11 راه ساده برای پیدا کردن شادی در زندگی روزمره شما

26 خرداد 1399 - 6:10
انگیزشی - 11 راه ساده برای پیدا کردن شادی در زندگی روزمره شما
11 راه ساده برای پیدا کردن شادی در زندگی روزمره شما
امتیاز مطلب: 97%

شاد بودن در دنیای امروزی می‌تواند امری چالش برانگیز باشد، ما روزانه زیر بار فشارهای کاری و اجتماعی قرار داریم و اینکه بخواهیم کاملا شاد زندگی کنیم و خوشبخت باشیم ممکن است دور از انتظار به نظر برسد. اما آیا واقعا به این شکل است؟ آیا واقعا نمی‌توان شاد بود؟ در ادامه با یوکن همراه باشید.

1. انتظار برای شاد شدن را کنار بگذارید

خبر خوب این است که همیشه فرصت‌های تازه‌ای برای خوشحالی وجود دارد. تصور کنید که زندگی همانند یک ایستگاه مرکزی بزرگ است و در این ایستگاه شاد شدن در زمان خاصی به جایگاه می‌آید. احتمال این وجود دارد که فرصت برای خوشحال شدن قبلا فرا رسیده باشد. گاهی اوقات خوشحالی در مقابل چشمان شما است و شما به هر دلیلی نمی‌توانید تمرکز خود را بر روی آن متمرکز کرده و از آن قدردانی کنید.

صرف نظر از آنچه در اطراف شما اتفاق می‌افتد، شما می‌توانید خوشحال‌تر، بهره‌ورتر بوده، موفقیت را به سمت خود جذب کرده و در طول فرایند از زندگی خود لذت ببرید. هنگامی که شما تمرکز و شیوه تفکر خود را تغییر دهید، هنگامی که این تغییر اتفاق بیافتد، زندگی تغییر می‌کند.

2. همین حالا شادی را به زندگی خود اضافه کنید

می‌توانید تصورش کنید؟ شما در یک جزیره گرمسیری زندگی می‌کنید. هنگامی که دوست دارید از خواب بیدار می‌شوید و هر کاری که دوست دارید را انجام می‌دهید. شخصی برای شما صبحانه می‌آورد. در نقطه‌ای از بالکنتان که لم داده‌اید تنها دریا و پاهایتان را می‌توانید ببینید.

ما همه آرزوی روزی را داریم که خوشحال و خوشبخت شویم. تا آن زمان همه ما بیش از حد کار می‌کنیم، بیش از حد استرس داریم و اصلا خوشحال نیستیم. این رویاها و آرزوها بدون برنده شدن در یک مسابقه یا به ارث بردن ثروت هرگز امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسند. اما زندگی بدون شاد بودن چه ارزشی دارد؟

این یک خبر خوب است، زیرا شما می‌توانید همین حالا به زندگی خود شادی اضافه کنید. تنها با چند فعالیت سروتونین‌ساز می‌توانید استرس خود را کاهش داده و انتظار برای آن آرزوی خیالی را آسان‌تر کنید.

3. مراقبت از خود را به جریان روزمره زندگی خود اضافه کنید

اینکه قادر باشید زمانی را برای خودتان در نظر بگیرید و استرس و اضطراب روزمره را از ذهن خود پاک کنید چیزی است که ما هر چند وقت یک‌بار به آن نیاز داریم. اما نکته اینجا است که صرف زمان برای تنفس و آرامش تنها بخشی از نبرد است. ما زمانی برای خوشحال بودن کنار می‌گذاریم، اما در نهایت غمگین‌تر از قبل می‌شویم زیرا به ایمیل‌ها دریافت نکرده و یا فرصت‌هایی فکر می‌کنیم که برای رسیدن به این زمان خوشحالی، به آن‌ها نرسیده‌ایم. چگونه کسی می‎‌تواند سریال مورد علاقه‌اش را نگاه کند در حالی که لباس‌های کثیف در کنار تلویزیون پخش شده‌اند؟ آیا می‌توانید با دانستن اینکه 18 ماه است به دندانپزشکی نرفته‌اید از یک بسته شکلات لذت ببرید؟ و یا زمانی که شما برای عروسی دوستتان کادویی نگرفته‌اید و الان دو سال از عروسی‌شان گذشته است به شادی بپردازید؟

یکی از مطمئن‌ترین راه‌هایی که با آن می‌توانید، زمان خوشحالی‌تان را به بهترین حالت خود تبدیل کند این است که اطمینان حاصل کنید مشکلات متفرقه و کارهای کوچکی که باید انجام دهید شما را درگیر خود نکنند زیرا شما نمی‌خواهید در زمان خوشحال بودنتان به کار فکر کنید. کارهای خود را انجام دهید تا زمان مراقبت از خودتان تا حد ممکن موثر باشد.

4. خود را در یک حالت شادی ذهنی قرار دهید

یک زندگی شاد بهترین نوعی از زندگی است که ما می‌توانیم داشته باشیم. این نوعی از زندگی است که انرژی مثبت و حس خوبی را در ما ایجاد می‌کند و ما را تشویق می‌کند تا به آینده با امیدواری بیشتری نگاه کنیم. شادی خالص ممکن است به نظر یک احساس زودگذر به نظر برسد، اما حتی اگر فقط برای یک لحظه آن را احساس کنید، می‌توانید بر آن تکیه کنید و از آن لذت ببرید.

5. نگران نباشید

خوشبختی به طور مرموزی همانند عشق است. با این حال علم روانشناسی به ما می‌گوید که هورمون‌های مغز می‌توانند احساسات را تغییر دهند. اما برای اینکه آن هورمون‌ها را فعال کنیم، ما نیاز داریم تا درباره عادت‌ها صحبت کنیم.

برای رسیدن به خوشبختی یک فرمول وجود دارد و آن فرمول، تغییر الگوهای فکر است. الگوهای شما (هر کاری که می‌کنید، هر فکری که می‌کنید و هر حرفی که می‌زنید.) تعیین می‌کند که چقدر خوشحال هستید. خوشحال بودن شما هیچ ربطی به چیزهایی که در اطراف شما وجود دارد، ندارد بلکه خوشحال بودن شما به شیوه کار کردن مغزتان بستگی دارد. خوشبختی در دستان شما نیست زیرا به طور کامل در درون شما است.

6. از چیزهای کوچک لذت ببرید

همه ما این چیزهای کوچک را داریم، آن لحظات کوچک یا چیزهایی که ما غالبا نسبت به آن‌ها بی‌توجه هستیم و نسبت به وجود آن‌ها قدردان نیستیم زیرا ما فکر می‌کنیم که آن چیزها کم‌اهمیت هستند  و قدر آن‌ها را نمی‌دانیم زیرا ما در فرهنگی زندگی می‌کنیم که تنها موفقیت های بزرگ را جشن می‌گیرند. اما اگر عادتی را در خود ایجاد کنیم تا از چیزهای کوچک لذت ببریم، چه اتفاقی می‌افتد؟ زندگی در حال اتفاق افتادن است و ما منتظر آن اتفاق بزرگی هستیم که به ما آرامش و شادی ببخشد اما حقیقت این است که اغلب چیزهای کوچک هستند که اهمیت بیشتری دارند.

7. با افراد مثبت وقت بگذرانید

اشتباه بزرگی که مردم مرتکب می‌شوند این است که آن‌ها متوجه نیستند شاد بودن یک انتخاب فردی است. اما هر انتخاب متاثر از افرادی است که در زندگی‌ ما هستند.  اگر شما افرادی که در زندگی‌تان هستند را به افراد مثبت تغییر دهید، می‌توانید شانس خود را برای شاد بودن و دسترسی به موفقیت به میزان چشم‌گیری افزایش دهید.

به گفته نویسنده سایت Success در تحقیقاتی که انجام داده‌ام، متوجه شدم که ارتباطات مثبت اجتماعی بزرگ‌ترین پیش‌بینی کننده خوشبختی در طولانی‌مدت است. اضافه کردن شخصی مثبت در زندگی می‌تواند مهم‌ترین تصمیم شما برای رسیدن به خوشبختی و موفقیت باشد.

8. بیشتر بخندید

خنده باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید، ممکن است این نکته زیاد شگفت‌آور نباشد. اما سعی کنید به آخرین باری فکر کنید که از ته دل خندیده‌اید، که احتمال آن وجود دارد مدت زمان بسیاری از آخرین باری که از ته دل خندیده‌اید گذشته باشد. ما بزرگ‌سال‌ها به دلیل تمام مسئولیت‌هایی که بر دوشمان است، به اندازه زمانی که بچه بودیم نمی‌خندیم.

اما ما باید بخندیم. خنده نشان داده است که می‌تواند استرس را کاهش داده، سیستم ایمنی بدن را افزایش داده، جریان خون را بهبود بخشیده و روابط را تقویت کند.

9. بیشتر عشق بورزید

خرگوش پرسید: واقعی بودن یعنی چه؟

 اسب چوبی پاسخ داد: واقعی بودن ربطی به این ندارد که چطور ساخته شده‌ای، واقعی بودن مربوط به چیزهایی هست که برای تو اتفاق می‌افتد.

در سال 1922 مارجری ویلیامز موضوع پیچیده‌ای را در کتاب کودکانش به نام خرگوش مخملی مطرح کرد. خرگوش در سفر خود برای کشف اینکه واقعی بودن چیست، یاد می‌گیرد که واقعی بودن در نهایت به این معنا است که کسی شما را دوست داشته باشد و شما بتوانید این علاقه را قبول کنید.

تصویرسازی کلاسیک و درس تاثیرگذار این کتاب یک داستان شبانه و خوابی راحت را برای کودکان به همراه دارد. اما همان‌طور که ما بزرگ می‌شویم، به ما می‌آموزند که واقعی بودن به معنای توجه به مدرسه، داشتن یک شغل خوب، درآمدی ثابت، تشکیل خانواده و آمادگی برای بازنشستگی است. ما به عنوان بزرگ‌سالان به این لحظات ساده در گذشته لبخند می‌زنیم. زیرا ما می‌دانیم که زندگی پیچیده‌تر از دوست داشتن و دوست داشته شدن است.

مگر غیر از این است؟

10. سعادت را در فهرست امور پیش از مرگ(باکت لیست) پیدا کنید

هر باری که من یکی از این خانه‌ها را در فهرستم پر می‌کنم یک لحظه وجود دارد، گاهی اوقات این لحظه به سرعت می‌گذرد اما در روز‌هایی که خوش‌شانس باشم برای دقایق و حتی ساعت‌ها طول می‌کشد، این یک لحظه است، یک لحظه زودگذر که می‌توانم صادقانه بگویم که در آن لحظه سعادت را پیدا کرده‌ام. تمام اعضای بدن شما از انگشتان دست تا پایتان سرشار از نور و پر از هدف می‌شود. این شگفتی، افتخار، پیروزی و احساس، قوی‌ترین و خالص‌ترین عشق به خود است. این چشم‌انداز کامل شما پس از نگاه کردن به جهان با دیدی متفاوت است. این احساس یک احساس کاملا در لحظه است، این احساس همان زنده بودن است.

11. برای خوشبختی خود برنامه‌ریزی کنید

ما برای بازنشستگی خود تلاش می‌کنیم. ما مکمل‌های کلسیم مصرف می‌کنیم. ما ورزش می‌کنیم. ما امیدواریم این اقدامات محتاطانه ما را در دوران پیری سالم‌تر نگه‌ ‌دارد. اما همان‌طور که ما پول خود را ذخیره می‌کنیم، از استخوان‌ها و فشار خونمان مراقبت می‌کنیم، فراموش می‌کنیم که از یک چیز که می‌تواند در کیفیت زندگی ما تاثیر می‌گذارد مراقبت کنیم و آن چیزی جز خوشبختی نیست.

دهه‌ها از تحقیقات روان‌شناختی مثبت نشان می‌دهد سطح بالایی از رضایت ذهنی (ترکیبی از رضایت کلی زندگی و احساسات مثبت در لحظه) را می‌توان به سلامت جسمانی و زندگی طولانی‌تر تبدیل کرد. ادوارد دینر، استاد روانشناسی بازنشسته در دانشگاه ایلینوی، در گزارشی در سال 2011 از انجمن بین‌المللی روانشناسی کاربردی، 160 عدد از مطالعات مربوطه را تجزیه و تحلیل کرد و دریافت، با اینکه احساسات مثبت نتایج افرادی با بیماری‌هایی خاص مانند سرطان را بهبود نمی‌بخشد، شواهد به وضوح نشان می‌دهند که، خوشبختی می‌تواند منجر به سلامت بهتر شود.

برای آینده شاد خود برنامه ریزی کنید.

منبع: Success

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-14 15:13:49
دسته بندی ها