10 راهکاری که باعث می شود به آسانی سحرخیز شوید

4 دی 1397 - 12:00
مدیریت شخصی - 10 راهکاری که باعث می شود به آسانی سحرخیز شوید
10 راهکاری که باعث می شود به آسانی سحرخیز شوید
امتیاز مطلب: 93%

چطور می توانیم به فردی سحرخیز تبدیل شویم؟ چطور خیلی زود از خواب بیدار شویم و به سراغ کارهایمان برویم؟ شاید شما هم چنین سؤالی دارید که چطور می توان سحرخیز شد؟ خیلی از ما مجبور هستیم صبح‌ها زود از رختخواب دل بکنیم و مشغول کارهایمان شویم؟ در ادامه با یوکن همراه باشید تا 7 نکته‌ی مهم را برای سحرخیزی شما بیان کنیم.

آیا تاکنون فکر کرده‌اید چرا نمی توانیم زود بلند شویم؟ خیلی‌ها از صبح زود بیدار شدن متنفرند و این احساسی است که اغلب افراد با آن آشنا هستند. شاید شما هم از فواید سحرخیزی و عادت کردن به صبح زود بیدار شدن مطلع باشید، اما با شنیدن صدای زنگ ساعت زجر می کشید و حال بلند شدن از رختخواب را ندارید. با استفاده از روش‌هایی بسیار ساده می توانید همانند فنر از جای خود بلند شوید، روز بهتری را شروع کنید و از فواید سحرخیزی بهره ببرید.

از شب قبل برنامه ریزی کنید

محققان می گویند میان خواب REM و میزان انگیزه ی فرد در طول روز ارتباط وجود دارد. خواب REM مرحله‌ای از خواب است که با حرکات سریع چشم همراه است و فرد در آن رؤیا می بیند. اگر خواب شما کیفیت لازم و چند مرحله خواب REM را نداشته باشد، میزان انگیزه و انرژی تان هنگام بلند شدن از رختخواب هنگام صبح کاهش خواهد یافت.

یکی از راه‌های مقابله با تنبلی برای سحرخیز شدن این است که برنامه‌ی منظمی برای قبل از خواب خود داشته باشید و برای استراحتی باکیفیت آماده شوید.

کارآفرینان موفق برای خوابیدن و حفظ کیفیت خواب از راهکارهای زیر استفاده می کنند:

مصرف کمتر کافئین

ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا و اسپیس ایکس، می گوید در برهه‌ای از زمان تمام روز نوشیدنی‌های کافئین دار مصرف می کرده است، اما اکنون مصرف کافئین را به یک تا دو لیوان کاهش داده و بهتر می تواند بخوابد.

کنار گذاشتن وسایل الکترونیکی

وقتی قبل از خواب در مواجهه روشنایی صفحه نمایش موبایل، تبلت یا لپ تاپ قرار می گیرید، از تأثیر منفی این وسایل بر خواب خود بی‌نصیب نخواهید ماند. به همین خاطر، آریانا هافینگتون، مؤسس و سردبیر هافینگتون پست، در هنگام خواب گوشی موبایلش را در اتاق دیگری می گذارد.

مطالعه قبل از خواب

بیل گیتس، هر شب قبل از خواب یک ساعت را به مطالعه کتاب‌های تاریخی، نشریات، مجلات و بیوگرافی‌ها و ... اختصاص می دهد تا خواب بهتری را تجربه کند.

شب تا دیروقت بیدار نمانید

دکتر سلبی هریس، متخصص خواب در مرکز پزشکی مونتفور می گوید، اختلال خواب بدین مفهوم است که گاهی بعد از 8 ساعت خواب احساس می کنیم تنها 4 ساعت خوابیده‌ایم. اگر چرخه‌ی خواب ما دچار اختلال شود، 5 تا 7 بار بیدار شدن در طول شب کاملاً عادی است؛ در این صورت بعد از بیدار شدن دوباره به خواب می رویم و حتی این بیدار شدن‌ها را به یاد نمی آوریم. وقتی سن بالا می رود، یک تا دو بار بیدار شدن کاملاً طبیعی است، اما تکرار آن‌ها سبب ایجاد احساس کسالت صبحگاهی می شود. متخصصان دانشگاه جان هاپکینز می گویند تأثیر بیدار شدن‌های ناگهانی بر خلق و خو بسیار ناخوشایندتر از مشکلات مرتبط با کم خوابی است. پس 6 ساعت خواب کامل شما را سرحال‌تر و پرانرژی‌تر نگه می دارد نسبت به زمانی که 8 ساعت خواب منقطع دارید.

داشتن محل مناسب برای خواب

داشتن فضایی مناسب به کیفیت خواب کمک می کند. پس اتاق خواب خود را تا جای ممکن تاریک نگه دارید و ساعت زنگ‌دار را در جهت دیگری قرار دهید. اگر خانه یا محله‌تان پر سر و صداست، از دستگاه‌های تولید صداهای محیطی یا وسیله‌ای چون پنکه استفاده کنید تا این سر و صداها باعث نشود بی‌خوابی به سرتان بزند و نتوانید به راحتی بخوابید.

خواب سالمی داشته باشید

دکتر جیمز ویات، مدیر مرکز پزشکی دانشگاه شیکاگو می گوید، خاموش کردن ساعت زنگ دار همانند این است که هر روز صبح دکمه‌ی بخت آزمایی را فشرده‌اید، اما آسیب‌های آن خیلی بیشتر از فواید آن است. وقتی فرد در حال بیدار شدن است، بدنش در حالت سکون و رکود ذهنی و جسمی است که بعد از 15 دقیقه از بین می رود. با دوباره خوابیدن، خوابی سبک و بی‌کیفیت خواهید داشت و دوباره پس از به صدا درآمدن زنگ ساعت برای بار دوم بدن به حالت سکون بعد از بیداری فرو می رود. تکرار زنگ ساعت و خواب دوباره سبب ایجاد احساس گیجی بیشتری نسبت به بیدار شدن در دفعه‌ی اول می شود.

لورا وندرکم، نویسنده کتاب من می دانم او چه می کند و اغلب افراد موفق قبل از صبحانه خوردن چه می کنند، می گوید، کوبیدن روی زنگ ساعت و دوباره خوابیدن مقدار زیادی از انرژی ما را می گیرد، اما باید بدانید ذخیره‌ی انرژی روزانه‌ی ما محدود است. افراد موفق زنگ ساعت را خاموش نمی کنند تا بیشتر بخوابند، بلکه آن را هشدار کوچکی می دانند که آن‌ها را از رختخواب بلند می‌کند.

بعد از بیدار شدن، کارهای لذت بخش انجام دهید

بیشتر افراد صبح خود را بر اساس "بایدها"، همچون دویدن، انتخاب می کنند، در حالی که باید کارهای خوشایندتری انجام دهند. این کار نه تنها دست یابی به اهداف را مشکل می کند، بلکه سحرخیزی که به خودی خود سخت است را عذاب آور می کند.

وندرکم می گوید، هیچ کسی تحمل رنج طولانی مدت را ندارد، پس اگر به دنبال ورزش کردن هستید، ورزشی را انتخاب کنید که آن‌قدر به آن علاقه دارید که به خاطر آن ساعت کوک می کنید. حتی به سراغ شغلی بروید که انگیزه‌ی کافی برای بیدار شدن و به سرکار رفتن را دارید. باید به خاطر خودمان به سراغ فعالیت‌هایی که از آن لذت می بریم برویم، نه کارهایی که مجبور به انجام آن هستیم.

چرا صبح زود بیدار شدن برای شما اهمیت دارد؟

ایجاد هر نوع تغییری بدون اطلاع از دلیل اهمیت آن، برای افراد مشکل است. از خود بپرسید چرا صبح زود بیدار شدن برای شما مهم است؟ چرا می خواهید صبح‌ها بازدهی بیشتری داشته باشید؟ آیا عادت به سحرخیزی باعث کاهش وزن و تناسب اندام تان می شود و سبب می شود در طول روز اعتماد به نفس و انرژی بیشتری داشته باشید؟

برخی افراد صبح زود بیدار شدن را راهی برای استفاده از وقت بیشتر تلقی می کنند؛ زمانی که می توانند کارهای موردعلاقه‌شان چون مطالعه، نوشتن، مدیتیشن و ... را انجام دهند. اگر بدانید چرا می خواهید صبح زود بیدار شوید، خواهید دید که چقدر تغییر برایتان آسان‌تر می شود.

از دکمه‌ی "وقفه SNOOZE"  استفاده نکنید

صبح‌ها چند بار روی دکمه وقفه ساعت زنگ‌دار یا گوشی موبایلتان می زنید؟ شاید فکر کنید وقتی زنگ ساعت به صدا در می آید، چند دقیقه خواب بیشتر باعث سرحال‌تر شدنتان می شود، اما حقیقت چیز دیگری است. استفاده از دکمه‌ی وقفه شما را خسته‌تر می کند. بلند شدن و زدن دکمه‌ی اسنوز، نه تنها چرخه‌ی خوابتان را بر هم می زند، بلکه باعث می شود در طول روز نیز احساس خستگی و خواب آلودگی کنید.

علاوه بر آن، وقتی زدن دکمه‌ی اسنوز اولین کاری است که اول صبح انجام می دهید، یعنی روز خود را با تعلل شروع کرده‌اید. این کار پیامی به ضمیر ناخودآگاه شما ارسال می کند مبنی بر اینکه برای بلند شدن از رختخواب هم از خودفرمانی لازم بی‌بهره‌اید و این شروع خوبی برای یک روز جدید نیست.

چرا نباید از این دکمه استفاده کنیم؟

برای اینکه عادت به وقفه انداختن زنگ ساعت را ترک کنید، ساعت یا گوشی موبایل خود را دورتر از تخت بگذارید، به طوری که برای خاموش کردن زنگ آن مجبور باشید از جای خود بلند شوید. حتی می توانید دکمه‌ی اسنوز را با چسب بپوشانید یا به هر روشی از کار بیندازید.

عادت سحرخیزی را به تدریج در خود ایجاد کنید

تغییر یکباره ی عادات صبحگاهی ممکن نیست؛ مثلاً وقتی بخواهید ساعت 4 صبح بیدار شوید در حالی که در حالت عادی تا ظهر می خوابیدید. بدون شک برنامه‌ی جدید می تواند برایتان بسیار سخت یا حتی غیرممکن شود.

باید به دنبال ایجاد تغییراتی کوچک باشید و به تدریج به دنبال افزایش آن‌ها بروید. این کار به شما انگیزه می دهد، تمرکزتان را بالا می برد، آرامش بیشتری را تجربه می کنید و در نهایت بهترین راه برای ایجاد تغییرات پایدار را پیدا خواهید کرد.

برای مثال، اگر در حالت عادی ساعت 7 صبح بلند می شوید، برای اولین روز ساعت خود را روی 6:45 بگذارید. وقتی به بیدار شدن در ساعت 6:45 عادت کردید، ساعت 6:30 را امتحان کنید. هر بار 15 دقیقه ساعت خود را عقب بکشید تا هر روز بتوانید بدون هیچ تلاشی رأس ساعت دلخواهتان بیدار شوید.

کارهایی را صبح انجام دهید که از انجام دادنشان لذت می برید

بیدار شدن قبل از طلوع آفتاب بسیار مشکل است، به خصوص اگر بخواهید در این زمان کارهایی انجام دهید که تمایلی به انجامشان ندارید. این باعث می شود برنامه‌ی جدید برایتان عذاب آور شود. به همین خاطر برنامه صبحگاهی خود را با کارهایی پر کنید که به آن‌ها علاقه دارید. کارهایی که باعث می شود نسبت به خودتان احساس بهتری پیدا کنید و زندگی‌تان را در مسیر درست قرار دهید. از جمله کارهایی که انجامشان در صبح اول وقت حیاتی و لذت بخش است، حرکات کششی، مدیتیشن ، شکر گذاری و وقت گذرانی با اعضای خانواده است. برای خود لیستی از کارهایی داشته باشید که به شما انگیزه‌ی لازم برای بلند شدن از رختخواب را می دهد و روز خوبی را برایتان به ارمغان می آورد.

نوشتن کارهای روز بعد در وقت ناهار

چطور وقتی امروز را به پایان نرسانده‌ایم برای روز بعد برنامه ریزی کنیم؟ حقیقت این است هر چه به پایان روز نزدیک‌تر می شویم، انگیزه ی اینکه درباره کارهای فردا فکر کنیم و برای روز بعد برنامه ریزی کنیم کمتر می شود.

هر چه زودتر دست به برنامه ریزی بزنید، بهتر است. سلیک می گوید ساعت ناهار بهترین زمان است. این مسئله سبب می شود تا روز بعد را با نظم و انگیزه بیشتری آغاز کنید و از ناامیدی و احساس پریشانی رهایی یابید. او معتقد است، با این کار از شفافیت در تصمیم گیری و بهره وری از زمان متعجب می شوید. دیگر صبح با ترس از رختخواب بلند نمی شوید، زیرا هیچ چیزی برای هراس وجود ندارد.

با استفاده از این راهکارها می توانید صبح پرنشاط تر و دل‌پذیرتری داشته باشید. تنها کافی است یکی یا تمامی این راهکارهای ساده را امتحان کنید.

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-12-24 11:10:24
دسته بندی ها