تقویم تاریخ – 23 فروردین

23 فروردین 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ – 23 فروردین
تقویم تاریخ – 23 فروردین
امتیاز مطلب: 99%

درگذشت محسن صبا نویسندۀ ایرانی

محسن صبا، استاد و نویسنده معاصر ایرانی، بعد از گذراندن تحصیلات مقدماتی خود در مدرسه دارالفنون، به فرانسه رفت. او بعد از کسب مدرک دکترای حقوق به ایران بازگشت و مشغول تحصیل شد. محسن صبا، مؤسس گروه ملی کتابشناسی ایران و عضو کمیته بایگانی ملی وابسته به یونسکو بود. از آثار و کتب تألیفی دکتر صبا می توان به کتابشناسی گلهای حافظ، ترجمه سفرنامه‌های مختلف و اصول فن کتاب داری اشاره کرد.

روز دندان و دانپزشکی

روز دندان و دانپزشکی

مجلس شورای اسلامی، قانون تربیت بهداشت کاران دهان و دندان را در 23 فروردین 1360 به تصویب رساند تا پیشرفت بزرگی در حوزه‌ی خدمات درمانی و بهداشتی دهان و دندان در مناطق محروم کشور و روستاها حاصل شود. با تصویب این قانون، مجلس، وزارت بهداشت و درمان را موظف کرد داوطلبانی را به منظور تربیت در این دوره، جذب کند و بعد از ارائه آموزش‌های اولیه، با مدرک فوق دیپلم، آن‌ها را به مناطق محروم بفرستد تا با ارائه خدمات لازم، از شیوع بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری کرده و اصول پیشگیری را آموزش دهند. در این راستا، به پیشنهاد دندان پزشکان، روز 23 فروردین به عنوان روز دندانپزشکی معرفی شد.

تولد الکساندر آستروفسکی نمایشنامه نویس روسی

الکساندر آستروفسکی

الکساندر نیکالایویچ آستروفِسکی، نمایشنامه نویس بزرگ روسی در 12 آوریل 1823 میلادی در مسکو متولد شد و بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته حقوق، به وکالت دعاوی پرداخت. او به نگارش نیز متمایل شد و هر آنچه درباره طبقه بازرگانان، شرایط زندگی و خصوصیات اخلاقی آن‌ها یاد می گرفت در آثارش به کار می برد. آستروفسکی تا پایان عمرش هر سال یک کمدی می نوشت و در روسیه به شهرت زیادی رسید، به طوری که به‌عنوان برجسته‌ترین نمایش نامه نویس قرن نوزدهم و از پیشگامان اعتلای حقوق تئاتر در روسیه معرفی شد. او علاوه بر نگارش نمایشنامه‌های کمدی و تاریخی، به تاریخ معاصر نیز توجه زیادی داشت و در این زمینه هم آثار زیادی به تحریر درآورد. نمایشنامه‌های آستروفسکی به سرعت گسترش یافت و به جز طبقه بازرگانان، دیگر طبقه‌های جامعه را نیز دربرگرفت. او در زمینه نگارش، همانند یک نقاش بزرگ، جامعه زمان خود را به نمایش کشید. قلم نیرومند او در تبدیل واقعیت‌های زندگی و جامعه به نمایشنامه، از طرفی سبب تبدیل او به یک شخصیت بی‌نظیر شد و از طرف دیگر، عامل ایجاد تغییراتی مهم در تئاتر روسیه گردید. نفوذ آستروفسکی در ادبیات و آداب و رسوم روسیه تا جایی پیش رفت که خیلی‌ها او را بزرگ‌ترین نمایشنامه نویس روسیه در دوره رئالیسم یا واقع‌گرایی خطاب کردند. آثار متعددی توسط آستروفسکی به یادگار مانده که توفان، جنگل، دختر برفی، رویا بر رود ولگا و قربانی آخر از آن جمله‌اند. الکساندر آستروفسکی سرانجام در 14 ژوئن 1886 میلادی در 63 سالگی دار فانی را وداع گفت.

انجام اولین واکسیناسیون عمومی دنیا به منظور پیشگیری از بیماری فلج

در 12 آوریل 1955 میلادی، با اعلام تأثیر واکسن ضد فلج، برای اولین بار در جهان، واکسیناسیون عمومی برای پیشگیری از بیماری فلج تست شد. دولت آمریکا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده بود واکسن ضد فلج تأثیر زیادی در جلوگیری از سرایت این بیماری دارد. اکنون از این واکسن، برای پیشگیری از فلج اطفال استفاده می شود.

درگذشت فرانکلین روزوِلت رئیس جمهور سابق آمریکا

فرانکلین روزوِلت

فرانکلین دلانو روزولت، سی و دومین رئیس جمهور آمریکا و برادرزاده تئودر روزولت رئیس جمهور گذشته آمریکا، در 30 ژانویه 1882 میلادی در شهر نیویورک آمریکا زاده شد. او بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته حقوق وارد عرصه سیاسی شد و به‌عنوان معاون نیروی دریایی و فرمانداری ایالت نیویورک مشغول کار شد. فرانکلین روزولت در سال 1920 میلادی در 38 سالگی نامزد ریاست جمهوری شد اما پس از فلج شدن از ناحیه پا، مدتی از سیاست دست کشید تا به دنبال مداوای خود برود. او پس از گذراندن دوران بیماری، دوباره به فعالیت‌های سیاسی مشغول شد و در سال 1933 میلادی در 51 سالگی به عنوان رئیس جمهور آمریکا منتخب شد. روزولت در شروع دوران ریاست جمهوری خود، شرایط نا به سامان اقتصاد آمریکا را سر و سامان داد و با مسلح کردن ارتش این کشور، به سیاست انزواطلبی که در نتیجه دوران رکود اقتصادی این کشور حاصل شوده بود پایان داد. روزولت در زمینه سیاست خارجی، با اعلام بی‌طرف، منابع مالی زیادی را به جیب سرمایه داران آمریکایی رساند. او تلاش کرد نفوذ استعماری آمریکا را در سراسر دنیا و خصوصاً در آمریکای جنوبی توسعه دهد. این سیاست استعماری در زمان ریاست جمهوری روزولت، ظاهر آراسته‌ای پیدا کرد و در زیر پوشش روابط اقتصادی عمل می کرد. در واقع، سرمایه داران زمام سیاست آمریکا را به دست گرفته بودند نه دولت. با شروع جنگ جهانی دوم، روزولت کمک‌های زیادی به دست متفقین رساند که بازپرداخت این وام‌ها، در سال‌های بعد از جنگ سود زیادی را نصیب دولت آمریکا کرد. در واقع، ارائه وام‌های کلان به کشورهای مختلف با هدف تبدیل آمریکا به قدرت بزرگ دنیا بعد از جنگ جهانی بود. روزولت توانست آمریکا را به بزرگ‌ترین و تنها کشور اعتباردهنده در سراسر دنیا تبدیل کند که موفقیت بزرگی برای این رئیس جمهور بود. او در سال 1941 میلادی، با حمله هواپیماهای ژاپنی به بندر پِرل هاربور، وارد جنگ جهانی دوم شد و آتش جنگ را شعله‌ورتر کرد. با این وجود، روزولت با انتشار منشور آتلانتیک، نقش گسترده‌ای در تأسیس سازمان ملل متحد داشت و برای نفوذ هرچه بیشتر در سازمان ملل متحد، امتیازات مهمی به نفع آمریکا گرفت. روزولت در سال 1936 م برای دومین بار و در سال 1940 و 1944 م برای بار چندم به سمتِ رئیس جمهوری آمریکا منتخب شد. چند ماه از شروع دوره چهارم ریاست جمهوری‌ِ روزولت می گذشت که در 12 آوریل 1945 میلادی، در 63 سالگی درگذشت و معاونش، هری ترومن به جایگاه او دست یافت.

سفر یوری گاگارین فضانورد روسی به فضا

سفر یوری گاگارین فضانورد روسی به فضا

یوری گاگارین در سال 1961 میلادی به عنوان اولین انسان به فضا راه یافت. دهه 1960 را دهه تسخیر فضا و شروع سفر انسان به فضا می دانند. پیش از آن، دانشمندان شوروی در سال 1957 میلادی، بر پرتاب اولین قمر مصنوعی زمین، در تسخیر فضا پیشگام شدند و سرانجام در سال 1961 میلادی با فرستادن اولین انسان به فضا، در این سفر به پیروزی رسیدند. اولین سفینه فضایی که در 12 آوریل 1961 میلادی به فضا وارد شد، 4700 کیلوگرم وزن داشت. این سفینه برای اولین بار در ارتفاع 372 کیلومتری به دور زمین چرخید اما این سفر پُربار و بازگشت موفقیت آمیز اولین فضانورد دنیا به زمین، عرصه را برای سفرهای فضایی طولانی‌تر مهیا ساخت. یوری گاگارین، فضانورد 27 ساله روسی، در این تاریخ با سفینه واستوک به مدت یک ساعت و 48 دقیقه زمین را پشت سر گذاشت و تحولی عظیم در عرصه فضانوردی ایجاد کرد. بعد از این سفر فضایی، گاگارین مورد تقدیر قرار گرفت و به کریستف کلمب فضای میان ستارگان ملقب شد. پس از این سفر اکتشافی، رقابت بین آمریکا و شوروی برای تسخیر فضا بالا گرفت و هر یک به موفقیت‌هایی دست یافتند. برای تقدیر از زحمات یوری گاگارین و ارزش اولین سفر انسان به فضا، روز 12 آوریل، روز جهانی فضانوردی نام گذاری شده است.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-11 11:21:04
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها