آذر نفیسی نویسنده، محقق و استاد دانشگاه

3 اردیبهشت 1400 - 11:00
زنان موفق - آذر نفیسی نویسنده، محقق و استاد دانشگاه
آذر نفیسی نویسنده، محقق و استاد دانشگاه
امتیاز مطلب: 90%

معیار هر زبان کسانی هستند که از آن استفاده می کنند، نویسندگان و خوانندگان هر دو در اعتلای این میراث بزرگ قدم بر می دارند. زبان و ادبیات فارسی موضوعی است که در هر برهه ای از تاریخ دارای علاقمندان زیادی بوده است. موفقیت در راه نویسندگی نه تنها به فاکتورهای شخصیتی فرد بستگی دارد بلکه به محیط جامعه و بستری که وی در حال فعالیت در آن است نیز وابسته است. بر روی کاغذ آوردن ایده ها و بسط دادن به آن با کلمات از هر کسی بر نخواهد آمد کسانی که مطالعه دارند و از دنیای پیرامون خود به عنوان سوژه های ناب استفاده می کنند می توانند در این راه موفق باشند. نوشتن و خط زدن بارها و بارها تکرار اشتباهات موجب می شود که بهترین سری کلمات کنار هم قرار بگیرند و تبدیل به یک اثر هنری شوند.

آذر نفیسی نویسنده و استاد دانشگاه زاده ی 1334 است، او که در یک خانواده ی کاملا فرهنگی و درس خوانده به دنیا آمد در سیزده سالگی از ایران خارج شد و سال 57 بعد از طی کردن مدارج دانشگاهی به ایران بازگشت و مشغول به تدریس شد. پدر او احمد نفیسی شهردار سابق تهران و مادرش نزهت نفیسی از جمله اولین زنانی است که به مجلس شورای ملی رسیده است. رشد یافتن او در چنین خانواده ی اهل دغدغه های اجتماعی و انسانی موجب شد تا به دنیای اطراف خود بی تفاوت نباشد و سعی کند راه خود را برای رسیدن به مراتب بالا طی کند. هجده سال کار روزانه و تحقیق و تدریس در دانشگاه های تراز اول ایران مثل، علامه طباطبایی، دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد توانست او را به عنوان یک استاد زن موفق در رشته ی ادبیات تبدیل کند. بعد از سال ها تلاش در این دانشکده ها با اخطارهایی مواجه شد و تصمیم گرفت که از کار دست بکشد و در کلاس های جذاب خود به دختران رمان نویسی را آموزش دهد، در همین حین دست از نوشتن برنداشت و در سال های خانه نشینی خود خاطرات دوران بدون تدریسش را روی کاغذ آورد تا به نام لولیتاخوانی در تهران به چاپ برسد.

پشت کار و خستگی ناپذیری نفیسی در سال هایی که به سختی با ادبیات در ایران دمخور بود توانست او را سرپا نگه دارد تا آثار درخشانی در دنیای ادبیات از خود بجای بگذارد. مشهورترین اثر او که به 32 زبان زنده ی جهان چاپ شده و به فروش رسیده لولیتاخوانی در تهران است که سال 2003 به چاپ رسید. او همچنان که به کار نویسندگی برای کتاب های خود مشغول بود برای مجلات، هفته نامه ها و ... هم مقالاتی راجع به ادبیات می نوشت و عرضه می کرد، او جز نقادان کتاب های داستانی و رمان های مشهور نیز بوده است. کلک، اعتماد، کیهان فرهنگی و ... از جمله مجلاتی هستند که وی با آن ها همکاری می کرده است. او برای کتاب های زیادی مقدمه نیز نوشته است که نشان از سواد بالای او در زمینه ی ادبیات است که توانسته اعتماد هر مترجم و نویسنده ی کهنه کاری را به خود جلب کند. مقدمه ی کتاب های دایی جان ناپلئون، حاجی مراد، عطش آمریکایی، شاهنامه بخش کتاب شاهان پارسی و... از جمله ی فعالیت های او در زمینه ی مقدمه نویسی است.

کتاب دوم آذر نویسی با نام آنچه درباره اش سکوت کرده ایم منتشر شد که ته مایه ای زندگی نامه وار دارد و به زندگی شخصی نفیسی و فراز و فرودهای زندگی وی می پردازد. جدیدترین اثر رونمایی شده از آذر نفیسی که در واشنگتن معرفی شد جمهوری خیال نام دارد که اهمیت ادبیات داستانی را در چهارچوب جوامع دموکراتیک مورد بررسی قرار می دهد. لولیتاخوانی در تهران یکی از پر فروش ترین کتب معاصر آمریکاست که شهرت فراوانی در این کشور رسید. آذر نفیسی که سال 1376 به آمریکا مهاجرت کرد تا ادامه ی کار نویسندگی خود را آن را کشور ادامه دهد. از دیگر آثار به چاپ رسیده ی او می توان اینگه مورات و آن دنیای دیگر را نیز نام برد.

استاد دانشگاه جانز هاپکینز آذر نفیسی یکی از مدعوین بخش سیاست خارجی و تاسیس کننده و مدیر برنامه ی گفتگوی مدرسه ی مطالعات عالی بین المللی دانشگاه جانز هاپکینز نیز هست، نفیسی پژوهشگر، نویسنده و سخنرانی مشهور ، درباره ی نقش و تأثیر ادبیات و فرهنگ در دگرگونی های سیاسی اوضاع جهان است و نوشته هایش در نشریه های معتبر آمریکایی نیز به چاپ رسیده است، نیویورک تایمز، واشنگتن پست و نیو ریپاپلیک مثال های بارز موفقیت وی هستند. او همچنین عضو هیئت امنای خانه ی آزادی آمریکا نیز هست.

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-24 05:49:45
دسته بندی ها