تقویم تاریخ – 15 فروردین

15 فروردین 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ – 15 فروردین
تقویم تاریخ – 15 فروردین
امتیاز مطلب: 98%

درگذشت استاد احمد آرام مترجم و ادیب ایرانی

احمد آرام

استاد احمد آرام، مترجم مشهور معاصر، در 15 فروردین 1377 شمسی در 94 سالگی درگذشت. او علاوه بر تدریس و تألیف به تحصیل منطق، فقه و معانی بیان نیز مشغول شد و باهمت و عزم راسخ خود، زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسوی را فراگرفت. استاد احمد آرام یکی از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده و همواره دیگران را به دین، اخلاق، قرائت و تدبر در قرآن و دوری از حرام تشویق می‌کرد. او در زمینه ترجمه آثار از زبان‌های دیگر به فارسی بسیار توانمند بود و به جز هفتاد اثر ترجمه‌ای دارای پنجاه اثر تألیفی نیز هست. از جمله آثار استاد آرام می توان به ترجمه کتب الحیاه در 3 جلد، علم و تمدن در اسلام، سه حکیم مسلمان، روح ملت‌ها و تألیف نقشه آسمان، هدیه سال نو و 120 مسئله حساب اشاره کرد.

درگذشت احمد بیرشک مترجم و ریاضی دان بزرگ معاصر

احمد بیرشک

استاد احمد بیرشک،در پانزدهم فروردین ماه 1381 شمسی در 96 سالگی درگذشت. او مدت زیادی نزد پدر فاضل خود به تحصیل پرداخت، چهار سال در مشهد تحصیل کرد و از سال 1300 شمسی در تهران ادامه تحصیل داد. بیرشک در این مدت، زبان فرانسه را آموخت و به ترجمه کتاب‌های فرانسوی مشغول شد. او پس از دریافت مدرک لیسانس ریاضیات، به مدت 19 سال در رشته معماری تدریس کرد و سمت‌های زیادی چون معاونت وزارت آموزش و پرورش و بانی و معلم گروه فرهنگی هدف را عهده دار بود. او شایسته لقب پدر ریاضیات ایران بود اما به جز تقدیری که وزارت علوم از او به عمل آورد، در ماه‌های پایانی عمرش، به عنوان افتخار فرهنگی و از چهره‌های ماندگار، از طرف سازمان صدا و سیما معرفی شد. از آثار ماندگار استاد بیرشکف تدوین زندگی نامه علمی دانشوران و گاهنامه تطبیقی سه هزار ساله است که تاریخ‌های شمسی، قمری و میلادی را با هم تطبیق داده است. بیرشک در زمینه داستان، تاریخ، زندگی نامه، ریاضیات، هندسه و دیگر موضوعات دارای 60 اثر مختلف است که از آن جمله می توان به هندسه مسطّحه، فلسفه، ریاضی، علم قدیم و تمدن جید و مجموعه خِرَد اشاره کرد.

آغاز کار پالایشگاه نفت تبریز با ظرفیت 8 هزار بشکه در روز

پالایشگاه نفت تبریز

نفت خام پالایشگاه تبریز از منطقه اهواز-تهران و تهران-تبریز تأمین می شود. این پالایشگاه با ظرفیت 80 هزار بشکه در روز، در سال 1357 شمسی شروع به کار کرد.

درگذشت جان نِپِر ریاضی دان اسکاتلندی و وضع کننده لگاریتم در ریاضیات

جان نِپِر

جان نِپِر، ریاضی دان اسکاتلندی در چهارم آوریل 1617 میلادی در سن 67 سالگی درگذشت.. او در زمان جوانی، وقتی اروپا درگیر مناقشات دینی بود و نهضت پروتستان سراسر قاره را در برگرفته بود، سفرهای متعددی به کشورهای اروپایی داشت و به مذهب پروتستان گرایش پیدا کرد. شهرت نِپِر در ریاضیات بر پایه روش‌های جدیدی بود که او برای انجام عملیات محاسباتی ارائه می داد. نِپِر می گفت تمام اعداد را می توان به صورت بالقوه نوشت. برای مثال چهار را به صورت دو به توان دو. او اعتقاد داشت اگر اعداد به این شکل نوشته شوند، عمل جمع، جایگزین ضرب و عمل تفریق جایگزین تقسیم خواهد شد. او برای تحقق رویاهای خود، بیست سال زمان صرف کرد و موفق به کشف فرمول‌هایی پیچیده برای نوشتن اعداد به صورت بالقوه شد. او این روش محاسبه را لگاریتم به معنای اعداد متناسب نام نهاد. جان نِپِر سرانجام در سال 1614 میلادی، جداول لگاریتمی خود را چاپ کرد که با استقبال گسترده جامعه علمی مواجه شد. می توان به صراحت ادعا کرد دقت یافته‌های علمی نِپِر در جامعه‌ی آن روز، برابر دقت ماشین‌های حسابگر امروزی است. عدد نپر یکی دیگر از اقدامات نِپر در ریاضیات است. همچنین او توانست با کشف علامت اعشاری، کسر اعشاری را به صورت امروزی درآورد.

گردش نخستین سفینه فضایی جهان به دور ماه توسط فضانوردان شوروی

نخستین سفینه فضایی جهان

بعد از اینکه دانشمندان شوروی و آمریکایی موفق شدند سفینه‌هایی به فضا پرتاب کنند و برای نخستین بار فضانوردان راهی فضا شدند، از سال 1966 میلادی مسابقه برای تسخیر کره ماه آغاز شد. در روز چهارم آوریل 1966 میلادی، اولین سفینه فضایی که از سوی شوروی به فضا پرتاب شده بود به دور کره ماه چرخید و تصاویری از کره ماه به زمین فرستاد. رقابت فضایی میان دو کشور شوروی و آمریکا شدت گرفت تا اینکه دو ماه بعد در 6 ژوئن 1966 میلادی، یک سفینه آمریکایی بدون سرنشین، روی کره ماه فرود آمد و عکس‌ها و اطلاعاتی از کره ماه به زمین انتقال داد.

امضای پیمان آتلانتیک شمالی ناتو توسط کشورهای اروپای غربی

پیمان آتلانتیک شمالی

پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو"، اتحادیه‌ای سیاسی – نظامی است که در تاریخ چهار آوریل 1949 میلادی با عضویت کشورهای بلژیک، فرانسه، لوکزامبورگ، هلند، انگلیس، کانادا، دانمارک، ایسلند، ایتالیا، نروژ، پرتغال و آمریکا در پایتخت آمریکا برپا شد. براساس این پیمان، حمله به هر یک از کشورهای مذکور، حمله به تمامی آن تلقی شده و باید مابقی کشورها از کشور مورد حمله واقع شده حمایت کنند. آتلانتیک شمالی در ابتدا برای جلوگیری از نفوذ کمونیسم و مقابله با تهدید نظامی شوروی در اروپا شکل گرفت و سبب تثبیت سلطه و نفوذ آمریکا در اروپا شد. سازمان آتلانتیک شمالی بیشتر یک تشکیلات نظامی بوده و دارای یک سازمان اداری و یک دبیر کل غیرنظامی است. ستاد فرماندهی مشترک نیروهای پیمان نقش مؤثری در بخش اجرایی این سازمان دارند، چرا که همواره یکی از افسران ارشد آمریکایی در رأس سازمان قرار دارد و بخش زیادی از بودجه‌ی این سازمان را آمریکایی‌ها تأمین می کنند، به همین خاطر فرانسه در سال 1960 میلادی تمام نیروهای نظامی خود را از ناتو خارج کرد. پس از آن، آلمان، یونان، اسپانیا و ترکیه به پیمان آتلانتیک شمالی پیوستند. ایجاد پیمان ناتو، نتیجه‌ی جنگ سرد و واکنش در مقابل تهدیدات احتمالی شوروی بود. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بلوک کمونیست و انحلال سازمان پیمان ورشو که به منظور مقابله با ناتو ایجاد شده بود، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ماهیت خود را از دست داد و برخی از کشورهای اروپای شرقی و حتی خود روسیه به دنبال عضویت در این سازمان رفتند؛ اما آمریکا تصمیم داشت سازمان آتلانتیک شمالی در همان قالب و حتی با تشکیلات نظامی محدودتر به کار خود ادامه دهد. این سازمان مهم‌ترین عامل قدرت و نفوذ آمریکا در اروپا به‌حساب می‌آمد و آمریکایی‌ها پایگاه‌های متعدد و بیش از 300 هزار نیرو در این قاره دارند. ناتو در اغلب موارد به عنوان بازوی نظامی اروپا و آمریکا، اهداف سیاسی اعضای خود را پیگیری می کند. هم اکنون، مقر پیمان سازمان آتلانتیک شمالی در شهر بروکسل پایتخت بلژیک قرار دارد و تمام تشکیلات اداری زیر نظر یک دبیر کل اداره می شود.

درگذشت مارتین لوتر کینگ رهبر سیاه پوستان آمریکا

مارتین لوتر کینگ

مارتین لوترکینگ، سیاه پوست جنگجوی آمریکایی، در 4 آوریل 1968 میلادی با گلوله یک سفیدپوست نژادپرست از اعضای فرقه تروریستی کوکلوکس کِلان، در 35 سالگی کشته شد.. او از همان دوران جوانی به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی مشغول شد و برای کسب حقوق سیاهات تلاش زیادی کرد. لوترکینگ یک مسیحی فقیر بود اما برای دفاع از حقوق سیاهان تلاش‌های زیادی کرد که مورد حمایت سیاه‌پوستان مسلمان و مسیحی واقع شد. او، مهاتما گاندی، رهبر مبارز و استقلال طلب هند را سرلوحه خود قرار داده بود. در سال 1956 میلادی یک زن سیاه پوست حاضر نشد در اتوبوس صندلی خود را به زنی سفیدپوست بدهد و آن زن سیاه پوست را به همین خاطر از اتوبوس بیرون انداختند، مارتین لوترکینگ اعلام کرد سیاه پوستان سراسر آمریکای شمالی حق استفاده از اتوبوس را ندارند. این تحریم شامل دوازده میلیون سیاه پوست آمریکایی شد تا بالاخره در پایان همان سال، دادگاه عالی ایالات متحده، تبعیض میان سفید و سیاه را در این کشور ممنوع اعلام کرد. مارتین در سال 1963 میلادی دست به جنبش بزرگ صدهزار نفری در پایتخت آمریکا زد. او در سال 1964 میلادی به خاطر مبارزات صلح آمیز و بدون خشونت، جایزه صلح نوبل گرفت. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری مارتین لوتر کینگ روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری مارتین لوتر کینگ

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-03 12:35:03
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها