تقویم تاریخ – 13 فروردین

13 فروردین 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ – 13 فروردین
تقویم تاریخ – 13 فروردین
امتیاز مطلب: 93%

روز طبیعت

روز طبیعت

13 به در، 13 فروردین و از جشن‌های بزرگ نوروزی است. در تقویم رسمی ایران، 13 فروردین روز طبیعت نام‌گذاری شده و از تعطیلات رسمی است. خیلی‌ها این روز را نحس می دانند و معتقدند برای سپری کردن نحسی باید از خانه بیرون رفت و نحسی را در طبیعت به در کرد.

تولد ماریا مریان محقق آلمانی و کاشف دگردیسی پروانه‌ها

ماریا مریان

ماریا زیبیلا مِریان، محقق و نقاش بزرگ آلمانی، در دوم آوریل 1647م. در شهر فرانکفورت آلمان متولد شد. او از همان دوران کودکی علاقه‌ی زیادی به طبیعت داشت و همواره به دنبال کشف آن بود. مریان در ده سالگی توانست راز دگردیسی پروانه و تبدیل تخم به کرم پروانه را کشف کند. او موفق شد اطلاعاتی درباره پروانه به دست آورد که تا آن زمان ناشناخته بود. در آن زمان، چنین کشفی با علوم دینی زمان و کلیسا در تضاد بود و آن را جادوگری می دانستند و حتی فرد کشف کننده، محکوم به مرگ بود. سرانجام با تلاش و استدلال‌های مِریان، رشته‌ی حشره شناسی پایه گذاری شد. او به عنوان اولین زنی معرفی شد که در نورِنبِرگ آلمان، یک مدرسه نقاشی راه اندازی کرد و رنگ‌های طبیعی را از بوته جارو و گل افشان و ... به دست آورد. همچنین او اولین زنی بود که همراه دخترش برای سفری تحقیقاتی به مناطق گرمسیر استوایی وارد شد و با وجود تلاش‌های فراوان، توانست نقاشی‌های خارق‌العاده‌ای از گیاهان و حیوانات مناطق گرمسیر خلق کند. تلاش‌های مریان سبب شد برای اولین بار، اروپا به اطلاعاتی درباره بعضی حشرات مناطق گرم دست یابد. کارهای هنرمندانه او درباره تصاویر گیاهان و حیوانات وحشی مناطق استوایی روی کاغذ و پوست، منحصر به فرد است. نوآوری‌های هنری او در این زمینه، کیفیات ذهنی مریان را نشان می دهد و خصوصیت ذوقی او را هویدا می کند، طوری که قابل مقایسه با دیگران نیست. این نقاشی‌ها در اولین کتاب طبیعت شناسی او با دقت بالایی رسم شدند. مریان را می‌توان بزرگ‌ترین زن نقاش و قلم زن روی فلز مسی در تمام دوران‌ها دانست. او با مهارتی بی‌نظیر، با پایه گذاری سبکی جدید در نقاشی، حشرات و گل‌ها را ترسیم می کرد و با تلاش فراوان توانست سبک نقاشی طبیعت بی‌جان را به وجود آورد. کتاب‌های مریان از نخستین کتاب‌های طبیعت شناسی هستند که هنوز اعتبار و ارزش دارند. از جمله آثار این هنرمند بزرگ می توان به کتاب نقاشی دگردیسی حشرات استوا اشاره کرد. هنر مریان همانند لئوناردو داوینچی نقاش بزرگ ایتالیایی، در عصر خود بی نظیر بود. مریان در ماه‌های پایانی عمر خود به فلج مبتلا شد و قدرت بینایی خود را از دست داد.

تولد هانس کریستیَن اندرسن نویسنده دانمارکی کتاب کودکان

هانس کریستیَن اندرسن

هانس کریستیَن اندرسن، نویسنده مشهور دانمارکی، در دوم آوریل 1805م. در یکی از شهرهای دانمارک متولد شد. او خانواده‌ی فقیری داشت و وقتی تنها یازده سال داشت که پدرش را از دست داد و چون پولی برای تحصیل نداشت به منظور آوازخوانی به پایتخت دانمارک رفت. اندرسن صدای خوبی نداشت و کسی به او توجه نمی کرد تا اینکه از گرسنگی در حال مرگ بود که یک مامور دربار سلطنتی او را پیدا کرد و امکان ادامه تحصیل او را مهیا ساخت. اندرسن با شوق و ذوق فراوان دبیرستان و پس از آن دانشگاه را به اتمام رساند. او ابتدا رمان‌های زیادی نوشت اما چون موفقیت چندانی به دست نیاورد، تصمیم گرفت به سراغ نگارش داستان‌های کودکان برود. اقدام او با استقبال قابل توجهی رو به رو شد و اندرسن به سرعت به شهرت رسید. داستان‌های اندرسن از زیباترین و غم انگیزترین داستان‌هایی است که تا به حال به نگارش درآمده است. جوجه اردک زشت، یکی از کتاب‌های معروف اندرسن است که شرحال زندگی اوست. اندرسن به خاطر فقر و تجربه‌های تلخ دوران کودکی‌اش، کتاب جوجه اردک زشت را نوشت و به عنوان معروف‌ترین نویسنده داستان‌های کودکان شناخته شد و شهرت او به سرعت فزونی یافت. او از سال 1835 تا 1872 میلادی، هر ساله یک قصه از نوع قصه‌های معروف پریان برای کودکان می نوشت. اندرسن سرانجام در 4 اوت 1875 میلادی در 70 سالگی، در حالی که شهرت زیادی داشت، دار فانی را وداع گفت.

درگذشت ژُرژپمپیدو سیاست مدار و رئیس جمهور سابق فرانسه

ژُرژپمپیدو

ژرژپمپیدو، سیاستمدار بزرگ فرانسوی، در سال 1911م. به دنیا آمد. او در دانش سرای عالیِ فرانسه در رشته ادبیات تحصیل کرد و پس از فارغ‌التحصیلی، مشغول تدریس شد. ژرژپمپیدو در طی جنگ جهانی دوم به جنبش مقاومت فرانسه ملحق شد و به عنوان مشاور امور آموزشی ژنرال دوگل خدمت کرد. در سال 1958 میلادی ریاست کابینه به او واگذار شد. او در این دوره نقش زیادی در تشویق دوگل به اعطای استقلال به مردم الجزایر داشت. هر چند ژرژپمپیدو با اعتصابات کارگری و تظاهرات دانشجویی مواجه شد اما توانست با اعطای امتیازات فراوان جلوی تمام اعتصابات را بگیرد. او با حضور انگلیس در بازار مشترک اروپا موافق بود و در نهایت به خواسته‌ی خود رسید. او می گفت سازش آمریکا و شوروی بر سر آلمان بعد از جنگ جهانی حتمی است، اما از آن واهمه داشت که اروپا میان دو ابرقدرت گیر بیفتد و هر یک به دنبال سهم خود باشند. دوران حکومت ژرژپمپیدو باثبات همراه بود و به گسترش نفوذ و مشروعیت نظام سیاسی جمهوری پنجم منجر شد و پایان حکومت او به منزله پایان یافتن عصر "گُلیسم" در فرانسه بود که شامل پیروان دوگل نیز می شد.

راه اندازی قدیمی‌ترین سینمای جهان با نام "الکتریک تئاتر " در لس‌آنجلس در 1902م.

راه اندازی قدیمی‌ترین سینمای جهان با نام "الکتریک تئاتر " در لس‌آنجلس در 1902م.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-01 10:58:11
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها