علی حاجی میری یکی از نوابغ برق جهان

3 اردیبهشت 1400 - 11:00
بیوگرافی - علی حاجی میری یکی از نوابغ برق جهان
علی حاجی میری یکی از نوابغ برق جهان
امتیاز مطلب: 96%

علی حاجی امیری مخترع و کار افرین در حوزه مهندسی برق است. وی یکی دیگر از ایرنیان موفق مقیم امریکا می باشد که  متولد تهران بوده و بعد از گذراندن دوران تحصیلات مقدماتی در ایران و شرکت در کنکور سراسری در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته می شود.در دانشگاه شریف بعد از کسب چندین مدال در زمینه های مختلف من جمله المپیاد دانشجویی و اختراعات مختلف با معدل عالی از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل می شود.بعد از ان برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد و دکترای رشته خود یعنی مهندسی برق راهی دانشگاه استنفورد می شود که  یکی از بهترین دانشگاه های معتبر علمی در جهان، واقع در امریکا می باشد.

او همچنین مدیریت و سرپرست ازمایشگاه های فیلیپس،بل( جز ازمایشگاه های معتبری است که در سال 1880 توسط الکساندر گراهام بل تاسیس شد) و سان میکروسیستم (این شرکت بعد ها به نام اوراکل امریکا تغییر نام داد) را نیز  بر عهده داشته است.

وی در ازمایشگاه های مذکور به همراه دانشجویان فعال خود اکسیم مایکرودیوایسز را بر اساس اختراع ترانسفورماتور فعال توزیع شده که تجمیع تقویت کننده های سیماس ار اف، مناسب تلفن های همراه را در فناوری سیماس ممکن می کند، بنیان نهاد.در سال 2004 به همراه دیگر دانشجویانش اولین رادار- روی چیپ جهان را در فناوری سیلیکون نشان دادند.

علی حاجی امیری به عنوان بخشی از پایان نامه دکترای خود یک مدل نویز فاز متغیر زمان را برای نوسان گر های الکتریکی توسعه داد، که اکنون به عنوان مدل نویز های حجیمی نیز شناخته می شوند.

او به همراه دانشجویان قدیم و جدیدش گروه های تحقیقاتی  گسترده و علمی را مدیریت می کند و علاقه فراوانی به کشف و اختراع دارد که اخیرا گروه تحقیقاتی او در مورد مدار های مجتمع الکتریک  و فوتونیک در زمینه های مختلف از جمله ارتباطات با فرکاس بالا، سرعت بالا، حسگر ها، تصویر برداری و زیست سنجش می کند.

وی با دانشجویان مستعد و فرهیخته اش  گروه تحقیقاتی علمی و گسترده ای را به راه انداخته و مدیریت همه ان ها را  به خوبی بر عهده دارد که این گروه های مورد نظر در هر دو زمینه تجزیه و تحلیل نظری، مشکلات مربوط به مدار های یکپارچه و نیز پیاده،  مشارکت سازی عملیات سیستم های جدید با یکدیگر مشارکت بسیار خوبی  دارند.

او علاوه بر کار اختراع،تحقیق و پژوهش و همچنین مدیریت کار تدریس در دانشگاه های معتبر علمی را هم بر عهده دارد.در سال 1998 او به دانشگاه موسسه فناوری کالیفرنیا در پاسادنا پیوست، که در انجا در مقام پروفسور مهندسی برق و مهندسی پزشکی، مدیر کل ازمایشگاه مجتمع جامعه علمی کالتچ و مدیر اجرایی پروژه انرژی خورشیدی مستقر در فضا را عهده دار شد.دستاورد های تحقیقاتی او در این مرحله ، الکترون ها و مدار های مجتمع الکترونیک با فرکانس بالا برای کاربرد های مختلف از جمله در سنسور ها، دستگاه های پزشکی، فوتونیک و سیستم های ارتباطی هستند.

پروفسور علی حاجی امیری نویسنده طراحی نویز های کم نویز(بوستون، اسپرینگر) است و چیزی بالغ بر دویست مقاله علمی- تحقیقاتی دارد همچنین، در تحریرو ثبت مقالات و  کنفرانس ها از مجلات مختلف مشارکت داشته است.او همچنین برنامه های بسیار زیادی در زمینه های مختلف در دست تحقیق و پژوهش دارد که هنوز نامی از ان ها اورده نشده و در مرحله تحقیق و ازمایش هستند.

 

علی حاجی امیری عضو کمیته فنی کنفرانس بین المللی طراحی کامپیوتر ، سردبیر انجام معاملات در نظریه و تکنیک های مایکروویو و عضو هیئت مدیره بازرگانی موسسه  اطلاعات الکترونیک و مهندسان ارتباطات ژاپن بوده است.

افتخارات و منصب های علمی ایشان به قدری زیاد است که باید یک کتاب علمی – تحقیقاتی راجع به وظایف و سمت های که تا کنون انجام داده بررسی شود و به اهمیت اختراعات و کار های تحقیقی ایشان پرداخت .همچنین ازمایش ها و تحقیقات او را برای علاقه مندان موشکافی کرد تا بتوانند راه کارهای او را سرمشق خود قرار دهند.

او در حال حاضرعضو اکادمی علمی مخترعان ان ای ایی  می باشد.پروفسور امیری به فهرست نواوران برتر تی ار 35 هم انتخاب شده اند.او همچنین عضو ای ایی ایی  ایی است و به عنوان مدرس برجسته ای به انجمن ای ایی ایی ایی جامدات و مایکروویو خدمت کرده است.

او جایزه مدرک تدریس و مدرک شورای دانشجویان  تحصیلات تکمیلی کالج و همچنین دانش اموزی وابسته به دانشگاه کالج را در جایزه تدریس دریافت کرده است و  برنده مدال طلایی مسابقات فیزیک ملی و برنده مدال برنز بیست و یکمین المپیاد بین المللی  فیزیک هلند شد.

وی سه بار برنده جایزه همکاری هیئت علمی ای بی ام و همچنین جایزه بنیاد ملی علوم و جایزه بنیاد اواکا شد.

خوب است بدانید وی در سن 32 سالگی به عنوان یکی از 35 نواور برتر زیر 35 سال جهان انتخاب شد او عضو پیوسته ای تریپل ای و برنده دیگر جوایز بین المللی است.

از وی کتاب های مهمی به قلم دراورده شده است از جمله :

کتاب طراحی نویز های کم نویز با همکاری یکی از همکارانش به نام توماس هیل لی  که در سال 1999 به چاپ رسید.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-24 06:13:35
دسته بندی ها