چندین اشتباه مدیران که باعث ناراحتی کارمندان در محیط کار می‌شود

10 اسفند 1399 - 11:00
رفتار سازمانی - چندین اشتباه مدیران که باعث ناراحتی کارمندان در محیط کار می‌شود
چندین اشتباه مدیران که باعث ناراحتی کارمندان در محیط کار می‌شود
امتیاز مطلب: 97%

کارآفرینان و مدیران برای داشتن یک کسب و کار موفق، باید بتوانند نیازها و تمایلات کارکنان خود را شناسایی کنند. توجه به کارمندان و ایجاد رابطه‌ی مؤثر با آن‌ها اهمیت زیادی دارد. خیلی از کارفرماها در برخی حوزه‌های مرتبط با کارکنان اعم از حقوق، تعطیلات و ارتقای آن‌ها عادلانه رفتار نمی کنند، اما باید بدانید برخی از این کارفرماها حتی وقت نمی گذارند اسم کارمندانشان را یاد بگیرند. نتیجه ی تحقیقی نشان می دهد کارمندان حتی بیشتر از حقوق ناکافی و احساس بی‌ارزشی، از این که مدیرشان اسم آن‌ها را نمی‌داند دلخور هستند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا مواردی که کارمندان را در محیط‌های کاری آزرده خاطر می کند معرفی کنیم.

در ادامه‌ی مقاله، برخی از رایج‌ترین مسائلی که کارمندان را در محیط کار ناراحت می کند معرفی می کنیم:

به مشکلات و اختلافات آن‌ها رسیدگی نمی‌شود

خیلی از کارمندان می گویند بخش نیروی انسانی سازمان یا شرکتی که در آن مشغول کار هستند، به مشکلات و اختلافات آن‌ها توجهی نمی کند. در نظرسنجی که در این حوزه انجام شد، تقریباً یک چهارم کارمندان گفتند عملکرد بخش نیروی انسانی شرکتشان در حل مشکلات بسیار ضعیف است.

ناراحتی کارمندان - مشکلات کارمندان

کارمند زحمت می‌کشد، مدیر سود می‌برد

معمولاً در سازمان‌ها و شرکت‌ها، کارمندان ساعات طولانی سخت کار می کنند اما اعتبار و خوش نامی برای کارفرماست. این مسئله سبب ناراحتی کارکنان می شود. بنا بر یک نظرسنجی، 17 درصد کارمندان اعلام کردند کارفرمایشان با ایده‌های آن‌ها پیشرفت می کنند و به اعتبار خود می افزایند اما صاحبان ایده‌های ارزشمند به هیچ سودی نمی رسند.

هیچ پیشرفتی در کار وجود ندارد

یکی از مواردی که بیشتر کارمندان با آن رو به رو می شوند، نبود یک سیستم پشتیبانی متمرکز است که به آن‌ها کمک کند در کارشان پیشرفت کنند. در یک نظرسنجی اعلام شد، تنها 41 درصد کارمندان با اطمینان می گویند کارفرمایشان به آن‌ها کمک می کند تا در حوزه‌ی کاری‌شان پیشرفت کنند.

کارفرما هیچ شور و اشتیاقی در آن‌ها به وجود نمی‌آورد

انگیزه و اشتیاق لازم برای کار عاملی مهم برای افزایش بهره وری کارمندان است؛ اما این مسئله در بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها اتفاق نمی افتد. در یک نظرسنجی مشخص شد، تنها 35 درصد کارمندان ادعا می کنند کارفرمایشان سبب الهام بخشی آن‌ها می شود و این مسئله سبب می شود مشتاقانه مشغول کار شوند.

از کارمندان به اندازه‌ی کافی قدردانی نمی‌شود

در کسب و کار های در حال رشد، ارتباط میان کارفرما و کارمندان اهمیت زیادی دارد. نبود ارتباط قوی بین مدیران و کارمندان، باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای شرکت می شود. یکی از پیامدهای نبود ارتباط بین مدیران و کارمندان که خیلی هم ناراحت کننده است، این است از کارمند به قدر کافی قدردانی نمی شود. نتایج یک نظرسنجی نشان داد 63 درصد کارمندان فکر می کنند به خاطر دستاوردهایشان از آن‌ها به قدر کافی تقدیر نمی شود.

ناراحتی کارمندان - مشکلات کارمندان - قدردانی نکردن از کارمندان

به استراحت کارمندان اهمیت داده نمی‌شود

نتایج تحقیقی نشان داد 80 درصد مدیران ادعا می کنند برای استراحت کارمندانشان اهمیت قائل هستند و به آن‌ها به اندازه‌ی کافی مرخصی می دهند. 69 درصد آن‌ها گفتند خودشان به کارمندان پیشنهاد می دهند گاهی به خودشان استراحت دهند و از کار دست بکشند؛ اما کارمندان نظر دیگری دارند و گفته‌ی مدیران را کمی اغراق آمیز می دانند. 67 درصد کارمندان گفتند پیشنهادی برای استراحت از سوی کارفرما دریافت نکرده و حتی در بیشتر مواقع با مخالفت آن‌ها مواجه شده‌اند.

خیلی از کارمندان در تعطیلات هم از محیط کار دور نیستند و هیچ لذتی از مسافرت نمی برند. بنا بر مطالعات انجام شده، دو سوم کارمندان اعلام کردند در تعطیلات هم مجبور شده‌اند کار کنند.

وظایف کارمندان نامشخص است

اگر کارمندان ندانند دقیقا چه کاری باید انجام دهند، چطور می توانند از عهده‌ی وظایفشان برآیند؟ بنا بر یک نظرسنجی، 57 درصد کارمندان از اینکه مدیرشان وظایف و دستورات مشخص و واضحی به آن‌ها ارائه نمی دهد گله‌مند هستند.

خیلی از مدیران برای کارمندان وقت کافی نمی‌گذارند

مسئله‌ی مهمی که معمولاً کارمندان از آن شکایت دارند این است کارفرماها برای کارمندان خود وقت کافی نمی گذارند. در یک نظرسنجی نیمی از کارمندان گفتند، مدیران دیدارهای دسته جمعی ترتیب می دهند و برای هر یک از کارمندان به طور جداگانه وقت ندارند.

مدیران توجه کافی به کارمندان ندارند

شاید به سختی باور کنید اما برخی از کارفرماها حتی اسم کارمندانشان را هم نمی دانند. بنا بر تحقیقی، 36 درصد کارمندان اعلام کردند مدیران هیچ اهمیتی نمی دهند اسم آن‌ها را بدانند و این باعث ناراحتی کارکنان سازمان‌ها شده است.

ناراحتی کارمندان - مشکلات کارمندان

مدیران نقاط ضعفی دارند

مدیریت ضعیف باعث می شود کارمندان از یک شرکت فراری شوند. نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد، 65 درصد افراد جویای کار، به خاطر مدیریت ضعیف در محل کار قبلی‌شان به دنبال پیدا کردن شغل جدید هستند.

دریافت حقوق منصفانه نیست

بر اساس تحقیقی در سال 2017 میلادی، حدود 44 درصد مدیران و کارفرمایان معتقدند کارمندان آن‌ها عادلانه حقوق دریافت می کنند؛ اما کارمندان از دریافت حقوقشان راضی نیستند. در این نظرسنجی، تنها 20 درصد کارمندان اعلام کردند دستمزدشان عادلانه است.

مسائل کاری و پرداختی‌های شرکت شفاف نیست

شفافیت در محیط کار، از جمله عواملی است که باعث می شود کارمندان یک شرکت خوشحال و راضی باشند. خیلی از سازمان‌ها خصوصاً درباره‌ی پرداختی‌ها این احساس شفافیت را برای کارمندانشان به وجود نمی آورند. در یک مطالعه، 23 درصد کارمندان اعلام کردند همه چیز در محل کارشان واضح و روشن است و پیرامون پرداختی‌ها نیز شفافیت وجود دارد.

کارمندان بازخوردی از کارفرما دریافت نمی‌کنند

خیلی از مدیران به سختی به کارمندان خود بازخورد می دهند، در حالی که این کار واقعاً لازم است، زیرا به پیشرفت سازمان و کارمند کمک زیادی می کند. در یک تحقیق، محققان اعلام کردند مدیران از دادن بازخورد منفی خودداری می کنند و به اعلام بازخوردهای مثبت هم تمایلی ندارند که می تواند سبب افزایش بهره‌وری کارمندان شود. بر اساس یک تحقیق، 21 درصد از مدیران از دادن بازخوردهای منفی و 37 درصد از دادن بازخوردهای مثبت و منفی اجتناب می کنند. در نظرسنجی دیگر، 65 درصد کارمندان گفتند به بازخوردهای بیشتری از جانب کارفرما نیاز دارند.

مدیریت خیلی دقیق سبب تضعیف روحیه کارمندان می‌شود

مدیران خوب و موفق به کارمندانشان اعتماد دارند و وظایف آن‌ها را به‌درستی انتقال می دهند؛ اما برخی دیگر از مدیران این کار را با زیرنظرگرفتنِ بسیار دقیق کارمند اشتباه می گیرند. خیلی از کارمندان می گویند مدیر آن‌ها تمام حرکاتشان را به دقت زیر نظر دارد و امکان درست انجام دادن کارها را از آن‌ها سلب می کند. یک نظرسنجی نشان داد تقریباً 69 درصد کارمندان این موضوع را تائید کرده‌اند و 68 درصد آن‌ها گفته‌اند این موضوع سبب شده روحیه‌ی خود را از دست بدهند. 55 درصد از کارمندان نیز باور دارند مدیریت ذره بینی سبب شده بهره‌وری‌شان کاهش یابد.

کارمندان احساس بی‌ارزشی می‌کنند

مطالعه‌ای نشان داد خیلی از کارمندان علاوه بر اینکه از حقوقشان رضایت ندارند، احساس بی‌ارزشی هم می کنند. در حدود 45 درصد کارمندان آمریکایی فکر می کنند برای شرکتشان ارزشمند هستند؛ در حالی که 64 درصد مدیران معتقدند به‌قدر کافی از کارکنان شان قدردانی نمی‌کنند.

مشکلات کارمندان - بی ارزش بودن کارمندان

تبعیض مدیران سبب کاهش بهره‌وری کارمندان می‌شود

بیشتر مدیران در محل کار به چند کارمند اهمیت بیشتری می دهند. مطالعه‌ای نشان می دهد 56 درصد کارفرمایان حتی قبل از اینکه ارزشیابی عملکرد کارمندان انجام شود یکی از آن‌ها را برای ارتقای مقام در ذهنشان در نظر می گیرند و در 96 درصد موارد بعد از انجام فرآیند ارزشیابی عملکرد، این مقام به همان فرد موردنظر می رسد. 75 درصد کارمندان اعلام کردند در محل کارشان شاهد تبعیضات این چنینی بوده‌اند.

این مسائل باعث می شود کارمندان احساس ناخوشایندی در محل کار داشته باشند و در صورت تغییر نکردن شرایط، خیلی زود شغلشان را رها می کنند. این در حالی است که برخی کارمندان برای شرکت ارزشمند و کارآمد هستند و کناره گیری آن‌ها برای کسب و کار سودمند نخواهد بود. پس مدیران برای موفقیت کسب و کارشان و افزایش بهره‌وری کارمندان، باید این موارد را در نظر بگیرند.

 

منبع: Entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-01 03:08:14
دسته بندی ها