
برت هامن رییس سازمان آژانس NVE، آژانس بازاریابی تجارتی و شرکت تولید رویداد اطلاعاتش در زمینه آغاز کسب و کار بدون نیاز به سرمایه گذار را با ما به اشتراک میگذارد. برای آشنایی با تجربیات این کارآفرین موفق در ادامه با یوکن همراه باشید.
علارغم گزارش نیویورک تایمز که میگوید اکنون در میان افت "استارتاپ" قرار داریم، درصد قابل توجهی از رهبران استارتاپ خلاف این امر را بیان میکنند.
بنا بر گزارش State of Startups 2017، هنگامی که First Round از بنیانگذاران پرسید که آیا فکر میکنند اکنون زمان مناسبی برای شروع یک کسب و کار است، 94 درصد آنها جواب "بله" دادند. به ویژه جوانان برای به کارگیری عضلات کارآفرینی خود بسیار آماده هستند: مطالعهای در سال 2016 توسط کالج بارنز و نوبل نشان داد که 22 درصد از سن بالاترین افرادی که تازه کالج را شروع میکنند برنامهای برای داشتن یک کسب و کار در آینده دارند و 13 درصد در حال حاضر این هدف را به نوعی به دست آوردهاند.
زمانی NVE را شروع کردم، در کالج بودم و قصد آغاز کسب و کاری نداشتم. مطمئنا هیچ سرمایهگذاری نیز در اختیارم نبود - فقط یک اشتیاق برای جمع آوری افراد از طریق رویدادهای شبکهای داشتم. زمانی که فیسبوک وجود نداشت، من مجبور بودم از خلاقیتم برای ایجاد آگاهی و پیدا کردن افرادی که به ایده من اعتقاد داشتند کمک بگیرم و به دیدگاهم دستیابم.
هر کسب و کار نوظهور لزوما نیازی به گروهی از مربی و سرمایهگذاری چند میلیونی برای موفقیت ندارد. صاحبان کسب و کار مشتاق میتوانند از منابع خودشان بیشترین بهره را ببرند و قبل از مطرح شدن در عرصه از صفر شروع کنند.
هنگامی که کسب و کارم را شروع کردم، به سرعت در معرض مشکلات دوراهی که اکثر کارآفرینان با آن مواجه میشوند قرار گرفتم: من نیاز به نمونه کار برای جذب مشتری جدید داشتم، اما برای ساختن این نمونه کارها، نیاز به مشتریان قدیمی که هنوز جذب نکرده بودم داشتم.
رویکرد من این بود که به اولین مشتریانم ثابت کنم که حتی بدون داشتن موفقیتهای گذشته، مهارتهایی دارم که به اثبات ارزشم کمک میکنند. این امر همراه با تمایلم برای گذشتن از مرزهای که فکر کردم میتوانم از آنها عبور کنم در نهایت به جذب اولین مشتریان کمک کرد. در ادامه چند گام برای جذب مشتریان با ارزش، بدون نیاز به سرمایه گذار را معرفی میکنم.
1. در عاملان درآمد سرمایهگذاری کنید
در ایدهها و، مهمتر، افرادی که عاملان درآمد هستند سرمایهگذاری کنید. طبق گزارش State of Startups 2017 حدود 75 درصد از بنیانگذاران تازه کار معتقدند که استخدام نگرانی شماره 1 است، اما آنها تنها 20 درصد وقت خود را صرف این امر میکنند.
هنگامی که کسب و کار من شروع به کار کرد، چالش بعدیم ساختن بر روی این موفقیت بود. بدون داشتن سرمایه گذار، من مجبور بودم دو قدم جلوتر باشم، همزمان با اجرای یک پروژه، مشتریان بعدی را نیز پیدا میکردم. برای جلوگیری از ایجاد شکاف در کار به سختی تلاش میکردم و به سرعت متوجه شدم که نمیتوانم همهی جنبهها در کسب و کارم را مدیریت کنم و شرکت خود را گسترش دهم. با پولی که از اولین قراردادهایم دریافت کردم، یک تولید کنندگان رویداد فصلی را استخدام کردم. انجام ابن کار به من اجازه داد تا بر فروش و جذب مشتریان تمرکز کنم که باعث ایجاد حرکت شد.
اگر درآمد شروع به افزایش کرد، تلاش کنید تا کیفیت را حفظ کنید. اگر این ایده خوب باشد، سرمایهگذاری باز خواهد گشت، اما فقط در صورتی که کیفیت همچنان خوب بماند و شما نیاز به افرادی برای کمک به تحقق این ثبات در کیفیت دارید.
2. با تنظیم اهداف درآمدتان را افزایش دهید
هنگامی که پولتان کم است، صرفهجویی در هزینهها همانند پول درآوردن است، اما این سخن تا زمانی عملی است که به کیفیت کالا صدمهای وارد نسازد. بودجه احتیاطی خود را بدون کاهش کیفیت افزایش دهید، حتی اگر این مقدار کم باشد و با این کار شما میتوانید رشد خود را افزایش دهید.
