تقویم خرداد - 16 خرداد

16 خرداد 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم خرداد - 16 خرداد
تقویم خرداد - 16 خرداد
امتیاز مطلب: 97%

تولد کرک کرکوریان سرمایه دار ارمنی - آمریکایی

کرک کرکوریان

کرک کرکوریان خلبان، کارآفرین و سرمایه دار آمریکایی ارمنی تبار، 6 ژوئن 1917م. در کالیفرنیا متولد شد. وی در لاس وگاس هتل و کازینوی "ام جی گراند" را بنا نهاد و به همراه معماری به نام "استرن جونیور" از چهره های مهم در شکل گیری شهر لاس وگاس میباشند. وی که رئیس و مدیر عامل شرکت "ترسیندا" در بورلی هیلز نیز بود در سال 1989م. پس از زلزله "اسپیتاک" بیش از یک میلیارد دلار برای بازسازی ارمنستان اهدا کرد و از سوی رئیس جمهور وقت ارمنستان در سال 2004م. بالاترین جایزه دولتی این کشور، "قهرمان ملی ارمنستان" را دریافت کرد.

مرگ کارل گوستاو یونگ پدر روانشناسی نوین

کارل گوستاو یونگ

کارل گوستاو یونگ روانشناس و فیلسوف سوئیسی، 6 ژوئن 1961م. در زوریخ در85 سالگی درگذشت. شهرت یونگ به‌خاطر فعالیت‌هایش در روانشناسی و ارائهٔ نظریاتش تحت عنوان روان‌شناسی تحلیلی معروف است. وی در کنار فروید از پایه گذاران علم نوین روانکاوی شناخته میشود.

درگذشت جان پل گتی مؤسس شرکت نفتی "GETTY Oil"

جان پل گتی - مؤسس شرکت نفتی getty oil

جان پل گتی کارآفرین آمریکایی و مؤسس شرکت "Getty Oil" 6 ژوئن 1976م. در 83 سالگی و در انگلستان درگذشت. وی در سال 1957م. ثروتمندترین مرد آمریکا شناخته شد.

مرگ جیمز ای. کیسی کارآفرین آمریکایی - ایرلندی

جیمز ای کیسی

جیمز ای. کیسی بازرگان و کارآفرین آمریکایی - ایرلندی، 6 ژوئن 1983م. در 95 سالگی در ایالت جورجیا درگذشت. وی در سال 1907م. شرکت "یونایتد پارسل سرویس" را تأسیس نمود.

تولد شانتال آکرمن کارگردان بلژیکی

شانتال آکرمن

شانتال آکرمن کارگردان، هنرپیشه و فیلمنامه نویس لهستانی تبار بلژیکی، 6 ژوئن 1950م. دربروکسل متولد شد. آکرمن یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان تجربی و آوانگارد سینمای اروپا و جهان بود که تأثیر بسیاری بر سینماگران تجربی، آوانگارد، فمینیست و مینیمالیست جهان گذاشت. او در گسترش فیلمسازی فمینیستی و سینمای آوانگارد نقش پررنگی داشته‌است. در نظرسنجی سال 2012م. نشریه "سایت اند ساند" از منتقدان سینمایی، تنها نام دو فیلمساز زن در لیست 100 فیلم برتر منتقدان قرار گرفت که یکی از آنها فیلم "ژان دیلمن" آکرمن بود که در رتبه سی و پنجم این فهرست قرار گرفت.

تولد هاینریش روهرر مخترع سوییسی

هاینریش روهرر

هاینریش روهرر فیزیکدان سوئیسی، 6 ژوئن 1933م. درسنت گالن متولد شد. وی در سال 1986م. به همراه گرد بینینگ آلمانی به خاطر ساخت "میکروسکوپ الکترونی تونلی روبشی" موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد. 

