قانون ثانیه‌ها برای تغییر طرز تفکر

16 خرداد 1397 - 4:00
مدیریت زمان - قانون ثانیه‌ها برای تغییر طرز تفکر
قانون ثانیه‌ها برای تغییر طرز تفکر
امتیاز مطلب: 97%

برای تغییر زندگی باید ابتدا آن را شروع کرد و بر ترس ها غلبه کرد، در این مسیر سه قانون پنج، بیست و سی ثانیه به شما کمک خواهند کرد. در ادامه با یوکن همراه باشید.

یک استاد خردمند و دانا بنام یودا جمله معروفی دارد که می گوید: «سعی نکن... انجام بده». اگر به این جمله ایمان داشته باشید و در زندگی خود به آن عمل کنید مدام برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنید. حتی اگر بارها شکست را تجربه کنید باز هم به خودتان فرصت عقب نشینی نمی دهید. در واقع فاصله‌ای اندک را بین شکست‌ها و ازسرگیری فعالیت‌هایتان قرار می دهید. همیشه آغاز یک کار که قبلاً با شکست همراه بوده است سخت‌ترین بخش است اما انجام دان همین بخش که به دشوار بودن آن واقف هستید برای شما که فردی هدفمند هستید بسیار ساده خواهد بود؛ چون شما به خوبی می دانید از زندگی چه می خواهید و برای آن که به خواسته خود برسید با تمام وجود تلاش می کنید. با یک طرز تفکر زیبا نقش پررنگی در موفقیت خود داشته باشید و قوانینی وجود دارد که تنها در عرض چند ثانیه روش زندگی شما را به آنچه می خواهید تغییر می دهد.

قانون پنج ثانیه

در قانون پنج ثانیه مغز تمام تمایلات خود را به موقعیت فعلی که دارد حفظ می کند در واقع این قانون بر اینرسی مغز غلبه می کند و وارد یک مسیر مثبت می شود. یک نویسنده و سخنران به نام مل رابینز می گوید: «بین دانش و علم فاصله وجود دارد. شما با فکر کردن به ایده‌ای جدید، مغز را از منطقه‌ای راحت خارج می کنید و موجب ترس و عدم اطمینان در خود می شوید و مغز هم در این موقعیت فقط تلاش می کند تا شما را از انجام آن کار منصرف کند. بین هر ایده و عمل تفاوت بسیار اندکی در حدود پنج ثانیه وجود دارد. پس صبر بیش از اندازه شما سبب می شود به ادامه مسیر قبلی خود بپردازید و اگر سرعت عمل پایینی داشته باشید باید منتظر اتفاقات جدید باشید.»

بعد از رویارویی با ترس و یا هر موضوع ترسناکی فقط کافیست به صورت نزولی از پنج تا یک بشمارید. از آنجائی که مغز انسان عادت دارد تا اعداد را به صورت افزایشی بشمارد پس شما با برعکس شمردن سبب به هم زدن این عادت می شوید و موجب کنار آمدن مغز شما با انجام کارهای جدید می شود. با ممارست قانون پنج ثانیه این قانون را به یک عادت جدید تبدیل می کنید، اعتماد به نفس و شجاعت یک کار متفاوت را در انسان ایجاد می کند. به عنوان مثال زمانی که شما در جستجوی یک کار جدید هستید و یا به درخواست برای افزایش حقوق خود فکر می کنید قانون پنج ثانیه حتماً به شما کمک خواهد کرد. چرا که عادت کردن به این قانون در گرفتن تصمیمات مهم بسیار کارآمد است.

قانون بیست ثانیه

قانون بیست ثانیه هم قانون دیگری است که هر شخصی می تواند با انجام ندادن خیلی از عادات قدیمی به خودش کمک کند تا کارهایی را انجام دهد که برایش سودمندتر است. بیشتر افراد به دنبال بهتر شدن آینده خود هستند پس این را به خوبی می دانند چه کارهایی را باید انجام دهند؛ تنبلی نمی کنند و هر چه سریع‌تر وارد عمل می شوند. از عادات قدیمی و بدی که تقریباً همه دارند می توان به این موضوع اشاره داشت: همه‌ی ما خیلی خوب به این امر واقف هستیم که باید کمتر به تماشای تلویزیون بنشینیم و بیشتر ورزش کنیم اما هر روز که از سرکار به منزل بر می گردیم خسته جلوی تلویزیون دراز می کشیم و به تماشای آن می پردازیم. پس برای کنار گذاشتن عادات بد ابتدا عادات خوب را درون خود پرورش دهید مطمئن باشید با این کار انرژی لازم برای انجام آن‌ها را تغییر می دهید. به عنوان مثال اگر به نواختن گیتار و یا هر ساز دیگری علاقه دارید گیتار خود را در محلی که همیشه می نشینید قرار دهید و یا اگر می خواهید عادت تماشای تلویزیون را برای همیشه کنار بگذارید باتری کنترل را از جای آن در آورده و در محلی قرار دهید که حداقل زمان لازم برای برداشتن آن بیست ثانیه باشد در این حالت شما بعد از برگشتن از سرکار با برداشتن کنترل تلویزیون متوجه جای خالی باتری می شوید و دیگر نمی توانید به تماشای برنامه‌های تلویزیون بپردازید؛ اما در عوض آن گیتارتان را درجایی قرار داده‌اید که همیشه آنجا می نشینید و به راحتی به تمرین آن ادامه می دهید.

قانون سی ثانیه

و اما قانون دیگری هم وجود دارد که یاریگر شما برای رسیدن به اهدافتان است و آن قانون 30-30-30 نام دارد. این قانون ابتدا اهداف شما را به تکه‌های بسیار کوچک و قابل دسترس تبدیل می کند. چون گاهی اوقات اهداف هر شخصی ممکن است آن‌قدر بزرگ باشد که حتی جرئت نزدیک شدن به آن را هم نداشته باشید؛ پس قانون 30-30-30 تمرینی است برای امتحان کردن افکار و ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای که در سر دارید؛ و اما روش انجام این قانون: باید وقت بیشتری را برای کارهایی که دوست دارید اختصاص دهید و برای انجام کارهایی که از آن‌ها هیچ لذتی نمی برید زمان کمتری صرف کنید. اگر تصمیم جدی برای امتحان و یا پیاده سازی این روش را در زندگی خود دارید به این نکات به خوبی دقت کنید؛ در روز اول کارهایی را که دوست دارید سی ثانیه بیشتر و کارهایی را که دوست ندارید سی ثانیه کمتر انجام دهید و در روزهای بعد سی ثانیه بیشتر زمان بگذارید. هر قدر کاری را بیشتر انجام دهید بهتر متوجه خواهید شد آیا ارزش انجام دادن دارد یا باید آن را کنار بگذارید. بنابراین به مرور زمان مدت انجام کار را به سی روز افزایش دهید و پس از آن از خود بپرسید آیا طی سی سال آینده باز هم قادر به انجام همین کار هستید یا خیر؟ با پرسش این سؤال از خودتان به ارزیابی و شناسایی کارهایی که باید ادامه داشته باشند و کارهایی که رها شوند کمک خواهید کرد.

 

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها