجو بالا ببرید، حضور قدرتمندی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید.

برقراری ارتباط مستقیم با مشتری

شبکه‌های اجتماعی همانند ایمیل و مکالمات تلفنی، راهی برای برقراری ارتباط هستند. ارتباطی که در شبکه‌های اجتماعی با مشتریان دارید، موقعیت خوبی برای نشان دادن خدماتتان به مردم و بهبود روابط شما با مشتریان است. اگر یک مشتری در توییتر از محصول شما شکایت کرده، در کامنتی عمومی از او عذرخواهی کنید و برای اصلاح نقص اعلام شده اقدام کنید یا اگر مشتری از شما تعریف کرده، از او تشکر کرده و محصولات و خدمات بیشتری به او معرفی کنید. وقتی ارتباط مستقیمی با مشتریان خود برقرار کنید، آن‌ها احساس ارزشمندی خواهند کرد.

شناخت بیشتر مشتری

شبکه‌های اجتماعی این فرصت را در اختیار شما قرار می دهد اطلاعات خوبی درباره علایق مشتریان به دست آورید. با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی با نظرات کاربران رو به رو می شوید و در می یابید آن‌ها چه طرز فکری درباره کسب و کار شما دارند. بهتر است محتوایی که به اشتراک می گذارید را براساس موضوع تقسیم بندی کنید تا متوجه شوید مخاطبان به چه موضوعی بیشتر علاقه‌مند هستند. پس در آن زمینه محتوای بیشتری تولید کنید. می‌توانید میزان جذب مشتری را براساس تبلیغاتی بسنجید که در شبکه‌های اجتماعی مختلف ارسال کرده‌اید و بهترین استراتژی را برای کسب و کار خود بیابید.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی مزایای زیادی دارد، اما اگر هنوز برای قدم گذاشتن در این مسیر تردید دارید نکات زیر را در نظر بگیرید:

شما در حال رقابت هستید

باید در نظر بگیرید رقبای شما در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند؛ یعنی ممکن است مشتریان و ترافیکی که از شبکه‌های اجتماعی می توانید به دست آورید، توسط آن‌ها جذب شود. پس نباید بگذارید رقبا از تمام این مزایا بهره ببرند. اگر هنوز در شبکه‌های اجتماعی وارد عرصه‌ی رقابت نشده‌اید، دلایل بی‌شماری برای شروع وجود دارد.

وقتی زودتر شروع کنید، سود بیشتری نصیبتان می شود

شبکه‌های اجتماعی باعث ایجاد روابط جدیدی می شود و به رشد چند برابری مخاطبان کمک می کند. دنبال کنندگان دوستانشان را با برند شما آشنا می کنند و این زنجیره ادامه می یابد. پس هر چه زودتر شروع کنید، زودتر می توانید مخاطبان خود را افزایش دهید.

آسیب‌های احتمالی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی کمتر است

اگر نگاه واقع بینانه ای داشته باشید در می یابید با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی چیز زیادی از دست نمی دهید. زمان و وقتی که برای ساخت پروفایل و پست کردن مطالب می کنید کمتر از هزینه‌ی دیگر روش‌های بازاریابی است. برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به 6 ساعت زمان در هفته یا چند صد هزار تومان پول نیاز دارید.

در پایان ...

هر چقدر بیشتر صبر کنید، متحمل ضرر بیشتری می شوید و از رقبای خود جا خواهید ماند. اگر بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به درستی انجام گیرد مشتریان بیشتر، ترافیک بالاتر و محبوبیت بیشتری داشته و با نتایج پایدارتری مواجه خواهید شد.

منبع: forbes

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-04-18 17:31:50
دسته بندی ها