تولد توماس مان نویسنده آلمانی

توماس مان

توماس مان نویسنده بزرگ آلمانی، 6 ژوئن 1875م. در لوبک متولد شد. نوشتن رمان "کوه جادو" شهرت وی را چند برابر کرد و 5 سال بعد جایزه نوبل ادبیات را برای وی به ارمغان آورد. وی که نخستین آلمانی برنده این جایزه بود در سال 1949م. دولت آلمان شرقی جایزه ادبی گوته را به او اهدا کرد و دکترای افتخاری دانشگاه آکسفورد را کسب نمود. در سال 1953م. دولت فرانسه نشان افتخار صلیب لژیون دونور را به او هدیه داد و دانشگاه کمبریج نیز دکترای افتخاری به او اعطا کرد.

تولد کارل فردیناند براون مخترع آلمانی

کارل فردیناند براون

کارل فردیناند براون فیزیکدان آلمانیف 6 ژوئن 1850م. در هسن متولد شد. در سال 1897م. او موفق شد اولین لامپ اشعه کاتدیِ اسیلوسکوپ را بسازد. تکنولوژی CRT (لامپ با اشعه کاتدی) امروزه در بسیاری از تلویزیون‌ها و صفحات مانیتور کاربرد دارد. همچنین لامپ تصویر تلویزیون‌ها را به عنوان لامپ براون نیز می‌شناسند. در طی مدت تکامل رادیو، براون روی تلگراف بی‌سیم کار می‌کرد. در حدود سال 1898م. توانست دیود یکسو کننده را بسازد. در سال 1909م. براون به همراه گولیلمو مارکونی جایزه نوبل را برای پیشرفت و توسعه تلگراف بی‌سیم دریافت کرد.

تولد الکساندر پوشکین نویسنده روسی

الکساندر پوشکین

الکساندر سِرگِیویچ پوشکین شاعر و نویسنده روسی، 6 ژوئن 1799م. در مسکو متولد شد. پوشکین بنیان‌گذار ادبیات روسی مدرن به حساب می‌آید و برخی او را بزرگ‌ترین شاعر زبان روسی می‌دانند.

مرگ لوئیس شورولت بنیانگذار شرکت خودروسازی شورولت

لوئیس شورولت

لوئیس جوزف شورولت مؤسس شرکت خودروسازی شورولت، 6 ژوئن 1941م. در دیترویت در62 سالگی درگذشت. وی در حالی از دنیا رفت که کاملاً ورشکسته شده بود و در کارخانه خودش مکانیک بود.

مرگ کارل لندشتاینر کاشف گروه های خونی

کارل لندشتاینر

کارل لندشتاینر زیست شناس اتریشی الاصل آمریکایی، 6 ژوئن 1943م. در نیویورک در75 سالگی درگذشت. وی در سال 1930م. به خاطر کشف گروههای خونی برنده جایزه فیزیولوژی و پزشکی شد.

مرگ گرهارد هاوپتمان نمایشنامه نویس آلمانی

گرهارد هاوپتمان

گرهارد هاوپتمان نمایشنامه نویس آلمانی، 6 ژوئن 1946م. در لهستان در 83 سالگی درگذشت. وی در سال 1912م. به خاطر زاینده بودن، تنوع و برجستگی آثارش در حوزه هنرهای دراماتیک برنده جایزه نوبل ادبیات شد.

تولد دیوید توماس اَبرکرامبی مؤسس برند "ابرکرامبی اند فیچ"

مؤسس ابرکرامبی اند فیچ - توماس ابرکرامبی

دیوید توماس ابرکرامبی 6 ژوئن 1867م. در بالتیمور متولد شد. وی به همراه "ازرا فیچ" برند "ابرکرامبی اند فیچ" را بنیانگذاری کردند.

تولد بیورن بوری تنیس باز سوئدی

بیورن بورگ

بیورن بوری تنیس باز شماره یک اسبق جهان، 6 ژوئن 1956م. در استکهلم متولد شد. وی که همواره از برترین های تاریخ تنیس جهان به شمار میآید، نخستین تنیس بازی بود که توانست بین سالهای 1974م. تا 1981م. توانست در 11 گرند اسلم اُپن به مقام قهرمانی دست یابد. بوری امروز 62 ساله شد.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-02 17:02:13
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها