لری پیج خالق گوگل ، یک عدد یک و صد صفر جلوی آن؛ گوگل

10 اردیبهشت 1397 - 12:50
بیوگرافی - لری پیج خالق گوگل ،  یک عدد یک و صد صفر جلوی آن؛ گوگل
لری پیج خالق گوگل ، یک عدد یک و صد صفر جلوی آن؛ گوگل
امتیاز مطلب: 93%

ممکن نیست کسی از اینترنت استفاده کنه و امپراطور اون یعنی گوگل را نشناسه ، گوگل مسئول طبقه بندی و رتبه بندی اطلاعات و ارائه اون به کاربران اینترنت هستش . گوگل پربازدیدترین سایت دنیا طبق آمار سایت الکساست. حتی در ایران هم رتبه اول رو داره . در این مقاله میخوام درمورد یکی از بنیانگذاران گوگل بنویسم ، شخصی که مسئول ارائه اطلاعات جهان به ما است.او کسی نیست جز لری پیج .

لری پیج کیست ؟

لری پیچ دوازدهمین نفر از لیست افراد ثروتمند Forbes ، با ارزش خالص دارایی 40.7 میلیارد دلار است. برای اینکه درک درستی از ثروت لری داشته باشیم با هم یک محاسبه کوچک انجام بدیم . اگه قیمت هر بشکه نفت 60 دلار باشه لری میتونه با سرمایه ای که داره حدود 700 میلیون بشکه نفت بخره . اگه یه کشور نفت خیز روزی 2 میلیون بشکه نفت رو به مدت یکسال بفروشه و هیچ هزینه ای هم نداشته باشه ، میتونه همچین سرمایه ای بدست بیاره . این سرمایه از بودجه سالانه خیلی از کشورها هم بیشتره. 

لری پیج در تاریخ 26 مارس 1973 در شرق لنسینگ، میشیگان متولد شد؛ یعنی لری متولدسال 52 خورشیدی است . پدر و مادر لری متخصص کامپیوتر بودند و عجیب نیست که لری هم به این رشته علاقه‌مند شده است. بدون شک داشتن چنین پدر و مادری تاثیر زیادی در انتخاب مسیر شغلی لری پیج داشته است . لری از دانشگاه میشیگان با مدرک لیسانس علوم کامپیوتر فارغ‌التحصیل شد و کارشناسی ارشد خودش رو از دانشگاه استنفورد گرفت. او از سنین کودکی علاقه‌مند به کامپیوتر بود . در سن 12 سالگی خواندن زندگی نامه نیکلا تسلا ، تحول درونی بزرگی روی لری ایجاد کرد .

پیج درحالی که در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کرد، عضو گروه ماشین‌های خورشیدی ، آبی و ذرت در سال 1993 بود و اکنون نیز به عنوان یکی از سرمایه گذاران در  Tesla Motors ، تولید کننده ماشین‌های الکتریکی فعالیت دارد.

لری پس از شروع دکتری می بایست موضوع پایان نامه انتخاب می‌کرد. این زمانی بود که ایده‌ی ارتباط صفحات وب به ذهنش رسید. او با یک دوست کالج و دانشجوی دکترای دیگری به نام سرگئی برین که فکر می‌کرد ایده لری بسیار جالبه، یک تیم را تشکیل دادند. این پروژه در ابتدا "Backrub" نام‌گذاری شد. هر دو بر  روی ساخت یک خزنده( Crawler) که داده‌های دریافتی از صفحات وب را دریافت و با توجه به آنها  صفحه های وب را درجه بندی می‌کرد، کار می‌کردند. به همین ترتیب، الگوریتم PageRank ایجاد شد که موجب شد این تیم بتواند یک موتور جستجوگر برتر نسبت به موتورهایی که وجود داشت بسازد. نسخه اول گوگل در سال 1996 منتشر شد و هنوز هم در وب سایت دانشگاه استنفورد موجود است.

تاسیس گوگل

گوگل در سال 1998 با لری پیج و سرگئی برین به عنوان رؤسای مشترک تأسیس شد. نام  "گوگل"   از یک عدد یک با صد صفر گرفته شده است و نشان دهنده مقدار زیادی اطلاعات است که در موتور جستجو وجود دارد. آن‌ها مأموریت خود را "سازمان‌دهی اطلاعات جهان و به طور کلی در دسترس و مفید قرار دادن آن" اعلام کردند. با شروعی ساده از گاراژ پیج، این کمپانی در سال 1999 به تعدادی از دفاتر در کالیفرنیا گسترش یافت و پس از مدتی مجموعه کاملی به نام "Googleplex"  را تشکیل داد‌. گوگل پلکس شامل مکان‌های فوق العاده ای در جهان است و دارای امکانات تفریحی و ورزشی شگفت انگیز می‌باشد. در سال 2001 گوگل با سرعت زیادی رشد کرد و سودهای بزرگی به  دست آورد. اولین عرضه عمومی این شرکت در بورس 1،67 میلیارد دلار بود که سبب شد ارزش گوگل به 23 میلیارد دلار برسد. پیج در سن 27 سالگی یک میلیاردر شد. با توجه علاقه‌ ای که سهامداران نشان دادند، قیمت سهام گوگل روز به روز زیاد شد. پیج جایزه Golden Plate Award   را در سال 2004 دریافت کرد.

تا سال 2006، گوگل شامل بیش از 10،000 کارمند با درآمد سالانه بیش از 10 میلیارد دلار بود. گوگل چند شرکت سخت افزاری و نرم افزاری را خریداری کرد که سودآورترین آن یوتیوب به مبلغ 1.65 میلیارد دلار بود. امروزه گوگل یکی از وب سایت‌های مورد استفاده در بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است. هر روز بیش از یک میلیارد درخواست جستجو را پردازش می‌کند.

در سپتامبر 2013، پیج در لیست ثروتمندترین مردم آمریکا فوربس رتبه 13 را از آن خود کرد. در همان ماه اکتبر، او در لیست فوربس 2013 " قدرتمند ترین مردم" رتبه 17 را داشت. به عنوان مدیرعامل گوگل، پیج مسئولیت عملیات روزمره شرکت را با برین، که به عنوان مدیر پروژه ویژه برای گوگل کار می‌کرد و اریک اشمیت، رئیس اجرایی این شرکت به اشتراک می‌گذاشت.

در 10 اوت 2015، پیج و برین اعلام کردند که قصد ایجاد یک شرکت مادر جدید به نام آلفابت را برای نظارت بر Google و سایر شرکت‌های تابعه دارند. پیج و برین به ترتیب به عنوان مدیر عامل شرکت و رئیس جدید خدمت می‌کردند و ساندار پیکای به عنوان مدیر اجرایی گوگل منصوب شد.

لری پیج در سال ۲۰۰۸، با لوسیندا ازدواج کرد. لوسیندا ساوتورث فارغ‌التحصیل رشته‌ی پزشکی بیومدیکال می باشد. آن‌ها مراسم ازدواج خود را در جزیره‌ی نکر  گرفتند. جالب است بدانید ریچارد برانسون مالک مشهور ویرجین ساقدوش او بود و اکنون صاحب 2 فرزند هستند .

همچنین به شما پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را مطالعه کنید :

زندگینامه سرگی برین خالق گوگل

تاریخچه تاسیس شرکت گوگل

نویسنده مطلب
مسعود ناصحی فر - مسعود ناصحی فر
37 سالمه، عاشق کار کردن و کارآفرینی هستم، همیشه دوست داشتم بنویسم ولی هیچ وقت شرایطش جور نبود . الان به لطف یوکن نوشتن رو شروع کردم ....

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-08-17 16:05:11
  • نظرات
تصویر آواتار تقی
   تقی

متولد 23 مارچ هستند ایشون لطفا تصحیح فرمایید...

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
تصویر آواتار مدير سايت
مدير سايت

آقای لری پیج متولد 26 مارس هستند.

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها