تقویم تاریخ – 7 فروردین

7 فروردین 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ – 7 فروردین
تقویم تاریخ – 7 فروردین
امتیاز مطلب: 98%

تولد خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی، بازیگر بزرگ سینما و تئاتر ایران در روز هفتم فرودین ماه سال 1323 ه ش در مولوی تهران زاده شد. بازیگر بزرگ و توانمند سینما و تئاتر، نزد خانواده و بستگان "محمود" نامیده می شد. خسرو شکیبایی در سن 13 سالگی، پدرش را که سرگرد ارتش بود بر اثر سرطان از دست داد. او پیش از ورود به عرصه‌ی تئاتر، به کارهای خیاطی، کانال سازی و آسانسورسازی مشغول بود. خسرو شکیبایی در 19 سالگی برای اولین بار تئاتر بازی کرد و بعد از مدتی به عباس جوانمرد معرفی و به صورت حرفه‌ای وارد عرصه تئاتر شد. او از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و فعالیت هنری خود را از سال 1342 شمسی با بازیگری تئاتر آغاز کرد، پس از پنج سال در سال 1347 شمسی به صنعت دوبلاژ قدم گذاشت. خسرو شکیبایی اولین بار در سال 1353 شمسی در فیلم کوتاه و 16 میلی متری "کتیبه" به کارگردانی فریبرز صالح مقابل دوربین ظاهر شد. در سال 1361 در نمایش "شب بیست و یکم" به کارگردانی و نویسندگی محمود استاد محمد بازی کرد که مورد توجه مسعود کیمیایی قرار گرفت و در نقش جمال در فیلم "خط قرمز" (مسعود کیمیایی در سال 1361) وارد عرصه سینما شد و تا سال 1368 در فیلم‌های سینمایی "دزد و نویسنده"، "ترن" و "رابطه" نقش آفرینی کرد. شکیبایی با بازی در فیلم "هامون" به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال 1368 معروف شد. او با نقش آفرینی در این فیلم، موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از هشتمین جشنواره فیلم فجر شد و مورد تشویق بسیاری از منتقدان و علاقه‌مندان به دنیای سینما قرار گرفت. خسرو شکیبایی توانایی خود را در فیلم‌های زیادی در معرض نمایش قرار داد و حضور قدرتمندی در فیلم‌های زیادی چون "یک بار برای همیشه"، "سارا"، "پری"، "درد مشترک"، "کیمیا"، "خواهران غریب"، "عاشقانه"، "سرزمین خورشید"، "میکس"، "اثیری"، "کاغذ بی خط"، "مزاحم"، "حکم"، "چه کسی امیر را کشت؟"، "سالاد فصل"، "ستاره بود"، "دست‌های خالی"، "اتوبوس شب"، "شب" و "حیران" داشت. او با بازی در فیلم "کیمیا" به کارگردانی احمدرضا درویش در سال 1373، باز هم موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر شد. او سیمرغ سوم را با بازی در نقش عادل مشرقی فیلم "سالاد فصل" به کارگردانی فریدون جیرانی دریافت کرد. شکیبایی در یکی دیگر از جشنواره‌های فیلم فجر، موفق به دریافت دیپلم افتخار برای فیلم "اتوبوس شب" به کارگردانی کیومرث پوراحمد شد. آخرین جایزه خسرو شکیبایی، با بازی در فیلم سینمایی "ستاره بود" در جشن خانه سینما به او رسید؛ در حالی که دو ماه از مرگ شکیبایی می گذشت. خسرو شکیبایی در تلویزیون هم حضور موفقیت آمیزی داشت. او یک سال بعد از اولین بازی خود در فیلم کوتاه "کتیبه"، به دعوت محمدرضا اصلانی در سریال "سمک عیار" حضور یافت و در سریال‌های دیگری چون "لحظه"، "مدرس"، "روزی روزگاری"، "خانه سبز"، "کاکتوس"، "آواز مه"، "تفنگ سرپر" و "در کنار هم" بازی کرد و در تلویزیون هم به موفقیت رسید. خسرو شکیبایی در نقش سید حسن مدرس ایفای نقش کرد و مونولوگ طولانی معروف را اجرا کرد و با کارهای شگفت انگیز دیگری چون "روزی روزگاری"، "خانه سبز"، "کاکتوس" و "تفنگ سرپر" ایفای نقش کرد. شکیبایی در نهایت در روز 28 تیرماه 1387 در 64 سالگی به دلیل ابتلا به سرطان کبد در بیمارستان پارسیان تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) دفن شد. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری خسرو شکیبایی روی لینک زیر کلیک نمایید.

مشاهدۀ زندگینامۀ خسرو شکیبایی

تولد گابریل فارنهایت فیزیک دان آلمانی و سازنده دماسنج

گابریل فارنهایت

گابریل دانیل فارنهایت، فیزیک دان بزرگ آلمانی، در تاریخ 27 مارس 1686م. در بندر دانتزیگ آلمان، زاده شد. او از همان دوران تحصیل، تحقیقات گسترده‌ای درباره گرما به انجام رساند و در نهایت در سال 1724م.، دماسنج را اختراع کرد. فارنهایت برای دماسنج تقسیمات جدیدی لحاظ کرد که اکنون در آمریکا و انگلیس با نام سانتی‌گراد شناخته می شود. او ابتدا الکل اتیلیک و سپس جیوه را در دماسنج به کار برد و برای تکمیل دماسنج خود، انبساط و انقباض جیوه و الکل در دماسنج را مورد تفحص قرار داد. او برای مشخص کردن فشار جو از طریق خواندن مستقیم نقطه جوش آب، یک دماسنج ارتفاع سنج تولید کرد و دستگاهی برای اندازه گیری وزن مخصوص مایعات با نام آب سنج ساخت. در مقیاس فارنهایت، 32 درجه، برابر صفر درجه سانتی گراد و 212 درجه برابر صد درجه سانتی‌گراد، نقطه جوش آب است.

تولد ویلهلم رونتگِن فیزیک دان آلمانی و مخترع اشعه ایکس

ویلهلم رونتگِن

ویلهلم کُنراد رونتگِن، فیزیک دان بزرگ آلمانی در 27 مارس 1845م. در آلمان متولد شد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در هلند گذراند و در دانشگاه زوریخ سوئیس، زیر نظر فیزیک‌دانان بزرگ مشغول تحصیل شد. رونتگن به رشته‌های برق، نور و گرما علاقه داشت و بعد از چند سال مطالعه و تحقیق، موفق به دریافت مدرک دکترای فیزیک شد و در آلمان به تدریس پرداخت. بعد از مدتی رونتگن تمام تمرکز خود را روی مطالعه درباره الکتریسیته و نور گذاشت و سرانجام به دنبال تحقیقات فیزیک‌دانان دوران خود در 20 ژانویه 1896م. پرتوهای جدیدی را کشف کرد. این پرتوها می توانستند از بسیاری اجسام بگذرند و به دلیل اینکه پرتوها ناشناخته بودند، رونتگن آن‌ها را اشعه ی ایکس نام نهاد. این اشعه قادر بود درون پوست و ماده نفوذ کند و با تابیدن روی بدن، سایه استخوان‌ها را روی صفحه بیندازد. رونتگن با کشف این اشعه، مدال سلطنتی کسب کرد. او در سال 1901 م. نیز جایزه نوبل فیزیک را به دست آورد و شهرت بسیاری کسب کرد.

درگذشت یوری گاگارین اولین فضانورد دنیا

یوری گاگارین

یوری الکسی‌یویچ گاگارین فضانورد روسی و نخستین فضانورد جهان 27 مارس 1968م. در سانحۀ هوایی در 34 سالگی از دنیا رفت. یوری گاگارین در روز 12 آوریل 1961م.  توسط فضاپیمای وُستوک-1 به فضا رفت و به مدت 108 دقیقه مدار زمین را یک دور بطور کامل پیمود و عصر سفرهای فضایی انسان با این پرواز آغاز شد. 

روز جهانی تئاتر

روز جهانی تئاتر

هر ساله 27 مارس، هفته اول فصل بهار ، با نام روز جهانی تئاتر معرفی می شود. اولین اعلام روز جهانی تئاتر در تاریخ 27 مارس 1962م. توسط ژان کوکتو نمایشنامه نویس و فیلم ساز بزرگ فرانسوی صادر شد.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-26 12:09:15
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها