رفتارهایی که «جف بزوس» را به ثروتی کلان رساند

26 شهریور 1399 - 6:15
بیوگرافی - رفتارهایی که «جف بزوس» را به ثروتی کلان رساند
رفتارهایی که «جف بزوس» را به ثروتی کلان رساند
امتیاز مطلب: 94%

جف بزوس، مدیر کمپانی آمازون به‌عنوان موفق‌ترین و ثروتمندترین کارآفرین دنیا معرفی شده است؛ اما آیا می دانید چه انتخاب‌هایی جف بزوس را به مرد ثروتمند دنیا تبدیل کرد. با یوکن همراه باشید.

جف بزوس با دارایی 105 میلیارد دلاری خود، ثروتمندترین مرد دنیاست و همیشه ثروت برای او، ابزاری برای رسیدن به هدفش بوده است؛ به طوری که همیشه توانسته با ثروت خود بهترین آینده را بسازد و با آن اعمال نفوذ کند. عجیب‌ترین اقدامی که جف بزوس تاکنون انجام داده، تغییر فرهنگ خرید به صورت بنیادی بوده است.

معاون دانشگاه پرینستون در هنگام معرفی جف بزوس در سخنرانی آغازین فارغ‌التحصیلان سال 2010 میلادی گفت: «زندگی بدون استفاده از سایت آمازون غیرممکن است.»

در آن زمان، آمازون به نمادی فرهنگی تبدیل شده بود و جف بزوس با موفقیت آمازون، به ثروت زیادی رسید.

پایبندی - پایبندی به حرف - جف بزوس - مدیرآمازون - شوالیه نقره ای

مدیر سایت آمازون برای جمع فارغ‌التحصیلان در سال 2010، از انتخاب‌های خاص خود در زندگی گفت:

هوشمندی، یک هدیه است. مهربانی یک انتخاب است.

جف بزوس، این موضوع را با جمله‌ای از پدربزرگش به تصویر کشید: «بالاخره روزی متوجه می شوی مهربان بودن از باهوش بودن مشکل‌تر است.»

مدیر سایت آمازون به خاطر انتخاب‌های مشکل و جسورانه خود برای 54 سال مورد تحسین قرار گرفت. در ادامه‌ی مقاله، چند انتخابی را معرفی می‌کنیم که جف بزوس را به ثروتمندترین مرد دنیا تبدیل کرد.

همیشه به حرف خود پایبند بود

جف بزوس از همان ابتدا، دیدگاه‌های خود در رابطه با اهدافش را مشخص می کرد و در تحقق بخشی به آن‌ها نیز موفق بود. یکی از همکلاسی‌های او می گوید، بزوس در دبیرستان یکی از دانش آموزان ممتاز بوده است. جف بزوس همیشه به حرف خود عمل می کرد. او توانست جایزه‌ی پژوهشگر نمونه ملی و شوالیه‌ی نقره‌ای را دریافت کند؛ این جایزه، از مهم‌ترین جوایز دانش آموزی به حساب می‌آید.

یکی از دوستان بزوس در دبیرستان می گوید او علاقه‌ی زیادی به اکتشافات فضایی و زندگی در سیارات مختلف داشت. جف بزوس در سال 2000 میلادی، شرکتی خصوصی در زمینه‌ی اکتشافات فضایی راه اندازی کرد؛ اسم این شرکت، blue origin است که اکنون یکی از پیشگامان سفر به فضا معرفی می شود.

بسیار وقت‌شناس بود

وقت شناسی - وقت‌شناس - فرصت طلبی - فرصت‌طلبی - جف بزوس - مدیر آمازون

جف بزوس در 30 سالگی و در زمان استعفا از شغل خود در سال 1994 میلادی فرد موفقی به حساب می‌آمد. شغل قبلی او، معاونت ارشد یک شرکت تأمین سرمایه در وال‌استریت بود. او هنگام امکان‌سنجی سرمایه‌گذاری‌های جدید برای شرکت.D.E. Shaw & Co به نتیجه‌ای دست یافت که باعث متحول شدن زندگی‌اش شد؛ بزوس به این مسئله پی برد استفاده‌ی مداوم از شبکه‌ی اینترنت در آن زمان به 2هزار و 300 درصد رسیده است.

 

او با روحیه‌ی سرمایه گذاری خود متوجه این موقعیت شد و روحیه کارآفرینانه‌اش نیز سبب شد از شغل پردرآمد خود دست بکشد و به همراه خانواده‌اش به سیاتل برود. او در سیاتل، درباره امکان راه اندازی کسب و کار های تجارت الکترونیک اطلاعات زیادی به دست آورد.

با فردی مدبر همانند خود ازدواج کرد

معیار جف بزوس در انتخاب همسر قابل ستایش است. او در این‌باره می‌گوید: اصلی‌ترین معیار من در انتخاب همسر، زنی مدبر و خوش‌فکر بود.

ازدواج مدیر آمازون - همسر مدیر آمازون - جف بزوس و همسرش - همسر جف بزوس - جف بزوس و مکنزی

بزوس با مکنزی، همکار کاربلد خود ازدواج کرد. مکنزی از دانشگاه پرینستون فارغ‌التحصیل شد و بزوس در هنگام معاونت در شرکت تأمین سرمایه، با او برای موقعیت دانشیار پژوهشی مصاحبه کرده بود.

او در مصاحبه با مجله‌ی Vogue می گوید:

از دیدگاه من، همسرم بسیار کاردان، باهوش، خوش فکر و زیباست. من خیلی خوش شانس بودم که با رزومه‌ی کاری او رو به رو شدم زیرا دقیقا متوجه شدم مهارت‌های تفکر انتقادی و توانایی تجزیه و تحلیل او در چه وضعیتی است.

مکنزی، رمان‌نویسی موفق است. او و بزوس صاحب چهار فرزند هستند.

همان ابتدا روی فروش کتاب تمرکز کرد

وقتی جف بزوس به دنبال بررسی امکان راه اندازی کسب و کارهای تجارت الکترونیک بود، فهرستی از 20 محصول شامل نرم افزار، سی دی و کتاب تهیه کرد که جای پیشرفت زیادی داشتند. به خاطر این که تعداد زیادی کتاب با عنوان‌های متنوع وجود داشت، او عزم خود را جزم کرد روی فروش کتاب تمرکز کند؛ چرا که کتاب فروشی به صورت مجازی به آسانی می توانست عناوین بیشتری کتاب را با قیمت‌های پایین‌تری از کتاب فروشی‌های واقعی عرضه کند. علاوه بر این، سیاتل به یکی از منابع نشر کتاب یعنی انبار Ingram Book Group's Oregon نزدیک بود.

فروش کتاب - کتاب در آمازون - کتاب الکترونیک - خرید کتاب از آمازون - جف بزوس

سایت آمازون در جولای سال 1995 میلادی تأسیس شد. این سایت با ارائه‌ی یک میلیون عنوان کتاب و یک انجمن آنلاین شروع به کار کرد. افراد جویای خرید می توانستند در انجمن آنلاین به بررسی کتاب‌های زیادی از فروشندگان مختلف بپردازند. این کسب و کار شروع درخشانی داشت و پس از یک سال به درآمد بیش از 15.7 میلیون دلار دست یافت؛ همچنین، تعداد کارمندان آن از 5 نفر به 100 نفر ارتقاء پیدا کرد.

جف بزوس با تمرکز روی فروش کتاب توانست بازار را به دست بگیرد و به الگویی برسد تا نشان دهد چطور باید در زمینه‌های دیگر نیز توسعه پیدا کند.

اولویت بالا به مشتری

مشتری مداری - وفاداری مشتریان - مشتریان وفادار - جف بزوس - آمازون

آمازون یک سرویس مشتری‌مدار فوق‌العاده است و نمونه‌ای استراتژی برای پیشرفت کسب و کار و ایجاد وفاداری در مشتریان دارد. جف بزوس در همان روزهای ابتدایی راه‌اندازی سایت آمازون، با خود یک صندلی خالی به جلسات می آورد و به مدیران می گفت این صندلی برای مشتری است: مشتری که روی این صندلی نشسته، مهم‌ترین فرد حاضر در جلسه است.

تصمیمات درباره نحوه‌ی عملکرد هر بخش از کمپانی آمازون، بر اساس داده‌های مربوط به تجزیه و ارتباط با مشتری اتخاذ شده‌اند. همین حالا هم مشتریان به راحتی می توانند درباره مشکلشان با جف بزوس صحبت کنند و به او ایمیل بزنند. نینا زیپکین از سایت entrepreneur می گوید: «زمانی که ایمیلی توسط یکی از مشتریان جف بزوس به او ارسال می شود، او ایمیل را با یک علامت سؤال در بخش مرتبط به موضوع برای بهترین فرد در ارتباط با مشکل مربوطه می فرستد. بعد از این که مشکل توسط اعضای تیم رفع شد، ایمیلی حاوی اطلاعات مختصری در رابطه با موضوع و برطرف کردن آن برای بزوس ارسال می کند و بزوس از این طریق اطمینان پیدا می‌کند به موضوع رسیدگی شده است.»

عملکرد درخشان‌تر از حوزه‌ی آمازون

عملکرد درخشان - خدمات مشتریان - خرید از آمازون - جف بزوس - سایت آمازون

آمازون تنها در زمینه خدمات وب، تأمین مواد غذایی با مالکیت 13.7 میلیارد دلار در شرکت Whole Foods و یک مزرعه‌ی بادی برای دست یابی به انرژی تجدید پذیر فعالیت ندارد؛ بلکه بزوس فعالیتی بیشتر از آمازون هم دارد. جف بزوس در سال 2000 میلادی، Blue Origin را راه اندازی و از نظر مالی تأمین کرد. همچنین، روزنامه‌ی هافینگتون پست را در سال 2013 خریداری کرد.

وقت‌گذرانی با خانواده

وقتگذرانی با خانواده - وقت گذرانی با خانواده - جف بزوس و همسرش - جف بزوس و مکنزی - مدیر سایت آمازون

جف بزوس، مردی پرتلاش و با اشتیاق است؛ در هنگام کار در شرکت تأمین سرمایه، گاهی با خود یک کیسه‌ی خواب حمل می کرد و شب را همان جا می‌خوابید. با این حال، اکنون تصمیم گرفته وقت بیشتری برای همسر و چهار فرزند خود صرف کند. او روالی معمولی برای صرف صبحانه به همراه خانواده در نظر گرفته است. عادت دیگر او شستن ظرف‌ها بعد از صرف شام است. او می گوید: ظرف شستن، هیجان‌انگیزترین کاری است که انجام می دهم.

توجه به وضعیت جسمانی خود

جف بزوس با این که قبلا به کیفیت خواب خود اهمیتی نمی داد اما اکنون در شبانه روز هشت ساعت کامل می خوابد؛ او برای این کار به سراغ ساعت زنگ دار هم نمی رود. با وجود کامیون‌های حمل غذاهای متنوع در محوطه‌ی کمپانی آمازون برای صرف ناهار، مدیرعامل این شرکت یک صبحانه‌ی سالم برای خود در نظر گرفته است.

وضعیت جسمانی - ورزش - جف بزوس - مدیر آمازون - سایت آمازون

به گفته‌ی مربی ورزش او در کنفرانس سال Sun Valley 2017 که در نیروی دریایی خدمت می کرده، او خیلی خوب ورزش می کند. مشخص نیست جف بزوس برای ورزش برنامه‌ی منظمی دارد یا نه، اما او می تواند هم‌زمان با مدیریت آمازون، هافینگتون پست و Blue Origin برای ورزش نیز زمانی در نظر بگیرد.

انجام فعالیت‌های بشردوستانه

فعالیت‌های بشردوستانه‌ی جف بزوس در مقابل دیگر افراد میلیاردر چون وارن بافت ، بیل گیتس و مارک زاکربرگ ، چندان قابل توجه نیست. او یک بنیاد خیریه با نام Bezos Family Foundation راه اندازی کرد که توسط والدینش اداره می شود. جدیدترین کمک مالی او به مبلغ 33 میلیون دلار به برنامه تحصیلی دانشگاهی به نفع فرزندان مهاجر غیرقانونی (DACA) بوده است؛ هر چند این کمک مالی دردسرهایی سیاسی برای بزوس داشت. به نظر می رسد کمک مالی مدیر سایت آمازون در پی اظهارات سال گذشته ترامپ انجام شده است. ترامپ قصد داشت به حمایت از طرفداران داکا پایان دهد و به همین خاطر عملکرد مدیر آمازون و روزنامه‌ی واشنگتن پست را مورد انتقاد قرار داد.

فعالیت های بشردوستانه - فعالیت بشردوستانه - کارهای بشردوستانه - کارهای بشردوستانه جف بزوس - مدیر آمازون

یکی از اقدامات این موسسه، مهیا کردن امکانات لازم برای خانه دار کردن افراد بی خانمان است. نام این بنیاد Mary's place است که در مجاورت فضای اداری جدید کمپانی آمازون در مرکز سیاتل واقع شده است.

جف بزوس به جمع آوری ایده‌های متنوع برای دریافت نتیجه‌ی بهتر از اقدامات بشردوستانه با تأثیر فوری ابراز علاقه کرده است. او در ژوئن سال 2017 از فالوئرهای حساب توئیتر خود برای کسب ایده استفاده کرد.

مدیر سایت آمازون در حساب خود نوشت:

من به دنبال یک استراتژی بشردوستانه‌ام؛ این استراتژی برخلاف روشی است که همیشه برای آن وقت صرف می‌کنم. استراتژی همیشگی من در مدت زمانی طولانی به جواب می‌رسید. من دریافتم در مورد این دسته اقدامات دیگر به پایان خط رسیده‌ام.

منبع: Entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 15:56:10
دسته بندی ها