برخورد افراد موفق در مقابل کسانی که از آن‌ها خوششان نمی‌آید

30 خرداد 1399 - 6:10
انگیزشی - برخورد افراد موفق در مقابل کسانی که از آن‌ها خوششان نمی‌آید
برخورد افراد موفق در مقابل کسانی که از آن‌ها خوششان نمی‌آید
امتیاز مطلب: 97%

هر کسی ممکن است در زندگی از برخی افراد خوشش نیاید؛ اما دوری از تمام کسانی که از آن‌ها خوشمان نمی‌آید، کار محالی است. شاید مجبور باشیم در طول روز با افرادی برخورد کنیم که از ارتباط با آن‌ها لذت نمی بریم. وقتی قطع ارتباط با این افراد امکان پذیر نیست، باید به دنبال راه‌هایی برای مدیریت ارتباطتان با آن‌ها باشید. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم افراد موفق در این مواقع چه واکنشی از خود نشان می دهند.

دیپ پتل (Deep Patel)، نویسنده‌ی کتاب "قصه‌ی یک پسر کاغذی: 11 اصل موفقیت"، نکاتی را مطرح می کند که افراد موفق برای کنار آمدن با کسانی که از آن‌ها خوششان نمی‌آید، استفاده می کنند.

بپذیرید که نمی‌توان همه را دوست داشت

اغلب مردم دوست دارند کسانی را که با آن‌ها ارتباط دارند، دوست داشته باشند و از آن‌ها خوششان بیاید؛ اما در دنیای امروز همه چیز مطابق میل ما نیست و باید قبول کنیم در زندگی با کسانی ارتباط خواهیم داشت که شاید از آن‌ها چندان خوشمان نیاید. این افراد ممکن است اعضای خانواده همسر، همکاران یا همسایه‌ها باشند. به عقیده‌ی پتل، باید بپذیریم که هر انسانی عیوبی دارد. وقتی از کسی خوشمان نمی‌آید، بهترین کار این است که قبول کنیم لزوماً نباید از همه خوشمان بیاید. البته این به معنای آن نیست که شما فرد نرمالی نیستید یا طرف مقابلتان بدجنس است. قطعاً هیچ یک از این دو درست نیست.

دکتر سوزان کراوس، روانشناس، می گوید ممکن است شما و طرف مقابلتان هیچ تناسبی باهم نداشته باشید. بورلی دی فلکسینگتون، نویسنده و مشاور هم معتقد است رفتارهای متفاوت ما سبب بروز اختلافات می شود. برخی افراد سلطه گر هستند و برخی مطیع. برخی در زندگی خوش بینانه رفتار می کنند و برخی نقاب بدبینی یا واقع گرایی به چشم زده‌اند. هامسترا و همکارانش تحقیقاتی در این باره انجام داده‌اند که نشان می دهد، ما برای انجام کارهایی که دوست داریم، تلاش بیشتری به کار می بریم. این احتمال وجود دارد که دلتان نخواهد با افرادی که از آن‌ها خوشتان نمی آید ارتباط داشته باشید و به همین خاطر هیچ تلاشی برای بهبود رابطه‌تان به خرج نمی‌دهید. در طی زمان، تلاش نکردن شما سبب می شود رابطه‌تان تیره‌تر شود.

به حرف‌های کسانی که از آن‌ها خوشتان نمی‌آید انرژی مثبت بدهید

کراوس می گوید بهتر است به دیگران نگاه کنید و ببینید چه رفتارهای متفاوتی دارند. شاید منظور خانواده همسرتان این نبوده که شما باهوش نیستید یا همکارتان نمی‌خواسته شما را تخریب کند.

اگر کسانی که از آن‌ها خوشتان نمی‌آید، به دنبال تخریبتان هستند، باز هم عصبانی نشوید زیرا در صورت خشونت و بدزبانی وجهه‌ی خود را زیرسوال می برید و همه چیز به ضرر شما تمام می شود. پس کاملاً خونسرد باشید و به حرف‌های او بار مثبت دهید.