اهداف و جدولهای زمانی به هم پیوسته تعیین کنید تا روند مقیاس گذاری را هدایت کنید. با توجه به خِرَد مارک مککورمک نویسنده کتاب "آنچه آنها در دانشکده بازرگانی هاروارد به شما نمیآموزند"، افرادی که برای خود اهدافی را تعیین میکنند از افرادی که هدف ندارند درآمد بیشتری دارند و کسانی که اهداف مشخص خود را مینویسند درآمدی به مراتب بیشتر دارند. علاوه بر این، "جامعه مدیریت استراتژیک" دریافت که به سادگی با یک طرح، شما میتوانید میزان موفقیت خود را حدود 16 درصد افزایش دهید.
3. قبل از گسترش کسب و کار، بر روی مشتریان فعلی خود سرمایهگذاری کنید
پس از به دست آوردن یک پایگاه اولیه از مشتریان، قبل از تلاش برای گسترش کسب و کار، یک پیشنهاد و یا سرویس جدید را به مشتریان فعلی خود ارائه دهید. بیشتر از یک چیز را به جمعیتی از مردم که در حال حاضر با شرکت شما کار میکنند، بفروشید تا بودجه احتیاطی خود را افزایش داده و یک پایگاه قویتر و وفادارتر را برای شرکت خود ایجاد کنید.
مشتریان "استارباکس" به صورت شناخته شدهای وفادار هستند؛ تا آنجا که در سال 2017 شرکت نرمافزار فوراسکوئر آنها را در بالای فهرست شاخص وفاداری قرار داد؛ این نرمافزار دادههای کاربران برنامه را تفسیر میکند تا متوسط بازدید سالانه هر مشتری برای هر برند را تعیین کند. آنچه مردم را بازمیگرداند، تعهد استارباکس در ارائه قهوه قابل اعتماد است، اما این برند شعبههای مواد غذایی را نیز تاسیس کرده و گاهی اوقات نوشیدنیهای سرگرمکنندهای را نیز به مشتریان خود ارائه میدهد.
فراتر از محصولات خود، این غول دنیای قهوه یک برنامه وفاداری بسیار موفق را ترتیب داده است تا از طریق جوایز و پیشنهادات متفاوت از وفاداری مشتریان خود قدردانی کند. تلاش زیاد این شرکت برای مشتریانش باعث میشود تا مشتریان وفادار به این برند همیشه وفادار بمانند و بدون شک مشتریان وفادار این شرکت در کسب درآمد 19 میلیارد دلاری این شرکت دخیل بودهاند و ارزش بازار این شرکت را به بیش از 80 میلیارد دلار رساندهاند.
تمامی این سخنان به این معنا نیست که شما باید یک برنامه اهدا جوایز را برای شرکت خود ترتیب دهید بلکه این سخنان به این معنا است که شما واقعا نیاز دارید نیازهای مشتریان خود را درک کنید و به عنوان یک مدافع واقعی در راستای برآورده کردن آن نیازها تلاش کنید. شما نباید به سادگی آنچه از شما خواسته شده است را انجام دهید، در عوض شما باید به ریشه نیازهای مشتریان خود رسیده و خود را به چیزی فراتر از اهداف مشخص شده آنها برسانید. این چیزی است که روابط را عمیقتر میکند و احتمال اینکه مشتریان با شما تجارت کنند را افزایش میدهد و باعث میشود تا آنها شما را به شبکه ارتباطی خود معرفی کنند.
4. بر روی خودتان سرمایهگذاری کنید
برت هامن میگوید در روزهای اولیه، من کسب و کار خود را خوردم، خوابیدم و تنفس کردم که این کار زمان زیادی را برای غذا خوردن، خوابیدن و یا نفس کشیدن به طوری که به آن نیاز داشتم، نمیگذاشت. هر کارآفرین در ابتدا تلاش میکند مرز تعیین کند و من متوجه شدم که حفظ تعادل در تعیین مرز بسیار دشوار است.
خطوط تعادل هنگامی که شغل شما شور و اشتیاق زندگیتان است، تار میشوند. اما هنگامی که من زمانی را برای کنار گذاشتن وظایف کاریام اتخاذ کردم به من کمک کرد تا یاد بگیرم استراحت کنم و هر روز با چشماندازی تازه به سر کار بازگردم که این در نهایت منجر شد تا دارایی بهتری برای گروه خود و یک رهبر روشنفکر و موثر باشم.
اطمینان حاصل کنید که با آغاز سفر کارآفرینی خود، کارهای روزمرهتان را خودتان تعیین کنید. مطالعات بسیاری استرس ناشی از کار زیاد را به مشکلاتی مانند بیخوابی و کاهش عملکرد شناختی ربط دادهاند. از سوی دیگر، طبق نظر دکتر کاترین سمرلینگ، روانشناسی از نیویورک "مزایای ذهنی و فیزیکی استراحت کردن و زمانی را برای خود در نظر گرفتن شامل بهبود خواب، ذهنیتی بهتر، تفکری شفافتر و افزایش خلاقیت هستند."
کارآفرینان تازهکار برای اینکه ایدههای خود را عملی کنند، نیازی به جلب توجه نایب رئسای بزرگ و یا زندگی در شهرهای باب روز ندارند. هرکسی با یک هدف و کمی ابتکار میتواند از هیچ یک شرکت را بنا کند.
منبع: Entrepreneur