تقویم تاریخ - 13 خرداد

13 خرداد 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 13 خرداد
تقویم تاریخ - 13 خرداد
امتیاز مطلب: 97%

درگذشت سید روح الله خمینی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی در ایران

روح الله خمینی

سید روح الله مصطفوی سید روح الله موسوی خمینی، 3 ژوئن 1989م. در تهران و در 86 سالگی دیده از جهان فرو بست. وی که با رهبری انقلاب در سال 1357ش. نظام جمهوری اسلامی را در ایران به پیروزی رساند بیش از چهل کتاب در زمینه های اخلاق، فقه، عرفان، فلسفه، حدیث، شهر و تفسیر را منتشر کرد که بیشترش را پیش از انقلاب نگاشت.  تشییع جنازه‌ ی وی با حضور بیش از 10 میلیون نفر، حدود یک ششم جمعیت آن زمان ایران، در کتاب رکوردهای گینس به عنوان شلوغ‌ترین تشییع جنازه ثبت شد.

درگذشت محمد علی کلی بوکسور نامدار آمریکایی

محمد علی کلی

محمد علی (با نام قبلی کاسیوس مارسلوس) بوکسور پرآوازه آمریکایی، 3 ژوئن 2016م. در آریزونا در 74 سالگی چشم از جهان فرو بست. وی که از 10 سالگی به بوکس روی آورد تنها 10 سال زمان نیاز داشت تا قهرمان بوکس جهان شود. وی که سه بار قهرمان سنگین وزن جهان شد از سوی نشریهٔ اسپورتس ایلوستریتد «ورزشکار قرن» و از سوی مردم در نظرسنجی بی‌بی‌سی «شخصیت ورزشی قرن» لقب گرفته‌است.

تولد رافائل نادال تنیس باز آمریکایی

رافائل نادال

رافائل نادال پارِرا تنیس باز حرفه ای اسپانیایی، 3 ژوئن 1986م. در مایورکا متولد شد. عموی او میگل آنخل نادال است که سالها در تیم فوتبال اسپانیا فوتبال بازی کرد. نادال 16 گرنداسلم یک‌نفره، مدال طلای المپیک 2008م. در بخش یکنفره، 30 قهرمانی مسترز یا تور انجمن تنیس حرفه‌ای هزار امتیازی، 14 پانصد امتیازی و قهرمانی جام دیویس تنیس برای تیم اسپانیا را در سال‌های 2004م.، 2008م.، 2009م. و 2011م. را در کارنامهٔ افتخارات خود دارد. نادال از تاریخ 18 آگوست 2008م. تا تاریخ 5 ژولای 2009م. مرد شماره یک تنیس دنیا بود. وی همچنین اولین و تنها تنیس باز مرد در دنیا می‌باشد که یک گرانداسلم (آزاد فرانسه) را 10 بار برده‌است. نادال امروز 34 ساله شد.

درگذشت روبرتو روسلینی کارگردان ایتالیایی

روبرتو روسلینی

روبرتو روسلینی کارگردان مشهور ایتالیایی، 3 ژوئن 1977م. در رم و در 71 سالگی دیده از جهان فرو بست. وی از پایه گذاران سبک نئورئالیسم در سینمای ایتالیا بود و در دنیای سینما از روسلینی به عنوان "پدر خوانده ی موج نو سینمای فرانسه" یاد می شود.

درگذشت آمادئو جیانینی بنیانگذار بزرگترین بانک آمریکا

مؤسس بزرگترین بانک آمریکا

آمادئو جیانینی کارآفرین و بانکدار آمریکایی-ایتالیایی، 3 ژوئن 1949م. در سن ماتئوی کالیفرنیا در 79 سالگی درگذشت. وی که در سال 1904م. "بنک آو آمریکا" را تأسیس کرد، تنها بانکداری است که در فهرست "تایم 100" از شخصیت های تأثیرگذار قرن بیستم به شمار آمده است.

درگذشت فرانتس کافکا نویسنده اتریشی-چکسلواکیایی

کافکا

فرانتس کافکا نویسنده نامدار آلمانی زبان اتریشی-چکسلواکیایی 3 ژوئن 1924م. در اتریش در 40 سالگی درگذشت. آثار کافکا که در زمرهٔ تأثیرگذارترین آثار در ادبیات غرب به‌شمار می‌آیند. اصطلاحاً، به فضاهای داستانی که موقعیت‌های پیش‌پاافتاده را به شکلی نامعقول و فراواقع‌گرایانه توصیف می‌کنند -فضاهایی که در داستان‌های کافکا زیاد پیش می‌آیند- کافکایی می‌گویند. وی به دوستش "ماکس برود" وصیت کرد که تمام آثارش را نخوانده بسوزاند؛ اما برود از این وصیت سرپیچی کرده و کافکا را به شهرتی جهانی رساند. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری فرانتس کافکا روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری فرانتس کافکا

درگذشت نیکولا آپر پدر کنسروسازی

پدر کنسروسازی - نیکولا آپر

نیکولا آپر مخترع فرانسوی نگهداری از غذا با هوابندی کردن، 3 ژوئن 1841م. در فرانسه و در 91 سالگی درگذشت. وی که شغل اصلی اش شیرینی پزی بود، پدر کنسروسازی است.

درگذشت ویلیان هاروی کاشف دستگاه گردش خون

کاشف گردش خون - ویلیان هاروی

ویلیام هاروی طبیب بزرگ و زیست شناس انگلیسی، 3 ژوئن 1657م. در 79 سالگی در لندن درگذشت. وی اولین کسی بود که دستگاه گردش خون را کشف کرد و تشریح کرد که قلب خون را در بدن پمپاژ میکند.

تولد ماریو گوتسه فوتبالیست آلمانی

ماریو گوتسه

ماریو گوتسه فوتبالیست آلمانی، 3 ژوئن 1992م. در ممینگن متولد شد. گوتسه در تیمهای باشگاهی دورتموند و بایرن مونیخ آلمان بازی کرده است. وی که در فینال جام‌جهانی 2014م. و در دقیقهٔ 112، او تک‌گل آلمان را وارد دروازهٔ آرژانتین کرد و آلمان را برای بار چهارم قهرمان جام جهانی کرد امروز 28 ساله شد.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-02 09:59:35
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها