چطور با موفقیت به اهداف بزرگ دست پیدا کنیم؟

14 آبان 1397 - 4:00
مدیریت شخصی - چطور با موفقیت به اهداف بزرگ دست پیدا کنیم؟
چطور با موفقیت به اهداف بزرگ دست پیدا کنیم؟
امتیاز مطلب: 94%

یک شبه نمی توان به اهداف بزرگ و رؤیایی دست پیدا کرد. هر فردی برای رسیدن به آرمان‌های خود باید برنامه‌ی منسجمی داشته باشد و با تقسیم آن به کارهای روزانه، هر روز یک گام به سوی موفقیت نزدیک‌تر شود. با یوکن همراه باشید.

شاید شنیده باشید، می گویند رسیدن به اهداف بزرگ و بلندمدت همانند خوردن فیل است که باید هر بار بخش کوچکی از آن خورده شود؛ اما در بیشتر مواقع نمی دانیم چطور باید فیل را به قطعات هضم شدنی تقسیم کنیم. پس حمله یک باره به فیل و تلاش برای خوردن آن هیچ فایده‌ای ندارد. مسئله‌ی اصلی این است وقتی فردی برای دست یابی به اهداف بلندمدت تلاش می کند، هر چقدر هم اعتماد به نفس داشته باشد، باز ممکن است در بین راه دچار ناامیدی شود. پس به این نتیجه می رسیم دست یابی به اهداف بزرگ‌تر نیازمند تقسیم به وظایف ماهانه، هفتگی و روزانه است. در واقع، فکر کردن به اهداف بلندمدت زندگی، اولین گام برای برنامه ریزی روزانه است.

فهرست وظایف سالانه

از اهداف بلندمدت افراد می توان به پیدا کردن شغل جدید، راه اندازی کسب و کار شخصی، داشتن وزن ایده آل و یادگیری زبان جدید اشاره کرد. مهم نیست این اهداف در کدام دسته بندی قرار بگیرند، بلکه مهم این است اهدافتان به اندازه‌ای بزرگ باشند که فکر کردن به آن‌ها احساس ناراحتی، معذب بودن و ترس در شما ایجاد کند؛ اهداف باارزشی که فرد حاضر است برای دست یابی به آن‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نکند. معمولاً اهداف بلندمدت به چند دسته تقسیم می شوند:

- کسب و کار

- سلامتی و تناسب اندام

- تفریح و مراقبت از خود

- روابط

- کمک به دیگران

پس به جای برنامه ریزی برای کارهای روزانه، نیم ساعت وقت بگذارید و به این فکر کنید دوست دارید سال آینده در همین زمان در چه جایگاهی قرار بگیرید. یادگیری مهارت‌های جدید، تغییر شغل و حتی پرداخت وام از جمله اهداف بلندمدت هستند. یادتان باشد در این مرحله باید روی خود اهداف تمرکز کنید نه روی چگونگی دست یابی به آن‌ها.

فهرست وظایف ماهانه

دست یابی به اهداف بزرگ کار سختی است و برخی‌ها آن را به خوردن فیل شبیه می دانند. وقتی فردی تصمیم می گیرد یک فیل را بخورد، وقتی می تواند به هدفش برسد که پیشرفت خود را در این مسیر در نظر بگیرد. پس باید تمام انرژی خود را روی یک نقطه متمرکز کند. در غیر این صورت، تنها وقت خود را هدر می دهید بدون اینکه هیچ پیشرفتی به دست بیاید. پس هر ماه فقط روی بخشی از هدف نهایی خود تمرکز کنید که می توانید در طی یک بازه ی زمانی به آن برسید.

برای این کار باید یک قرار ملاقات ماهانه با خودتان تنظیم کنید؛ مثلاً اولین روز هر ماه، نیم ساعت یا کمتر برای خودتان وقت بگذارید و پیشرفتی که در این مدت داشته‌اید را بسنجید. سپس برای یک ماه آینده برنامه ریزی کنید و تمام کارهایی که باید انجام شوند را یادداشت کنید. اگر تصمیم دارید به یک نویسنده‌ی حرفه‌ای تبدیل شوید، بدون شک در طول یک ماه نمی توانید به هدف خود برسید؛ اما می توانید به خودتان وعده دهید که سال دیگر با انجام کارهای زیر به صورت ماهانه همین موقع به رؤیای خود دست پیدا کنید:

- ایجاد وبلاگ شخصی و تعیین موضوع برای مطالب آن

- یادگیری اصول نویسندگی

- نوشتن 12 مقاله‌ی باکیفیت و مرتبط با موضوع وبلاگ

- پیش نویس مطالب وب سایت آینده

اگر این چهار کار را در چهار هفته انجام دهید، یعنی موفق شده‌اید پای فیل را کامل بخورید و این به معنای واقعی پیشرفت است. نوشتن مقاله برای نشریات، ساخت وب سایت شخصی و پیدا کردن مشتری از دیگر اهداف ماهانه است که می توانید برای خود در نظر بگیرید و برای دست یابی به آن‌ها برنامه ریزی کنید.

لیست وظایف هفتگی

نباید از برنامه ریزی خود جلوتر بروید. قرار ملاقات با خودتان باید به صورت هفتگی هم برپا شوند؛ مثلاً شنبه‌ی هر هفته 10 تا 20 دقیقه وقت بگذارید و درباره کارهایی که باید در طول هفته انجام دهید خوب فکر کنید. تصور کنید می خواهید در عرض یک سال به نویسنده‌ی توانمندی تبدیل شوید، پس می توانید بدین صورت برای هفته‌های یک ماه برنامه ریزی کنید:

هفته‌ی اول: بررسی ایده‌های موجود برای انتخاب موضوع وبلاگ و نوشتن 6 مقاله‌ی مرتبط با آن موضوع

هفته‌ی دوم: مطالعه نیمی از کتاب مهارت‌های نویسندگی و نوت برداری نکات اصلی آن، نوشتن متنی مناسب برای بخش معرفی سایت و معرفی راه‌های ارتباطی با نویسنده‌ی وبلاگ

هفته‌ی سوم: ویرایش 6 مقاله‌ی ابتدایی و نوشتن 6 مقاله‌ی بعدی

هفته‌ی چهارم: اتمام کتاب و خلاصه نویسی آن و ویرایش 6 مقاله‌ی بعدی

اکنون سایت موردنظر به قدر کافی پیشرفت نکرده؛ اما برنامه ریزی مناسب کمک می کند فرد در آینده بتواند تمام وظایف خود را قبل از پایان مهلت پروژه تحویل مشتری دهد. در این مرحله کمی انعطاف پذیری اشکالی ندارد و کارهای نیمه تمام را می توان در هفته‌ی اول ماه بعد انجام داد. هدف این است هر هفته گام کوچکی در راستای دست یابی به هدف نهایی بردارید. با انجام این کار بعد از پشت سر گذاشتن هر هفته و هر ماه، احساس می کنید یک گام به هدف اصلی خود نزدیک‌تر شده‌اید و برای ادامه مسیر اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

لیست وظایف روزانه

حالا نوبت به برداشتن گام‌های کوچک رسیده است. اگر مراحل قبلی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید قطعاً برنامه‌ی روزانه به خودی خود در ذهنتان شکل می گیرد. با این حال نیاز است زمان جداگانه‌ای برای انجام این کار لحاظ کنید. پس هر روز صبح یا عصر زمانی را به برنامه ریزی روز بعد اختصاص دهید. برای مثال، تصور کنید روز جمعه‌ی هفته‌ی سوم است و هنوز کمی از کارهای هفته‌ی پیش باقی مانده است. برنامه‌ی امروز می تواند بدین صورت اجرا شود:

- ویرایش مقاله‌ای که در سه شنبه‌ی هفته‌ی گذشته نوشته شده است

- پیش نویس مقاله‌ی جدید

- نوت برداری از نکات مهم کتاب مهارت‌های نویسندگی برای 30 دقیقه

- پیش نویس کردن بخش "درباره‌ی من" سایت

- خرید دامنه‌ی سایت

حتماً متوجه شده‌اید، کارهای روزانه با اهداف هفتگی ارتباط دارند و اهداف ماهانه و در نهایت اهداف سالانه را تکمیل می کنند. بیشتر افراد فکر می کنند از زمان خود استفاده بهینه نمی کنند اما برنامه ریزی منسجم به تمام نگرانی‌های آن‌ها پایان می دهد. وقتی به اعتماد به نفس می رسید که بدانید امروز برای دست یابی به اهداف خود تلاش کرده‌اید.

برنامه‌ریزی مناسب برای رسیدن به رؤیاهای بزرگ

تقسیم هدف بزرگ به بخش‌های کوچک‌تر و برنامه ریزی روزانه احساس خوبی در شما ایجاد می کند. وقتی بدانید کارهای جزئی که هر روز انجام می دهید نقش زیادی در دست یابی به اهداف بلندمدتتان دارد، بسیار انگیزه بخش است. یادتان باشد تمرین کردن کلید اصلی کسب مهارت در برنامه ریزی است. کسی که می خواهد به اهداف بزرگ خود برسد، باید قادر باشد عملکردش را بعد از گذشت یک هفته یا یک ماه ارزیابی کند. اگر می بینید موضوعی شما را از دست یابی به اهدافتان باز می دارد، کمی سرعت خود را پایین بیاورید و با سرعتی ثابت به مسیرتان ادامه دهید.

منبع: fastcompany

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-11-03 12:19:04
دسته بندی ها