نسبت به احساسات و هیجانات خود مطلع باشید

پتل می گوید باید به عواطف و هیجانات خود اهمیت دهید زیرا خودتان باید هیجانات را تحت کنترل خود بگیرید و در موقعیت‌های مختلف بهترین واکنش را از خود نشان دهید. اگر افسار هیجانات را به دست دیگران بدهید، تنها خود را دیوانه خواهید کرد. پس اجازه ندهید عصبانیت بر شما تسلط پیدا کند.

اگر در مترو یا تاکسی کسی باعث آزارتان می شود، به خود بگویید درست است کار اشتباهی انجام می دهد و نباید با او بحث کنید. تنها نگاهی کنید و سر تکان دهید تا شاید متوجه کار اشتباه خود شود.

پتل توصیه می کند به تمام افرادی که با آن‌ها ارتباط دارید، به یک میزان احترام بگذارید. این به معنای آن نیست که در مقابل کسی که با او موافق نیستید، تسلیم شوید و هر چه می گوید بدون هیچ عذری بپذیرید، بلکه با این رفتار خود را فردی متمدن و مودب نشان خواهید داد. بدین ترتیب، می توانید مواضع خود را حفظ کنید، دست بالا را داشته باشید و به فرد مقابل حمله نکنید.

همه چیز را به خودتان نگیرید

در بیشتر مواقع سوء تفاهماتی پیش می آید که باعث ناراحتی‌مان می شود. اگر هیچ سوء تفاهمی میان شما و طرف مقابل نیست و از بنیان با طرف مقابل مخالف هستید سعی کنید قضیه را از زاویه‌ی دید او ببینید. نباید واکنش تندی نشان دهید، زیرا او هم همین کار را می کند و به زودی میان شما درگیری پیش می آید. پس خود را مهم بدانید و اوضاع و واقعیت‌ها را از بالا نگاه کنید و سعی کنید واکنش طرف مقابل را، هر چقدر هم احمقانه و غیرعقلانی است نادیده بگیرید. بهتر است روی مسئله تمرکز کنید نه فرد.

بهترین راهکار این است حد و مرزی برای ارتباط با افراد تعیین کنید. برای مثال، فکر کنید در پارک نشسته‌اید و از هوای مطبوع بهاری استفاده می کنید که فردی روی نیمکت کنارتان می نشیند و سیگار می کشد. آیا تمام عصر آنجا می نشینید و دود سیگار را وارد ریه‌های خود می کنید؟ قطعاً نه. سعی کنید بهترین فضا را برای خود انتخاب کنید.

احساسات خود را بروز دهید و سعی کنید از فردی بی‌طرف استفاده کنید

نحوه‌ی برقراری ارتباط اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر فردی باعث آزارتان می شود و مشکلات زیادی برایتان ایجاد می کند، وقت آن رسیده لب به سخن بگشایید و احساسات خود را به شیوه‌ای درست بیان کنید. پتل پیشنهاد می دهد از واژه‌ی "من" استفاده کنید و به او بگویید: "وقتی این کار را انجام می دهی، باعث اذیت من می شوی. لطفاً به جای این کار فلان کار را انجام بده"

هر چقدر واضح‌تر حرف بزنید، امکان بیشتری وجود دارد که طرف مقابل منظورتان را بهتر درک کند و شما فرصتی در اختیار او قرار داده‌اید تا از زاویه‌ی دید شما به مسئله نگاه کند.

کراوس می گوید برای مواجهه با فرد مقابل بهتر است از یک فرد واسطه و بی‌طرف استفاده کنید. حتی ممکن است با طرف مقابل دوستی کنید و ارتباط مؤثر و خوبی میان شما ایجاد شود. به گفته‌ی پتل، اگر نحوه‌ی رفتار با افرادی که از آن‌ها خیلی خوشمان نمی آید را یاد بگیریم، تجربه‌ی رضایت بخشی به دست می آوریم و به خود اثبات می کنیم که می توانیم بر موانع زندگی فائق شویم.

بحث-جدال-گفت و گو

وارد بحث و جدل نشوید

اگر از دعوا و کشمکش جلوگیری کنیم، همه چیز خیلی بهتر پیش می رود. نباید وقت و انرژی خود را صرف هر چیزی کرد. باید از خود بپرسید واقعاً می خواهید با طرف مقابل وارد بحث شوید یا بهتر است انرژی و توجه خود را صرف کار و زندگی‌تان کنید؟

پتل می گوید بهترین راه برای یافتن پاسخ این پرسش این است که ببینید آیا مسئله‌ی موردنظر دائمی است یا اتفاقی به وجود آمده است؟ آیا در طی زمان شرایط بهبود می یابد یا بدتر می شود؟ اگر فکر می کنید شرایط بدتر می شود انرژی خود را حل آن صرف کنید؛ اما اگر همیشگی نیست و اتفاقی به وجود آمده، به احتمال زیاد به خودی خود از بین می رود.

حالت تدافعی به خود نگیرید

اگر کسی همواره شما را مورد تحقیر و سرزنش قرار می دهد و روی عیوب و نقایصتان تمرکز کنید، خونسردی خود را حفظ کنید. بدترین کاری که در این شرایط می توانید انجام دهید این است که حالت تدافعی به خود بگیرید. بهتر است تمام توجهتان را جمع کنید و از او بپرسید چه مشکلی با شما دارد؟ چرا مدام شما را تحقیر می کند و به دنبال بهانه گیری است؟

اگر به شما زور می گویند خیلی رُک به آن‌ها بگویید. اگر توقع دارند به آن‌ها احترام بگذارند باید قبول کنند برای دریافت احترام باید به شما هم احترام بگذارند. دکتر بریت بروگارد، روان شناس، در یکی از مقالات خود می گوید غیبت و زورگویی در محل کار راهی برای ابراز قدرت و سلطه جویی بر دیگران است.

اگر می خواهید دیگران با شما موافقت کنند، ترفندهای روان شناختی زیادی وجود دارد که می توانید از آن‌ها بهره ببرید. تحقیقات نشان می دهد در هنگام ابراز مخالف خود با فرد مقابل باید سریع‌تر صحبت کنید تا او فرصت کمی برای تحلیل گفته‌های شما داشته باشد؛ اما اگر می خواهید موافقت خود را اعلام کنید آهسته‌تر حرف بزنید تا پیامتان به خوبی منتقل شود.

خودتان کنترل شادی‌تان را در دست دارید نه دیگران

اگر فردی روی اعصاب باشد، به سختی می توان خونسرد و واقع بین بود. نباید به کسی اجازه دهید موفقیت و شادی شما را بگیرد. اگر نظرات دیگران باعث اعصاب خوردیتان می شود، از خود بپرسید چرا این چنین است. آیا نسبت به چیزی حساس هستید یا دچار اضطراب شده‌اید؟ اگر پاسخ مثبت است، تمرکز خود را روی آن مسائل بگذارید نه انتقادات دیگران.

شما به راحتی می توانید بر احساسات خود تسلط داشته باشید، پس سعی کنید از مقایسه‌ی خود با دیگران اجتناب کنید. تمام دستاوردهای خود را به خودتان متذکر شوید و اجازه ندهید دیگران، تنها به این دلیل که زندگی‌تان را تلخ کرده‌اند تا همیشه بر شما تسلط پیدا کنند.

 

منبع: Businessinsider

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-22 12:58:19
  • نظرات
تصویر آواتار
   کاربر مهمان

من دو بارنظرکاربرمهمان را مشاهده نمودم و دیدگاه ایشان مورد تایید من است ممنون

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار
   کاربر مهمان

بیشتر کلی گویی و بیان خود مشکل بود تا راه حل مثل اینکه من بگم از راههای کنترل خشم اینه که در هنگام عصبانیت سعی کنید خونسرد باشید!! اما چطوری؟

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار Golzar Hashemi
   Golzar Hashemi

باید بگم بعد مدت ها این بهترین مطلبی بود که خواندم ممنونم تیم یوکن

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها