تقویم تاریخ – 4 فروردین

4 فروردین 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ – 4 فروردین
تقویم تاریخ – 4 فروردین
امتیاز مطلب: 90%

کشف عامل بیماری سل توسط رابرت کُخ دانشمند آلمانی

رابرت کُخ در تاریخ 24 مارس 1882 میلادی موفق شد باسیل "کُخ" عامل سرایت و انتشار بیماری سِل را کشف کند. رابرت کُخ، بیش از ده سال درباره علل ابتلا به بیماری سل، مطالعه و پژوهش کرد و درنهایت موفق به کشف این عامل شد که بعدها بیماری باسیل کخ نامیده شد. او یک سال بعد از کشف این عامل اعلام کرد می توان تمام موجودات را در اثر تلقیح این سرم از بروز بیماری ها مصون داشت. این پزشک و محقق آلمانی، در سال 1905 میلادی، جایزه نوبل را در حوزه فیزیولوژی کسب کرد. رابرت کُخ به عنوان کاشف میکروب سل که جان میلیون ها نفر را نجات داده بود، بعد از سفرهای فراوان به این بیماری مبتلا شد و در نهایت در 27 مه 1910 میلادی در 67 سالگی دار فانی را وداع گفت.

درگذشت ژول ورن نویسنده ی بزرگ فرانسوی

ژول گابریل ورن، نویسنده، شاعر و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی در 24 مارس 1905م. در شهر امیان فرانسه بر اثر بیماری دیابت در 77 سالگی دیده از جهان فرو بست. وی در طول زندگی پربارش نزدیک به هشتاد داستان بلند و کوتاه و رسالهٔ پژوهشی و مقاله از جمله تاریخ مصر و فرانسه و مستعمره‌هایش، کریستف کلمب، و افزون بر آن پانزده نمایشنامه نوشته که در آن دوره بر روی صحنه رفته‌است. شهرت او با سه داستان بلند مشهورش پنج هفته در بالن و رهنوردی به میان زمین و از ماه به زمین آغاز شد. در عصری که نویسندگان خوش قریحه و چیره‌دستی چون بالزاک، دیکنز، الکساندر دوما، تولستوی، داستایوفسکی، تورگنیف، فلوبر، استاندال، جورج الیوت، امیل زولا و ده‌ها نویسنده نامدار دیگر زندگی می‌کردند، ژول ورن موفق شد جایگاه خود را به عنوان نویسنده و گردآور ورزیده در میان این مشاهیر تثبیت کند. وی با پیش‌بینی‌های ارزنده و روشن بینانهٔ خود در داستانهایش، چراغ راهنمای نوآوران و دانشمندان در نیم و حتی یک سده پس از آن گردید. او در مقام دومین نویسنده‌ای است که کتاب‌هایشان از سال 1979م. تاکنون، بیشترین ترجمه را به زبان‌های گوناگون جهان داشته‌اند. پیش و پس از او به‌ترتیب آگاتا کریستی و شکسپیر جا دارند.

تولد ژوزف باربرا خالق انیمیشن تام و جری

جوزف باربرا انیماتور، تهیه کننده و کارگردان آمریکایی 24 مارس 1911م. در نیویورک متولد شد. وی که در ابتدا 1 کارمند سادۀ بانک بود و در این میان داستان‌های مصوری برای مجلات طراحی می‌کرد در سال 1937م. پس از ملاقات با ویلیام هانا در کمپانی مترو گلدن مایرف پس از مدتی با خلق 1 گربه و موش با نامهای "تام" و "جری" نقطه عطفی را در صنعت انیمشن سازی دنیا رقم زدند.  همراهیِ هفده‌سالهٔ آنان برای ساخت کارتون‌های تام و جری هفت جایزهٔ اسکار، 14 نامزدی اسکار و هشت جایزۀ امی را برایشان به ارمغان آورد. در طول دهه‌های بعدی، هانا و باربرا 300 قسمت کارتون و بیش از 3000 برنامهٔ نیم‌ساعتهٔ کارتونی تولید کردند. نزدیک به نیم قرن است که شخصیت‌های کارتونیِ جوزف باربرا و ویلیام هانا در تلویزیون به نمایش درآمده‌است، اما همچنان کارتون‌های آنان در سراسر جهان به نمایش درمی‌آید. وی همچنین خالق انیمیشنهای معروف "یوگی و دوستان"، "اسکوبی‌دو" و "عصر حجر" (کارتون) است.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-23 10:54:16
  • نظرات
تصویر آواتار Masoud Nasehifar
   Masoud Nasehifar

ممنون از مظلب خوبتون

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها