اپل چگونه اپل شد؛ متفاوت بیندیش!

6 اردیبهشت 1400 - 11:00
برندهای موفق - اپل چگونه اپل شد؛ متفاوت بیندیش!
اپل چگونه اپل شد؛ متفاوت بیندیش!
امتیاز مطلب: 99%

فعالیت جدی اپل  از اولین کامپیوتر  (که فقط یک مادربورد بدون مانیتور یا صفحه کلید بود) شروع شده و نهایتا  به iWatch، ختم می‌شود این یک نگاه کلی به سیر پیشرفت طی شده توسط اپل است اما در درون این موفقیت‌ها راز های زیادی نهفته که می‌خواهیم با بررسی آنها راه موفقیت خود را هموارتر کنیم.

یک زندگی رویایی پشت ریسکه

داستان از آن جایی آغاز شد که استیو ووزنیاک و استیو جابز تصمیم گرفتند که با الهام از وسیله بازی Atari و پرینترهای HP برای اولین بار کامپیوتر اپل را بسازند آنها سرمایه لازم برای این کار را از طریق فروش ماشین فولکس واگن جابز به قیمت هزار و 500 دلار و ماشین حساب ووزنیاک به قیمت 520 دلار به دست آوردند.

تماشای «زندگینامه تصویری استیو جابز» فرصت خوبیه تا بیشتر در جریان فرازونشیب‌های زندگی این کارآفرین قرار بگیرین

پشت هر موفقیتی یه حامی تمام قد وایساده

اپل، که توسط استیو جابز و استیو ووزنیاک تاسیس شده است، در کسب و کار کامپیوترهای کیت با اپل I شروع به کار کرد. این تولید اولیه، هرچند که به عنوان یک کالای محبوب شناخته می شود، عمدتا به خاطر کمک به سرمایه گذاری کافی برای ساخت اپل II که در سال 1977 انجام شد شناخته می شود - همان سال که اپل به طور رسمی شروع به کار کرد. Wozniak در ابتدا هر دو این کامپیوترها را ساخت و جابز بازاریابی را مدیریت کرد

علی‌رغم این که بخش اعظم درآمد شرکت از بخش  سخت افزار به دست می‌آمد اپل II تا اواسط دهه 1980 به عنوان یک محصول منبع درآمد اصلی شرکت به حساب می آمد. اپل  تلاش کرد به روز رسانی هایی در تولیدات خود مانند اپل III و اپل لیزا صورت دهد، امااین محصولات برای تجاری سازی شانسی نداشتند.البته اپل II هنوز فروش داشت، اما دهه 1980 میلادی آغاز یک بحران اقتصادی برای شرکت تازه کار اپل بود .

برگشت به رقابت با ابداعی جدید

انتشار سال 1984 مکینتاش یک جهش رو به جلو برای اپل بود، اما در سالهای بین انتشار اپل II و مکینتاش، آی بی ام گوی سبقت را از رقیب تازه کار خود ربود. درآمد ناامید کننده از مکینتاش و تصمیمات اشتباه جمعی و همینطور مشاجره های داخلی برای رهبری اپل منجر به برکناری استیو جابز در کنار انتخاب جان اسکالی به عنوان ریاست اپل شد.

نا امید شدن یا ادامه دادن به تلاش، سخت‌ترین تصمیم زندگی

جابز بعد از برکناری اپل را برای کار بر روی شرکت  NeXT ترک کرد او در یک تصمیم تاریخی شرکت انیمیشن سازی Pixar را تاسیس کرد.

برای آشنایی بیشتر با کمپانی پیکسار سری به صفحه‌ی «راهکارهای شرکت پیکسار برای استفاده از ایده‌های خلاقانه» بزنید.

تحت رهبری Sculley، اپل مجددا شروع به رشد کرد اسکالی تا سال 1993 مدیرعامل اپل بود. در طی آن سالها، اپل از رشد فوق العاده ای برخوردار بود و این رشد را مدیون محصولات جدیدی از جمله پرینترهای لیزری، Macintosh Portable، PowerBooks، نیوتن و... بود. محصولات اپل همچنان به طور تضمینی بفروش می رسند، بنابراین حاشیه ها برای اپل سودمند بودند و منجر به درآمد مالی قابل توجهی برای اپل شدند . با این حال، در طول همان دوره، رایانه های ارزان با سیستم عامل ویندوز، بازار بسیار بزرگتری از افرادی که کامپیوترهای خانگی را دوست داشتند اما نمیتوانستند از مک استفاده کنند، در اختیار گرفت. اما با اینحال به نظر میرسد با وجود درآمد بسیار زیاد اپل در حال خاموش شدن است

No Jobs ,No success

دو مدیر اجرایی اپل، مایکل اسپیندلر و گیل آملیو، به نوبه خود نتوانستند در جریان گسترش بی رحمانه کلون‌های آی بی ام که در حال اجرا بر روی مایکروسافت بودند، توفیقی کسب کنند. سیستم عامل مایکروسافت، ویندوز، تبدیل به یک استاندارد برای استفاده در صنعت شد و سیستم عامل اپل دیگر آن کارایی سابق را نداشت آملیو برای بهبود مسائل مربوط به سیستم عامل شرکت، کمپانی  NEXT را خرید. کمپانی که توسط هیچ یک از آن دو اداره نمی‌شد بلکه بنیان‌گذار سابق اپل یعنی استیو جابز اداره می شود.

شانس دوم مدیر عامل

از ابتدای تولید مکینتاش، اپل بازتابی یا واکنشی به مدیریت استیو جابز بوده است. در مکینتاش، اپل در تلاش برای ایجاد یک ماشین بود که محاسبات ساده و لذت بخش را برای کاربر انجام می داد. جابز به طور خاص به دنبال ایجاد یک تجربه کاربری بود که همه را متقاعد به خریداری یک مک میکرد جابز معتقد است که یک محصول واقعا انقلابی نمی تواند به نیازها و خواسته های مشتری بستگی داشته باشد، زیرا مشتری نمی تواند کیفیت محصول را تا زمانی که آن را نگه می دارد، درک کند. متأسفانه او در سال 1985 12 سال جلوتر از زمان خود بود - دقیقا 12 سال جلوتر

 ایمان به آن‌چه که اعتقاد داریم

هنگامی که جابز آملیو را سرنگون کرد و بار دیگر در سال 1997 سلطنت اپل را بر عهده گرفت، سخت افزار تولیدی این شرکت به نمودی به تمام معنا از اعتقادات وی در زمینه دیجیتال تبدبل گشت. او  iMac را با یک کمپین بازاریابی قوی با شعار "متفاوت فکرکن"راه اندازی کرد. به دلیل اینکه جابز اغلب با صرف هزینه و وقت برای بازاریابی اعتبار قائل میشد، اپل همواره در بازاریابی و نام تجاری عالی بوده است. تفاوت واقعی بین  iMac و تمام محصولات قبل از آن، زیبایی و طراحی بود

این بار این محصول تولیدی یک برج و یک مانیتور نصب شده مانند هر کامپیوتر دیگر در بازار نبود. iMac  تقریبا شبیه یک کلاه مسابقه ای بود که در سرعت عکس گرفته شده. در سال 1998، iMac زیباترین دستگاه در بازار بود. این کامپیوتری بود که هیچ کس نمی دانست که آنرا می خواهد تا زمانی که آنرا می دیدند. این محصول ظریف بود و به لطف ارتقا سیستم عامل، کاربر پسند بود.

معرفی iEcosystem (سیستمی شامل تمام زیبایی ها)

این سیستم شامل آی پاد، آی فون، مک بوک ایر و اپل بود. آی پاد رسما قاتل رده  پخش کننده های MP3 شد،همینطور آی فون اساسا راه اندازی شد و سپس در بازار گوشی های هوشمند به گوشی غالب بازار تبدیل شد و iPad به نوعی میلیون ها نفر رو متقاعد کرد این دستگاه رو خریداری کنند

کیفیت بالا، زیبایی و سادگی 3 راز اصلی موفقیت اپل

همه این دستگاه ها به عنوان محصولاتی با کیفیت بهتر - و قطعا کیفیتی بهتر در طراحی - در مقایسه با محصولات رقابتی در نظر گرفته شدند. جابز در طراحی بی رحم بود و کل فرهنگ اپل را هنر طراحی معرفی کرد. موفقیتی که او توانست برای اپل در دومین دوره خود به ارمغان آورد، سهولت استفاده است. استفاده از چرخ در آی پاد و یا بهره برداری لمس کردن آیکون در iPad، این متد های جدید کنترلی بخشی از سادگی است که باعث می شود اپل بسیار جذاب باشد.

بازار همیشه خبرساز اپل

در حال حاضر هر محصول به روز شده و جدیدی از اپل توسط رسانه ها و عموم مردم پیش بینی شده است به علاوه طرفدارانی که این شرکت از ابتدا در اختیار داشت

مهمتر از همه، تمام این محصولات، اپل را به یک مدل کسب و کار جدید برای ایجاد یک اکوسیستم سخت افزاری، نرم افزاری و محتوا تبدیل کرد. اپل آیتونز را به عنوان یک برنامه ساده برای کاربران برای انتقال فایل های MP3  به iPod  ها ایجاد نکرده بود کاربرد آیتونز فراتر از اینها بود، همانطور که در مورد بسیاری از موارد دیگر سازندگان نیز صادق بود. این شرکت به مفهوم و تعریف واقعی یک آلبوم حمله کرد و آنها را به ترانه هایی تبدیل کرد که به صورت جداگانه در قیمت کل آلبوم فروخته می شد (مثالی درمورد نحوه عملکرد اپل) همین روند با نرم افزار صورت گرفت. این بار بسیاری از توابع رایج رایانه ای می توانند بر روی دستگاه های تلفن همراه اپل با استفاده از برنامه های کم حجم شده  اجرا شوند.

استادیوم رو بساز و قوانین بازی رو خودت تنظیم کن

این برند به عنوان اولین عامل بزرگ در بسیاری از این بازارها، استادیوم را ساخت و قوانین بازی را تنظیم کرد. هنگامی که برای کتابها، فیلمها، برنامه ها یا موسیقی در یک دستگاه اپل پول پرداخت میکنید، اپل یک قطعه به شما می دهد. البته، این کسب و کار در آمد زیادی از طریق تولید یک  ipod و یک  iphone در احتیار شما نمی گذارد در حالی که این ساز و کار خیلی وسیع تر از این حرفهاست و مسایل بسیاری در درآمد سرشار اپل موثر است.

خاص بودن در کنار زیبایی و سادگی

گفته بالا این مفهوم را به ما می رساند که در واقع شما یک محتوا را از اپل خریداری میکنید و زمانی که برای چند سال از محتوا i-device  خود استفاده میکنید با توجه به جذابیتی که این محتوا دارد مردم زیادی را متمرکز بر خرید دوباره و دوباره اپل میکند. بنابراین هزینه بخش محتوای اکوسیستم در کوتاه مدت و درازمدت برای  Apple پرداخت می شود. هنگامی که شما به دلیل طراحی یا سادگی به اپل رو می آورید، خاص بودن همراه با محتوای شماست که شما را یار وفادار و همیشگی اپل می گرداند.

احتمالا شما فرد خوش شانسی هستید که این مقاله را مطالعه میکنید. و دلیلش -و دلیل موفقیت اپل- این است که، اپل دستگاه زیبایی را در اختیار شما می‌گذارد که شما هنگام استفاده از آن احساس لذت بخشی را تجربه میکنید. به همین دلیل است که این شرکت دارای چنین برند قدرتمند و ارزش سهام بسیار بالایی است. در کنار بازاریابی که نقش کمک کننده را داراست، و از طرفی رسانه ها و جنون خرید طرفدارن این برند که هرگز اثر و تبلیغ منفی را برای آن به همراه نداشته است، آنچه که موفقیت اپل را تضمین کرده کیفیت محصولات آن است و علاوه بر این iEcosystem  که باعث می‌شود امکان این را داشته باشید که بسیار راحت‌تر چیزی جدید را امتحان کنید، و شما داستانی از موفقیت را که به طور کامل برای همیشه ادامه خواهید می دهید.

اپل چگونه توانست به شرکتی تریلیون دلاری تبدیل شود؟

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-27 14:46:12
دسته بندی ها