تقویم تاریخ - 29 اردیبهشت

29 اردیبهشت 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 29 اردیبهشت
تقویم تاریخ - 29 اردیبهشت
امتیاز مطلب: 96%

تولد محمد مصدق سیاستمدار ایرانی

محمد مصدق

محمد مصدق حقوقدان، سیاستمدار ایرانی، 29 اردیبهشت 1258ش. در محله سنگلج تهران دیده به جهان گشود. وی که نخستین ایرانی دارنده ی مدرک دکترای حقوق از مدرسه ی علوم سیاسی پاریس بود، هشت بار به نمایندگی مجلس شورای ملی و دو بار نخست وزیر ایران بود. از اقدامات دکتر مصدق، می توان به ملی شدن شیلات و کشتیرانی در زمان نمایندگی وی در مجلس چهاردهم، ملی شدن صنعت نفت ایران اعم از کشف، استخراج و بازرگانی در زمان نمایندگی وی در مجلس شانزدهم، ملی شدن مخابرات، تاسیس بندر آزاد در بوشهر، مجازات دروغگویی در زمان نخست وزیری وی، قانون صدور چک، تاسیس سازمان نقشه برداری و ... گوشه ای از خدمات این مرد بزرگ به کشورش می باشد. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری محمد مصدّق روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری محمد مصدق

تولد آتاتورک بنیانگذار جمهوری ترکیه

آتا تورک

مصطفی کمال پاشا رزمنده جنگ استقلال ترکیه، دولتمرد و بنیانگذار جمهوری ترکیه، 19 می1881م. در سالونیک متولد شد. او با تبحری که در امور نظامی داشت با سپاهی کوچک در مقابل هجوم سنگین نیروهای دریایی بریتانیا و فرانسه ایستادگی کرد و مانع تصرف و سقوط استانبول شد. در سال 1934 میلادی نام خانوادگی آتاتورک "Atatürk" به‌معنای «پدر ترک ها» توسط مجلس ترکیه به وی اهدا گردید و از آن پس داشتن این نام خانوادگی برای هر فرد دیگری ممنوع اعلام شد.

تولد کالین چاپمن بنیانگذار شرکت خودروسازی لوتوس

مؤسس کارخانه اتومبیلسازی لوتوس - کالین چاپمن

کالین چاپمن طراح خودرو، کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی بریتانیایی، 19 می 1928م. در ریچموند متولد شد. وی در سال 1952م. شرکت "لوتوس کارز" را تاسیس نمود. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری کالین چاپمن روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری کالین چاپمن

تولد آندره آ پیرلو فوتبالیست ایتالیایی

آندره ا پیرلو

آندره آ پیرلو فوتبالیست ایتالیایی، 19 می 1979م. در لومباردی در خانواده ای ثروتمند متولد شد. همبازی های او به آندره آ لقب "معمار" را به خاطر تکنیک، دید عالی و پاس ها و شوت های کم نظیرش داده اند. وی که در سال 2007م. نامزد بهترین بازیکن جهان بود و افتخارات بزرگ و کوچک زیادی را درکارنامه خود دارد، در سال 2006م. با ایتالیا قهرمان جهان شد و در یورو 2012م. نایب قهرمان اروپا شد. 

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-18 10:18:22
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها