تقویم تاریخ – 17 فروردین

17 فروردین 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ – 17 فروردین
تقویم تاریخ – 17 فروردین
امتیاز مطلب: 91%

ملحق شدن سرزمین پرتغال به استعمار اسپانیا

پرتغال از زمان‌های دور به‌عنوان رقیب بزرگ سیاسی و استعماری اسپانیا در قاره‌های آسیا، آفریقا و آمریکا به حساب می‌آمد، اما به دلیل مهاجرت‌های زیاد اتباع پرتغال به مستعمرات این کشور و نا به سامانی وضع اقتصادی، این کشور به تدریج نفوذ و قدرت سیاسی خود را از دست داد و همین وضعیت سبب شد تا اسپانیا، این سرزمین را به تصرف خود درآورد. بعد از این رویداد برخی از مستعمرات پرتغال به دست قدرت استعماری هلند افتاد و برخی هم به تصرف اسپانیا درآمد. در سال 1640 میلادی، به دلیل قیام مردم پرتغال، این کشور دوباره به استقلال رسید.

کشف قطب شمال توسط رابرت پیری دریانورد بزرگ آمریکایی

رابرت پیری

انسان از زمان‌های دور به دنبال شناسایی محیط اطراف خود بود و در سال‌های متمادی، نقاط مختلف زمین را کشف کرد. خیلی‌ها برای شناخت نقاط ناشناس زمین، متحمل سختی‌های فراوانی شدند و گوشه و کنار دنیا را کشف کردند. ناحیه قطب یکی از مناطق ناشناخته برای بشر بود که با تلاش فراوانی کشف شد. بشر همواره رؤیای رسیدن به قطب شمال را داشت و این آرزو در روز 6 آوریل 1909 میلادی توسط یک دریانورد آمریکایی با نام رابرت ادوین پیری محقق شد. این دریانورد بزرگ به همراه پنج نفر از همراهان خود، بعد از تحمل رنج و مشقت‌های فراوان به این سرزمین دست یافت. او قبلاً هم چند سفر دیگر به قطب شامل داشت اما نتوانست وارد این سرزمین شود تا بالاخره در سفر سال 1909 میلادی، این موفقیت بزرگ به دست آمد. رابرت پیری در یکی از سفرهای فضایی خود، دچار سرمازدگی شد که قطع ده انگشت پای او را در پی داشت.

ورود آمریکا به جنگ جهانی اوّل و اعلام جنگ با آلمان

در حالی که حدود سه سال از شروع جنگ جهانی اول می گذشت، آمریکا در تاریخ 6 آوریل 1917 میلادی به نفع فرانسه و انگلیس وارد جنگ شد و آمادگی خود برای جنگ با آلمان را اعلام کرد. آمریکا به دلیل حمله‌ی زیردریایی‌های آلمان به کشتی‌های بازرگانی آمریکا و غرق شدن تعدادی از آن‌ها، خواستار ورود به جنگ جهانی اوّل و رویارویی با آلمان بود. پس از ورود آمریکا به جنگ، معاهده‌ای در این باره به تصویب مجلس سنا و نمایندگان آمریکا رسید و ویلسون رئیس جمهور وقت آمریکا نیز آن را امضا کرد و از شش آوریل 1917 میلادی، فرمان داد ارتش این کشور به طور رسمی وارد جنگ با آلمان شود. ورود آمریکا به جنگ با آلمان، تأثیر به سزایی در پیروزی متحدین داشت. آمریکا در جریان این جنگ، به خاطر طولانی بودن مسیر و دوری از صحنه‌ی اصلی جنگ در اروپا، از نظر زیرساخت‌های اقتصادی متحمل هیچ ضرر و زیانی نشد؛ اما بیشتر اماکن و منابع اقتصادی دولت‌های اروپایی تخریب شده بود. آمریکا از این فرصت استفاده کرد و با اعطای وام‌های کلان به کشورهای اروپایی و دریافت بهره از آن‌ها، به ذخایر این کشور افزود. از طرفی، آمریکا در برخی مناطق چون آمریکای لاتین، با روی کار آوردن رژیم‌های دست نشانده، جایگاه خود را تثبیت کرد. تمام این عوامل سبب شد آمریکا حضور قدرتمندتری در صحنه‌ی بین‌المللی داشته باشد و نقش تعیین کننده‌ای ایفا کند.

درگذشت سانتی رافائل نقاش و معمار بزرگ ایتالیایی

سانتی رافائل

سانتی رافائل، نقاش بزرگ ایتالیایی در در 10 اکتبر 1520 میلادی در 37 سالگی درگذشت. او ابتدا نقاشی را از پدرش فراگرفت و سپس از حضور استادان زمان خود بهره‌مند شد. او در سن جوانی وارد شهر رُم شد و بعد از مدتی در واتیکان، بزرگ‌ترین و بهترین آثار نقاشی خود را خلق کرد. سانتی رافائل در واتیکان به ریاست معماران و سرپرستی ساختمان‌ها و بناهای مذهبی رسید و در تزئین واتیکان تلاش زیادی کرد. هنر او از تعادل و هماهنگی تمام کیفیت‌های هنری حاصل شده بود. نبوغ هنری رافائل در نقاشی کامل، حالت دلپذیر و جان بخش رنگ‌ها، صحت و درستی حرکات، هماهنگی با شکوه خطوط و ظرافت رنگ‌ها، هویداست. رافائل در نقاشی صورت، خصوصاً صورت حضرت مریم (س) بی‌نظیر بود و در تمام آثار او، جوانی و عفت مادری دیده می شود. بیشتر آثار رافائل از مسیحیت الهام گرفته و او به عنوان یکی از پیشگامان رنسانس، تأثیر زیادی روی نقاشی‌های هم‌وطنان خود در دوره رنسانس گذاشته است. از آثار مشهور رافائل می توان به خانواده مقدس، آتش سوزی شهر و مدرسه آتن اشاره کرد که در موزه‌های بزرگ دنیا نگهداری می شوند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-05 11:09:59
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها