تقویم تاریخ - 28 اردیبهشت

28 اردیبهشت 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 28 اردیبهشت
تقویم تاریخ - 28 اردیبهشت
امتیاز مطلب: 92%

تولد حکیم عمر خیام نیشابوری فیلسوف ایرانی

حکیم عمر خیام

غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری فیلسوف، ستاره شناس، ریاضیدان و رباعی سرای ایرانی در 28 اردیبهشت 427 ش. در نیشابور دیده به جهان گشود. بسیاری از دانشمندان پایگاه علمی او را از پایگاه ادبی اش برتر می دانند ولی آوازه ی رباعیات وی به خیام شهرتی جهانی بخشیده است. وی با محاسبه ی مدار گردش کره ی زمین به دور خورشید تا 16 رقم اعشار، تقویم شمسی را در زمان سلجوقی به دقت محاسبه کرد که در حال حاضر نیز از آن استفاده می شود و دقت آن به مراتب بیشتر از تقویم میلادی است. وی همچنین در ریاضیات با حل مسائلی از قبیل: اصل پنجم اقلیدس، مثلث خیام - پاسکال، دوجمله ای خیام-نیوتن و... استعداد ذاتی خود را به جهانیان نشان داد. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری خیام نیشابوری روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری خیام نیشابوری

تولد برتراند راسل فیلسوف بریتانیایی

برتراند راسل

برتراند آرتور ویلیام راسل فیلسوف، ریاضیدان، مورخ، جامعه شناس و فعال صلح طلب بریتانیایی، 18 می 1872م. در کشور ولز به دنیا آمد. از او به همراه گوتلوب فرگه و لودویگ ویتگنشتاین به عنوان بنیانگذاران فلسفه تحلیلی یاد می شود. وی به خاطر عقاید صلح طلبانه اش در طول جنگ جهانی اول از دانشگاه اخراج و به زندان افتاد. وی در سال 1950م. به پاس آثار وی در حمایت از نوع دوستی و آزادی اندیشه برنده جایزه نوبل ادبیات گردید.

تولد والتر گروپیوس مؤسس مدرسه ی "باوهاوس"

والتر گروپیوس - مؤسس مدرسه باو هاوس

والتر گروپیوس معمار برجسته ی آلمانی، 18 می 1883م. در برلین متولد شد. وی بنیانگذار مدرسه ی مشهور معماری "باوهاوس" را که در سه دوره ی مختلف و سه شهر مختلف ساخته شد بود.

تولد فرانک کاپرا کارگردان ایتالیایی - آمریکایی

فرانک کاپرا

فرانک کاپرا کارگردان سرشناس ایتالیایی-آمریکایی، 18 می 1897م. در بیساکوینوی ایتالیا متولد شد. وی در کنار جان فورد و هاوارد هاکس از برجسته ترین فیلمسازان دوران طلایی هالیوود پیش از جنگ جهانی دوم است. وی با 3 اسکار بهترین کارگردانی به همراه "ویلیام وایلر" و پس از "جان فورد"(با 4 اسکار) از رکوردداران این جایزه است.

درگذشت ژاک فرسکو فیلسوف و مهندس آمریکایی

ژاک فرسکو

ژاک فرسکو فیلسوف، مهندس و جامعه شناس آمریکایی، 18 می 2017م. در فلوریدا در 101 سالگی چشم از جهان فرو بست. وی ایده های بسیار کارآمدی را در قالب کتاب و سخنرانی هایش برای آینده از جمله: کارایی انرژی، شهرهای پایدار، مدیریت منابع طبیعی، فناوری سایبری و... در اختیار جهانیان قرار داد.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-17 09:51:10
  • نظرات
تصویر آواتار reza
   reza

مطالب بسیار عالی است.

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها